Suomalaiset hurahtivat lääkkeeseen, jolla paino putoaa mutta nyt lääkettä ei riitä niitä todella tarvitseville
Ei voi olla niin, että jos joku normaalipainon rajoilla oleva haluaa laihduttaa 15 kiloa ja hänellä sattuu olemaan kukkaro kunnossa, lääkettä ei riitä meille sitä tarvitseville, sanoo vantaalainen Leena Vuorio.
Tehokkaaksi painonhallinnan avuksi ja diabeteslääkkeeksi osoittautunut semaglutidi on kasvattanut suosiotaan maailmalla niin nopeasti, että sen saatavuus on heikentynyt. Ozempic-kauppanimellä Suomessa myytävä semaglutidi on monille tyypin 2 diabetesta sairastaville tärkeä, joten saatavuushäiriöt haittaavat heidän elämäänsä
https://www.is.fi/terveys/art-2000009308831.html
Eikä lääkäreillä ole mitään järkeä päässä kun määräävät diabeteslääkettä terveille?
Kommentit (37)
Kuinka säälittävä on ihminen joka ei kykene kontrolloimaan syömistään ja liikkumaan? Kuinka säälittävä on ihminen joka syö lääkettä voidakseen mässyttää enemmän?
Ensin mielenterveys kuntoon ja mässyttäminen veks. Sillä se painokin tippuu.
Läskeillä on aina sokerit joko vähän tai paljon koholla, vaikka ei diabeteksen diagnoosikriteerejä täyttäisikään. Joten ihan järkevää aloittaa ko. lääke. Diabeetikoille on paljon muitakin lääkkeitä, jotka pitävät sokerit aisoissa. DM-lääkkeenä ei Ozempiciä yksinään käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka säälittävä on ihminen joka ei kykene kontrolloimaan syömistään ja liikkumaan? Kuinka säälittävä on ihminen joka syö lääkettä voidakseen mässyttää enemmän?
Kuinka säälittävä on ihminen, joka luulee, että ton lääkkeen kanssa voi mässyttää ja silti laihtua. Ei se niin toimi.
Lääke matkii kehon luontaista hormonia, joka useilta läskeiltä puuttuu. Ne syö siksi, ettei ne tunne kylläisyyttä kuten sinä. Lääke aiheuttaa kehon normaalin kylläisyystunteen, mikä sulla on ilman lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän Ozempicia, koska siitä tulee samanlainen kylläisyyden tunne kuin joskus tuli luonnostaan. Olen laihduttanut 30 vuotta jojoillen, ja uskon sen sotkeneen kylläisyyshormonitoiminnan. Teillä, jotka ihmettelette ihmisten ylikiloja, se on luultavasti kunnossa, meidän taas täytyy ottaa samat hormonit pistoksina. Täytyy myöntää, että itsekin ihmettelisin muiden tahdonvoiman puutetta, jos tämä tunne tulisi minulle luonnostaan kuten teille, mutta ei tule.
Minua ihmetyttää se, että miksi pitäisi koko ajan olla kylläinen? Syövätkö läskit oikeasti koko ajan siksi, että olisivat koko ajan kylläisiä? Ja mättävätkö he joka aterialla ämpärillisen ruokaa siksi, ettei pienemmällä määrällä tule kylläiseksi? Ja miksi läskit jatkavat syömistä, vaikka maha on jo täynnä ja venyy? Siksi, kun on niin hyvää? Ei siihen "on niin hyvää ja haluan vielä lisää" -tunteeseen lääkkeet auta, kyllä se mättäminen pitää osata lopettaa ihan itse kun maha venyy.
Miksi pitäisi koko ajan olla kylläinen? Tai syödä joka aterialla niin kauan, että on kylläinen?
Minulla on "aina nälkä" eli en ole juuri koskaan kylläinen ja voisin syödä ihan valtavasti kerralla, sillä tuntuu, etten tule millään täyteen. Eikä auta vaikka kuinka vettä joisi, näläntunne ei siis ole oikeasti janoa. Mutta ei minun tarvitse koko aikaa olla kylläinen ja joka aterialla ei tarvitse syödä itseään täyteen. Ehkä kerran päivässä syön enemmän, muilla aterioilla syön vain jonkin verran, en todellakaan vedä itseäni ähkyyn. Saatan syödä välipalana omenan, enkä tule siitä kylläiseksi. Miksi pitäisi tulla? Tai syön lounaalla maltillisen annoksen, kuten kaksi paistettua kananmunaa joissa molemmissa pari juustosiivua päällä. En minä tuosta kylläiseksi tule, mutta miksi pitäisi? Keksin muuta tekemistä kuin syöminen, niin ei tule syötyä huvikseen koko ajan jotain.
Mikä ihme on tämä juttu, josta koko ajan vouhotetaan, että tarvitaan lääkkeitä, kun muuten ei ole koko ajan kylläinen olo? Miksi pitäisi olla koko ajan kylläinen olo?
Monilla jatkuva/liika/liian kaloripitoinen syöminen on vain paha tapa, ei elimistön välttämtön tarve. Ja monet syövät hotkimalla, eivätkä pureskele ruokaansa kunnolla. Ja moni litkii pepsimaxia, muttei juo yhtään vettä. Ennemmin minä korjaisin nuo asiat ihan itse kuin lähtisin rääkymään lääkärille että haluan laihdutuslääkettä.
Mitä tästä jäi käteen, sä et tajuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, just tulin apteekista, enkä päässyt edes jonotuslistalle! Ja sairaudenhoitoon olisi minun käyttö, ei laihtumiseen. Täysi korvattavuus on siis mulla tuohon tuotteeseen. Kyllähän tämä veetuttaa jo.
Ja lekuriakaan ei saa kiinni. Viimeksi sanoi, kun oli toimituskatko, ettei voi määrätä mitään vastaavaa tuotetta.
Olisit ennakoinut. Lääkettä oli hyvin saatavilla joulukuussa.
No ei ollut
Suosittelen lukemaan lääkkeen mukana tulevan haittavaikutuslistan.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukemaan vakavan ylipainon ja hoitamattoman diabeteksen "haittavaikutuslistat" netistä.
Monilla lääkkeillä on hyvin harvinaisia hyvin vakavia haittavaikutuksia, mutta se ettei niitä ota tai saa hoidettavaan tautiin tai oireeseen, on yleensä paljon vakavampi asia. Ovathan syöpälääkkeetkin kirjaimellisesti tappavia kemikaaleja, niiden pointtina on että elimistö kokonaisuutena selviää isommasta annoksesta kuin se syöpäkasvain, eli niin kauan kuin ihminen kuolee syöpäänsä hitaammin, lääke toimii niin kuin pitääkin. Haittavaikutukset siedetään kun toisessa vaakakupissa on hidas ja kamala kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän Ozempicia, koska siitä tulee samanlainen kylläisyyden tunne kuin joskus tuli luonnostaan. Olen laihduttanut 30 vuotta jojoillen, ja uskon sen sotkeneen kylläisyyshormonitoiminnan. Teillä, jotka ihmettelette ihmisten ylikiloja, se on luultavasti kunnossa, meidän taas täytyy ottaa samat hormonit pistoksina. Täytyy myöntää, että itsekin ihmettelisin muiden tahdonvoiman puutetta, jos tämä tunne tulisi minulle luonnostaan kuten teille, mutta ei tule.
Minua ihmetyttää se, että miksi pitäisi koko ajan olla kylläinen? Syövätkö läskit oikeasti koko ajan siksi, että olisivat koko ajan kylläisiä? Ja mättävätkö he joka aterialla ämpärillisen ruokaa siksi, ettei pienemmällä määrällä tule kylläiseksi? Ja miksi läskit jatkavat syömistä, vaikka maha on jo täynnä ja venyy? Siksi, kun on niin hyvää? Ei siihen "on niin hyvää ja haluan vielä lisää" -tunteeseen lääkkeet auta, kyllä se mättäminen pitää osata lopettaa ihan itse kun maha venyy.
Miksi pitäisi koko ajan olla kylläinen? Tai syödä joka aterialla niin kauan, että on kylläinen?
Minulla on "aina nälkä" eli en ole juuri koskaan kylläinen ja voisin syödä ihan valtavasti kerralla, sillä tuntuu, etten tule millään täyteen. Eikä auta vaikka kuinka vettä joisi, näläntunne ei siis ole oikeasti janoa. Mutta ei minun tarvitse koko aikaa olla kylläinen ja joka aterialla ei tarvitse syödä itseään täyteen. Ehkä kerran päivässä syön enemmän, muilla aterioilla syön vain jonkin verran, en todellakaan vedä itseäni ähkyyn. Saatan syödä välipalana omenan, enkä tule siitä kylläiseksi. Miksi pitäisi tulla? Tai syön lounaalla maltillisen annoksen, kuten kaksi paistettua kananmunaa joissa molemmissa pari juustosiivua päällä. En minä tuosta kylläiseksi tule, mutta miksi pitäisi? Keksin muuta tekemistä kuin syöminen, niin ei tule syötyä huvikseen koko ajan jotain.
Mikä ihme on tämä juttu, josta koko ajan vouhotetaan, että tarvitaan lääkkeitä, kun muuten ei ole koko ajan kylläinen olo? Miksi pitäisi olla koko ajan kylläinen olo?
Monilla jatkuva/liika/liian kaloripitoinen syöminen on vain paha tapa, ei elimistön välttämtön tarve. Ja monet syövät hotkimalla, eivätkä pureskele ruokaansa kunnolla. Ja moni litkii pepsimaxia, muttei juo yhtään vettä. Ennemmin minä korjaisin nuo asiat ihan itse kuin lähtisin rääkymään lääkärille että haluan laihdutuslääkettä.
Ei sinulla ole hajuakaan miltä tuon hormonin puute tuntuu, koska et itse kärsi siitä. Etkä edes halua. yrittää käsittää, paasaat vain.
Miksi et vastannut esitetyihin kysymyksiin, kun kuitenkin vaivauduit vastaamaan jotain ihan muuta?
Koska kysymyksistäsi paistaa läpi se täysi ymmärryksen puute ja kyvyttämyys asettautua toisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ummetus? Ei se haittaa kun ottaa tarpeeksi kuitua.
Läskit käyttävät lääkettä laihdutukseen. Eivät osaa muuten laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Läskit käyttävät lääkettä laihdutukseen. Eivät osaa muuten laihduttaa.
No eikös ole hienoa, jos sen avulla osaavat?
Yksityiseltä sain reseptin ja myös lääkettä, kun vähän maksoi extraa T. BMI24
Vierailija kirjoitti:
En millään jaksa uskoa, että kukaan lääkäri määräsi tuota normaalipainoiselle.
Mistä tämä mielikuva? Yli puolethan kansasta on jo ylipainoisia.
Diabetes-luvuista en tiedä, mutta hoikallakin voi olla diabetes, eikö hän sit saa käyttää lääkkeitä?
Oma mielipiteeni on, että jos syö liikaa, niin se on jo mielenterveyden ongelma (kuten anoreksiakin) ja sitä tulisi tukea terapialla ja mielialalääkityksellä, ja selvittää mikä se pohjimmainen ongelma on, miksi tuhoaa kehoaan.Terveisin entinen syömishäiriöinen, jolla mielialalääkitys vie ruokahalun.
Uskoisin, että näin Koronan jälkeen ihmiset ovat entisestään saaneet lisää painoa ja siten osa myös sen mukanaan tuomia sairauksia. Tuskin tuota lääkettä normaalipainoinen tosiaan saa, koska on reseptilääke, joten ylipainoiset suomalaiset itse ovat lääkkeet tammikuun alkaessa reseptillä ne hakeneet apteekista. Tullut yllättävä piikki, mitä apteekit eivät ole osanneet tilauksissaan ennakoida ja yleisesti lääkkeet menekki on kasvanut, joten vähän lääkkeen valmistusmaasta riippuen voi myös hankitavaikeudet vaikuttaa saatavuuteen.
Tämä ilmiö on näkynyt Koronan ja Brexitin aikaan muissa lääkkeissä.
Kuntosalilla muuten näkyy nyt paria edellistä vuotta vahvemmin liikunnan pariin palaavat ja ensi kertaa aloittavien piikki. Se tosin hiipuu jo vähintään 20% ensimmäisen kuukauden aikana. Toki osa jäävätkin. Itse olen reilu 10 vuotta sitten liikunnan tammikuussa aloittanut ja elämäntapa on jatkunut siitä saakka, joten koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Itsellä syy oli terveen ikääntymisen tukeminen ja työkyvyn ylläpitäminen, ulkonäön parantaminen ja laihdutus ei itsessään koskaan motivoinut pitkäksi aikaa. Myöhemmin on motivoinut liikunnan tuoma hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
Läskeillä on aina sokerit joko vähän tai paljon koholla, vaikka ei diabeteksen diagnoosikriteerejä täyttäisikään. Joten ihan järkevää aloittaa ko. lääke. Diabeetikoille on paljon muitakin lääkkeitä, jotka pitävät sokerit aisoissa. DM-lääkkeenä ei Ozempiciä yksinään käytetä.
Minulle diabeetikkona ei riitä ne kaksi muuta käytössäni olevaa lääkettä. Sokerit saatiin niillä laskuun, mutta en vain pysy toiminta- ja ennenkaikkea työkykyisenä yksin näillä kahdella lääkkeellä. Jostain syystä vointi huononee voimakkaasti viimeistään iltapäivällä, vaikka kuinka koetaan syödä tasaisesti ja hyvin.
Ennen lääkitystä söin pari kertaa päivässä, vaikka olenkin ylipainoinen, en siis mässyttänyt kokoajan, kuten joku raivopää tässä ketjussa luulee. Lääkkeet tekevät sen, että joudun syömään huomattavan tiheästi ja säännöllisesti, mikä on minulle vaikeaa.
Nyt lisäksi määrätty rybelsus vaikuttaisi korjanneen ongelman. En tiedä, laihduttaako se, en ole käyttänyt sitä niin kauaa. Minulle riittää, että voisin taas elää normaalisti, enkä ole kokoajan kuoleman väsynyt. Lisäksi pystyn tekemään työni, ja olisipa hienoa, jos jaksaisin taas harrastaa jotain. Tai vaikka liikkua.
Kuinka paljon ihmiset ovat laihtuneet näillä lääkkeillä.
Eli lähtöpaino - missä ajassa laihduit?
Höpö höpö.
Meillä ei ole sellaista oikeutta olemassakaan että saatais lääkkeitä oman mielen mukaan.
Lääkäri määrää kyseiset lääkkeet. Päätöksen määräyksestä tekee lääkäri.
Saatavuusongelmia on ollut useiden lääkkeiden kohdalla pidemmän aikaa.