"Vähemmän empaattisten" ihmisten muistiongelmat, kun kyse on muiden ihmisten asioista?
Onko näin? Että jos ihminen ei ole kovin empaattinen. Johtuen jostain synnynnäisestä geeniperimästä, ja ettei ole lapsena empaattiseen ajatteluun/käytökseen opetettu.
Niin vaikka hän kuuluisi lähipiiriin, niin hän ei välttämättä muista elämässäni tapahtuneita katastrofaalisia tilanteita. Ei myöskään muista, jos informoin hänelle jostain minua koskevasta tärkeästä asiasta. Ja tällainen informointi täytyy tehdä uudestaan ja uudestaan... Rautalangasta vääntäen ja samat asiat toistaen...
Onko muilla tällaista kokemusta?
Olen lukenut jostain, että ihminen muistaa hyvin asiat, jotka herättävät tunteita. Että jos on matalasti empaattinen, ei kai muiden ihmisten asiat herätä heissä tunteita, ja siten nämä asiat eivät jää mieleen.
Kommentit (9)
Minä olen naimisissa narsistin kanssa ja hän ei tosiaan muista asioitani juuri ollenkaan.
Meillä on paljon näitä suvussa. Meillä johtuu paljolti autistisista piirteitä.
Voi olla. En itse koe olevani kovin empaattinen/tunneälykäs. Enkä kyllä muista ihmisten menoja tai asioita kovin hyvin. Jotkut katastrofit kyllä muistan, mutta jos joku lähtee vaikka matkalle, niin en ikinä muista koska tai minne.
Yritän kyllä tosissaan muistaa ja yleensä muistan että jostain matkasta on ollut puhetta ja kun kerrotaan koska ollaan menossa ja minne muistan senkin että ne asiat on kerrottu jo.
En tee tätä ilkeyttäni, vaan en tosissaan muista, vaikka haluaisin.
Mulla on tuollaista matalaa empatiakykyä (autismia?)? mutta vastapainoksi myös tilannetajua, joten osaan kyllä kuunnella vaikkei asia juuri tunteita herättäisikään, tiedän että sekin auttaa ystävää. Pahaksi onneksi on toisen neurohäiriön vuoksi myös aika olematon työmuisti, joten joo, varmaan joutuvat jankkaamaan asioistaan uudestaankin, ja jotain synttäreitä ym en taatusti muista, mutta omat vakiokaverit ei tee tästä ongelmaa kun tietävät ettei johdu mistään puhtaasta välinpitämättömyydestä, ja sekin auttaa ettei ole niin tiivisti yhdessä että pitäisikään ns. olla ihan kaikesta perillä :D Olen sitten taas esim hyvin lojaali ja oikeudentajuinen.
Itse en ole tippaakaan empaattinen muita ihmisiä kohtaan, mutta muistan kyllä vähän liiankin hyvin kaikki muiden asiat.
Voi olla kaasuvalotusta.
Onhan se kätevää, jos ei esim muista lyöneensä viime viikolla :)
Eräs entinen kaverini on tuollainen. Se on yksi niistä syistä, miksi hän on entinen kaveri. Oli aina ihan pihalla kaikista asioistani, vaikka niistä oli keskusteltu vuosikausia.