Osaatko pelata shakkia?
Aika moni ei osaa, eikä haluakaan osata. Ostin 6v tyttärenpojalleni hienon puisen shakkilaudan ja puiset nappulat.
Esittelin pojalle, että tässä on torni ja tässä on hevoinen ja nämä ovat lähettejä ja sitten on vielä Kuningas ja Kuningatar. Ja tässä on 8 sotilasta
Kuullessaan äippä hermostui , että esittelin "sotapeliä" lapsensenlapselleni, ja koko lahjani heitettiin roskikseen. Tämäkin pieni hippu ylessivistystä jäi onnensa ojaan.
Kommentit (20)
Pappani oli todella taitava shakinpelaaja, joka opetti minua ollessani pieni. Mutta kun hän kuoli ollessani 11, jätin pelaamisen sikseen koska se muistutti minua liikaa hänestä. Nyt 22-vuotiaana kadun kovasti, etten jatkanut. Pelaan edelleen aina silloin tällöin, mutta en ole kovin hyvä. Luulen, että jos olisi jatkanut silloin nuorena, voisin olla taitava tänä päivänä.
On typerää väittää shakkia sotapeliksi, sillä se on strategiapeli. Taitaa kyseinen äiti olla hieman hysteerinen eikä varmaan erota shakkia tammesta.
Kysy kiinalaisilta. Ne osaa varmasti.
Venäläisiäkin ehkä paremmin.
Osaan, mutta ei ole mun juttu. Kuulosta porvoolaiselta, että joku pitäisi sotapelinä.
Shakki on rasistinen peli. Valkoiset aloittavat aina Valkoisen kuninkaan edestä.
Ja sitten syövät (tappavat) mustia sotilaita ja niiden upseereita.
Se on epistä. Shakin sääntöjä pitää muuttaa!
Osaan. Lapsena jo opin, mutta eipä ole tullut paljoakaan pelattua.
Kyllä mä säännöt tiedän ja tykkäsin ratkoa shakkipähkinöitä silloin, kun niitä vielä lehdissä julkaistiin. Mutta ei näillä puusilmillä mitään pelejä pelata.
Osaan. Kotona opetettiin jo kun olin lapsi.
Ap, jatka. Hyvä.
Kyllä osaan. Pelaan välillä tietokonetta vastaan, kun ei oikein löydy oikeaa pelikaveria.
Tietysti, kiva peli ja kuuluu yleissivistykseen. En kylläkään ole kovin hyvä, pitäisi varmaan pelata enemmän.
Englanniksi shakin hevonen on Knight, eli ritari. Tämä tukee latinan sanoista Eques, joka tarkoitti hevosmiestä, hevosella ratsastavaa legioonan soturia, aikansa ritaria. Ja kuten tiedämme, keskiajalla ritarit ratsastivat hevosella. Latinan sana Equus taas tarkoittaa hevonen.
Haluaisin osata, mutta epäilen, että oppisinko. Mulla oli lapsena sellainen muovinen lauta nappuloineen, mutta tuli pelattua omilla säännöillä, kun ei ollut ketään, joka olisi opettanut. Ainoa nappula, jota liikuttelin oikein oli ratsu.
Muistan miten mikin nappula liikkuu, mutta en osaa pelata. Olisi kyllä sinänsä kiva opetella, mutta jotenkin hermostuttaa, opinko mitään. Kumpikin lapseni on pelannut shakkia shakkikerhossa, nuorempi jatkaa nyt vielä teininä. Kyllähän poikanikin sanoo, että hänellä on aika sotaisat harrastukset: pelaa mobiilisotapelejä, shakkia ja on tosi kiinnostunut sotahistoriasta :) Ei kyllä vaikuta järin kieroon kasvaneelta.
Pelasin shakkia muutaman kaverin, isän ja ukin kanssa.
Innostuin pelistä ja menin, hieman yksinkertainen kun olen aina ollut, nuorten shakkikerhoon.
Siellä pahalle haisevassa kellarissa omituiset tyypit vaikuttivat opettelevan ulkoa avauksia ja ihastelivat niiden nerokkuutta.
Onneksi sitten myös pelattiin. Vastustajani poltti käpynsä ja vaahtosi, että pelaan "väärin". Ei siis sääntöjen vastaisesti, vaan "väärin".
En mennyt toiste.
Jos osaamisella tarkoitetaan että osanako säännöt niin osaan. En ole viitsinyt opetella taktiikoita ja muutenkaan sellainen muista miljoona asetelmaa hommat ei kiinnosta yhtään.
Osaan, mutten ole yhtään hyvä. Yhdessä vaiheessa pelasin aktiivisemmin ja huomasin kyllä kehittyväni. Pelatessa oppi toimivia taktiikoita, mutta toki reagoiminen vastustajan tekemisiin oli heikkoa.
Osaan pelata (ei kyllä tule pelattua). Enpä ole kuullut että shakkiakin voi pitää vahingollisena.