Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuorena luottotietonsa menettäneet

Vierailija
05.01.2023 |

Tosi monessa luottotiedottomista ihmisistä kertovassa lehtijutussa haastateltava kertoo, että luottotiedot on menneet heti 18-vuotiaana. Nuori on muuttanut omilleen ja ostanut tavaraa osamaksulla, luottokortilla jne.

Suomalaisethan on tosi paljon sitä vastaan, että mitään ostettaisiin osarilla. Ainakin keskustelupalstoilla. Mietin että jos/kun ihmiset oikeesti on niin paljon osarilla ostamista vastaan, niin ne ei varmaan sitten kerro ja opeta lapsilleen, että miten osamaksu toimii? Kertovat vain, että osarilla ei osteta, piste. Mutta eivät selitä ja avaa asiaa, miksi ei. Sitten nuori muuttaa omilleen ja kun saa päättää ite, niin ostaa sitten mitä huvittaa. Eikä osaa ajatella sitä, miten ne maksut kerääntyy ja kertyy. Vähän sama kuin amerikkalaiset opettaa seksivalistuksessa, että seksi kuuluu avioliittooon, eikä siitä sitten kerrota muuta. Seurauksena massiivinen määrä teiniraskauksia.

Minä en periaatteesta ole osarilla ostamista vastaan siis. Olen joskus itekin ostanut osamaksulla jotain, eikä mulla ole raha-asioiden kanssa ollut ongelmia. Omille lapsille olen kertonut miten osamaksulla maksaminen menee, mitä se tarkoittaa ja ennen kaikkea sen, että mitä siitä seuraa, jos ostaa monta juttua osarilla tai luotolla. Puhdasta matematiikkaahan se on. Nyt mun lapsilla on realistinen käsitys siitä, että jos ne ostaa osarilla vaikka Pleikan, niin se on vielä ok, mutta jos ne sen Pleikan lisäksi ostaa vielä sohvan ja pesukoneen, niin sitten niillä voi olla vaikeuksia luvassa.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla