Ravintolat, hotellit, ruokapaikat pistävät ovia säppiin kiihtyvää tahtia
Kommentit (49)
Suomalaiset naiset tarvitsevat kauneudenhoitoa
Tässä ketjussa oli nyt enempi kyse isommista yrityksistä ei kauneusalasta.
Olen keskituloinen, keski-ikäinen vuoroviikkovanhempi kahdelle teinille. Budjetti tehty tälle vuodelle, eikä "ylimääräistä" rahaa ole yhtään.
Ulkona syömiseen/noutoruokaan budjetoin muutaman satasen, että voidaan sentään syntymäpäivänä syödä, ostaa kesällä jätskiä ym. Omiin hankintoihin jää 30 €/kk. Sillä pitäisi maksaa vaatteet, kosmetiikka jne. Ei siis missään nimessä kampaajakäyntejä tai hierontoja. Lasten kuluihin laitetaan saman verran kuin viime vuonna, mutta sillä saa selvästi vähemmän, koska mm. harrastusmaksut nousivat viime syksynä.
Ruokakaupassa yritän selvitä pienemmällä summalla kuin aiemmin. En erityisemmin ole tuhlaillut, ostan kauden kasviksia, lihaa ja juustoa vain kohtuudella, harvoin mitään luksustuotteita, mutta nyt pitää miettiä tarkkaan, mistä eurot tiristetään pois.
Jos omasta toiminnasta voi mitään tulkita, niin monella palvelualalla tulee olemaan tiukkoja vuosia edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kampaamot, kosmetologit, hierojat? Noista tingitään ekana.
En usko, että naiset tinkivät kauneudesta missään olosuhteissa.
Eli jos pitää valita sähkölasku tai kosmetologikäynti, niiin uskot sen olevan kosmetologi?
Olin 90-luvun laman aikana kosmetiikkatuotteita myyvän yrityksen varastossa töissä. Tilauksia oli valtavasti. Lama ei näkynyt lainkaan siinä yrityksessä.
Puhutaan kahdesta eri asiasta. Kun rahasta on tiukkaa, 70 euron kasvohoito vaihdetaan 15 euron kasvonaamiopurkkiin ja hiusväri ostetaan kaupasta eikä käydä kampaajalla.
On jopa olemassa taantumaa ennakoiva huulipuna indeksi. https://www.hs.fi/talous/art-2000008861466.html Kun muuhun ei ole rahaa, ilahdutetaan itseä pienillä teoilla, kuten kosmetiikalla.
Etätyö on lisääntynyt.
Kampaamot taas. Niin osaamattomia, että lopetin värjäilyn ja mies tasoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tinkiä kun opettelee tekemään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kaunis mutta olen jo korona-aikana kättänyt kampaamon pois. Olen kuullut että en ole ainoa.
Sama täällä. Mulla on suora polkka jota kaveri välillä tasoittaa. Joskus laitan kaupasta ostetun värin kun oma tukka on niin ankean värinen. Ravintoloissa ja kahviloissa on tullut aikaisemmin käytyä niin paljon että sekin on nähty. Ei kiinnosta kuunnella jotain honottavia artisteja.
Täällä on kaksi grilli kioskia jo lopettanut kuukauden sisällä ja yksi kebab paikka. Oon vaan katellut kun menen keskustaan niin ne paikat on pimeenä ollut. Tässä lähellä oli hyvä kebab paikka josta hain kebabbia. Siinä ollut montakin eri yrittäjää samassa paikassa ja nyt taas mennyt nurin paikka.
Korona-aikana firmat oppivat toimimaan etänä, joten työmatkustaminen varmasti vähentynyt. Tällä suora vaikutus arkena hotellihuoneiden menekkiin ja ravintoloiden kysyntään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos pitää valita sähkölasku tai kosmetologikäynti, niiin uskot sen olevan kosmetologi?
Näitä ihmisiä on ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se maran äijä alkaa kohta vinkumaan tukia. Sen jälkeen "taiteilijat". Tavis kansalainen ei saa mitään koskaan.
Pätkiikö muisti? Tuplalapsilisä on enää pelkkä muisto?
Senhän sai vain lapselliset.
Piti olla myös alle 17-vuotiaita lapsia. Ei pelkkä lapsellisuus riitä.
Sanon vaan kirjoitti:
Täällä on kaksi grilli kioskia jo lopettanut kuukauden sisällä ja yksi kebab paikka. Oon vaan katellut kun menen keskustaan niin ne paikat on pimeenä ollut. Tässä lähellä oli hyvä kebab paikka josta hain kebabbia. Siinä ollut montakin eri yrittäjää samassa paikassa ja nyt taas mennyt nurin paikka.
Alkaa nälkään kuolleita kadun varsilla olemaan kasapäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se maran äijä alkaa kohta vinkumaan tukia. Sen jälkeen "taiteilijat". Tavis kansalainen ei saa mitään koskaan.
Pätkiikö muisti? Tuplalapsilisä on enää pelkkä muisto?
Mutta nyt sählätään se sähkötuki heikommaksi. Miten jatkossa mökkien porealtaat lämpiää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kaunis mutta olen jo korona-aikana kättänyt kampaamon pois. Olen kuullut että en ole ainoa.
20 vuotta olen leikannut ja värjännyt omat hiukset. Töissäkin tuli viikossa asiakkailta useampia kehuja hiusteni väristä. Viimeksi kun kävin kampaajalla ilmaisena värimallina, ei kukaan huomannut.
Tästä voin päätellä paljon.
Sanon vaan kirjoitti:
Kohta alkaa paikat palamaan?
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun henri alen syytti ja solvasi rokottamattomia ja nyt ulisee lehdessä kulujen noustessa. Hänen ravintoloille en toivo menestystä vaan päinvastoin.
Kuten myös Hans Välimäki. En käytä hänen ravintoloitaan.
De finska krogarnas prisnivå är så vansinnig att vanligt folk låter bli att besöka dem. Så enkelt är det.
Då en middag på restaurang med förrätt, huvudrätt, efterrätt och drycker + tip lätt kostar 200 - 250 € för två personer, lyder frågan; är det värt? Svaret för egen del blir, kanske någon gång i goda vänners lag, vilket betyder 2 - 3 krogbesök i Finland under sommaren.
Hemma är prisnivån en annan och därför blir det mycket fler krogbesök.
Ingredienserna på en tvåpersoners middag i Finland kan vara något i stil med 35 € om det råkar vara oxfilé som huvudrätt. Vad är det som berättigar ett täckningsbidrag om 165 €?
Om någon säger att man kan välja pizza eller burgare (vilket jag inte klassar som restaurangmat) blir notan för 2 pers inkl. vin eller öl 60 €. Ingredienserna för pizzorna kostar max. 4 € och ölen kanske 5 € (inkl. moms.) Täckningsbidrag 51 €.
Inte att undra på att kundunderlaget sinar, speciellt då så många av de finska krogarna är så tråkiga och dåliga.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvun laman aikana kosmetiikkatuotteita myyvän yrityksen varastossa töissä. Tilauksia oli valtavasti. Lama ei näkynyt lainkaan siinä yrityksessä.
Då det går dåligt beställs det mycket. Frågan är om beställarna också betalar sina fakturor?
Hotellin ylläpito on jäätävän kallista. Kylpylähotelli 🥶 vielä kalliimpaa.