Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveelliset, helpot ruoka-aineet syömisongelmaiselle

Vierailija
30.12.2022 |

Jos syö vain muutamaa ruoka-ainetta eikä jaksa laittaa ruokaa, niin mitä näiden ruoka-aineiden kannattaisi olla? Terveellisiä, joista tulisi mahdollisimman monipuolisesti ravintoaineita. Pohjana siis ajatus, että henkilö ei syö mitään muuta.

Olen aina ollut hoikka, mutta nyt alkanut aktiivisen työn myötä laihtua. Kaikenlaisille lisäaineille herkistymisen myötä en myöskään uskalla enää syödä eineksiä, makkaroita tai vastaavaa, ja ruokavalio on karsiutunut entisestään. Ruoanlaitto ei jaksa innostaa ja masennustaustaa on, eli ruoan pitäisi olla yksinkertaista ja nopeaa. Suoraan sellaisenaan syötävät tai mikrotettavat ruoka-aineet tulevat todennäköisimmin syödyiksi eivätkä päädy roskiin.

Myös yksinkertaisia reseptejä saa jakaa. Makaronilaatikkoa olen ajatellut tehdä, mutta pitäisi saada aikaiseksi. Viimeksi olen tehnyt sitä koulussa kotitaloustunnilla. Tänään otan projektiksi yrittää ostaa tarvikkeet.

Jos joku jaksaa auttaa, kiitos kovasti.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaa ja parsakaalia.

Söisin mielelläni enemmän lihaa, jos sisälmykseni sitä sietäisivät.

Monilla IBS kumminkin hankaloittaa noin yksinkertaista syömistä kun ei vaan suoli siedä.

Nautaa en voi syödä juuri lainkaan, tulehdustila roihahtaa ja ripulilla olen sitten useamman päivän. Kanaa vähän, sikaa kohtalaisesti.

Etenkin kyläillessä ruoka kyllä maittaa ja syönkin. Sitten kipuilen ja paino vaan laskee.

Kotioloissa se kipujen välttely vähentää syömishalua vaikka ruokahalua olisikin.

Pidemmllä tähtäimellä olisi parasta pystyä syömään suhteellisen säännöllisesti. Joskus en vaan viitsi ottaa niitä vaivoja ja tulee syötyä vähän ja paino pääsee taas laskemaan.

Vierailija
22/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vara aika terveyskeskus ravinto nevojalle: Olit lihava tai laiha saat sieltä apua ja tukea.

Kyllä se oli minulle lähinnä kirvesvartta ja samaa jankutusta että pitäisi vaan syödä monipuolisesti. Ei tuntunut ottavan kuuleviin korviinsa että useimmista ruoka-aineksista tulee vaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - ei löydy mitään oikotietä. Ruuan pitäisi olla raaka-aineiltaan monipuolinen, koska lähes kaikissa ruuissa on jotain ei-toivottavaa.

Eineksistä eikä mikrotettavissa ruuissa ei ratkaisua löydy.

Prosessoimattomat raaka-aineet ovat ystäväsi, ja laiska ottaa ne pakastealtaasta ja keittää ne.

Vihannessekoituksista tulee helpoin keitto. Aloita niistä, niihin voi laittaa kanaa, lihaa tai kalaa. Munaruuat ovat myös helppoja. Oliiviöljystä tulee hyvin kaloreita.

Vierailija
24/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vara aika terveyskeskus ravinto nevojalle: Olit lihava tai laiha saat sieltä apua ja tukea.

Kyllä se oli minulle lähinnä kirvesvartta ja samaa jankutusta että pitäisi vaan syödä monipuolisesti. Ei tuntunut ottavan kuuleviin korviinsa että useimmista ruoka-aineksista tulee vaivoja.

Tätä minä juuri pelkään, että sieltä tulee samat ohjeet kuin joka ikisessä terveysvalistuslehdessä! Siksi ajattelinkin kysyä täältä, kun palstalla kuitenkin on joka alan ja eri juttuihin perehtyneitä kirjoittajia ja ehkä itsekin samankaltaisessa tilanteessa olleita.