Lapsiperheet! Saako teille tulla kyläilemään toinen lapsiperhe, jolla kova räkätauti?
Kaveri loukkaantui, kun peruin sovitut treffit syystä, että heillä flunssa ja me itse olemme saaneet olla suht terveinä koko syksyn.
Kommentit (33)
pahempi räkätauti on tietysti eri asia, mutta en usko että kukaan mun ystävistä lähtisi todella sairaan lapsen kanssa liikkeelle muutenkaan. Aikuisten flunssista en kanna huolta: he osaavat yleensä välttää muiden tartuttamista.
Pari kertaa olen vältellyt flunssaisten ihmisten tapaamista lasten kanssa: kerran kun olimme lähdösä matkoille viikon sisällä ja kerran kun esikoinen oli juuri päässyt kotiin sairaalasta oltuaan hoidossa hengitysvaikeuksien takia. Muuten en ole edes tuota astmaatikkoa alkanut suojella pöpöiltä vaan olemme eläneet ihan normaalia elämää, johon kuuluu lapsilla se 8-10 flunssaa vuodessa :-)
Meillä on kärsitty flunssista ja niitä seuranneista korvatulehduksista niin paljon, että emme halua niitä ehdoin tahdoin lisää.
Mutta jos lapsi yskii, pärskii ja räkää valuu solkenaan, on varmasti sairaan lapsen kannaltakin parempi jäädä kotiin lepäilemään. Ei siis tarkoituksella tartuteta, mutta ei toisaalta lopeteta sosiaalista elämääkään talvikaudeksi. :)
Itselläni on tapana, jos oma lapsi on nuhainen tms., selittää tilanne, ja kysyä, sopiiko edelleen tulla, vai siirretäänkö kyläilyä myöhempään. Ihan vauvaperheeseen en varmaan veisi edes sitä pikkunuhaista lasta, vauvan sairastaminen on aina sen verran inhottavaa.
lapsella oli ainakin koko viime talven nuha ja sama tahti näyttää jatkuvan tänä vuonna. Joten aika eristyksissä saataisiin olla, jos ei nuhan takia mihinkään mentäisi. Nuha ei minua haittaa ja meille saa tulla nuhassa ja kyllä me itsekin liikumme.
...mä vähän epäilen, että suurimmalla osalla on nyt taas joku av-jeesustelu päällä. Toki ymmärrän jos pohjalla on joku pitkäaikaissairaus joka ei liiemmälti pöpöjä kestä tai jos perheessä pieni vauva, mutta muuten...
Meillä kaveripiirissä sellainen käytäntö, että vaikka nenä valuisi, niin voidaan nähdä. Toki muistaen, että lapsi on muuten terve. Eihän aikuisetkaan nuhan takia kotiin jää nysväämään. Ja lääkäri myös ollut tällä kannalla. Eli jos lapsella ei kuumetta, yskää tms. oireita ja on terveen oloinen, niin nuhanenästä huolimatta saa rampata missä vaan!
Vierailija:
lapsella oli ainakin koko viime talven nuha ja sama tahti näyttää jatkuvan tänä vuonna. Joten aika eristyksissä saataisiin olla, jos ei nuhan takia mihinkään mentäisi. Nuha ei minua haittaa ja meille saa tulla nuhassa ja kyllä me itsekin liikumme.
Voi kun ihmiset muistaisivat, että kaikille nuha ei ole " vain" nuha, vaan on olemassa paljon esim. astmaa sairastavia, joille nuha ei todellakaan ole vaan pientä nenän valumista, vaan menee usein keuhkoihin ja vaatii antibiootit. Ja mitä enemmän noita nuhassa liikkuvia ihmisiä tuolla kaduilla on, sitä enemmän noita nuhia myös yleisesti ihmisillä on!! Jos ihmiset malttaisi sairastaa rauhassa kotona, eivätkä liikkuisi joka paikassa nenä valuen, olisi talvella paljon vähemmän noita pöpöjä liikkeellä! Se on ihmisten omaa syytä, että talvisin on " aina nuha" . Ei olisi, jos ne sairaat ei tuolla liikkuisi muita tartuttamassa!!
Meillä on otettu tiukka linja koska nuorimmaisella (2v) astma ja saa TODELLA herkästi tartunnan, sitten tuleekin sairaalareissu. Ja se ei pidä paikkaansa että " tulee mistä tahansa" , kyllä me ollaan ainakin huomattu että todella tulee herkemmin jos joku meille tulee räkäisenä. kotona ja hoidossa on suunnilleen sama bakteerikanta, uusi bakteeri tarttuu helpommin.
Kyllä se tauti tietenkin tulee herkemmin jos se tuodaan oikein kotiin, leikitään samoilla leluilla yms.!
emmekä pikkulapsiperheisiin kysymättä.
Meille voi mun puolesta tulla kyllä nuhassa, mutta jos on kova räkätauti, niin silloin ihan oikeasti kannattaa levätä jo oman terveyden takia.
vaiheessa tauti on. Jos esim. nuhan alkamisesta on viikko niin saa tulla kyläilemään koska ei silloin enää niin helposti tartu. Itse emme kyläile juuri taudin alkuvaiheessa kun pärskitään ja silmistä valuu vesi samaa tahtia nenän valumisen kanssa. Se että tässä on selkeästi 2 koulukuntaa johtunee siitä että toisilla tavallinen nuha ei arkeen vaikuta. Lapsi siis saattaa vähän niiskuttaa mutta nukkuu yöt hyvin. Meillä esikoinen huusi kolmevuotiaaksi viikon verran kaikki yöt joka kerta kun nuha iski. Ei siis korvatulehdusta, ihan tavallinen nuha vain. Edelleenkin saa huonosti nukuttua kun sairastuu. Kuopus valvottaa pari ekaa yötä ja on todella räkäinen jolloin en todella edes veisi hoitoon. Näin se on erilaista mutta mielestäni on hyvien tapojen mukaista kysyä voiko tulla jos jotakin sairautta perheessä on. Vatsatauti on vielä selkeämmin meillä vältettävä sairaus. 2 krt rotaviruksen kokeneena en todellakaan lapsiani altista vatsataudille. Jos se jostakin muualta tulee niin sitten tulee mutta nämä kaksi kertaa riittivät kun naapurin perhe laittoi lapsensa ulkoilemaan vielä tartuttavana!
Mun kaveri toi vuoden ikäisen kipeän lapsensa, meille katsomaan viikon ikäistä vauvaa.
Silloin mä sanoin ihan suoraan että, " olikohan nyt ihan viisasta tuoda flunssainen lapsi vauvan luo" . Vastaus oli se että, " eihän pojalla oo edes kuumetta" .
Onneksi suurin osa kavereistani on ihan fiksuja ja ajattelevia aikuisia, jotka kyllä osaa pysytellä poissa, jos heidän lapsensa ovat kovin kipeitä tai räkäisiä.
Mutta jos vierailua on kauan suunniteltu ja sopivaa aikaa on ollut hankala sopia, ei pieni tauti haittaa. Muutenkin liikumme niin paljon eri tapahtumissa, että niitä tauteja tulee joka tapauksessa. Se vain kuuluu lapsiperheen elämään! Nytkin on lapset kolmatta viikkoa flunssassa ja kuopus menossa toisen kerran korvalääkäriin kun ei korvatulehdus ota laantuakseen. Jos eristäytyisimme täysin kaikista riennoista, voisi hän säästyä korvatulehduksilta, mutta esikoinen kaipaa jo seuraa, äidistä puhumattakaan. Eli meille saa tulla jos ei koko ajan aivastella/yskitä (vatsataudista puhumattakaan), emme ole hysteerisiä pöpöjen suhteen.
luulisi jokaisen lapsiperheen ymmärtävän että ei kukaan halua mitään lentsua lapsilleen...en edes ymmärrä että miksi joku ei tajua sitä että sillon kun lapset on sairaita niin ei niitä viedä kyläilemään. Itselleni ei tulisi edes mieleen tarjota perhettäni kylään jos ollaan kipeitä. Enkä todellakaan haluaisi kaverilleni sen takia lisähommaa että veisin pöpöt suoraan niitten kotiin ja lapset sairastuisivat. Kyllähän nämä kaikki virukset tarttuu muualtakin jos on tarttuakseen mutta itse en ainakaan halua sitä edesauttaa. -Minä vain-