Onko jollakin muullakin alipainoinen lapsi?
Onko sulla ollut pienipainoinen lapsi?
Hirmu huoli heräsi pikkukoululaisen terveystarkastuksesta.
Tyttö on nyt 132cm ja 23,9kg.
Hän syntyi täysiaikaisena, pienipainoisena ja
paino on laahannut käyrällä perässä hitaasti mutta varmasti ollen normipainon ja alipainon välissä, nyt seula kuitenkin hälytti.
Hänellä on nyt tullut viime mittauksesta pituutta 8,7cm ja painoa vain 1,9kg.
Syö oikein hyvin, liikkuu paljon ja on pääasiallisesti energinen mutta lääkäriaikaa asian tiimoilta odottaessa en pääse silti huolesta eroon.
Ymmärsin, että tulevalla ajalla käydään läpi mahdollisia tulevia lisätutkimuksia jos olisi esimerkiksi jonkinlainen imeytymishäiriö?
Tällaisista kenelläkään kokemuksia?
Kommentit (77)
Itsellä 5v. poika joka 130cm pitkä ja 23kg. Koskaan ei ole muuta sanottu kuin että on pitkä ja hoikka poika. Vanhemmat ollaan myös pitkiä ja hoikkia. Meillä ainakin geenit vaikuttaa selvästi. Poika syö hyvin ja monipuolisesti. Kasvaa tasaisesti omalla käyrällään.
Minulla oli, ja sain kuulla siitä paljon. Kuitenkin poika oli terve ja kasvoi ja kehittyi normaalisti,
Syntyi 3385 grammaisena ja 53 cm. Pitkä poika ollut aina, ja hoikka. Nyt aikuisen mitoissa armeijan käyneenä edelleen hoikka mutta normaalipainossa ja 189 cm.
Siskollani sama pojan kanssa, pitkä ja laiha lapsena, nyt komea normaalipainoinen mutta hoikka nuorimies.
Itsekin olen hyvin hoikka vaikken niin kovin pitkä, 168 cm. Pojan isä hoikka myös ja yli 180 cm. Sama siaren miehen kanssa, pitkä ja hoikka, sisko minua sentin pitempi ja hieman painavampi mutta täysin normaalipainossa.
Että tällaista "anorektista" sukua ollaan,,,,,
Mun lapseni oli myös pienikokoinen poika. Hän oli yhdeksän vuotiaana 25 kiloa ja 136 senttiä.
Terkkari kirjoitti tuolloin, että " syötävä runsaasti" ja kyllä hän söikin. Ja esim hemoglobiininsa oli todella hyvä
Jo vauvasta saakka oli hoikka poika , mutta terkkari ei pitänyt huolestuttavana, koska kasvoi omalla käyrällään ja myös isänsä oli ollut hyvin hoikka ( ja häntä oli tutkittu aikoinaan sairaalassa)
Mutta jos terveydenhuollon puolelta olisi oltu huolissaan, olisin tietysti vienyt tutkimuksiin. Nyt o 25-vuotias ja edelleen hyvin hoikka mies joskin kyllä myös hyvin pitkä.
Itse olen aina ollut hoikka. Lukiossa jotkut nimittelivät anorektikoksikin. No, olen kuitenkin aina ollut terve ja liikunnallinen. Nyt olen jo nelikymppinen, ja yhä vaan hoikka ja terve ja liikunnallinen.
Ihan hyvä varmaan tutkia onko jokin vialla, mutta ei tuossa välttämättä mitään kummallista ole.
Ei oo, mutta täällä olisi ylipainoinen isä.
Äiti minäkin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ole mitään huolta, jos vaan syö hyvin ja on muutenkin kunnossa. Mun poika oli syntymästä asti ruipelo ja aina kaikkien painokäyrien alapuolella ja terveydenhoitajat oli aina siitä huolissaan. Poika söi kyllä ja paljon söikin, mutta koska isänsä on sellainen parimetrinen ja todella laiha, niin oli vaan perinyt sen geenit.
Nyt on vähän päälle parikymppinen ja parimetrinen sälli ja nyt on meikäläisen geenit hyökänneet ja on hieman saanut lihaa luiden päällekin. Eli jos muuten on ihan terve lapsi, niin en huolestuisi millään tavalla.
Hei kiitos tästä tsemppi viestistä, jotenkin kai tuli sellainen olo et on ihan yksin tällaisen kanssa. En ollut ikinä ennen kuullutkaan tämmöisen olevan oikeasti ihan mahdollista edes, ihana kuulla että meitä aiheen kanssa tekemisissä olevia on siis muitakin. 😂
Juu on meitä muitakin, älä siis huolehdi ollenkaan. On ne lapsetkin erilaisia keskenään, eikä aina kulje siellä virallisilla käyrillä =)
Vierailija kirjoitti:
On, nyt tosin jo 17v ja edelleen hoikka.
Ja kaikki vaatteet roikkuivat päällä ja housuja jouduttiin kaventamaan, jotta pituus riittäisi.Söi hyvin, mutta on aina kovin liikkuvainen.
Geenit. Miehen suku hyvin hoikkia, vaikka syövät kuin hevoset. Mies sanoo itseään läpipaskoksi.
Läpipasko -sanaa en ole kuullut vuosikymmeniin😂
Asuin lapsuuteni Pohojanmaalla ja tuo oli tavallinen sana kuvaamaan laihaa/hoikkaa ihmistä.
Itsekin ole koko elämäni ollut läpipasko😉
Lapsesi on ikäänsä ja pituuteensa nähden normaalipainoinen. Nykyisin vain lapset ovat niin lihavia ja ylipainoisia, että normaalipainoisia pidetään alipainoisina.
kehopositiivisten mammojen rinnalla lapsi näyttää alipainoiselta, jos bmi on alle 50
En usko, että on mitään aihetta huoleen, kun kerran kuitenkin pituutta on tullut reilusti. Jos olisi jokin paha ongelma ravinnon imeytymisen kanssa tai muu sairaus, niin se näkyisi todennäköisesti myös selvänä pituuskasvun hidastumisena.
Mutta koska terveydenhoitajilla ei ole pätevyyttä tehdä näistä asioista mitään tarkempia tutkimuksia, niin heille on annettu selvät rajat, joiden ylittyessä tai alittuessa lapsi on lähetettävä pätevämmän henkilön (lääkärin) tutkimuksiin.
Omista kolmesta lapsestani kaksi on aina ollut hoikkia, mutta koska he pysyivät omalla pituus-painokäyrällään vuodesta toiseen (jossain -15 tietämissä) ja isänkin ruumiinrakenne viittasi hoikkiin geeneihin, ei heitä koskaan lähetetty tutkimuksiin. En valitettavasti löytänyt kummankin mittoja juuri tuon kokoisena. Lähimpänä oli toinen 9-vuotiaana 129 cm 24,5 kg ja sama lapsi vajaa 2,5 vuotta myöhemmin 139 cm 27,5 kg.
Nyt molemmat ovat jo terveitä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa 9v alipainoinen tyttö ja kouluikäisenä painokäyrät ovat olleet laskusuunnassa (hälyttävät aina enemmän tai vähemmän). Nyt tyttö on 144cm ja 27kg. Tyttö syö kuin hevonen, mutta mikään ei tartu. Just kun saadaan pikkaisen lihaa luiden ympärille niin sit taas kasvetaan.
Meillä myös ennen viimeisintä pyrähdystä oltiin jopa tosi mielissään, kun tyttö alkoi saamaan aavistuksen pyöreyttä kasvoihin.
Mutta... Sitten se meni taas.
Mun lapsuudessa kaikki lapset olivat langanlaigoja, lapa- ja kylkiluut vaan törrötti. Ravinto oli vaatimattomampaa ja lapset liikkuivat koko ajan toisin kuin nyt.
Lihavuus valitettavasti on uusi normaali:(
Jos lapsi liikkuu paljon, syö hyvin ja monipuolisesti ole vaan tyytyväinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, nyt tosin jo 17v ja edelleen hoikka.
Ja kaikki vaatteet roikkuivat päällä ja housuja jouduttiin kaventamaan, jotta pituus riittäisi.Söi hyvin, mutta on aina kovin liikkuvainen.
Geenit. Miehen suku hyvin hoikkia, vaikka syövät kuin hevoset. Mies sanoo itseään läpipaskoksi.
Läpipasko -sanaa en ole kuullut vuosikymmeniin😂
Asuin lapsuuteni Pohojanmaalla ja tuo oli tavallinen sana kuvaamaan laihaa/hoikkaa ihmistä.
Itsekin ole koko elämäni ollut läpipasko😉
Läpipasko on ihminen, joka syö paljon, mutta ei saa imeytymisongelmien takia ravinnosta kaikkea tarvitsemaansa -> laiha. Ravintoaineiden hajotuksen ja imeytymisen ongelmat voivat olla perinnöllisiä.
Läpipaskous oli ennen todella ikävä tila ja aiheutti nälänhätien aikana menehtymisen. Nykyään läpipaskot pysyvät hyvin hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Anoreksia. Liikunnalle täys kielto ennen kun paino on normaali.
On paljon parempi olla laiha siksi, että syö normaalisti, mutta liikkuu paljon, kuin siksi, että syö liian vähän. Ensimmäisessä vaihtoehdossa saa paljon todennäköisemmin kaikki tarvittavat ravinteet ruuastaan. Liikunnan kieltäminen vähentää ruokahalua ja lisäksi tuntuu helposti lapsesta rangaistukselta, joka helposti kääntää ruokasuhdetta vääristyneeseen suuntaan.
Voi olla, että joissain tapauksissa liikuntakielto on ihan aiheellinenkin, mutta ei se missään tapauksessa ole ensimmäinen toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon parempi olla laiha siksi, että syö normaalisti, mutta liikkuu paljon, kuin siksi, että syö liian vähän. Ensimmäisessä vaihtoehdossa saa paljon todennäköisemmin kaikki tarvittavat ravinteet ruuastaan. Liikunnan kieltäminen vähentää ruokahalua ja lisäksi tuntuu helposti lapsesta rangaistukselta, joka helposti kääntää ruokasuhdetta vääristyneeseen suuntaan.
Voi olla, että joissain tapauksissa liikuntakielto on ihan aiheellinenkin, mutta ei se missään tapauksessa ole ensimmäinen toimenpide.
Eipä se liikunta mihinkään vaikuta. Jos en lapa tauotta ruokaa teinin eteen niin viimeksikin se laihtui normaalilla ruokamäärällä 2.5kg neljässä päivässä. Koko sen ajan istui huoneessaan pelaamassa ja kävi vain vessassa.Minä pysyn pienemmällä määrällä kaloreita yli 70kg painossa ja hän on 48kg. Olemme saman mittaisia ja hän on poika. Minä kävelen päivittäin 6-8km ja teen kotityöt, lisäksi raahaan ostokset kaupasta kilometrien päästä ja hän laihtuu istumalla ja syömällä ne ruuat mitä tuon. Ja tosiaan menee öljylisät ja ravintolisät jotka on määrätty ravitsemusterapeutilla. Hänellä on anemia jota nyt hoidetaan. Ei allergioita, ei keliakiaa, ne on tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se liikunta mihinkään vaikuta. Jos en lapa tauotta ruokaa teinin eteen niin viimeksikin se laihtui normaalilla ruokamäärällä 2.5kg neljässä päivässä. Koko sen ajan istui huoneessaan pelaamassa ja kävi vain vessassa.Minä pysyn pienemmällä määrällä kaloreita yli 70kg painossa ja hän on 48kg. Olemme saman mittaisia ja hän on poika. Minä kävelen päivittäin 6-8km ja teen kotityöt, lisäksi raahaan ostokset kaupasta kilometrien päästä ja hän laihtuu istumalla ja syömällä ne ruuat mitä tuon. Ja tosiaan menee öljylisät ja ravintolisät jotka on määrätty ravitsemusterapeutilla. Hänellä on anemia jota nyt hoidetaan. Ei allergioita, ei keliakiaa, ne on tutkittu.
Väität vakavissasi, että liikunta ei vaikuta kalorinkulutukseen?
Ja kukaan ei laihdu 2,5 kg neljässä päivässä, ainakaan, jos syö yhtään mitään. Paino voi pudota nestetasapainon heittelyiden vuoksi, mutta ei se ole laihtumista. Jokin sun jutussa ei nyt oikein täsmää.
Poikani on alipainon rajalla ollut lähes aina. Nyt 11 v. On tosi jäntevä, kettererä, kestävyyskunto voisi kyllä olla parempikin.
Ja mistä tämä periytyy: itse olin alipainoinen 35-vuotiaaksi saakka (raskaana ollessa kyllä paino nousi mutta synnytyksen jälkeen kaikki tippui nopeasti).
Itse sain lähinnä kauhistelua ja paheksuntaa nuorena. Yritän omaa poikaa kehua kauniiksi, komeaksi jne. On hänkin saanut kavereilta kuulla laihuudesta. Yksi (itse lihava) lapsi sanoi pojalleni, että tämä on niin laiha että se on hengenvaarallista ja siihen saattaa kuolla pian. Herkkä lapsi stressaantui toki.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa 9v alipainoinen tyttö ja kouluikäisenä painokäyrät ovat olleet laskusuunnassa (hälyttävät aina enemmän tai vähemmän). Nyt tyttö on 144cm ja 27kg. Tyttö syö kuin hevonen, mutta mikään ei tartu. Just kun saadaan pikkaisen lihaa luiden ympärille niin sit taas kasvetaan.
Onko teillä muuten käyty jossakin tutkimuksissa tai muuten kiinnitetty asiaan huomiota kotona tai terveydenhuollossa?
Vierailija kirjoitti:
Huono yksipuolinen ruokavalio. Lisää proteiinia tai muuta maukkaampaa ruokaa. Ruokaa esille koko päivän ajaksi, naposteltavaa, mehua, lettuja, hilloa, muuta maukasta.
Tämä maallikon näkemys, ei asiantuntijan.
Olen aina ollut hoikka, jopa alipainoinen, vaikka syönyt paljon. Samoin lapseni.
Minun hoikkuuteni mummilleni oli arka-asia joskus 70-luvulla ja aina kun kävin kylässä sain puolilitraa vatkattua kuohukermaa ja makeaa mansikkahilloa, eikä vain paino noussut. Sanoi, ihmiset luulevat meitä köyhäksi, kun lapsi alipainoinen.