Koska jäädä raskausvapaalle?
Vauvan laskettu aika on 1.5. "Raskausvapaa alkaa yleensä 30 arkipäivää ennen lapsen laskettua syntymäaikaa. Voit myös sopia työnantajasi kanssa, että jäät raskausvapaalle myöhemmin, mutta vapaa pitää aloittaa kuitenkin viimeistään 14 arkipäivää ennen laskettua aikaa."
Kelan mukaan voin aloittaa raskausrahakauden aikaisintaan 24.3.2023. Raskausrahakausi täytyy aloittaa viimeistään 14.4.2023.
Teen melko kevyttä työtä ja raskaus on sujunut tähän asti kivuttomasti. Mitä kannattaisi tehdä, eli aloittaa vapaat jo tuolloin 24.3 vai pitäisikö "pitkittää" tuonne 14.4 asti? En osaa päättää, auttakaa :D
Kommentit (47)
Mä valitsin jäädä heti ekasta mahdollisesta päivästä. Jos olen silloin hyvässä ja toimintakykyisessä kunnossa, niin sehän on vaan hieno asia, saan täyttä palkkaa ja voin käydä lounailla, kahviloissa, ostoksilla, hieronnoissa yms., mistä työarjessa saa vain haaveilla. Ja fakta on, että nyt kun tuohon raskausvapaan alkuun on jäljellä 25 työpäivää, niin kiinnostukseni työtä kohtaan on painunut jo aika pakkasen puolelle... Vaikka sinänsä mielekästä asiantuntijatyötä teenkin. Kuvaavaa ehkä, että töistähän minä tämänkin viestin lähetän. :D
Ilman muuta kannattaa aloittaa niin myöhään kuin mahdollista jos yhtään järkevästi talouttaan ajattelee. Kestää pitempään sit loppupäästä. Ja jos yhtään tuntuu ettei jaksa niin vikat pari viikkoa saa todella helposti saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta kannattaa aloittaa niin myöhään kuin mahdollista jos yhtään järkevästi talouttaan ajattelee. Kestää pitempään sit loppupäästä. Ja jos yhtään tuntuu ettei jaksa niin vikat pari viikkoa saa todella helposti saikkua.
Juuri tästä syystä työnantajan ei ole pakko hyväksyä sitä raskausvapaan alun venyttämistä vikaan mahdolliseen ajankohtaan. Tiedän, että ainakaan alueeni sairaanhoitopiiri ei tuota venyttämistä hyväksy, koska kokemuksesta tiedetään, että raskaana olevat eivät joko pysty tehdä työtä sinne vauvan täysiaikaisuuteen asti tai vaativat niin paljon mukautusta työnkuvaan, että on huomattavasti helpompaa ottaa vaan sijainen. Eli asia ei suinkaan ole työntekijän yksinään päätettävissä eikä ole tarkoituksenmukaista, että raskausvapaan sijaan saikutetaan viikkotolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä mietinkin. Et onko tää vaihtoehto ns. järkevin taloudellisesti :D -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä työnantajan ei ole pakko hyväksyä sitä raskausvapaan alun venyttämistä vikaan mahdolliseen ajankohtaan. Tiedän, että ainakaan alueeni sairaanhoitopiiri ei tuota venyttämistä hyväksy, koska kokemuksesta tiedetään, että raskaana olevat eivät joko pysty tehdä työtä sinne vauvan täysiaikaisuuteen asti tai vaativat niin paljon mukautusta työnkuvaan, että on huomattavasti helpompaa ottaa vaan sijainen. Eli asia ei suinkaan ole työntekijän yksinään päätettävissä eikä ole tarkoituksenmukaista, että raskausvapaan sijaan saikutetaan viikkotolkulla.
Meillä suhtaudutaan kaikkiin saikutuksiin samalla tavalla eli aika äkkiä on kolmikantakeskusteluissa ja pohditaan sitä, siirtyykö helpompiin hommiin (joissa muuten jatkaa palattuaan töihin eli lakia noudatetaan) vai jääkö ns. raskausvapaalle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja ei hyväksy ko. saikkua, vaan käydään vakava keskustelu siitä, onko kyseessä raskausvapaa vai sairausloma.
Kannattaa hankkiutua raskaaksi, jos ei kykene itsenäisesti tuollaista päätöstä tekemään...
Vai oliko vahinko?
Voi olla, että se vauva päättää puolestasi.
Ehdin olla raskausvapaalla pari päivää, kun vauva päätti syntyä kuukauden etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtyisit ajattelemaan vauvaasi rahan sijaan. Siitä aika hyvä aloittaa.
Ei ole mitään järjellistä syytä venyttää aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja ei hyväksy ko. saikkua, vaan käydään vakava keskustelu siitä, onko kyseessä raskausvapaa vai sairausloma.
Tottakai. Ei ole mitään järkeä jäädä saikulle kun on oikeutettu äitiyslomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä sillä toisaalta vauvalle mitään haittaakaan tee, jos vaikkapa 80 % etätyönä tekee jotakin kevyttä toimistotyötä. Ihan turhaa ja typerää syyllistämistä tuo kommenttisi.
Äitiysvapaa on 9kk riippumatta milloin sen aloittaa. Eli mitä pidempään toivot olevasi vauvan kanssa kotona sitä myöhempään se kannattaa aloittaa. Toki 9kk jälkeen saa jäädä kotihoidontuella kotiin jos on varaa. Monilla ei ole, ainakaan moneksi kuukaudeksi.
Onneksi sen toisen ihmisen ei tarvitse osata päättää, haluaako syntyä valmiiksi ylibuukatulle saastuneelle pallolle kuolemaan.
Vai onko se 10kk? Mutta joka tapauksessa se on aina toisesta päästä pois jos aloittaa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä sillä toisaalta vauvalle mitään haittaakaan tee, jos vaikkapa 80 % etätyönä tekee jotakin kevyttä toimistotyötä. Ihan turhaa ja typerää syyllistämistä tuo kommenttisi.
Kyllä se kertoo aika suurista ongelmista varhaisessa vuorovaikutuksessa, jos et osaa kuukautta edes pyhittää loppuraskaudesta vauvallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko se 10kk? Mutta joka tapauksessa se on aina toisesta päästä pois jos aloittaa ajoissa.
Kaksi vkoa, kaksi vkoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä valitsin jäädä heti ekasta mahdollisesta päivästä. Jos olen silloin hyvässä ja toimintakykyisessä kunnossa, niin sehän on vaan hieno asia, saan täyttä palkkaa ja voin käydä lounailla, kahviloissa, ostoksilla, hieronnoissa yms., mistä työarjessa saa vain haaveilla. Ja fakta on, että nyt kun tuohon raskausvapaan alkuun on jäljellä 25 työpäivää, niin kiinnostukseni työtä kohtaan on painunut jo aika pakkasen puolelle... Vaikka sinänsä mielekästä asiantuntijatyötä teenkin. Kuvaavaa ehkä, että töistähän minä tämänkin viestin lähetän. :D
Tämä on sitä työnantajien räikeää ja hävytöntä hyväksikäyttöä, minkä viime kädessä me kaikki joudumme maksamaan. Tämän lisäksi naiset voivat suunnitella strategisesti suojaamattomat yhdynnät ajoittamalla vuosikausien kotona makoilun jonka senkin kustantaa työnantaja ja yhteiskunta. Tämä kaikki mm. heikentää pitkällä tähtäimellä kilpailukykyä, pienentää naisten omaa palkkatasoa ja heikentää työmahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumaliste.
Samaa tässä olen pyöritellyt. Esikoisen kanssa meni viikolla yli lasketun ja koska joulun pyhät osuivat väliin, pitkästyin kotona 1,5kk. Toinen saattaakin tulla etuajassa, joten olisi kyllä mukavaa, jos ehtisin rauhassa perehdyttää sijaisen varmasti.