Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaaminen ja masennus

Masentunut...
05.01.2023 |

Moikka minua on kiusattu 4 vuotta. olen 15 v tyttö eli 9 lk. kiusaaminen on pahentunut vuosien aikana. olen kiusaamisen seurauksena masentunut. minua ahdistaa palata joululoman jälkeen kouluun, kun tiedän että huutelu alkaa välittömästi. en kiinnitä huomiota kiusaajiin leikin, että ne ovat vain ilmaa, mutta kuulen kyllä kaiken mitä he puhuvat. kiusaajia on eri luokilta ja eri paikka kunnilta. en ole koskaan tehnyt kenellekkään mitään pahaa. en edes tunne puoliakaan niistä ihmisistä ketkä musta paskaa puhuu. mun tavoite on päästä lukioon semmoseen hyvään, mut mun arvosanat on laskenut kiusaamisen takia. nyt arvosanani on noussut, mutta joka päivä menen kouluun turhaa, kun en pysty tunnilla keskittymään ja pelkään koko ajan mitä kiusaajat keksii seuraavaksi. joudun koulun jälkeen opettelemaan kaikki uudestaan koska tunnilla ei pysty keskittymään käyn koulussa vain siksi että arvosanani ei laskisi. en tajua miksi minua alettiin kiusaamaan. en ole mitenkään erikoisempi kuin muutkaan. tunneilla olen hiljaa enkä häiriköi muita. en ole koskaan tehnyt mitään pahaa kenellekkään. en vaan tajuu miks just minä mut musta vaan tuntuu et se on mun vika. oon ollut niin ahdistunut, että itken vähän välii ja mun ilmekkään ei värähdä. Ja olen monta kertaa koulussa sanonut että mua kiusataan ja kotonakin asiasta tiedetään mut koulus ne ei saa sitä lopetettuu edes mun luokalta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity opiskeluun ja mieti tulevaisuuttasi ettet anna niiden pilata sitä ainakaan numeroiden kohdalla

Vierailija
2/12 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulua ei ehkä enää ole järkevää vaihtaa kun jäljellä on vain 5kk koulua.

Mieti olisiko jotain koulua lukio (veikkaan että täällä kiusaamista on varmasti vähemmän kuin ammattikoulussa), ammattikoulu nyt jatkon kannalta mihin voisit hakea, olisiko toinen paikkakunta jopa hyvä ratkaisu.

Voisit pyytää apua terveydenhoitajalta/ kuraattorilta, asioista olisi kuitenkin hyvä puhua, vaikka muutosta näihin ei aina helposti saada.

Onko koulussa ollut mitään yhteistä palaveria missä on kiusaajat, heidän vanhempansa, opettaja, sinä ja sinun vanhemmat? Tuollainen pitäisi aina ehdottomasti järjestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosta niille ja keksi jotain älykkyydelläsi ja käytä sitä. 

Vierailija
4/12 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Voimia sinulle. Sinulla ei ole paljon yläastetta jälellä ja sen jälkeen maailma on avoin.

Todella surullista, että asioihin ei puututa vaikka olet niistä ilmoittanut!

Aivan varmasti tuo ottaa koville, mutta jospa ajattelet, että sen täytyy loppua. Olet parempi kuin kiusaajasi. Kunpa vaan saat vietyä koulusi loppuun. Kovasti voimia, pystyt siihen!💪

Itse aikanaan katsoin sivusta kuin erästä luokalla ollutta kiusattiin. Sitähän se oli vaikka sitä ei sillon tajunnut. En tiedä mistä se oli saanut alkunsa mutta hän oli "valmiiksi" kiusattu ala-asteeltaan. Hänessä ei varmasti ollut mitään vikaa. Nyt 15 vuoden päästä edelleen kadun etten puuttunut.

Vierailija
5/12 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kiusaajat voivat olla usealta paikkakunnalta? 🤔

Vierailija
6/12 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää vaatia aikuisilta, että kiusaamiseen puututaan välittömästi. Älä usko tuollaksia kommentteja, jossa sinua syyllisestään kiusaamisesta. Se on aina kiusaajan syy, ei kiusatun!

Vierailija
7/12 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä tietenkin

Vierailija
8/12 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minuakin kiusattiin 6 vuotta eli koko ala-asteaika ujouteni vuoksi, mutta yläasteella sain kavereita ja pääsin siitä "roolista", joka minulle oli asetettu. Sitten menin lukioon ja nyt olen yliopisto-opiskelija. Eli tulevaisuuttasi tuo kiusaaminen ei määritä, kun pidä kiinni opiskelusta. Tulet vielä loistamaan ja unohtamaan nuo enpä-sano-mitkä. <3

Vierailija
9/12 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin monta kertaa koulua, ja siitä huolimatta kiusaaminen ei loppunut. Sitten en enää vain mennyt kouluun, ja vasta silloin minut otettiin vakavasti. Pääsin erityiskouluun jossa on paljon parempi ilmapiiri, ei kiusaamista. Normaaleissa kouluissa harvoin päästään eroon kiusaamisesta. Jatko-opinnoille suosittelisin tuva-koulutusta.

Vierailija
10/12 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko pois, joskus se helpottaa.

Itse olin ala-aste ikäisenä koulussa, jossa oli paljon lestadiolaisia .

Yksi lestadiolas-poika ja kaksi kaksostyttöa pieksi ja repi minua päivittäin.

Enkä minäkään tiedä miksi ? Ehkä syyksi riitti se, etten ollut lesta perheestä, vaan ihan tavis perheestä.

( jossa ei kylläkään käytetty Alkon tuotteita tai tupakoitu).

- opettaja ei osannut puuttua tilanteeseen.

Kun pääsi ylä-asteelle ja siitä eteenpäin koulusta tuli mukavaa. Kiusaajatkin ehkä hieman aikuistui ja jäivät vähemmistöksi uudessa koulussa, Jossa enemmistö oli jo meitä syntisiä.

Haasteita on ollut toki elämässä myöhemminkin, mutta niistä on selvitty.

Tässä olikin muilta hyviä neuvoja, katse eteenpäin

ja kun keskityt kouluun , se voi olla sinä joka vielä viimeiseksi nauraa. 👍

Vierailija
11/12 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläasteella voivat hyvinkin käydä muilta paikkakunnilta, ei joka pikkukylässä ole omaa yläastetta.

Omanikin kävivät ( asuinpaikan muuton myötä) eri koulupiirissä koulunsa loppuun.

Semppiä kuitenkin ap lle. Asioilla on tapana järjestyä , usko pois.

Vierailija
12/12 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Itellä melko sama tilanne. Oon 9lk, täytän viikon päästä 16. Tavoitteena lähihoitajaopinnot koska kaikki kiusaajat ja muut aikoo mennä lukioon ja toisen paikkakunnan lukioon menossa en nää järkeä ku ei lukio muutenkaa kiinnosta. Koulu menee hyvin, lähinnä 9 ja 10 arvosanoja kokeista. Joitain kaseja ja pari kutostaki. No mut anyways on koko yläasteen ajan ollu semmosta et tunneilla kun on paripulpetteja nii viedään se viereinen pulpetti että pääsee kaveriporukan kans istuu ja mä jään ihan yksin. Sit välkillä on onneks veljen luokalta kavereita mutta tuntemattomatki on tullu huutelee mulle eikä vaan jaksa tätä paskaa. Satutan itteeni jo sen takia eikä ketään jaksa nähdä. Potkin polvella päähän tai vedän kynnellä kättä tai hakkaan lyijykynällä jalkaa. Ei viitti tehä mitää mistä jää näkyvii jälkii ku tulee semmone olo et kerjään huomioo. Ja voi olla suvussa taipumusta masennukselle ku siskoki pari vuotta sitte yritti itsemurhaa just kiusaamisen takia. Kuraattori ei vastaa Wilma viesteihin ja kysyin nyt hyvinvointiohjaajalta jos se joutais juttelee. Jonku kautta pitäis oikeesti saada sitä apua tai pelkään että mun tilanne muuttuu yhtä pahaksi ku siskonki.