Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kasvisten kanssa

CheyenneK
01.01.2023 |

Kertokaa vinkkejä kuinka talvella ylläpidätte kasvisten syöntiä. Nuo peruskasvikset (kurkku, tomaatti, salaatti ym.) Ovat tähän vuodenaikaan niin mauttomia ja kalliita. Mitä korvaavia kasviksia käytätte sydäntalvella? Itse olen jonkin verran tehnyt wokkeja ja gratineita pakkasesta, mutta kiintiö alkaa olemaan täysi. Myös reseptejä otetaan vastaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuurekset ovat omia suosikkeja tähän aikaan vuodesta, samoin esim. keitot ( vaikkapa inkivääri-porkkanakeitto)

Myös pikkelöidyt kasvikset ovat omia suosikkeja, koska etikkaiset jutut ovat mieleeni.

Vierailija
2/7 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalisalaatti, porkkana- ja lantturaaste. Pakasteena edulliset höyrytetyt parsakaalit ja kukkakaalit, pinaatti. Idätetyt herneenversot ja muut siemenet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuoreitakaan kasviksia ei kannata talvisin syödä.

Jos sinulla on pakastin, hanki sinne mustikoita, joita voit syödä päivittäin kourallisen marras-huhtikuussa.

Vierailija
4/7 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idut ja versot. Mulla alkaa aina tässä vuodenvaihteessa idätys ja versotus kausi. Hakkaa mennen tullen kalliit salaatit.

Vierailija
5/7 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäävuorisalaattia ja jääsalaattia meillä kuluu lähinnä hampurilaisten ja voileipien välissä, kun teinit niitä itselleen tekee.

Kasviksina meillä tähän aikaan vuodesta syödään juureksia ja kaaleja, siis puna-, valko-, ruusu- ja parsakaalia, joskus kukkakaalia, jos se on tarjouksessa. Näitä täydennän pakastimesta itse kasvattamillani ja pakastamillani pavuilla, "pinaatilla" eli lehtikaali-pinaatti-mangoldi-pakasteilla ja etikkasäilykkeillä. Nyt on myös vielä yksi omakasvattama kurpitsa jäljellä, ovat kuluneet nopeammin kuin vuosi sitten, sillon riitti kurpitsaa hiihtolomiin asti. Myös omia herneitä pakastimestä löytyy (herneitä ja sokerihernettä palkoina).

Jonkin verran käytetään viherjauhetta, eli kaikkia syötäviä kasviksia kuivattuja ja jauhettuna, nokkosta, suolaheinaa, punajuuren, porkkanan ja palsternakan naatteja, pinaattia, mangoldia, retiisin naattejakin on vissiin ollut seassa. Pari rkl vastaa varmasti paria isoa kourallista eli 150-200g tuoreita vihanneksia.

Pakastimesta syödään myös marjoja, joita sinne kesällä keräsimme, ja raparperia, luumujakin sieltä vielä joku pussi löytyy (tai niistä, koska meillä on kolme pakastinta). Talvella ostan hedelmistä lähinnä omenoita ja pieniä makeita sitruksia sekä banaaneja. Lisäksi syömme sieniä, itse kerättyjä.

Ihan tuohon puoli kiloa päivässä per nuppi ei meillä taideta päästä talvisaikaan, kesällä menee siitä ylikin, etenkin kun loppukesästä on saatavilla niin marjoja kuin juureksiakin.

Kaalia syödään hapankaalina ja kaalisalaattina (kahta versiota, majoneesi/jukurttikastikkeessa coleslaw ja sitten etikka-öljykastikkeessa kaalisalaatti) ja tietenkin erilaisten keittojen seassa. Juureksia menee ihan tuoreeltaan juurestikkuina, raasteina, mutta myös esimerkiksi tomaattikastikkeiden ainesosina.

Ehkä meillä syödään vähän tylsästi, mutta näillä mennään.

Vierailija
6/7 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkku-tomaatti-salaatti ovat melkein vain vettä. Esim. tomaattisoseissa on paljon enemmän vitamiineja ym.

Suosi muita kasviskunnan tuotteita, joita tuota edellinen kommentoija suositteli.

Vierailija
7/7 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sainkin tosi hyviä vinkkejä teiltä. Valtavat kiitokset :) olen aivan kokonaan unohtanut itujen olemassa olon. Niistä olen aiemmin pitänyt ja laitoin jo siemeniä tilaukseen. Juureksia monessa muodossa. Itsellä kasvisten syönti todella paljon vähentynyt nyt talvella mutta nyt uuden vuoden alettua päättänyt taas ryhdistäytyä. Nuo kaalit myös omia suosikkeja. Vatsa hieman vaihtelevasti kestää raakoja juureksia, mutta silloin kun toimii niin käytetään ja dippaillaan. Tapana ollut tehdä päivittäin kulhollinen salaattia (vaihdellen lisukesalaatteja tai ruokaisampaa pastasalaattia tomaatti-mozzarella-basilikatyyppisiä ym.), mutta kesällä päästäneen taas niiden kimppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi