Mitä ne on ne lukuisat laskut, joihin ihmiset saa rahansa tuhlattua?
Ei niitä pakollisia nyt niin montaa ole. Itselläni nämä:
-vuokra
-sähkö
-netti
-puhelin
-kotivakuutus
Näistäkin saa järkevä ihminen säästettyä kun kilpailuttaa ja vaikka vaihtaa asuntoa. Jos joku kokopäivätyössä käyvä ulisee kun ei pärjää, niin ihan peiliin voi katsoa ja miettiä mitä se oma rahankulutus on.
Autot, kalliit asunnot, velat, lapsilaumat, lemmikit, matkustelu, harrastukset. Kaikki on omia valintoja, joihin voi puuttua. Elämä pitää järjestää niin, että ei elä kädestä suuhun vaan aina jää säästöön. Näin ei putoa tyhjän päälle kun huonot ajat koittaa eikä tarvitse lehdessä valittaa elämäänsä ja paskoja valintojaan!
Kommentit (110)
Minun säännölliset kuuakusimenoni ovat:
Asuntoon n.350e/kk
Puhelin 20e/kk (minulla on työn kautta puhelinetu, mutta pidän myös omaa liittymää sen rinnalla)
Koti- matka- ja tapaturmavakuutus n. 300e/vuosi (kaksi jälkimmäistä on myös liiton kautta, mutta olen hakunnut pitää omat missä itse sopinut ehdot) jos tuon jakaisi per kk niin tekee 25e/kk
Digilehti 13e/kk
Suoratoistopalvelu (huom: 1 kerrallaan tilattuna!) n. 10e/kk riippuen mikä on
Lääkkeet, jos laskee kaikki (ihorasvat, buranat, allergialääkkeet, satunnaiset antibioottikuurit etc.) niin max 30e/kk
Tietenkin ostan myös ruokaa, ja meikkejä (joskin en enää paljoa kun pääosin etätöissä) käyn kampaajalla 2-3 vuosi, ostan välillä uusia vaatteita, matkustelen, käyn tapahtumissa etc. mutta _säännöllisiä_ ("pakollisia") kuluja/laskuja minulla ei ole kun nuo yllä mainitut.
"Kun minä teen näin ja meillä eletään näin, niin kyllä kaikkialla muuallakin täytyy ". Koska minä tiedän ja osaan kuinka tätä elämää kuuluu elää.
Vierailija kirjoitti:
-asuntolaina
-lämmitys, näin talvella kaupungin kaukolämpöyhtiö laskuttaa 200-300 euroa/kk
-vesi, kaupungin vesilaitos haluaa 100 euroa/kk
-auto haluaa, että tankkaan sitä 700 eurolla/kk
-sähkö on vielä vuoden halpaa, ei mene kuin 60 euroa/kk
-sähkön matkustaminen kaapelissa 90 euroa/kk
-vakuutusyhtiö lähettää laskun auton ja talon vakuutuksista 100 euroa /kk
-henkivakuutusyhtiö haluaa 200 euroa/kk
-ruokakauppaan menee 800 euroa/kk
-netti ja puhelimet 100 euroa/kk
Mutta omia valintojahan nämä ovat, ehkä viisaampi olisi heittäytyä sossun asiakkaaksi.
Sä maksat itsellesi joka kuukausi asuntoa. Asuntoa, jonka olet ihan itse päättänyt hankkia lainarahalla ja jostain, johon ei ilmeisesti julkiset kulje? Nyt kitiset sitä, kuinka olet päätöksien kanssa joudut elämään ja narsistisesti toteat, että pitäisi kai jäädä sossun asiakkaaksi. O Tempora, O Mores. Noista kuluista ei varmaan yksikään tule asunnon omistajalle yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Ap on villasukkaa kotona kaiket päivät kutova kärttyisä täti joka ei uskalla vessaa vetää kun se maksaa.
Höpö höpö, langat on kalliita! Ap tuijottaa tyhjässä vuokra-asunnossa seiniä!
Muistattehan nyt vastedes jokainen varautua Venäjän hyökkäyssotaan, viritellä muovipussit vessanpönttöön ja varautua IHAN KAIKKEEN MITÄ IKINÄ TÄMÄ ELÄMÄ VOI TUODA TULLESSAAN?
Lempiaihe. Esim: autolasku, autovakuutus, autovero, asumiskulut vuokra tai laina ja vastike + vesi +sähkö, kodinhankinnat esim. joku kodinkone ja huonekalu, luottokorttilasku johon laitettu joku isompi yllättävä meno tai jopa niinkin syntistä kun matkustelua, puhelin, netti, maksukanava. Eiköhän siinä laskulla tulevia. Harvemmin ruokaa, vaatteita tai kulkemista esim. bensa tai julkiset tulee laskuna, mutta joillekin saattaa näitä olla ostettuna laskulle.
Ai niin jos sairastelee, saattaa tipahdella terveyskuluista laskuja. Harvemmin niitä laskutetaan vasn maksetaan heti paikanpäällä, mutta onhan noita esim. julkiset hammas tai sairaalakulut.
Oliko tämä taas ministerin tekemä aloitus?
Samaa viestiähän viedään valtamediaankin hallinnon toimesta:
"te kaikki olette onnellisia uskokaa kun teille sanotaan niin... älkää uskoko sitä mitä itse näette ja miten itse köyhdytte..."
Hulivalivei ja haijaijei. Elämä on riski. Kohti kuolemaa kaikki mennään.
Raha-asiansa voi siössiä melko helpostikin. Jopa luvattoman helposti. Siihen ei tarvita kuin kunnon uupumus ja burnout. Mutta neuvokaa toki.
Oliko tämän ketjun tarkoitus nyt se, että ap ja kaltaisensa pääsee esittämään parempaa ihmistä, kuin he joilla on muitakin laskuja kuin "pakolliset "? Kiillottaako se teidän sädekehää vai mikä pointti?
Kiitos, mutta skippaan nää kinkerit.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämän ketjun tarkoitus nyt se, että ap ja kaltaisensa pääsee esittämään parempaa ihmistä, kuin he joilla on muitakin laskuja kuin "pakolliset "? Kiillottaako se teidän sädekehää vai mikä pointti?
Kiitos, mutta skippaan nää kinkerit.
Kiusa se on pienikin kiusa ja huvinsa kullakin. Kyllähän sitä nyt jollain pitää päästä pätemään kun elämä on noin kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti ne vielä on yllättäviä laskuja.
Sinulle ei koskaan tule mitään yllättävää?
Pyykkikone ei hajoa?
Et sairastu ja sitä myöten joudu maksamaan lääkäri- ja lääkekuluja?
Silmälasit voi hajota jos sellaiset on.
Läheinen voi kuolla. Yllättävän kallista puuhaa vieläpä kaiken lisäksi.
Auto menee rikki.
Ainoat talvikengät menee rikki...Onhan yllättäviä menoja nyt vaikka kuinka!
Itsellä lisäksi lasten harrastukset maksaa.
Rippileiri piti kesällä maksaa.
Lapset tarvitsivat uusia vaatteita. Talvivaatteet ei ole kovin halpoja, varsinkaan kun pitää usealle ostaa.En elä elämääni vaan sitä varten että saan säästettyä mahdollisimman paljon sukanvarteen.
Halusin lapset ja perheen.
Ei kai kukaan elä elämäänsä sillä ajatuksella että en tee lapsia, en hanki lemmikkiä, en osta autoa tai asuntoa koska joskus voi tulla tiukka paikka eteen? Entä jos ei tulekaan? Kyllä sitä harmittaa kun 80-vuotiaana istut yksin himassa ison rahakasan kanssa ja mietit että jäi elämä elämättä kun pelkäsi pahinta.Eihän nuo lapsen jutut nyt mitään yllättäviä laskuja ole, vai tuliko sinulle yllätyksenä että lapsen harrastus, ripari, vaatteet jne. maksaa?
Autot ja koneet menee rikki, ei se mikään yllätys ole. Mullakin hajosi tiskikone, 12v vanhat talvikengät ja tv 8 päivän sisään. Tv ehkä oli vähän yllätys. Tiskari ei enää 3 vuoteen ollut lämmittänyt vettä vaan kytkettiin kuumaan veteen, eli se oli jatkoajalla jo muutenkin. Kenkien koroista näki päälle ettei niillä kävellä enää kauaa, lempparit mutta ei ainoat kengät.
.
Läheisen kuolema? Olen haudannut molemmat vahempani ja lukuisan joukon sukulaisia... Jos kauemmas ei ole varaa matkustaa tai lapsille ostaa siistiä vaatetta, niin etäisemmän montujuhlatvoi jättää välistä. Läheisemmän lähipiiri taas tietää jos on tiukkaa. Kallista en siitä saa edes mielikuvituksella.
Meillä meni about 4 tv:tä 4 vuodessa. Miten, en kerro.
No sähkölasku voi olla monella aika helvetin iso. Yllättäviä laskuja on itselläni ollut todella kallis lääkekuuri,siis useamman satasen ja iso lasku hammaslääkäristä. Näin niinkuin esimerkiksi..No, itse kyllä pärjäilen. Toki jos kaikki laskut esim osamaksut tulee yllätyksenä,niin sitten voi olla taloudenhallinta hieman heikkoa.
Aika monilla lapset kuuluu elämään. Ja se tuo taas lisää mukanaan. Minulla esim. auto pakollinen, koska julkiset yhteydet ei toimi niin kauas keskustasta, että monilapsisella perheellä olisi varaa asua.
Auton ja lasten puhelinliittymien ja lasten harrastusten lisäksi
- vuokra
- kotinetti
- vakuutukset
- vesi
- sähkö
- jätehuolto
- Perhe Spotify (emme osaa elää ilman vapaasti kuunneltavaa musiikkia)
- kerran vuodessa työttömyyskassan maksu
- opintolainan lyhennys 2x vuodessa
- ryhmäliikuntamaksu 2x vuodessa
Vieläkö "laskujankkaaja" edelleen jankkaa?
Onko se kuin tyhmä ihminen?
Mitä se sinulle kuuluu? Huolehdi omista laskuistasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikka
Harrastukset, sis konsertit ja liikunnan
Tilaukset Hbo, Qobuz
JäsenmaksutNämä on juuri niitä turhia kuluja, joista voi säästää. Et sä meikkiä esim. tarvitse elääksesi.
Aika moni tarvitsee käytännössä töihin meikkiä, sikäli itsensä elättämiseen tarvitsee meikkiä.
Mikä tällainen työ on? Tarvitseeko siinä työssä myös miehet meikkiä?
Minä ainakin tarvitsen, kun joudun työssäni esittelemään asioita yleisön edessä eikä aknen pilaama itsetuntoni antaisi siihen myöden ilman meikkivoiteen käyttöä.
Ja nyt kaikki sankoin joukoin rientää kertomaan ap:lle kuinka syntisiä tuhlaajia ovat olleet ja raportoimaan omaa talouttaan? Että ap & co. pääsee antamaan säästö- ja talousneuvojaan sekä kurittamaan paheksuttavia huithapeleita? Hohhoi..
Olen ihmetellyt ihan samaa. Minulla rahat menevät tekemiini hankintoihin. Osan maksan suoraan kortilla ja osan joudun käytännön syistä hoitamaan maksamalla myöhemmin.
Ärsyttävin ihmisryhmä maailmassa. Kaiken tietävät ja osaavat. Voi jum#%%%ta.