Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en jaksa enää tätä kylmää asuntoa

Vierailija
05.01.2023 |

Onko muilla samaa ongelmaa tai jos ei ole minkälainen asumismuoto, asunnon rakennusvuosi jne? Mietin tästä asunnosta pois muuttamista.
20 v vanha rivitalo, ikkunat vetää, seinät vetää, ulko ovi vetää, tuulikaappi aivan jäinen. Surkeat sähköpatterit ja tuntuu ettei nekään poista sitä kylmyyden vetoisaa tunnelmaa. Lattioissa laminaattia ja lattiat aivan kylmät ja muutenkin jalkani palelevat tarvii käyttää villasukkia. Vessan seinään kun koskee se on aivan jäisevän kylmä ja hohkaa kylmää koko huoneeseen. Kai tässä on eristykset päin p. Onneksi edes on takka, sen ääressä mennytkin tämä talvi.
Olen aina ollut erityisen kylmän herkkä, palelen herkästi. Inhottaa että elämä on sitä että kokoajan on kylmä. Ja pukeudun sisällä kaksin kerroin housuihin ja villapaitoihin ym. Onpa ihanaa kotona oloa.
Haaveilen lämpimistä lattioista, joissa voisin kävellä paljain jaloin ja olla kotona vaikka ilman vaatteita ilman että olen jäätymässä. Googlettamalla kerrottiin että uudet asunnot ovat vetoisia, lattialämmitykset ei toimi niinkuin pitäisi ym. Miettinyt olen oman pienen talon rakentamista ja lemppaan ton miehen tosta, hänen mielestään kun asunnossamme ei ole mitään vikaa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuttua on. Meidän taloyhtiössä on kaksi taloa ja lämpökeskus vain toisen alakerrassa. Asun ylimmässä kerroksessa ja patteriverkoston viimeisenä asuntona siinä toisessa talossa. Patterit ovat usein vain haaleita eikä se johdu pattereista tai termostaateista, huolto kävi tutukimassa. Lämmitysvesi on vain ehtinyt jäähtyä minun kohdalle tultaessa. Lämmityskäyrä on liian alhaalla tietyissä lämpötiloissa.

Käytän itse hankittua sähköpatteria lisälämpönä pahimpana kautena, joka ei ole tämä pakkaskausi vaan siinä nollan tienoilla.

Vierailija
22/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elkäätte kitiskö. Näin eletään vihreää siirtymää ja tienataan. Varavoimalat ja turpeet huitsin v, eikun Nevadaan ajat sitten ko ilmasto lämpeni suitsait.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että suomalaiselle miellyttävin asunnon sisälämpötila on 20-22 astetta. Sellainen 19 astetta on aika kylmä, ellei ole sitten hirveän helposti hikoilevaa sorttia itse. Tai sitten touhua koko ajan jossain keittiön uunin äärellä tai siivoa maanisesti. Paikallaan ollessa alkaa kyllä palella, jos on alle 20 astetta. Vetoisuus tuo kylmän tuntua lisää.

Tuo saunavertaus taisi olla vitsi, mutta sanoisin siihen, että aika köyhää verrata hellepäivää ja saunaa keskenään. Helteessä on oltava, sieltä ei pois pääse muuten kuin vetäytymällä sisätiloihin ilmastoinnin tai ilmalämpöpumpun ääreen, tai vaihtoehtoisesti menemällä uimaan. Saunassa taas vietetään lyhyitä aikoja kerrallaan, joskus vain joitakin minuutteja, kunnes mennään suihkuun tai uimaan viilentymään. Kyllä kuumassa saunassakin ihminen tulee hulluksi tai jopa menettää henkensä, jos sieltä ei pääse halutessaan pois.

Vierailija
24/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattialämmitys tuo mukavuuden tunteen, kun lämpö on jalan alla. Suihkussa käyminen on hirveää, jos lattia on jääkylmä. Ja nythän sitä jopa virheellisesti suositellaan, että lattialämmitys pitäisi kytkeä kylppäristäkin välillä pois, jotta sähköä säästyy.

Vierailija
25/25 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijälle vaan postia. Monesti syy löytyy siitä että patteriverkostossa ei kierrä tarpeeksi lämmin vesi. Ensimmäisessä asunnossa on kuuma ja viimeisessä asunnossa jäätyy. Kun on tarpeeksi lämmin vesi joka kiertää niin patteritermostaatilla tekeekin jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä