Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ratsastajien vanhemmat; selvittäkää mitä tallilla tapahtuu

Vierailija
29.12.2022 |

Nyt on paljastunut erään tallin kohdalla väkivaltaa tuntihevosta kohtaan, ja tallilla kuvatulla videolla ratsastuksenopettajan epäasiallinen ratsukon kohtelu vaarantaa myös alaikäisen ratsastajan.

Tiedätkö, mitä tallilla tapahtuu? Jos lapsesi ratsastaa, varmistu siitä ettei sinun lastasi vaaranneta ratsastustunnilla.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instassa tilillä @junnunavoittoon lisää kyseisen opettajan poninhakkausta, oikein voimalla

Voittoon?  Hyppisi itse esteitä voittoon.

Vierailija
82/104 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin ratsastamisen, koska en pitänyt raipan käytöstä. Tallilla minulla oli usein poni, joka ei halunnut tehdä muuta kuin kävellä hitaasti. Opettaja huusi pää punaisena "käytä raippaa, käytä raippaa" jotta ponin sai esim. Ravaamaan. Minusta ei ole oikein että eläintä pitää lyödä jotta sen saa liikkumaan.

- et osannut myöskään ratsastaa koska et saanut hevosta ravaamaan.

Hevonen vei sinua ihan 6-0 ja hoksasi että sinun kanssa tarvitsee vain kävellä eikä sinua tarvitse totella.

Kiva olisikin vain lönkötellä vanhan hepan tahtiin, mitä se kelleen kuuluu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen opettaja on ilman muuta yksi lempeimmistä ja kilteimmistä ihmisistä mitä tiedän. Tunnen hänet vuosikymmenten ajalta ja on absurdia, että juuri hän on tällaisen kohun keskellä. Suosittelen laittamaan jäitä hattuun.

Ilmeisesti on löytänyt tavan purkaa negatiivisia tunteitaan, niin jaksaa olla lempeä ja kiltti sitten muuten.

Vierailija
84/104 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä talleilla myös teinityttöjä häiritään seksuaalisesti.

Mikä tätä alaa vaivaa, kun kaikki on niin häiriintynyttä?

Vierailija
85/104 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken ulkona lumisateessa tarpoi koiranulkoiluttaja, joka purki aggressiotaan koiraan. Ilmeisesti märkä lumisade ja kova tuuli, kylmä ja kiire. Eläin voi vaan olla vastaanottamassa omistajan valinnan.

Vierailija
86/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin ratsastamisen, koska en pitänyt raipan käytöstä. Tallilla minulla oli usein poni, joka ei halunnut tehdä muuta kuin kävellä hitaasti. Opettaja huusi pää punaisena "käytä raippaa, käytä raippaa" jotta ponin sai esim. Ravaamaan. Minusta ei ole oikein että eläintä pitää lyödä jotta sen saa liikkumaan.

Jos hevonen saisi päättää, se olisi laitumella syömässä ruohoa muiden hevosten kanssa. Hevonen ei kaipaa ihmisen seuraa eikä ihmisen kanssa puuhastelua.

Kaikki hevosen työ on jonkun asteista pakottamista. Koska emme tarvitse hevosta enää kuin viihdetarkoitukseen, niin kaiken hevosurheilun voisi kieltää kokonaan.

Vierailija
87/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko SRL:n hyväksymä talli?

Minä olin tallilla aina lasteni mukana.

Vierailija
88/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hevonen on ollut kyllä kokenut, sivujen mukaan tosin jo 27v. vanha. Kamalaa että tuon ikäisen hevosen täytyy vielä hyppiä, vielä kokematon ratsastaja selässään. Eri asia olisi jos poni nauttisi hyppäämisestä, mutta tämä ei selvästi ole asian laita.

Tämä 27v hevonen on eri eläin, kuin videolla esiintyvä valkoinen poni. Tämä videon poni on 20v

Vierailija
89/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TikTokista löytyy ihan haulla kt-talli. Todella järkyttävää hakkaamista ja ponin jahtaamista. Kyseessä estetunti, poni väistää, miespuolinen ope mm. säntää perään ja lyö raipalla ja kädellä hevosta kun se on väistänyt esteen, toisella esteellä seisoo esteen vieressä ettei ratsukko väittäisi sitä kautta ja SÄIKÄYTTÄÄ HEVOSEN ettei se väistä, sen sijaan se pysähtyy seinään ja väistää toista kautta ja ope jahtaa sitä. Kerran ope heittää takkinsakin maahan laukkaavan ponin viereen ja lyö sitä. Meidän tallilla on hitsi vieköön jopa kiellettyä pitää takkia auki tai riisua se hevosen liikkuessa, ettei vaan hevonen / hevoset säikähdä takkia.

Tuollaista hakkaamista en ole nähnyt missään ponitunnillakaan, j niitä seuraan paljon kun itseni lisäksi tytär ratsastaa. Tulee ihan 80-luvun meininki mieleen.

Ja siis kyse ei ole mistään pienestä raipalla napauttamisesta vaan mies säikyttää, hakkaa, jahtaa tätä ponia joka nähdäkseni väistää esteitä ihan ratsastajan kokemattomuuden takia. Kokemus oli varmasti hyvin traumaattinen myös nuorelle ratsastajalle. Ensinnäkin epäonnistuminen ja sen päälle varmasti open haukut ja sen lisäksi tuo järjetön väkivaltainen käytös eläintä kohtaan.

Ratsukko olisi tarvinnut rauhallista opastusta ja tyttöä olisi pitänyt opettaa ohjaamaan poni esteelle määrätietoisesti ja ohjaamista ylipäätään vaikka pujottelemalla ravissa ja laukassa.

Ja hevosta ei misssään tapauksessa tule kohdella noin! Varmasti koko ryhmä sai traumat. Olen tosi järkyttynyt.

Mies ilmeisesti kävi masturboimassa tuon pieksennän ja raivoamisen kiihottamana.

Vierailija
90/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vanhemmat mukaan talleille katsomaan touhua ja huolehtimaan lapsestaan. Huomioiden koko tallikulttuurin opettajista hoitajiin ja hevosiin, sisältäen miten hevosiin ja ihmisiin suhtaudutaan ja niiden kanssa toimitaan.

Vie aikaa ja vaatii vaivaa, mutta kannattaa. Talleilla on paljon asioita, joissa ei toimita kuten pitäisi. Hevosten kanssa syntyy myös helposti vaaratilanteita, joihin voi vaikuttaa omalla toiminnallaan.

Lapseni kanssa olen ollut monta vuotta yhdessä tallilla katsomassa touhua ja myös tarpeen mukaan tallia on vaihdettu sopivammaksi. Yhdessä on opeteltu mitä kannattaa huomioida. Siinä missä olen saanut korostettua lapselle erityisesti turvallisuutta, niin hän on opettanut minulle pehmeitä arvoja hevosten kanssa.

Ja nykyään meillä löytyy oma hevonen, jonka kanssa on tärkeää yhteistyö, sekä hevosen hyvinvointi. Kannuksia ei käytetä ja raippa edes merkinantovälineenä on turha. Sopivaa satulaa, suitsia ja kuolaimia mietitään ja selvitetään aika ajoin. Ratsastusvalmennus on positiivisen kautta ja lisäksi ollut kursseja maastakäsittelyyn. Hevosella käy säännöllisesti hieroja ja kiropraktikko, jotka myös kiinnittävät huomiota jos on jotain poikkeavaa. Ruokaa on optimoitu ja eläinlääkäriä on käytetty aina kun nähdään tarvetta.

Tärkeänä näen kuitenkin, että talli on ilmapiiriltään ja toimintavoiltaan hevoslähtöinen ja yhteisöllinen. Täydellinen ihan kaikilta puitteilta se ei ole, sekä erilaisia persoonia mahtuu joukkoon. Mutta hevosten hyvinvointi ja hevoslähtöinen toiminta ovat kuitenkin ohjenuoria. Siinä sitä onkin opeteltavaa yhdelle ja toiselle kokeneemmallekin hevosihmisille, saatikka sitten vähemmän kokeneelle.

Vierailija
91/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko missä videoita joilla hakataan kääpiöponia?

Vierailija
92/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevostallit - nuo rahanielut kiusaamisen kehdot.

Vierailija
93/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässäkin silti joku raja on. Minusta on kuitenkin typerää olla kieltämässä kaikkea hevosten kanssa tapahtuvaa tekemistä vaan näiden ikävien tapausten vuoksi. En itsekään kannata esim kilpailemista lainkaan tai raveja. Silti minusta hevonen ei kärsi ratsastamisesta jos se tapahtuu hevosta kunniottaen. Hevonenkin kaipaa kuitenkin liikuntaa. Tietysti ratsastuskouluissa harvoin hevosen elämä on mukavaa. Ymmärrän sen. Talleissa on paljon eroja. Nämä ovat hyvin vaikeita asioita. Jotkut yksityishevoset ovat hyvässä olossa myöskin ja toiset taas eivät. Silti en oikein jaa samaa ajatusta ettei hevoset kaipaa ihmisen seuraa. Jokainen hevonen on eri persoonansa. Itsekin olen tuntenut monia hevosia jotka mielellään ihmisen seurassa.

