Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullinen kanikriisi :(

Vierailija
30.12.2022 |

Ihmiset hylkäävät nyt lemmikkikanejaan, joita ovat tulleet ottaneeksi liian lyhyellä harkinnalla. Yhdistykset pursuavat kaniparkoja :( Korona-aikana on otettu niitä erityisen paljon! Ihan hirveetä, kun ihmiset eivät yhtään ajattele lemmikkiin sitoutumista PIDEMMÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ. Kanitkin elää jopa 10 vuotta!

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se manbunny-ketju poistu?

Vierailija
42/53 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nyt kahden 12-vuotiaan ja yhden 8-vuotiaan kääpiölupan omistajana kannatan mieluummin kanin lopetusta, kuin luontoon päästämistä. Yks isoimmista ongelmista, joka kanikriisiä aiheuttaa on hupipoikueiden teettäminen ja vahinkopoikueet. Ei olla osattu katsoa sukupuolta oikein ja kaksi "tyttökania" paljastuukin pojaksi ja tytöksi. Kanit lisääntyy niin helposti ja nopeasti, että sitten kuukauden päästä löytyykin pesätä 9 poikasta. Sitten näitä vahinkoja ja hupipentuja kaupataan torissa tietämättömille ja vastuuttomille kaninomistajille, jotka sitten kanin tullessa murrosikään huomaavat, etteivät pärjää kanin kanssa. Ja kyllä, lopetetun kanin turkista voi tehdä rukkaset ja lihan voi myös hyödyntää. Usein kanin liha (jos kani on kasvanut hyvissä oloissa) on tosi eettistä, vaikka kanin syöminen saattaa kanien omistajien mielestä kuulostaa hurjalta.

Mikä on hupipentu?

Hupipoikueella tarkotetaan sellasta kaninpoikuetta, joka on teetetty ilman kasvatuksellisia ja pitkäjänteisiä tavoitteita. Kaikki muiden, kuin kasvattajien teettåmistä poikueista ovat hupipoikueita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nyt kahden 12-vuotiaan ja yhden 8-vuotiaan kääpiölupan omistajana kannatan mieluummin kanin lopetusta, kuin luontoon päästämistä. Yks isoimmista ongelmista, joka kanikriisiä aiheuttaa on hupipoikueiden teettäminen ja vahinkopoikueet. Ei olla osattu katsoa sukupuolta oikein ja kaksi "tyttökania" paljastuukin pojaksi ja tytöksi. Kanit lisääntyy niin helposti ja nopeasti, että sitten kuukauden päästä löytyykin pesätä 9 poikasta. Sitten näitä vahinkoja ja hupipentuja kaupataan torissa tietämättömille ja vastuuttomille kaninomistajille, jotka sitten kanin tullessa murrosikään huomaavat, etteivät pärjää kanin kanssa. Ja kyllä, lopetetun kanin turkista voi tehdä rukkaset ja lihan voi myös hyödyntää. Usein kanin liha (jos kani on kasvanut hyvissä oloissa) on tosi eettistä, vaikka kanin syöminen saattaa kanien omistajien mielestä kuulostaa hurjalta.

Mikä on hupipentu?

Hupipoikueella tarkotetaan sellasta kaninpoikuetta, joka on teetetty ilman kasvatuksellisia ja pitkäjänteisiä tavoitteita. Kaikki muiden, kuin kasvattajien teettåmistä poikueista ovat hupipoikueita.

Kasvattajien tavoitteita on esim kasvatuslinjan edistäminen, uuden värin tuominen johonkin rotuun, jonkun rodun terveyden edistäminen tai esim  rodun rakenteen muokkaaminen luonnollisempaan päin.

Vierailija
44/53 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko ostatte edullisesti heinää, kauranjyviä ja porkkanoita maatiloilta tai hevostallilta tai lopetatte kanin itse, mutta ette laske luontoon jäätymään ja kuolemaan!

Kaneille ei saa syöttää paljon porkkanaa, on niille liian sokeripitoista

Höpö höpö, on kanin mahasta kiinni miten se kestää tuoreravintoa. Meillä ollut tämän suhteen erilaisia kaneja parinkymmenen vuoden ajan. Osa syö enemmän vihanneksia ja hedelmiä, osa vähemmän. Ei kanille voi syöttää mitään, ei se syö jos se ei halua 😂

Vierailija
45/53 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko ostatte edullisesti heinää, kauranjyviä ja porkkanoita maatiloilta tai hevostallilta tai lopetatte kanin itse, mutta ette laske luontoon jäätymään ja kuolemaan!

Höpö höpö, on kanin mahasta kiinni miten se kestää tuoreravintoa. Meillä ollut tämän suhteen erilaisia kaneja parinkymmenen vuoden ajan. Osa syö enemmän vihanneksia ja hedelmiä, osa vähemmän. Ei kanille voi syöttää mitään, ei se syö jos se ei halua 😂

Joshaluat huolehtia kanisi terveydestä, et anna ollenkaan tai vain vähän sokeripitoisia hedelmiä tai porkkanaa. Terveellisempiä ovat tummat salaatit ja yrtit. Ehkä huonoin asenne muuttuville suosituksille kanien pidossa on juurikin noilla "mulla on ollut kaneja parikyt vuotta ja ovat kestäneet hengissä"

Vierailija
46/53 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat kanit kyllä syövät mitä eteen saavat, eli kyllä se on vähän syöttämistä omalla tavallaan. Omistaja on vastuussa mitä ruokaa eläimelleen tarjoaa.

Vierailija
47/53 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joshaluat huolehtia kanisi terveydestä, et anna ollenkaan tai vain vähän sokeripitoisia hedelmiä tai porkkanaa. Terveellisempiä ovat tummat salaatit ja yrtit. Ehkä huonoin asenne muuttuville suosituksille kanien pidossa on juurikin noilla "mulla on ollut kaneja parikyt vuotta ja ovat kestäneet hengissä"

Hyvän elämän ovat kaikki viettäneet ja eläinlääkärikin aina kehunut :)

Vierailija
48/53 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri tämä. Montakos kania oot lähettäny avaukseen, kun heistä  on aika jättänyt? Millaset tulokset ollu?

Vierailija
49/53 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ois kiva jos luettelisit millasista hyvän elämän elementeistä teijän kanien elämä on rakentunut?

Vierailija
50/53 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikin tuttu ilakoi kuinka otti kaneja ja kasvattaa ne paisteiksi. Tälläisille ei kesykaneja pidä antaa ollenkaan.

Tuohan on ihan tavallista! Ainahan kaneja on kasvatettu ja kasvatettu nimenomaan kesykaneja ruoaksi! Anteeksi vain, mutta sinulla on jonkinlainen asenneongelma. Sellaiset ovat nykyään valitettavan yleisiä. 

Vierailija
51/53 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aivan valtava kanikriisi ja itse henk.kohtaisesti olen sitä mieltä, että kaneja pitäisi saada vain kasvattaa VIRALLISET KASVATTAJAT, joilla on tavoitteita poikueiden suhteen. Hupikasvattajat vain kasvattavat kaneja, koska ne on söpöjä. 

Itse en tue millään tasolla hupikasvattajia ja omat kanit tulevat minulle AINA viralliselta, tavoitteelliselta kasvattajalta. (Itse olen kanssa VIRALLINEN kasvattaja). Kaikille kaneille pitäisi olla sukutaulut ja tunniste tatuoinnit molemmissa korvissa.

Itse suunnittelen poikueet aina todella tarkkaan ja yhdistelmät tehdään sillä perjaatteella, että haen siitä yhdistelmästä jotain (esim. Tietty väri, luonne, suku jne). Koskaan en tee poikasia hetken mielijohteesta vaan se on tarkkaan suunniteltua ja harkittua. Yleensä myös kaneilleni on jo kodit ennen poikueen syntymistä toisilta VIRALLISILTA kasvattajilta, myös harvoin minulta kaneja tulee myyntiin muualle. 

Kanien kasvatuksella jotkut yrittävät rikastua ja sillä teettää poikasia, mutta totuus on se, että tätä hommaa ei tehdä rahan takia vaan rakkaudesta kaneihin. Kanin hyvinvointi, terveys yms. on rahaa tärkeämpi :)

Vierailija
52/53 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä ei voi yksinkertaisesti lopettaa? Naurettavaa laittaa resursseja joidenkin kanien paapomiseen.

Sinut voisi kyllä lopettaa.

Vierailija
53/53 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat vieraantuneet elämästä, yksi esimerkki on Marian kissa ja kana tuomio.

Oli mitä mieltä tahansa Maria N, tuomio on älytön. Katso Antti Launio tuotannosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän