Kysymys lomarahasta kun olen ulosotossa
Olen siis vielä tällä hetkellä määräaikaisessa työssä ja joka kk kertyy se 2pv vuosilomaa ja niitä olen laitellut aina sinne tänne. Kysymys siis on, että meneekö nuo lomarahat suoraan ulosottoon kaikki, koska palkkalaskelmassa se kohta on tyhjänä missä lukee lomakorvaus tms ja siis palkka on pysynyt ihan samana joka kk vaikka siis olisi ollut esim 4pv lomaa jonakin kuukautena.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Älykkäämpi kysyisi palkanlaskennasta.
Tuo nyt ei vastannut mun kysymykseen, mutta kiitos viestistä :)
AP
Lomakorvaus maksetaan, jos ei voi pitää lomaa, joten ei sitä tuu, jos oot lomat pitänyt.
Monissa paikoissa koko vuoden lomakorvaus maksetaan aina kerralla tietyssä kuussa (esim. meillä heinäkuu) riippumatta siitä, milloin lomarahat on ansaittu.
Nyt pitää opetella mitä tarkoittaa loma-ajan palkka, lomaraha ja lomakorvaus.
Loma-ajan palkka on se palkka, mitä saat, kun vietät lomapäivääsi.
Lomarahaa maksetaan käytetyistä lomapäivistä (jos TES / työsopimus näin säätää), yleensä 50% loma-ajan palkasta
Lomakorvaus on se loma-ajan palkkaa vastaava rahasumma, mitä saat työsuhteen päättyessä, jos sinulle jäi käyttämättömiä lomapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Monissa paikoissa koko vuoden lomakorvaus maksetaan aina kerralla tietyssä kuussa (esim. meillä heinäkuu) riippumatta siitä, milloin lomarahat on ansaittu.
Lomakorvaus maksetaan, kun lomaa ei pidetä. Loma-ajan palkka ja mahdollinen lomaraha maksetaan silloin kun loma pidetään.
Eli mun 8kk määräaikaistyöstä ei tule maksuun mitään vuosilomapalkkaa vaan kaikki menneet uo:hon.
t. AP
Vaihda lomarahat vapaaksi, niin ei saa vouti rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomakorvaus maksetaan, kun lomaa ei pidetä. Loma-ajan palkka ja mahdollinen lomaraha maksetaan silloin kun loma pidetään.
Kyllä, paitsi joissakin yrityksissä maksetaan lomaraha kerran vuodessa riippumatta siitä, milloin pidät loman.
Kannattaa ottaa lomarahat vapaana niin ei pääse ulosotto viemään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää opetella mitä tarkoittaa loma-ajan palkka, lomaraha ja lomakorvaus.
Loma-ajan palkka on se palkka, mitä saat, kun vietät lomapäivääsi.
Lomarahaa maksetaan käytetyistä lomapäivistä (jos TES / työsopimus näin säätää), yleensä 50% loma-ajan palkasta
Lomakorvaus on se loma-ajan palkkaa vastaava rahasumma, mitä saat työsuhteen päättyessä, jos sinulle jäi käyttämättömiä lomapäiviä.
Olen töissä siis kunnalla ja tuota lomarahaa tarkoitan tässä.
t. AP
Vierailija kirjoitti:
Eli mun 8kk määräaikaistyöstä ei tule maksuun mitään vuosilomapalkkaa vaan kaikki menneet uo:hon.
t. AP
Tuskin on mitään mennyt ulosottoon, jos sulle ei mitään ole tullutkaan. Jos sulle olis tullut erikseen jotain palkkaa tai korvausta, niin kyllä se palkkalaskelmassa.
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Jos sä olet ollut lomalla, mutta saanut kuitenkin normaalin palkan niin sä olet saanut siinä kohtaa myös lomapalkkaa. Lomapalkka on vähennetty sun kuukausipalkasta, jolloin nettosumma on pysynyt samana. Lomaraha on eri asia ja sitä ei makseta yleensä loman pitämisen suhteessa, vaan kerran tai kaksi vuodessa. Kyllä noi kaikki erät kuuluu näkyä sun palkkalaskelmalla, joka sun pitäisi tarkastaa joka kerran kun saat palkkaa.
Miten aikuiset ihmiset voi olla näin kujalla omista asioistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, paitsi joissakin yrityksissä maksetaan lomaraha kerran vuodessa riippumatta siitä, milloin pidät loman.
Kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin, että jos loman pitää, niin saa lomarahan (mikäli se on omassa työpaikassa käytäntönä). Se tosiaan usein maksetaan eri aikaan, kuin loma-ajan palkka
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lomarahat vapaaksi, niin ei saa vouti rahoja.
Mitä järkee?
Velan maksu vain siirtyy ja korko juoksee.
Helpointa on maksaa heti niin paljon ja nopeesti kun pystyy.
Ulosotto ja sen myötä luottokielto voipi tulla joskus pahasti vastaan...
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Vuosilomapalkkahan ei mitenkään "lisää" sun saamaasi ansiota. Lomaraha ehkä korkeintaan, mutta loma-ajan palkka ei. Sinullehan maksetaan "tavallista palkkaa" niiltä päiviltä, jotka olet töissä ja loma-ajan palkkaa niiltä, jotka olet lomalla.
Jos olet ollut 10 päivän jaksolla kaikki päivät töissä, saat tavallista palkkaa 10 päivästä.
Jos olet ollut 10 päivän jaksolla 8 päivää töissä ja 2 lomalla, saat tavallista palkkaa 8 päivästä ja loma-ajan palkkaa 2 päivästä, mikä tekee yhtä paljon rahaa kuin edellä oleva esimerkki. Tähän ehkä tulee päälle ne lomarahat (käytännössä päivän palkka), riippuen miten ne teillä maksetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Jos sä olet ollut lomalla, mutta saanut kuitenkin normaalin palkan niin sä olet saanut siinä kohtaa myös lomapalkkaa. Lomapalkka on vähennetty sun kuukausipalkasta, jolloin nettosumma on pysynyt samana. Lomaraha on eri asia ja sitä ei makseta yleensä loman pitämisen suhteessa, vaan kerran tai kaksi vuodessa. Kyllä noi kaikki erät kuuluu näkyä sun palkkalaskelmalla, joka sun pitäisi tarkastaa joka kerran kun saat palkkaa.
Sulla oli ihan pätevä selitys. Toi viimeinen lause vaan pilas koko jutun.
Ihan varmaan säkin olet joskus joitain opetellut ja kysellyt. Ei se ole tyhmä, joka kysyy, vaan se joka vastaa inhottavasti.
Sama millä nimikkeellä raha tulee, se myös menee ulosottoon tietty määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Vuosilomapalkkahan ei mitenkään "lisää" sun saamaasi ansiota. Lomaraha ehkä korkeintaan, mutta loma-ajan palkka ei. Sinullehan maksetaan "tavallista palkkaa" niiltä päiviltä, jotka olet töissä ja loma-ajan palkkaa niiltä, jotka olet lomalla.
Jos olet ollut 10 päivän jaksolla kaikki päivät töissä, saat tavallista palkkaa 10 päivästä.
Jos olet ollut 10 päivän jaksolla 8 päivää töissä ja 2 lomalla, saat tavallista palkkaa 8 päivästä ja loma-ajan palkkaa 2 päivästä, mikä tekee yhtä paljon rahaa kuin edellä oleva esimerkki. Tähän ehkä tulee päälle ne lomarahat (käytännössä päivän palkka), riippuen miten ne teillä maksetaan
Tarkoitin tässä siis lomarahaa kuten joku ylempänä kirjoitti eli niiltä käytetyiltä lomapäivilta. Kunnalla olen töissä ja aiemmin olen saanut samasta paikasta lomarahan maksuun.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Sulla oli ihan pätevä selitys. Toi viimeinen lause vaan pilas koko jutun.
Ihan varmaan säkin olet joskus joitain opetellut ja kysellyt. Ei se ole tyhmä, joka kysyy, vaan se joka vastaa inhottavasti.
No mutta kun tuo kysymys oli nyt ihan asiallinen. Ei täällä tykätä oikeista asia kysymyksistä.
Älykkäämpi kysyisi palkanlaskennasta.