Vierailija
94/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin omia kokemuksia hevosten kanssa. Lapsuudessa kävin maalaistallilla missä hevoset saivat laiduntaa paljon yhdessä ja sellaista luonnollista elämää. Niillä ratsastettiin paljon maastossa. Olivat monet melko vähän koulutettuja. Näin eivät mitkään hienot "kuviot" yms sujuneet. Lähinnä sellaista perusratsastusta. Olivat silti kilttejä ja menivät melko nätisti tasoonsa nähden. Muistan kuinka osasivat laitumelta tullessaan mennä itse omiin karsinoihinsa. Varmasti luonnollisempaa elämää. Tässäkin omat puutteensa tietysti oli. Ratsastusta näillä melko vähän. Kesällä ja leireillä enemmän. Ei säännöllisiä tunteja muuten. Hevoset silti saivat olla paljon ulkona. Niillä iso laidun ympäri vuoden. Varmaan hehtaarin kokoinen. Tälläisiä talleja varmaan vähän nykyisin. Siellä oppi ratsastamaan perusjuttuja ja pääsi maastoon. Hevosilla ei ollut mitään "erikoisvarusteita" kuten apuohjia tai erikoisia kuolaimia.

Myöhemmin kävin ratsastuskoulussa. Siellä opettaja laittoi minulle usein erään puoliverisen jota oli hyvin vaikeaa laittaa kuntoon tuntia varten. Se liikkui satuloidessa ja nosti päätään hyvin ylös suitsia laittaessa. Luimi korviaan ja pari kertaa näykkäisi minua, kun laitoin ihan normaalista loimea tunnin jälkeen. Olin melko nuori, mutta tuolla maalaistallilla olin jo oppinut sen, että jos hevosella on ilmestynyt valkoista karvaa satulan kohdalle selässä ja sään kohdalle niin se kertoo kuinka satula ei sovi kunnolla. Näin myöhemmin ymmärsin sen kuinka hevonen oli hyvin kipeä selästään. Kerran eräs tallin henkilö tuli huitomaan tätä hevosta isolla harjalla karsinaan, kun olin sitä kuntoon ennen tuntia laittamassa ja hevonen taas kerran järsi (ilmeisesti kivuista johtuen) karsinan seinää. Tuo tyyppi tuli huutaen ja huitoi hevosta. En niin nuorena uskaltanut sanoa mitään. Tunnilla tämä hevonen joka yleensä meni rauhassa ja kiltisti kaikesta huolimatta sitten säikkyi kaikkea. Tunti meni pilalle.

Tuo hevonen josta kirjoitin oli yksityisen omistama, mutta kävi paljon myös tunneilla. Mietin monesti jälkeenpäin miksi tallin omistaja ei tehnyt mitään tai puuttunut hevosen kuntoon. Se kuitenkin näkyi ettei hevonen voinut hyvin. Hevosen pelastus oli myöhemmin uusi omistaja joka hoisi sen kuntoon. Oli kuin eri hevonen myöhemmin. Kirjoitinkin jo yhteen viestiin kuinka tämä hevonen meinasi halvaantua selkäongelmien vuoksi. Tuli kuntoon ja kyllä sen huomasi kuinka voi taas hyvin. Ei enää reagoinut varusteiden laittoon. Hierottiin selkää ja varusteet ihan oikeanlaiset. Tämä hevonen kuoli muutamia vuosia sen jälkeen muista syistä johtuen ja sen myötä ratsastus intoni loppui. Oli tärkeä minulle.

Jatkuu

Vierailija
95/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa

Jos mietin itse ratsastustunteja niin opettajalla on niin paljon valtaa päättää mitä tehdään. Itse yleensä halusin olla varovainen etten vaan loukkaa hevosta. Moni taas käytti raippaa paljon. Tunneilla monet menivät miten sattuu. Monesti ahdasta ja liikaa jo samalla tunnilla väkeä. Lisäksi hypättiin hyvin harvoin. Minulle ihan ok, koska en ole hyppäämisestä pitänyt. Sitten olisi kuitenkin täytynyt hypätä hyvin ja uskaltaa tehdä kaikkea, vaikka tuntumaa ei ollut siihen. Olen pari kertaa saanut koko ryhmän vihat niskaani, kun päätin etten hyppää kun tuntui etten hallitse sitä kaikkea. Opettaja päätti, että tehdään monen hypyn yhdistelmä ja itse en vaan sillä taustalla ja kokemuksella halunnut sitä tehdä. Muiden mielestä "kiusasin" hevosta, kun en antanut sen hypätä. Jäin sitten laitaan kävelemään, kun muut hyppäsivät. Toisella kertaa eri tallilla taas sama juttu, mutta silloin minut käskettiin lähteä tunnilta pois. En saanut edes jäädä kävelemään. Myöhemmin tallin pitäjä vielä kyseli miksi en hypännyt yms. Tuntui vähän kurjalta tuo kaikki.

Ymmärrän sen, että tunneilla on tarkoitus tehdä mitä on aiheena ja yleensä aina yritin parhaani. Hyppytunteja vähän ja yllättäen ja menin yleensä tallin isoimmilla hevosilla. Tämän lisäksi minulla oli jo esim laukassa välillä haasteita pysyä hevosen rytmissä. Näin koin, että hyppääminen olisi voinut päättyä huonosti. Itse en myöskään ollut muiden edessä vaan väistin ja annoin tilaa muille. Monesti silti rohkeus on talleilla hyvä juttu. Eli se teet aina kaiken mitä opettaja pyytää ja et jännitä tai epäröi. Sitten kaikki on hyvin. Itse taas jännitin monesti ja en ollut kovin rohkea ratsastaja. Tämä huono juttu. Joku voi miettiä, että on hyvä, kun ratsastaja tiedostaa sen kuinka on parempi jättää joku asia väliin. Sekin on tavallaan hevosen suojelua. Talleilla lisäksi kova kiire monesti. Ei ole aikaa rauhassa toimia.

Jos vielä mietin tuon tallin tapausta ja videota niin voin samaistua siihen. Olisin itsekin voinut joutua "väkisin" hyppäämään jollakin tallilla. Samoin tuo touhu kyllä lievempänä tuttua myös minulle. On ollut hevosia jotka eivät ole halunneet hypätä ja ne on hätistämällä häädetty yli. Samoin jos katsoo tuon tallin hevosten ja varsinkin ponien ikää yleensäkin niin ovat todella vanhoja käymään niin paljon tunneilla. Kesäisin taas paljon leirejä. Niillä talleilla missä olen käynyt on yli 20 hevoset olleet vaan kevyillä tunneilla. Lähinnä kävelyä ja vähän ravia. Ei tuon ikäinen saisi olla enää liikaa tunneilla vaikka kunto olisikin hyvä. Pitkästi kaikkea mieleen tullutta.

Vierailija
96/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä talleilla myös teinityttöjä häiritään seksuaalisesti.

Jep, siskon likka menossa kuulusteluihin liittyen tuollaiseen oksettavuuteen. Ei tuo talli vaan toinen. Se tuho mitä tytön psyykessä tapahtui...

Vierailija
97/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, että hevostallien pitäjät ovat aina ihme raivohulluja akkoja?

Tässä tapauksessa väkivaltaa on harjoittanut hevosta kohtaan mies...ainakin tallin nettisivujen mukaan heidän ratsastuksenopettajansa on mies.

Onko se tuo "Make"? Resting bitch face päällä raippaa hieroen.

Missä sä näet raipan? Etkö sä onneton näe raipan ja talikon eroa😂 Resting bitch face taitaa olla sulla itselläs🤪

http://www.kt-talli.fi/henkilokunta.html

Vierailija
98/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Jakakaa kaikki tämä faceen ja twitteriin ym.

Saatko jotain tyydytystä siitä?Kertoo kyllä kaiken sinusta

Vierailija
99/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä talleilla myös teinityttöjä häiritään seksuaalisesti

.Sulla varmaa faktaa tästä?

Mikä tätä alaa vaivaa, kun kaikki on niin häiriintynyttä?

Vierailija
100/104 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitja että inhoan sitä, jos ratsastuksen ohjaaja tulee raipalla heilumaan hevosen lähelle ja hätistelemään sitä liikkeelle. On pelottavaa. Minulta on lähtenyt muutamaan otteeseen hevonen lapasesta siinä tilanteessa ja kerran eräs hevonen pukitti lapsen selästä opettajan raipanheiluttelun seurauksena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi