Suomalaiset hurahtivat lääkkeeseen, jolla paino putoaa mutta nyt lääkettä ei riitä niitä todella tarvitseville
Ei voi olla niin, että jos joku normaalipainon rajoilla oleva haluaa laihduttaa 15 kiloa ja hänellä sattuu olemaan kukkaro kunnossa, lääkettä ei riitä meille sitä tarvitseville, sanoo vantaalainen Leena Vuorio.
Tehokkaaksi painonhallinnan avuksi ja diabeteslääkkeeksi osoittautunut semaglutidi on kasvattanut suosiotaan maailmalla niin nopeasti, että sen saatavuus on heikentynyt. Ozempic-kauppanimellä Suomessa myytävä semaglutidi on monille tyypin 2 diabetesta sairastaville tärkeä, joten saatavuushäiriöt haittaavat heidän elämäänsä
https://www.is.fi/terveys/art-2000009308831.html
Eikä lääkäreillä ole mitään järkeä päässä kun määräävät diabeteslääkettä terveille?
Kommentit (37)
Yleensä ihmisellä on sekä ylipainoa että sokerit koholla, joten en näe ongelmaa, että lääkäri arvionsa mukaan kirjoittaa lääkkeeen asiakkaalle.
Ei tuota kirjoiteta normaalipainoisille eikä normaalipainon rajalla keikkuville. BMI:n pitää olla 30 että reseptin saa.
Ja itsekin ihmettelen, miksi ihmiset maksavat mieluummin ison määrän rahaa kuukaudessa jostain lääkkeestä, kun voisivat ihan hyvin säästää vastaavan summan rahaa kun söisivät järkevästi. Mutta kun mukavuudenhaluiset läskikasat luulevat, että pistämällä lääkettä laihtuu tekemättä mitään. Eivät tajua, että lääke on vain tukitoimi, mutta elämänmuutos on tehävä itse. Ja sen elämänmuutoksen voi tehdä ilman lääkettäkin.
Keksikää syömisen tilalle jotain muuta tekemistä niin saatte jotain hyödyllistä aikaan, säästätte rahaa kun syötte vähemmän, ja kun ette käytä laihduttamiseen kallista lääkettä. Myös mt- ja painonhallintaongelmiin erikoistuneet lääkärit sanovat, että lohtusyömisen sijaan pitää eksiä joku toinen tunteidenkäsittelykeino. Mutta tätähän läskimässääjät eivät ymmärrä, vaan alkavat itkeä, että ei kun on pakko saada syödä ja läskit on saatava pois lääkkeillä. Huoh. Monillahan liikasyöminen on vain paha tapa, ja sen pahan tavan voi kyllä muuttaa ilman lääkäriäkin.
Minua nopeat hiilarit väsyttävät ja aiheuttavat kestonälkää. Jos syön nopeita hiilareita aamupäivästä, niin olen koko päivän väsynyt, vetämätön ja nälkäinen. Minulle siis sopii vhh ruokavalio aamulla ja päivällä, ja iltapäivällä ja illalla voin syödä hiilaripitoisemmin, jolloin myös nukun sikeästi. Täysin vhh:sti en siis syö, mutta tuo muutos muutti vireystilaa todella paljon. Lisäksi kun ymmärsin, ettei joka syömiskerralla tarvitse syödä mahaa täyteen vaan välillä riitää pelkkä välipala, ja syömiskertoja ei edes päivässä tarvitse olla kovin montaa, pieneni annoskoot ja ruokakauppalaskut aika lailla.
Ja tämän tein ilman lääkettä. Luojan hemmetti jos joku idari tarvitsee tuon tajuamiseen kallista lääkettä ja sitten vielä valittaa, että läskeilemällä, mässäämällä ja sohvalla mätänemällä ei laihdu riittävästi ja riittävän nopeasti :D
Käytän Ozempicia, koska siitä tulee samanlainen kylläisyyden tunne kuin joskus tuli luonnostaan. Olen laihduttanut 30 vuotta jojoillen, ja uskon sen sotkeneen kylläisyyshormonitoiminnan. Teillä, jotka ihmettelette ihmisten ylikiloja, se on luultavasti kunnossa, meidän taas täytyy ottaa samat hormonit pistoksina. Täytyy myöntää, että itsekin ihmettelisin muiden tahdonvoiman puutetta, jos tämä tunne tulisi minulle luonnostaan kuten teille, mutta ei tule.
Joo, just tulin apteekista, enkä päässyt edes jonotuslistalle! Ja sairaudenhoitoon olisi minun käyttö, ei laihtumiseen. Täysi korvattavuus on siis mulla tuohon tuotteeseen. Kyllähän tämä veetuttaa jo.
Ja lekuriakaan ei saa kiinni. Viimeksi sanoi, kun oli toimituskatko, ettei voi määrätä mitään vastaavaa tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, just tulin apteekista, enkä päässyt edes jonotuslistalle! Ja sairaudenhoitoon olisi minun käyttö, ei laihtumiseen. Täysi korvattavuus on siis mulla tuohon tuotteeseen. Kyllähän tämä veetuttaa jo.
Ja lekuriakaan ei saa kiinni. Viimeksi sanoi, kun oli toimituskatko, ettei voi määrätä mitään vastaavaa tuotetta.
Olisit ennakoinut. Lääkettä oli hyvin saatavilla joulukuussa.
Minulla BMI 26, mistä voisin saada Ozempiciä?
Vierailija kirjoitti:
Käytän Ozempicia, koska siitä tulee samanlainen kylläisyyden tunne kuin joskus tuli luonnostaan. Olen laihduttanut 30 vuotta jojoillen, ja uskon sen sotkeneen kylläisyyshormonitoiminnan. Teillä, jotka ihmettelette ihmisten ylikiloja, se on luultavasti kunnossa, meidän taas täytyy ottaa samat hormonit pistoksina. Täytyy myöntää, että itsekin ihmettelisin muiden tahdonvoiman puutetta, jos tämä tunne tulisi minulle luonnostaan kuten teille, mutta ei tule.
Minua ihmetyttää se, että miksi pitäisi koko ajan olla kylläinen? Syövätkö läskit oikeasti koko ajan siksi, että olisivat koko ajan kylläisiä? Ja mättävätkö he joka aterialla ämpärillisen ruokaa siksi, ettei pienemmällä määrällä tule kylläiseksi? Ja miksi läskit jatkavat syömistä, vaikka maha on jo täynnä ja venyy? Siksi, kun on niin hyvää? Ei siihen "on niin hyvää ja haluan vielä lisää" -tunteeseen lääkkeet auta, kyllä se mättäminen pitää osata lopettaa ihan itse kun maha venyy.
Miksi pitäisi koko ajan olla kylläinen? Tai syödä joka aterialla niin kauan, että on kylläinen?
Minulla on "aina nälkä" eli en ole juuri koskaan kylläinen ja voisin syödä ihan valtavasti kerralla, sillä tuntuu, etten tule millään täyteen. Eikä auta vaikka kuinka vettä joisi, näläntunne ei siis ole oikeasti janoa. Mutta ei minun tarvitse koko aikaa olla kylläinen ja joka aterialla ei tarvitse syödä itseään täyteen. Ehkä kerran päivässä syön enemmän, muilla aterioilla syön vain jonkin verran, en todellakaan vedä itseäni ähkyyn. Saatan syödä välipalana omenan, enkä tule siitä kylläiseksi. Miksi pitäisi tulla? Tai syön lounaalla maltillisen annoksen, kuten kaksi paistettua kananmunaa joissa molemmissa pari juustosiivua päällä. En minä tuosta kylläiseksi tule, mutta miksi pitäisi? Keksin muuta tekemistä kuin syöminen, niin ei tule syötyä huvikseen koko ajan jotain.
Mikä ihme on tämä juttu, josta koko ajan vouhotetaan, että tarvitaan lääkkeitä, kun muuten ei ole koko ajan kylläinen olo? Miksi pitäisi olla koko ajan kylläinen olo?
Monilla jatkuva/liika/liian kaloripitoinen syöminen on vain paha tapa, ei elimistön välttämtön tarve. Ja monet syövät hotkimalla, eivätkä pureskele ruokaansa kunnolla. Ja moni litkii pepsimaxia, muttei juo yhtään vettä. Ennemmin minä korjaisin nuo asiat ihan itse kuin lähtisin rääkymään lääkärille että haluan laihdutuslääkettä.
Vierailija kirjoitti:
"Jonotuslistalle". :D Eipä ole apteekeissa mitään jonotuslistoja. Varsinainen Hyacinth Bucket olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jonotuslistalle". :D Eipä ole apteekeissa mitään jonotuslistoja. Varsinainen Hyacinth Bucket olet.
Minä menin joskus ostamaan epipenin apteeksita X, ja sanottiin, että ovat loppu täältä, mutta apteekissa Y näyttää olevan kaksi kappaletta. Farmaseutti soitti apteekkiin Y että asiakas nimeltä xxxx olisi tulossa ostamaan yhden kappaleen. Menin sitten sinne apteekkiin Y, kynä oli varattu minun nimelläni. Tuo oli siis sitä aikaa kun kynään tarvittavan osan valmistuksessa oli hankaluuksia ja epipenit olivat joka paikasta loppu.
Veikkaan että jonotuslistalla tarkoitetaan jotain sellaista, että apteekista on tuote loppu mutta voi pyytää heitä ilmoittamaan kun tuotetta on taas saatavilla. Eli ei tarvitse itse rampata joka päivä kysymässä että joko on tuotetta tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää se, että miksi pitäisi koko ajan olla kylläinen? Syövätkö läskit oikeasti koko ajan siksi, että olisivat koko ajan kylläisiä? Ja mättävätkö he joka aterialla ämpärillisen ruokaa siksi, ettei pienemmällä määrällä tule kylläiseksi? Ja miksi läskit jatkavat syömistä, vaikka maha on jo täynnä ja venyy? Siksi, kun on niin hyvää? Ei siihen "on niin hyvää ja haluan vielä lisää" -tunteeseen lääkkeet auta, kyllä se mättäminen pitää osata lopettaa ihan itse kun maha venyy.
Miksi pitäisi koko ajan olla kylläinen? Tai syödä joka aterialla niin kauan, että on kylläinen?
Minulla on "aina nälkä" eli en ole juuri koskaan kylläinen ja voisin syödä ihan valtavasti kerralla, sillä tuntuu, etten tule millään täyteen. Eikä auta vaikka kuinka vettä joisi, näläntunne ei siis ole oikeasti janoa. Mutta ei minun tarvitse koko aikaa olla kylläinen ja joka aterialla ei tarvitse syödä itseään täyteen. Ehkä kerran päivässä syön enemmän, muilla aterioilla syön vain jonkin verran, en todellakaan vedä itseäni ähkyyn. Saatan syödä välipalana omenan, enkä tule siitä kylläiseksi. Miksi pitäisi tulla? Tai syön lounaalla maltillisen annoksen, kuten kaksi paistettua kananmunaa joissa molemmissa pari juustosiivua päällä. En minä tuosta kylläiseksi tule, mutta miksi pitäisi? Keksin muuta tekemistä kuin syöminen, niin ei tule syötyä huvikseen koko ajan jotain.
Mikä ihme on tämä juttu, josta koko ajan vouhotetaan, että tarvitaan lääkkeitä, kun muuten ei ole koko ajan kylläinen olo? Miksi pitäisi olla koko ajan kylläinen olo?
Monilla jatkuva/liika/liian kaloripitoinen syöminen on vain paha tapa, ei elimistön välttämtön tarve. Ja monet syövät hotkimalla, eivätkä pureskele ruokaansa kunnolla. Ja moni litkii pepsimaxia, muttei juo yhtään vettä. Ennemmin minä korjaisin nuo asiat ihan itse kuin lähtisin rääkymään lääkärille että haluan laihdutuslääkettä.
Ei sinulla ole hajuakaan miltä tuon hormonin puute tuntuu, koska et itse kärsi siitä. Etkä edes halua. yrittää käsittää, paasaat vain.
Vierailija kirjoitti:
Minulla BMI 26, mistä voisin saada Ozempiciä?
Et mistään, olet normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota kirjoiteta normaalipainoisille eikä normaalipainon rajalla keikkuville. BMI:n pitää olla 30 että reseptin saa.
Ja itsekin ihmettelen, miksi ihmiset maksavat mieluummin ison määrän rahaa kuukaudessa jostain lääkkeestä, kun voisivat ihan hyvin säästää vastaavan summan rahaa kun söisivät järkevästi. Mutta kun mukavuudenhaluiset läskikasat luulevat, että pistämällä lääkettä laihtuu tekemättä mitään. Eivät tajua, että lääke on vain tukitoimi, mutta elämänmuutos on tehävä itse. Ja sen elämänmuutoksen voi tehdä ilman lääkettäkin.
Keksikää syömisen tilalle jotain muuta tekemistä niin saatte jotain hyödyllistä aikaan, säästätte rahaa kun syötte vähemmän, ja kun ette käytä laihduttamiseen kallista lääkettä. Myös mt- ja painonhallintaongelmiin erikoistuneet lääkärit sanovat, että lohtusyömisen sijaan pitää eksiä joku toinen tunteidenkäsittelykeino. Mutta tätähän läskimässääjät eivät ymmärrä, vaan alkavat itkeä, että ei kun on pakko saada syödä ja läskit on saatava pois lääkkeillä. Huoh. Monillahan liikasyöminen on vain paha tapa, ja sen pahan tavan voi kyllä muuttaa ilman lääkäriäkin.
Minua nopeat hiilarit väsyttävät ja aiheuttavat kestonälkää. Jos syön nopeita hiilareita aamupäivästä, niin olen koko päivän väsynyt, vetämätön ja nälkäinen. Minulle siis sopii vhh ruokavalio aamulla ja päivällä, ja iltapäivällä ja illalla voin syödä hiilaripitoisemmin, jolloin myös nukun sikeästi. Täysin vhh:sti en siis syö, mutta tuo muutos muutti vireystilaa todella paljon. Lisäksi kun ymmärsin, ettei joka syömiskerralla tarvitse syödä mahaa täyteen vaan välillä riitää pelkkä välipala, ja syömiskertoja ei edes päivässä tarvitse olla kovin montaa, pieneni annoskoot ja ruokakauppalaskut aika lailla.
Ja tämän tein ilman lääkettä. Luojan hemmetti jos joku idari tarvitsee tuon tajuamiseen kallista lääkettä ja sitten vielä valittaa, että läskeilemällä, mässäämällä ja sohvalla mätänemällä ei laihdu riittävästi ja riittävän nopeasti :D
Mielenkiintoisen ristiriitainen kirjoitus. Hyväksyt siis sen, että lääke on tukitoimi elämäntapamuutoksen kanssa ja kuitenkaan et hyväksy sen käyttöä, koska itse olet pärjännyt ilman. Oletat myös että kaikki laihduttajat odottavat vain pelkän lääkkeen tekevän työn ilman että muuttavat elintapojaan. Voin kertoa että sellaiset ihmiset eivät kauan lääkettä käytä, koska ilman muutoksia pelkkä lääke ei painoa pudota, tai laihtuminen on niin marginaalista, ettei kukaan viitsi niin kallista hintaa maksaa tyhjästä. Lohtusyöjäksi tunnut myös luokittelevat kaikki muut tai pahatapaisiksi. Raha tuntuu sinua vaivaavan. Minun tai veronmaksajien rahoista ei tarvitse huolehtia. Talouteni kestää tuon lääkkeen maksamisen, Kela-korvausta en saa, eikä kerrytä maksukattoa. Minä halusin tehdä elämäntapa muutoksen, pysyvän sellaisen. Haluan terveyttä, jaksamista ja laadukkaampaa elämää. Kun on vuosikymmeniä venyttänyt mahalaukkua, syönyt ihan väärin ja liikaa, koin tarvitsevani apua, eli tämän tukitoimen. Ja myönnän, että ihan itse olen itseni lihottanut. En koe että olisin jotenkin epäonnistunut tai että olisin väärällä tavalla onnistunut painoani pudottamaan. Olen muuttanut radikaalisti elämäntapojani. Minun tapauksessani pelkkä päätös muuttaa elintavat ei yksinään riittänyt. Ylipainoa oli niin massiivisesti, että tilanne tuntui toivottomalta ja lääke alkutilanteessa oli maailman paras kyynärsauva minulle. Lääkärin kanta on että lääkettä jatketaan vielä, vaikka tavoite on saavutettu. Olen piru vie tehnyt ihan hirveästi töitä omaksuessani uutta tapaa syödä ja elää ja hiton ylpeä itsestäni. Jossain vaiheessa yritän lääkettä vähentää ja lopettaa kokonaan, mutta jos joudun käyttämään koko loppuikäni, niin olkoon sitten niin. Mietin miksi tämä lääkekeskustelu aiheuttaa sinussa tuollaisen aggressiivisuuden? Sinullahan on kaikki hyvin ja elämä on hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole hajuakaan miltä tuon hormonin puute tuntuu, koska et itse kärsi siitä. Etkä edes halua. yrittää käsittää, paasaat vain.
Miksi et vastannut esitetyihin kysymyksiin, kun kuitenkin vaivauduit vastaamaan jotain ihan muuta?
Ihanaa kun voi napostella ja syödä herkkuja, lääke hoitaa kalorit pois sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun voi napostella ja syödä herkkuja, lääke hoitaa kalorit pois sitten.
Näinhän monet lääkettä vaativat läskit luulevat, ja sitten pettyvät, kun lääke ei toimikaan niin ;) Sitten alkaa lääkkeen ja sen määränneen lääkärin haukkuminen, kun itse ei viitsitä korjata elintapojaan yhtään ;)
En millään jaksa uskoa, että kukaan lääkäri määräsi tuota normaalipainoiselle.
Mistä tämä mielikuva? Yli puolethan kansasta on jo ylipainoisia.
Diabetes-luvuista en tiedä, mutta hoikallakin voi olla diabetes, eikö hän sit saa käyttää lääkkeitä?
Oma mielipiteeni on, että jos syö liikaa, niin se on jo mielenterveyden ongelma (kuten anoreksiakin) ja sitä tulisi tukea terapialla ja mielialalääkityksellä, ja selvittää mikä se pohjimmainen ongelma on, miksi tuhoaa kehoaan.
Terveisin entinen syömishäiriöinen, jolla mielialalääkitys vie ruokahalun.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Nyt voin skipata aamiaisen ja lounaaksikin riittää jotain kevyttä. Illallista normaalisti, mutta pieni lautasellinen saa täyteen. Ennen olisin kuollut kiukkunälkään ja viimeistään illalla syönyt uunipellillisen jotain. Nyt tunnen nälkää samoin kuin hoikat ystäväni ja elimistöni toimii miten pitääkin. Herkutteluun riittää rivi suklaata kun ennen meni levy jne. Erittäin hyvä lääke on kyllä. Nimim. 4kk ja 10 kg lähtenyt.
Ei sitä kirjoiteta niille joilla pau o on normaali.