Kysymys lomarahasta kun olen ulosotossa
Olen siis vielä tällä hetkellä määräaikaisessa työssä ja joka kk kertyy se 2pv vuosilomaa ja niitä olen laitellut aina sinne tänne. Kysymys siis on, että meneekö nuo lomarahat suoraan ulosottoon kaikki, koska palkkalaskelmassa se kohta on tyhjänä missä lukee lomakorvaus tms ja siis palkka on pysynyt ihan samana joka kk vaikka siis olisi ollut esim 4pv lomaa jonakin kuukautena.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lomarahat vapaaksi, niin ei saa vouti rahoja.
Sama. Ja jos ulosotto ei vie tuloja niin kannattaa huomioida myös, ettei saa veronpalautusta sillä vouti vie sen kokonaisuudessaan, vaikka olisit saanut koko summan käteen joka kuukausi, jos olisit maksanut vähemmän veroja. Eli ennemmin jää mätkyjä, kuin senttiäkään palautusta.
Vierailija kirjoitti:
Eli mun 8kk määräaikaistyöstä ei tule maksuun mitään vuosilomapalkkaa vaan kaikki menneet uo:hon.
t. AP
Ei.
Ei ulosottoon menevä osa ole mitenkään pimeää eli poista mitään maksuosaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mun 8kk määräaikaistyöstä ei tule maksuun mitään vuosilomapalkkaa vaan kaikki menneet uo:hon.
t. AP
Vuosilomapalkkahan ei mitenkään "lisää" sun saamaasi ansiota. Lomaraha ehkä korkeintaan, mutta loma-ajan palkka ei. Sinullehan maksetaan "tavallista palkkaa" niiltä päiviltä, jotka olet töissä ja loma-ajan palkkaa niiltä, jotka olet lomalla.
Jos olet ollut 10 päivän jaksolla kaikki päivät töissä, saat tavallista palkkaa 10 päivästä.
Jos olet ollut 10 päivän jaksolla 8 päivää töissä ja 2 lomalla, saat tavallista palkkaa 8 päivästä ja loma-ajan palkkaa 2 päivästä, mikä tekee yhtä paljon rahaa kuin edellä oleva esimerkki. Tähän ehkä tulee päälle ne lomarahat (käytännössä päivän palkka), riippuen miten ne teillä maksetaan
Tarkoitin tässä siis lomarahaa kuten joku ylempänä kirjoitti eli niiltä käytetyiltä lomapäivilta. Kunnalla olen töissä ja aiemmin olen saanut samasta paikasta lomarahan maksuun.
AP
Teidän palkanlaskija osannee vastata kysymykseen, milloin teillä maksetaan lomarahat. Ne tulee yleensä sitten maksuun normaalin palkan lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää opetella mitä tarkoittaa loma-ajan palkka, lomaraha ja lomakorvaus.
Loma-ajan palkka on se palkka, mitä saat, kun vietät lomapäivääsi.
Lomarahaa maksetaan käytetyistä lomapäivistä (jos TES / työsopimus näin säätää), yleensä 50% loma-ajan palkasta
Lomakorvaus on se loma-ajan palkkaa vastaava rahasumma, mitä saat työsuhteen päättyessä, jos sinulle jäi käyttämättömiä lomapäiviä.
Olen töissä siis kunnalla ja tuota lomarahaa tarkoitan tässä.
t. AP
Kaikki ylimääräinen tulo menee ulosottoon. Tietty suojaosuus vain jää. Ellet halua lyhentää maksujasi . Kokeile saisitko lomarahan vapaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Vuosilomapalkkahan ei mitenkään "lisää" sun saamaasi ansiota. Lomaraha ehkä korkeintaan, mutta loma-ajan palkka ei. Sinullehan maksetaan "tavallista palkkaa" niiltä päiviltä, jotka olet töissä ja loma-ajan palkkaa niiltä, jotka olet lomalla.
Jos olet ollut 10 päivän jaksolla kaikki päivät töissä, saat tavallista palkkaa 10 päivästä.
Jos olet ollut 10 päivän jaksolla 8 päivää töissä ja 2 lomalla, saat tavallista palkkaa 8 päivästä ja loma-ajan palkkaa 2 päivästä, mikä tekee yhtä paljon rahaa kuin edellä oleva esimerkki. Tähän ehkä tulee päälle ne lomarahat (käytännössä päivän palkka), riippuen miten ne teillä maksetaan
Tarkoitin tässä siis lomarahaa kuten joku ylempänä kirjoitti eli niiltä käytetyiltä lomapäivilta. Kunnalla olen töissä ja aiemmin olen saanut samasta paikasta lomarahan maksuun.
AP
Sä katsot sieltä noudatettavasta tessistä (oletettavasti kvtes) ja sun työsopimuksesta, että mitä niissä sanotaan lomarahan maksamisesta. Jos et saa niistä selvää niin kysyt sun esihenkilöltä että miten kuuluisi mennä. Vaikka ne olisi menneet ulosottoon niin ne näkyy siitä huolimatta sun palkkalaskelmalla, mutta ulosottosumma on vain isompi. KATSO SE PALKKALASKELMASI! Sori kun huusin. Me ei voida tietää että miksi sulle ei ole lomarahaa maksettu vaikka ennen on maksettu.
Kunnallisella lomaraha maksetaan yleensä heinäkuun palkan yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
AP
Teidän palkanlaskija osannee vastata kysymykseen, milloin teillä maksetaan lomarahat. Ne tulee yleensä sitten maksuun normaalin palkan lisänä.
Selvä. Viimeinen tili tulee helmikuun viimeinen päivä vaikka työt loppuu helmikuun alussa. Siitä pitäisi vielä tulla 3 päivältä palkkaa. Tähän mennessä ei siis ole tullut mitään lomarahoja maksuun vielä
AP
Vierailija kirjoitti:
Määräaikainen 8kk työ joka loppuu helmikuun alussa. Viimeinen palkka tulee 28.2 josta saan 3 päivältä vielä palkan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää opetella mitä tarkoittaa loma-ajan palkka, lomaraha ja lomakorvaus.
Loma-ajan palkka on se palkka, mitä saat, kun vietät lomapäivääsi.
Lomarahaa maksetaan käytetyistä lomapäivistä (jos TES / työsopimus näin säätää), yleensä 50% loma-ajan palkasta
Lomakorvaus on se loma-ajan palkkaa vastaava rahasumma, mitä saat työsuhteen päättyessä, jos sinulle jäi käyttämättömiä lomapäiviä.
Olen töissä siis kunnalla ja tuota lomarahaa tarkoitan tässä.
t. AP
Kaikki ylimääräinen tulo menee ulosottoon. Tietty suojaosuus vain jää. Ellet halua lyhentää maksujasi . Kokeile saisitko lomarahan vapaina.
Joka kk mennyt palkasta ulosottoon noin 550€. Työt loppuu helmikuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikainen 8kk työ joka loppuu helmikuun alussa. Viimeinen palkka tulee 28.2 josta saan 3 päivältä vielä palkan.
AP
Silloin saat myös lomarahat ja mahdolliset lomakorvaukset pitämättömistä lomapäivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Silloin saat myös lomarahat ja mahdolliset lomakorvaukset pitämättömistä lomapäivistä.
Viimeisessä palkassa tulee lomakorvauksena pitämättömät lomapäivät, mutta lomarahaa ei kyllä tule maksuun ellei teidän tessissä näin erikseen sanota. Lomarahoja EI siis makseta yleensä pitämättömistä lomapäivistä. Eli katso se tes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Jos sä olet ollut lomalla, mutta saanut kuitenkin normaalin palkan niin sä olet saanut siinä kohtaa myös lomapalkkaa. Lomapalkka on vähennetty sun kuukausipalkasta, jolloin nettosumma on pysynyt samana. Lomaraha on eri asia ja sitä ei makseta yleensä loman pitämisen suhteessa, vaan kerran tai kaksi vuodessa. Kyllä noi kaikki erät kuuluu näkyä sun palkkalaskelmalla, joka sun pitäisi tarkastaa joka kerran kun saat palkkaa.
Miten aikuiset ihmiset voi olla näin kujalla omista asioistaan?
Sulla oli ihan pätevä selitys. Toi viimeinen lause vaan pilas koko jutun.
Ihan varmaan säkin olet joskus joitain opetellut ja kysellyt. Ei se ole tyhmä, joka kysyy, vaan se joka vastaa inhottavasti.
Anteeksi. Mutta se nyt vaan on fakta, että tosi moni on ihan kujalla omista asioistaan. Kerran yksi palkansaaja tuli kysymään että kun hän on nyt maksanut liikaa veroja niin onko ne rahat nyt lopullisesti menetetty. Ja tämä oli kuitenkin jo kolmekymppinen.
Tietty mun selitys oli pätevä, koska olen palkanlaskennan ammattilainen, mutta just sun tilanteeseen oikean vastauksen saat sieltä sun omasta organisaatiosta. Mutta kannattaa ennen sitä opetella että mitä mikäkin palkkaerä tarkoittaa, eli nuo lomapalkka, lomaraha ja lomakorvaus.
Totta, mutta hyvä kun uskaltaa kysysä. Siten ne oppii. Onhan täällä myös jokavuotinen taistelu, miten kertyy 2 päivää tai 2,5 päivää kuukaudessa lomaa. On monia, jotka eivät tajua, mikä on lomanmääräytymisvuosi.
Kysymys. - Meneekö sulla palkasta nyt ulosottoon joka kuukausi. Jos menee, niin silloin uo ottaa lomarahat kokonaan ja palkasta 1/3 osan.
Jos olet ollut 12kk töissä, niin voit hakea maksuvapaan kuukauden uo-mieheltä. Silloin saat pitää koko palkan ja muut korvaukset kokonaisuudessaan. Imloitat vaan uo-miehelle milloin haluat vapaan kuukauden maksuista.
Terv. Entinen ulosottomies.
Hyvin epäpalkitseva työ ja vaihdoin alaa. Ei pää kestänyt nähdä ihmisten kurjuutta ja epätoivoa, kun menettävät kaiken.
Pyydä UO:sta vapaakuukausi sille kuukaudelle kun lomaan liittyvät korvaukset tulevat maksuun.
Ulosotto vie tietyn suojaosan ylittävät tulot, oli ne sitten millä nimikkeellä tahansa sinulle maksettu. Jos saat taksijonossa nekkuusi ja leegot irtoaa, ja lyöjä maksaa sinulle uudet hampaat, ulosotto vie ne rahat sinulta.
Anteeksi. Mutta se nyt vaan on fakta, että tosi moni on ihan kujalla omista asioistaan. Kerran yksi palkansaaja tuli kysymään että kun hän on nyt maksanut liikaa veroja niin onko ne rahat nyt lopullisesti menetetty. Ja tämä oli kuitenkin jo kolmekymppinen.
Tietty mun selitys oli pätevä, koska olen palkanlaskennan ammattilainen, mutta just sun tilanteeseen oikean vastauksen saat sieltä sun omasta organisaatiosta. Mutta kannattaa ennen sitä opetella että mitä mikäkin palkkaerä tarkoittaa, eli nuo lomapalkka, lomaraha ja lomakorvaus.