Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirveät yhtiövastikkeet vanhoissa rivitaloissa

Vierailija
01.01.2023 |

Katselin Paris kivasti remontoitua yli 100 neliön rivitalohuoneistoa, jotka rakennettu 1980-luvulla. Yhtiövastike reilusti yli 500€!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä 200e/kk vastiketaloissa pääset itse tekemään lumityöt joka 1/n viikko ja ajelet nurmikoita koko kesän. Talvella kun sinun vuorolla naapurin äiti kaatuu ja katkaisee reisiluun, niin sinä maksat vahingonkorvaukset, koska olit vuorollasi laiminlyönyt hiekoituksen.

Kannattaa maksaa tai asua omakotitalossa.

Miksi ei voi laittaa yhtiösääntöön, että jokainen vastuussa omista lumitöistään?

Ai autopihaltako, voi helvetin tollo. En ees jaksa selittää sulle miten ääliö olet.

Vierailija
22/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä 200e/kk vastiketaloissa pääset itse tekemään lumityöt joka 1/n viikko ja ajelet nurmikoita koko kesän. Talvella kun sinun vuorolla naapurin äiti kaatuu ja katkaisee reisiluun, niin sinä maksat vahingonkorvaukset, koska olit vuorollasi laiminlyönyt hiekoituksen.

Miksi ei voi laittaa yhtiösääntöön, että jokainen vastuussa omista lumitöistään?

Ai autopihaltako, voi helvetin tollo. En ees jaksa selittää sulle miten ääliö olet.

Älä viitsi olla noin lapsellinen. Pilaat muiden keskustelun tuolla typerällä käytökselläsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoitovastike on 3 €/m2, mutta ei asutakaan pk-seudulla. Taloyhtiö on hyvin pidetty.

Meillä on 3,26 m2, eli minun 76 m2 kolmioni vastike on 248 €/kk, sis. lämmön, veden, pihatyöt, korjaukset, kiint.veron, jätehuollon, isännöinnin. Vedestä saan takasin joka vuosi n. 50 €, huoneistokohtainen mittaus. Olen hyvin tyytyväinen kotiini.

Vierailija
24/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoista taloyhtiöistä muuttotappioalueilla on tulossa sellainen POMMI, jota eivät edes kaikki omat asiansa hyvin hoitaneetkaan pysty väistämään.

Pitää paikkansa. Noissa muuttotappioalueiden taloyhtiöissä on mahdotonta tehdä isännöintiä lain kirjaimen mukaisesti. Pelkkä kuntotarkastus maksaa 10-15k, enemmän kuin vuodessa kerätään yhtiövastikkeita. Puhumattakaan, että remontit tehtäisiin ajoillaan. Koko homma improvisointia ja taloyhtiöitä yritetään pitää kasassa purkalla ja jeesusteipillä.

Nehän puretaan lopulta, kun pankki ei anna enää remonttilainaa.

Vierailija
25/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsi, sinähän varsinainen välkky olet. 🤣

Vierailija
26/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoitovastike on 3 €/m2, mutta ei asutakaan pk-seudulla. Taloyhtiö on hyvin pidetty.

Meillä on 3,26 m2, eli minun 76 m2 kolmioni vastike on 248 €/kk, sis. lämmön, veden, pihatyöt, korjaukset, kiint.veron, jätehuollon, isännöinnin. Vedestä saan takasin joka vuosi n. 50 €, huoneistokohtainen mittaus. Olen hyvin tyytyväinen kotiini.

Helppoa ja edullista asumista, minulla on hyvin samansuuntaiset kulut.

Vierailija
27/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi olla noin lapsellinen. Pilaat muiden keskustelun tuolla typerällä käytökselläsi. 

Typerys, pidä suusi kiinni.

Ohis

Vierailija
28/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on kerrostaloissa yhtiövastike ihan yleisesti vähintään 4,50 euroa ja yli, neliömetriltä, joten eu tuo nyt niin ihmeelliseltä kuulosta, että ihan ruikuttaa pitäisi.

Vierailija
29/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa ja edullista asumista, minulla on hyvin samansuuntaiset kulut.

Maksan kaksiosta 230 euroa vastiketta ja siihen sisältyy kaikki nuo edellä mainitut asiat. 

Vierailija
30/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuoden alussa katselin rivarikaksioita siltä samalta alueelta, josta itse muutin tähän perintömörskään (taloudellisista syista, korona yms.). Ihmettelin sitä, että miksi samasta taloyhtiöstä on 2 osaketta myynnissä? Katoin, että tontti kuuluu kaupungille ja vuokrasopimus päättyy ... taisi olla tänä vuonna. Eli kaupunkihan voi nostaa tontinvuokraa vaikka hurumykke.

Voi siihen tosin olla niinkin järkevä syy, että jälkikasvu muutti kotoa pois, mutta 2:sta osakkeesta yhtäaikaa???

Ikävin syy on tietysti veemäinen naapuri (päihde/mt-ongelmaa .... tms.).

Tai sijoittaja haluaa omistaan eroon, juuri tuon tontin vuokrasopimuksen päättymisen vuoksi. Joskus on sattumaa. Kun möimme edellisen asuntomme, oli täsmälleen samanlainen samasta talosta myynnissä samaan aikaa. Meillä syynä oli muutto toiselle paikkakunnalle ja toisella se, että hän halusi muuttaa perintöasuntoon, joka oli pienempi, asui yksin 92 neliön asunnossa ja totesi, että se perintöasunto sopii hänelle paremmin.  

Vierailija
31/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhoista taloyhtiöistä muuttotappioalueilla on tulossa sellainen POMMI, jota eivät edes kaikki omat asiansa hyvin hoitaneetkaan pysty väistämään.

Kun kansa katoaa niin asuntoja vapautuu kasapäin.  Hesan seutukaan ei välty hävioltä.

Vierailija
32/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kovin pahalta 100 neliön rivitalohuoneistossa, varsinkin jos sisältää lämmityksen.

Vierailija
33/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin, mutta asutaankin pk-seudulla. Taloyhtiö on hyvin pidetty.

Vierailija
34/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, uusissa samankokoisissa asunnoissa vuokratontilla vastike ainakin 700€.

Kun omaani etsin, vertailin ja tutustuin vaikka kuinka moniin vaihtoehtoihin, niin eipä kyllä yhdessäkään ollut tuollaista vastiketta.

Vierailija
35/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika oleellista olisi tietää, että onko kyseessä pelkkä hoitovastike vai onko mukana myös rahoitusvastiketta?

Vierailija
36/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä Turussa 170 m2.

50-vuotias.

Vastike 400 euroa kuussa.

Kaukolämpö, isännöinti ja talonmiesyhtiö.

Miksi tälle alanuoli

Eihän tuo kerro mitään. Mitä remontteja tehty ja mitä tulossa lähivuosina. Putket, viemärit, sähköt, katto, julkisivu, pihan sadevedet jne?

Vierailija
37/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on juuri tämä. Vastike on vesimaksuineen reilut 300e/kk ja kaikki hoidettava itse. Lumityöt ja nurmikot osuu kerran kuussa, oman pihan jokainen hoitaa itse. Se hiekoittaa, kuka viitsii.

Ennen kuin ehdittiin edes muuttaa tähän, oli jo lumityövuoro meille lätkäisty ja sitten eivät voineet vaan jättää huomiotta ja hoitaa itse, vaan "vaihtoivat" meiltä kysymättä seuraavan viikon meille, eli heti kun oltiin kamat saatu tähän, piti ruveta lumihommiin. Ilman ohjeita, koska eihän nyt mitenkään käy päinsä, että tällaisessa talkootyötaloyhtiössä olisi kunnolliset ohjeet, tai joku taloyhtiön kirjanen, missä lukee mitä pitää tehdä itse ja mistä ollaan yhteydessä isännöitsijään.

Valitusta tuli jo ekana asuinpäivänä, että roskiin ei saa viedä niin paljon roskia (kun siellä oli pakkausmateriaalia muuton jäljiltä), että pitää viedä jonnekin muualle. Siis roskiin ei saa laittaa roskia, jees. Sitten perästä niitä lumitöitä koskien, että tuo ja tuo pitää hoitaa myös. Seuraavana päivänä lisää, koska eihän kaikkea voi mitenkään kertoa kerralla. Ja vielä iltamyöhällä laitetaan tekstiviestiä (sen sijaan että tultaisiin helkkuri edes kasvokkain sanomaan!), että ne portaat piti myös hoitaa. Tässä siis se ongelma, että miehen äiti on taloyhtiön päällepäsmärin (=puheenjohtajan) kanssa samoissa töissä ja oli sitten lupia kyselemättä antanut poikansa numeron tälle, joka sitten pistää viestiä ja valitusta milloin mistäkin.

Joo ja ei ole mikään pettämistapaus, vanha eukko (jolla on kyllä komea mies) ja toinenkin naapuri varmisti, että tapana hoitaa viesteillä asiat naapureiden kanssa.

No tästä johtuen homma alkoi ainakin omalta osalta todella väärällä jalalla, kun tuntuu siltä, että mitä tahansa teet tai jätät tekemättä, aina joku valittaa. Joutuu olemaan koko ajan varpaillaan, että tuleeko joku nalkuttamaan, että et hiekoittanut tarpeeksi hyvin tai että hiekoitit liikaa tai että lumet on kolattu väärään paikkaan (koska huom. niitäkään ei saa kolata mihin haluaa).

Voi, kunpa en olisi antanut kenenkään painostaa ja olisin vain sinnikkäästi kieltäytynyt muuttamasta rivariin. Omilta vanhemmilta jo opin, että ihan vihoviimeistä, jos on yksikin kyttääjänaapuri, puhumattakaan tällaisesta "yhteisöllisestä" naapurustosta, jossa kaikki on jo valmiiksi kavereita keskenään, niin voivat sitten liittoutua uusia vastaan koko porukassa.

Vierailija
38/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä Turussa 170 m2.

50-vuotias.

Miksi tälle alanuoli

Eihän tuo kerro mitään. Mitä remontteja tehty ja mitä tulossa lähivuosina. Putket, viemärit, sähköt, katto, julkisivu, pihan sadevedet jne?

Kyse on siis käyttövastikkeesta.

On tehty: putkiremontti, julkisivuremontti, kattoremontti, leikkikenttäremontti, ikkunat ja ovet vaihdettu ja tehty lisälämmöneristys.

Vierailija
39/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä Turussa 170 m2.

50-vuotias.

Miksi tälle alanuoli

Kyse on siis käyttövastikkeesta.

On tehty: putkiremontti, julkisivuremontti, kattoremontti, leikkikenttäremontti, ikkunat ja ovet vaihdettu ja tehty lisälämmöneristys.

Ai niin, myös pihan sadevedet ja salaojat remontoitu.

Tulossa on pihan uudelleen asfaltointi ja uudet pihavalot.

Vierailija
40/41 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on juuri tämä. Vastike on vesimaksuineen reilut 300e/kk ja kaikki hoidettava itse. Lumityöt ja nurmikot osuu kerran kuussa, oman pihan jokainen hoitaa itse. Se hiekoittaa, kuka viitsii.

Ennen kuin ehdittiin edes muuttaa tähän, oli jo lumityövuoro meille lätkäisty ja sitten eivät voineet vaan jättää huomiotta ja hoitaa itse, vaan "vaihtoivat" meiltä kysymättä seuraavan viikon meille, eli heti kun oltiin kamat saatu tähän, piti ruveta lumihommiin. Ilman ohjeita, koska eihän nyt mitenkään käy päinsä, että tällaisessa talkootyötaloyhtiössä olisi kunnolliset ohjeet, tai joku taloyhtiön kirjanen, missä lukee mitä pitää tehdä itse ja mistä ollaan yhteydessä isännöitsijään.

Valitusta tuli jo ekana asuinpäivänä, että roskiin ei saa viedä niin paljon roskia (kun siellä oli pakkausmateriaalia muuton jäljiltä), että pitää viedä jonnekin muualle. Siis roskiin ei saa laittaa roskia, jees. Sitten perästä niitä lumitöitä koskien, että tuo ja tuo pitää hoitaa myös. Seuraavana päivänä lisää, koska eihän kaikkea voi mitenkään kertoa kerralla. Ja vielä iltamyöhällä laitetaan tekstiviestiä (sen sijaan että tultaisiin helkkuri edes kasvokkain sanomaan!), että ne portaat piti myös hoitaa. Tässä siis se ongelma, että miehen äiti on taloyhtiön päällepäsmärin (=puheenjohtajan) kanssa samoissa töissä ja oli sitten lupia kyselemättä antanut poikansa numeron tälle, joka sitten pistää viestiä ja valitusta milloin mistäkin.

Joo ja ei ole mikään pettämistapaus, vanha eukko (jolla on kyllä komea mies) ja toinenkin naapuri varmisti, että tapana hoitaa viesteillä asiat naapureiden kanssa.

No tästä johtuen homma alkoi ainakin omalta osalta todella väärällä jalalla, kun tuntuu siltä, että mitä tahansa teet tai jätät tekemättä, aina joku valittaa. Joutuu olemaan koko ajan varpaillaan, että tuleeko joku nalkuttamaan, että et hiekoittanut tarpeeksi hyvin tai että hiekoitit liikaa tai että lumet on kolattu väärään paikkaan (koska huom. niitäkään ei saa kolata mihin haluaa).

Voi, kunpa en olisi antanut kenenkään painostaa ja olisin vain sinnikkäästi kieltäytynyt muuttamasta rivariin. Omilta vanhemmilta jo opin, että ihan vihoviimeistä, jos on yksikin kyttääjänaapuri, puhumattakaan tällaisesta "yhteisöllisestä" naapurustosta, jossa kaikki on jo valmiiksi kavereita keskenään, niin voivat sitten liittoutua uusia vastaan koko porukassa.

Kuulostat tyypilliseltä nuorelta minä-minä-tapaukselta.

Nyt otat lusikan kauniiseen käteen ja nöyränä otat vastaan kaikki ohjeet ja neuvot.

Esim. ymmärrän hyvin tuon jätekaaoksen muuton jälkeen. Pahvilaatikot kannattaa taitella ja viedä yleisiin kierrätyspisteisiin. Näin ei kuormiteta omaa yhtiötä.

Onhan se oman etusikin mukaista, hei!

Ja viesteily on tosiaan fiksumpi tapa pitää yhteyttä kuin tulla kotiovelle tai missä nyt sattuu milloinkin henkilön tapaamaan. Kotirauha on tärkeä, eikä toisten ovikelloja rimpautella iltaisin.

Opettelet nyt talon tavoille. On selvää, ettei lunta voi kolata miten sattuu. Jos olisit komannut fiksummin, sinua ei olisi tarvinnut ohjeistaa.

Kuulosti siltä että luulet tietävän asuinyhtiösi konkareita paremmin, miten asiat hoituvat. Väärä luulo.