Työkaveri käyttäytyy tökerösti
Olen töissä työyhteisössä, jossa työkaverit pääsääntöisesti kivoja. Suurin osa on alunperin tehnyt jotain muuta työtä ja edennyt sitten urallaan hr:ään. Osaaminen useimmilla vahvaa, kiitos pitkän käytännön kautta tulleen osaamisen. Itse olen uusin tulokas ja oma tieni on kulkenut lähinnä opiskelun (ylempi korkeakoulututkinto) ja työkokemuksen yhdistelmän kautta.
Nyt on alkanut nyppimään ns. sivistyksen puute joissakin työkavereissa, samoin kuin asioiden pyörittely eikä mitään saada aikaiseksi. Yksi työkaveri on niin monta kertaa puhunut ala-arvoisesti valtavirrasta poikkeavista henkilöistä, että välillä jään haukkomaan mielessäni henkeä, että kuulinko oikein mitä hän sanoi. Tämä antaa tosi nolon kuvan työyhteisöstämme muille. Samoin tällä samalla henkilöllä on tapana korottaa ääntään huutoasteelle, jos asiat eivät mene kuten hän haluaa. Tästä näyttää tulleen muille pelkoa vastustaa tai kritisoida tätä henkilöä. Kukaan ei halua hänen hampaisiinsa, kyyti voi olla kylmää. Pomo tietää tämän mutta ei puutu, koska hänellä ei ole varaa menettää ko. henkilöä, koska pomon osaaminen on heikkoa. Toinen henkilö taas jättää hommia tekemättä vetoamalla kiireeseen. Kyllä minullakin tulisi kiire, jos puolet päivästä menee höpöttämiseen puhelimessa tai teamsissa. Kun meillä oli yhteinen homma mikä piti saada tehtyä, minä tein osani hän ei ja saimme pomolta molemmat yhteisesti negatiivista palautetta. En viitsinyt sanoa, että tein kyllä osuuteni mutta tämä toinen ei.
Aiempi työyhteisökään ei ollut täydellinen, tuskin mikään on. Mutta kyllä tämä on huonoin ikinä, kyllä ihmisten koulutus näkyy työn teossa. Pelkkä työssäoppiminen ei riitä.
Kommentit (9)
Valitettavasti näitä löytyy paljon nykyisin ja tuokin kuvaus sellainen, mikä on varmaan hyvin yleistä. Olen irtisanoutunut kun tällainen henkilö on vain vienyt liikaa henkistä kapasiteettiani. Pomot ovat liian lepsuja ja antavat typerysten pilata työilmapiirin. Fiksut lähtee ja paskat jää. Pitäisikin työhönottotilanteessa selvittää työilmapiiri... mut tuskin ne tätä ongelmaa avaavat. Mut vaikka terveystarkastuksessa...
Se henkilö on vaan moukka, koulutustaso ei kerro asiasta mitään.
Laita asioita ylös listalle ja ota puheeksi kehityskeskustelussa. Ainakin tuo, joka jäi pomolle kertomatta, että teit oman osuutesi, toinen ei.
Kaikki alkoi siitä kun mä lopputilin sain
Sitten juhlan kunniaksi täyden lastin hain
Eikä siinä turhaan liioin kainosteltu lain
Pullo kiersi ringissä ja irvisteltiin vain
Puhu työkavereidesi kanssa. Ehkäpä sama huomio on monella. Saatte tukea toisiltanne. Ehkä saatte jollain mielikuvalla pyyhittyä pahimmat järkytykset. Entä onko näillä ilmapiirin tuhoajilla jotain positiivisia piirteitä, osaamista, jotta mölyt voisi painaa 'villasella'?
Tässä voisi olla myös opin paikka, jos olet hr-puolella. Miten vääntää tilanne positiiviseksi? Jos keksit keinon, se voi olla sinulle kullan arvoista jatkossa.
Lopeta tuo lörpöttely tai sinustakin tulee kohde.
Kumma ettei koko kylä ole jo shokissa. Täällä päin olisi vähemmästäkin.
Juokse ja nopeasti!