Naapuri pesee pyykkiä öisin
Eli ilmeisesti yläkerrassa pestään nykyään usein pyykkiä keskellä yötä. Koneen lingotessa kuuluu ääni todella hyvin meille, ihan kuin kone olisi viereisessä huoneessa. Viime yönä heräsin kahdesti siihen ääneen.
Saako kerrostalossa pestä pyykkiä öisin niin että se häiritsee toisten nukkumista?
Ymmärrän että joillakin sähkö on kallista ja hyödynnetään edullisempi yösähkö mutta joku raja sentään.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Oma pesukone vie noin 1,2 kWh kun pesen 40 asteen normaaliohjelmalla. Viime yönä kWh maksoi pörssissä noin 8 senttiä ja nyt päivällä 18 senttiä. Kyllähän siinä sen kymmenisen senttiä voittaa. Onko sitten naapurisovun menettämisen arvoista, mene ja tiedä.
Juu, mutta onhan se pestävä silloin kun halvalla saa, sanoi jo Sulokin aikoinaan...
Isännöitsijälle viesti.
Pesukonetta kuuluu käyttää päivisin kerrostalossa, ei öisin.
Minä asun rivitalossa, eikä täällä saa öisin pestä pyykki. Aika usein pesukoneet linkousvaiheessa pitävät kovaa meteliä, taatusti herättää naapurit.
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuuden aikana kaikki unta häiritsevä on kielletty kerrostalossa. Välittömästi valituksia tekemään.
Minun uniani yöllä häiritsee naapurin vauvan itku. Ihanko oikeasti sen voi valittamalla kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuuden aikana kaikki unta häiritsevä on kielletty kerrostalossa. Välittömästi valituksia tekemään.
Minun uniani yöllä häiritsee naapurin vauvan itku. Ihanko oikeasti sen voi valittamalla kieltää?
Ihminen voi valita peseekö pyykkiä öisin mutta vauvan itkua ei niin vaan lopeteta. Luuletko että vanhemmista on kivaa kun vauva itkee?
Asun talossa missä ei ole äänieristystä, kun se on aikoinaan 1970-luvulla opiskelija-asunnoiksi rakennettu ja silloin ilmeisesti kaikki kuunteli samaa musiikkia samaan aikaan joten ei haitannut että kaikki kuului asunnosta toiseen. Muuten tässä on hyvä asua, kun kaikki pitkäaikaiset asukkaat on fiksuja jotka pääosin kuuntelevat musiikkinsa kuulokkeilla eivätkä harrasta humalaisia kavereita luonaan hiljaisuusajan yli (ne jotka sitä tekee toistuvasti, tuppaa lähtemään ennemmin tai myöhemmin). Kukaan ei puutu normaaliin elämiseen, esim. suihkussa käyntiin yöllä, mutta jos alkaisi imuroida tai pyykkiä pestä (talossa on pesutupa jota voi käyttää ilmaiseksi, toki ei kylläkään yöllä) keskellä yötä vain siksi että sähkö on silloin hilkun halvempaa, niin aika äkkiä olisi puolet rapusta äkäisenä oven takana, koska ei se itse laitteen ääni, vaan se kun se tietenkin istuu kylppärin kaakeleilla ja tärinän aiheuttama rakenneääni saa sen kuulostamaan siltä kuin potkurilentokone käynnistelisi roottoreitaan ohuen seinän takana.
Heippalaput ei ole tarpeellisia, kun ei pelkää naapureita vaan uskaltaa mennä huomauttamaan aiheesta. Niiden "elämisen äänien" pitää kuitenkin jäädä sen tietyn aika hiljaisen desibelimäärän alle öisin, tai niitä ei lasketa normaaleiksi.