Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karpit ovat siis tässkin asiassa oikeassa!

Vierailija
25.08.2008 |

Välipalat ovat turhia

lähde: Iltasanomat 25.08.2008 07:17

Jatkuva syöminen on täysin turha, opittu tapa. Näin sanoo Kansanterveyslaitoksen erikoistutkija Marja-Leena Ovaskainen päivän Helsingin Sanomissa.

Ovaskaisen mukaan ihminen ei tarvitse ruokaa joka toinen tai kolmas tunti. Välipalat voi jättää pois.

- Kunnolla pääaterialla syönyt ihminen ei tunne verensokerin laskua kahdessa tai kolmessa tunnissa.

Ovaskainen sanoo, että aamiainen, lounas ja päivällinen riittävät hyvin.

- Naistenlehdissä tai ravitsemusterapeuttien ohjeissa ruokarytmiin kuuluvat lähes aina aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Työikäisten ihmisten Findiet-tutkimuksen mukaan useimmat ihmiset syövät kuusi kertaa päivässä, jotkut jopa 12 kertaa, Ovaskainen sanoo HS:ssa.

Hänestä välipalojen hylkäämistä puolustaa sekin, että useimmiten välipalat ovat makeampia ja rasvaisempia kuin pääateriat. Ainoat Ovaskaisen hyväksymät välipalat ovat kasviksia ja hedelmiä.

Jos on syönyt parin kolmen tunnin välein, kolmeen pääateriaan siirtyminen vaatii totuttelua. Parissa viikossa elimistö kuitenkin Ovaskaisen mukaan tottuu opetettuun ruokailurytmiin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siirryttyäni syömään välipaloja. Aikaisemmin söin tosiaan sen kolme kertaa, mutta sitten oli jo niin nälkä, että söin jääkaapin tyhjäksi ja lihoin vaan lihomistaan. Kyllä mulle noi välipalat auttaa pitämään verensokerin kohdallaan.

Vierailija
2/7 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kun ihan oikeasti on niin mitättömän kokoinen mahalaukku, että sen täyteen syötyäni tulee nälkä muutamassa tunnissa. Ja ei, mahalaukku ei veny yli tietyn koon, vaan ainoastaan takaisin siihen, mistä se on jossain vaiheessa kutistunut.

Ja nälkä ei ole sitä, että tekee mieli syödä, vaan mahalaukun kouristelua. Jos en vastaa siihen parissa tunnissa, seuraavana päivänä on vatsa ihan jumalattoman kipeä, ilmeisesti koska ohutsuoli on tulehtunut (olen kuullut useammastakin lähteestä, että käy jossain vaiheessa niin, jos se on liian kauan tyhjänä). Eli saan suunnilleen mahataudin, jos en syö silloin, kun on nälkä.

Elimistöni kyllä varmasti tottuisi tuohon kolmen aterian rytmiin, mutta tähän mennessä olen sellaisella dieetillä laihtunut hyvin tehokkaasti. Eli en pysyisi sillä hengissä kovin kauaa.

Tehkää siis kaikin mokomin, miten tuntuu luontevalta, mutta ei tarvitse muille tuputtaa omia tapojaan, koska ne eivät välttämättä toimi juuri sillä henkilöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki "kolme isoa ateriaa päivässä" on se, josta vanhempaa kansaa koitetaan totuttaa eroon. Ei ole kenenkään etu vetää mahaa täyteen täyttävää ruokaa ja sitten olla ähkyssä kuusi tuntia!

Vierailija
4/7 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua mikä virka niillä oikein on? Tai että olisi pakko syödä jotain iltapalaa, täh? Ei se, että syö vaan ne pääruoat, tarkoita sitä, että ahmisi sitten hullunlailla. Syö lautasmallin mukaan, ei sitä ihminen enempää yksinkertaisesti tarvitse. Jos liikkuu paljon, niin sitten vähän enemmän ruokaa (eli pari ruisleipäviipaletta lisää), mutta muuten tavallinen lautasmalli pari kertaa päivässä riittää vallan mainiosti. Jos ei riitä, on ruokailutavoissa jotain vikaa.

Vierailija
5/7 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nälkä ei ole sitä, että tekee mieli syödä, vaan mahalaukun kouristelua. Jos en vastaa siihen parissa tunnissa, seuraavana päivänä on vatsa ihan jumalattoman kipeä, ilmeisesti koska ohutsuoli on tulehtunut (olen kuullut useammastakin lähteestä, että käy jossain vaiheessa niin, jos se on liian kauan tyhjänä). Eli saan suunnilleen mahataudin, jos en syö silloin, kun on nälkä.

.

Kun mä olen ihmetellyt, että miksi mulla tulee vatsa kipeäksi aina jos olen pitempään syömättä... Siis että sitten kun viimeinkin saan ruokaa, vatsaa rupeaa nipistämään ja se on jonkin aikaa kipeä. Voihan tosin olla, että hotkin sitten ruoan liian nopeasti? Tätä olen itse kuvitellut selitykseksi ja se taitaa olla todennäköisempi.

Vierailija
6/7 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme erilaisia. Olemme erilaisia.

Minä olen ollut nyt kuukauden Atkinsilla ja tuntuu että se, samoin kuin reilu syöminen harvakseltaan, sopii minulle hyvin. Kaikille se ei sovi. Jotkut kasvissyöjät popsivat vihanneksia melkein koko ajan, ja se sopinee heille parhaiten. Tärkeintä mielestäni olisi, että jokainen opettelisi käyttämään itseään parhaalla mahdollisella tavalla ja työntämään itseensä polttoainetta, joka sopii ja josta löytää sopivan tankkausvälin.

Vierailija
7/7 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala, kouluruoka, aikaistettu illallinen klo 16 ja iltapala klo 20. Yritin pitkään änkeä sen välipalan koulusta tulon jälkeen, mutta sitten ei ollut nälkä kun tein ruuan klo 17. Kun olen kotiäitinä niin tämä tämä on meillä toimiva ratkaisu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä