Levottomat jalat
Levottomat jalat nukkumaan käydessä vaivaavat ajoittain, tuntuu kuin pohjelihasten sisällä olisi elohiiriä tms. Magnesium ei juuri auta, rautalisää en voi ottaa jo ennestään korkean hemoglobiinin vuoksi, ainostaan venyttelyt ja kylmäpakkaus jalkojen alla auttavat jonkin verran. Mitä keinoja voisi vielä kokeilla? Jotain lääkityksiäkin tähän vaivaan on, millaisia kokemuksia siitä?
Kommentit (41)
Kyllähän se sitten kun oireet ovat kovat, mitä semmoinen jolla tätä ei ole, ei voi ymmärtää, niin ei siihen mitkään painopeitot ja vitamiinit sun muut vinkit enää auta. Vaaraton, mutta veemäinen vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tupakoit, lopeta. Liikunta auttaa mutta ei liian lähellä nukkumaan menoa. Kofeiini ja alkoholi pannaan myös.
En tupakoi ja alkoa en juo juuri ollenkaan..kahvia menee 4-5 mukillista päivässä, mutta harvemmin enää klo 16 jälkeen. Vaikea luopua kahvinjuonnista kokonaan, mutta varmaan ainakin vähentää voisin.
Kahvia menee sulla kyllä niin paljon, että se ylittää suositellun kofeiinirajan. Nukkumaan mennessäsi sulla on kofeiinia elimistössä. Jos googlaat aiheesta, niin esim lääkäripalveluiden sivuilla itsehoitona suositellaan kofeiinin poisjättämistä. Jos et halua kokonaan lopettaa, juo vaan aamulla kaksi mukillista ja sitten ei enää. Se kofeiinimäärä ehtii poistua ennen iltaa.
Kiitos, näin se varmasti on vaikka jo kahvin vähentäminen on vaikeaa. Joskus kahvia menee enemmänkin ja silloin tällöin juon kahvia illallakin klo 19-20 aikoihin, eikä tuolloin ole tullut levottomia jalkoja. Tuntuu pikemminkin, että kahvi rentouttaa ja auttaa nukahtamiseen.
Mulla auttaa juoksemiseen tarkoitetut säärystimet. Semmoset tukisukkien tapaiset, tosi tiukat. Tosin aamuyöstä ne alkaa puristaa ja ne on pakko riisua. Ja toisinaan villasukat vielä siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painopeitto! Mä kärsin ko.vaivasta, ja kun sain painopeiton joululahjaksi vuosi sitten, niin jo ekan yön nukuin kuin tukki ja nukahdin nopsaan, heräsin suunnilleen siinä asennossa, missä olin nukahtanut. Suosittelen lämpimästi 👌
Kiitos, tätä olenkin jo harkinnut! Minkä painoinen sun painopeitto on? Niitä taitaa olla ihan Tokmannin kevytversioista fyysioterapeuttien käyttämiin useiden kymmenien kilojen painoisiin, hinnoissa myös melkoisia eroja.
Mulla taitaa olla 6-kiloinen peite, painan itse n.58 kg. Suositus muistaakseni juurikin niin, että 50-kiloiselle 5-kiloinen peite, ja 70-kiloiselle 7-kiloinen, esimerkiksi.
-7
Mulla auttaa treenaaminen ja kahvin juonnin vähentäminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sitten kun oireet ovat kovat, mitä semmoinen jolla tätä ei ole, ei voi ymmärtää, niin ei siihen mitkään painopeitot ja vitamiinit sun muut vinkit enää auta. Vaaraton, mutta veemäinen vaiva.
No itse kärsin vuosia tuosta vaivasta, ja painopeitto nimenomaan auttoi. Joten älähän puhu muiden kokemusten puolesta!
-7
Painopeittoa suosittelisin minäkin kokeilemaan. Nyt on alennuksessa noita monessa paikassa. 10-15 % kehon painosta on peiton suosituspaino.
Liikunta auttaa.
Porrasnousu on hyvä lisä reippaaseen kävelyyn.
Huh, olen kärsinyt levottomista jaloista teini-iästä saakka ja minulla villasukat, tai ylipäänsä mitkä tahansa sukat vaan pahentaa vaivaa. Minulla tuntuu levottomien jalkojen aikana verenkierto ikään kuin lisääntyvän jaloissa ja jalat ovat kuumat ja kihelmöivät. Kylmä auttaa minulla, eli esim. joko kylmällä lattialla kävely tai vaikka jonkun viilentävän lihasgeelin jalkoihin hierominen.
Päiväaikaan jalkani taasen ovat usein kylmät ja päivisin minulla on kotona aina villasukat jalassa. Jalkani eivät myöskään hikoile koskaan.
Mielenkiintoista miten erilaisin oirein sama vaiva voi ilmetä.
Matala ferritiini voi vaikuttaa, vaikka hb olisi normaali. Itsellä ainakin vaiva helpotti rautalisällä.
Mulla auttoi lääke heti, enkä todellakaan vaihtaisi pois. Äidillä on sama vaiva, ja menin hänen kehotuksestaan lääkärille. Verikokeissa ei näkynyt mitään erikoista, joten meni perimän piikkiin. Pienin annostus sitä Parkinson-lääkettä on mullakin käytössä.
Älkää turhaan kärsikö! Menkää lekurin arvioitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttaa juoksemiseen tarkoitetut säärystimet. Semmoset tukisukkien tapaiset, tosi tiukat. Tosin aamuyöstä ne alkaa puristaa ja ne on pakko riisua. Ja toisinaan villasukat vielä siihen päälle.
Kokeilepa ratsastajan polvisukkia. Omani ostin Agrimarketin tarjouspäiviltä puolivahingossa, ajattelin että sukat kuin sukat, ainahan niitä tarvitaan. Kuljin silloin pitkää työmatkaa junalla ja yllätyin, kun pohkeet eivät rasittuneetkaan niin kuin yleensä eivätkä jalat olleet yöllä hyppykunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Matala ferritiini voi vaikuttaa, vaikka hb olisi normaali. Itsellä ainakin vaiva helpotti rautalisällä.
Höpö höpö ferritiineihisi, muoti-ilmiö mutu-ihmisillä. Mulla on hb normaali ja ferritiiniä on kylliksi, ihan ylärajoilla. Silti kärsin levottomista jaloista, olen Uniliiton infojen mukaan ihan arkkityyppiä. Miten siihen selität ferritiinivajeen?
Mulla auttaa magnesiumin ja kaliumin ottaminen yhdessä. Kumpikaan ei auta yksin. Raskausaikana tää oli ihan infernaalista koko 40 viikkoa, mutta normitilassa menee kausittain. Luulen, että syömiset vaikuttaa myös.
Mun äidillä oli tosi paha ja hänellä on lääkitys siihen. Suosittelen sitäkin, jos on esim nukahtamista häiritsevää. Turhaa kituutella, kun apua on saatavilla.
Kiitos kaikille vastauksista ja neuvoista! Huomenna ostan painopeiton ja tukisukat, ja yritän kiinnittää huomiota kahvin juontiin ja liikkua myös enemmän. Jos nämä eivät auta, niin varaan ajan lääkärille lääkityksen aloituksen arviota varten.
Levottomien jalkojen (L J) hoitoon käytetään kai lähinnä Parkinsonin lääkkeitä minimiannoksilla. Ne nostavat dopamiinitasoja, tai jotai.
Pitkästä aikaa itsellä tuli aamulla lievää polvien levottomuutta.
Aloin käyttää nikotiinipurkkaa pandemian alkuaikoina kun väitettiin että tupakoijat ovat yllättävästi aliedustettuina vaikean koronan potilaiden joukossa. En ole tupakoinut sitten opiskeluaikojen seitkytluvulla, joten purkka-annokseni on hyvin pieni, päivässä korkeintaan puolikas 2 mg:n tyynystä; joinakin päivinä ei olleenkaan.
Yllättäen purkan jauhaminen tuntui auttavan L J:hin! Vaikeassa tapauksessa lienee isompi annos paikallaan?
Tuo koskee luonnollisestikkin vain tupakoimattomia?
M72v.
Vierailija kirjoitti:
Pitkät alkkarit ja villasukat
HaH HaH ! Nyt on väärää tietoa.
Siis todellakin PÄINVASTOIN.
Levottomat jalat oireilevat mitä lämpimämpää on.
Itse syön 2 tabl.Sifrolia iltaisin.
Sekä Mangesiun Sitraattiaa aamuisin.
Joskus rauta tabletteja kuuri luonteisesti.
Myös mustikoiden syömisen sanotaan hiukan helpottavan oireita....
Eipä tähän vaivaan ole täsmälääkettä.
Mutta ,viileä huone ja itselläni EI OLE peittoa polvien alapuolella, tosin nukkuessa peitto on missä milloinkin....
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt on jo eri vaivasta kysymys.
Levottomat jalat EIVÄT TYKKÄÄ LÄMMÖSTÄ
Colajuomatkin menevät tuohon kategoriaan, eli niitä ei enää illalla. Kokeile välillä B-vitamiineja tuplana kuurina. Itse otin aamulla Beroccan ja illalla Neurobion Forten. Mulla tämä auttoi. Nämä konstit on mainittu Uniliiton pienessä levottomien jalkojen opasvihkosessa.