@@@kEvÄttOIvEEt vIIkOllA 46@@@
Kommentit (27)
Miehet osaa joskus olla hajamielisiä :) Kuulosti lähes meidän lähdöltä jonnekin. Liian usein on nyt mennyt kiireeksi ja tuntuu et aina ollaan myöhässä. Voin kuvitella millaista on yrittää mahansa kanssa kiiruhtaa näillä viikoilla.. Meille muuten sanottiin synn.valmennuksessa, ettei välttämättä ole haitaksi, vaikka ennakoivat supistukset jo kypsyttäisivät ja lyhentäisivät kohdun kaulaa. Silloin on aina helpompi lähteä synnytykseen, kun on jo lähtötilanteessa pidemmällä. Esim. jos vaikka kohdunkaula olis lyhentynyt olemattomiin niin sillon tarttee enää saada se auki synnytyksessä. Ei tule kerralla sekä lyhennys että aukeaminen. Noin sen tajusin. Mutta tosiaan, varmasti kuulet jos jonkinlaista mielipidettä ja kommenttia supistusten haitoista ja hyödyistä. Mut ei kai ponnistustarve sentään tule kuin vasta tuntien säännöllisten supistusten jälkeen, joten etköhän sä tiedä ihan tarpeeksi ajoissa, milloin synnytys on käynnissä :)
Kiitos rohkaisusta kivunsiedon suhteen. Ilokaasu todella voi olla mun juttu, jos se auttaa rentoutumaan :) Mulla tuo huimaus ja verenpaineen lasku tulee aika pian kivun jälkeen. Täytyy tosiaan punnita vielä eri vaihtoehtoja ja kuunnella asiantuntijoita mitä ne on mieltä selviänkö.
tigger: Mulle teki muuten pahaa se synn.valmennuksen eka videokin. Ei muuten, mutta se kun se epiduraali laitettiin. Pistin sormet korviin ja silmät kiinni, kun paikaltakaan ei saanut poistua, tai annettu sitä mahdollisuutta. Toivon et ens kerral kätilö sanois ettei tartte kattoa jos ei halua. Muuten joudun taas pistään vaan simmut kii ja tukkia korvat. Tällaselle pelkääjälle ei ole hyödyksi kattoa noita videoita. Herkkyydelle ei oikein mahda mitään.
Minki
neiti/nuoriherra S aloitti jumpan taas kuudelta äipän vessanreissun jälkeen, joten se siitä pitkään nukkumisesta. tosin menin nukkuun jo kymmenen aikaan, et tulihan tässä melkein kahdeksan tuntii torkuttuu. toissa yönä menikin yhdeksän tuntii ja ihan tööt olin eilen. tai siis tietty vessa+rauta-reissut oli siinä välissä.
mä kuulkaa tytöt panostin eilen palkkapäivän/äippärahapäivän kunniaksi ja suuntasin henkalle. ostin ihan oikeet siistit äitiyshousut, eli ei tarvii murehtia et meneekö ne vanhat housut. josko tuo mieskin vielä innostuisi mut jonnekkin iltaa viettämään viedä kun on nuin siistit vaatteetkin.
siellä tullintorillahan on se kiinalainen. mut sit matkalla sinne on se mylläri-ravintola, ei mikään ihan halvin. ja sit siinä tullintorin ja rautatieaseman välissä on vielä sevilla, missä on ihan ok hinnat ja ruoat. mä en kans oo tulossa autolla, vaan miehus heittää, mennee varmaan ite anoppilaan (siis omalle äidilleen) siks aikaa.
kandi: mä en kans meinaa malttaa odottaa lääkäriä. kun seuraava käynti vissiin niin kuin kolmen viikon päästä. tai siis maanantaina on neuvola, ja sit seuraava käynti on lääkärineuvola, mun mielestä. kun se jo viimeks huomas paikkojen pehmenneen, niin ois kyllä kiva tietää et onko muutakin tapahtunut. ja kyllä mä luulen että sää sitten huomaat kun on tositilanne. vai kuinka säännöllisiä sulla nyt on jo noi supistukset? täällä ilmoittautuu muuten yksi jolla ihan takuu varmasti on selkä ihan jumissa sitten kun se aika tulee. koska usein menkkakivutkin olleet pahemmat tuolla alaselässä kuin mahassa.
maria: mitä sun paineet muuten olleet tän tai aiempien raskauksien aikana? kun mulla on nyt ollut melkein tota tasoo koko aika, tai viimeks oli alapaine korkeimmillaan ja oli kans ton 89. mut ei ollut neuvolan täti silleen huolissaan koska tuolla 85 tienoilla on pyöritty tasaisesti.
söpösimmu: juu, mulla noi supistukset tähän asti liittyneet aina vain liikuntaan tms aktiviteettiin. nyt muutamia kertoja tullut ihan itestään, istuessa koneella tms. eli on kyllä ihanan helpolla päässyt niiden kanssa, mut toisaalta sais kyllä pikkuhiljaa alkaa jotain tapahtuunkin tuolla alakerrassa. teilläkin autokaupat mielessä. samaa ollaan mietitty, tosin varmaan vasta vuodenvaihteen jälkeen. meillä on jo tuo oma punto, mutta isompaa ois tarkotus kattella kaveriks. täältä nokialta kyllä pääsee julkisilla, mutta varsinkin iltasin loppuu aika aikaisin. viime viikolla tuli ajeltua 500 kilsaa (tiedän kun tankkasin tasan viikko edellisestä ja nollasin mittarin) eikä se tuosta varmaan vähene kun simppistä käydään mummoloissa näyttämässä.
surullinen siili: mä oon niin kade! kuinka joku osaakin ommella ite vaatteita. mun suurin saavutus on noi pinnarisuojus jne, joista oon hirmuisen ylpee:) mun mielestä se tulppa on sellainen ammeen pohjaa myötäilevä, eli ei pitäisi olla tiellä sitten isommallakaan lapsella.
minks: meitä oli aika lailla saman verran. mun mies joutu " silmätikuks" kun kätilö sattui kysymään että onko insinöörejä paikalla. että insinöörit sit unohtaa kaikki keskimääräiset ajat jne kun jo pelkkä ponnistusvaihe voi vaihdella minuutista kahteen tuntiin. ja kyllä munkin mielestä se " päärynä" saa alkaa muotoaan muuttamaan jo näillä viikoilla ja valmistautuun pikkusen laskeutumiseen. harmi että tuo video ei ollut sun mieleen:( mun mielestä se oli vähän ehkä turha, koska ei oikeestaan tullut mitään mitä ei siinä kertoessa ois jo tullut. mut kannattaa varmaan sun puhua neuvolassakin noista ajatuksistasi synnytystä koskien. mutta onnea siitä että poju on kääntynyt! tuskinpa sillä mitään suurta intoa (ja tilaakaan) on ihan täysin ruveta enää asentoaan muutteleen jos päällään viihtyy.
mut siinäpä se. ai niin, tulikin mieleen. et miten meiän pitäis treffata silloin sunnuntaina. siis niin kuin mihin aikaan pitäis olla paikalla ja missä? laitan muuten minsk sulle nyt sen mun puhelinnumeron tuleen maililla ihan varmuuden vuoks.
tikru ja simppis 34!!!
Tikru: Pitäiskö sun sittenkin tuoda se kestovaippa nyt, sähän menet jo kohta synnyttämään :) Ja sit et varmasti ehdi mihinkään kahvitteleen vähään aikaan. Huikeat noi viikot. Onnittelut niistä! Pikkuinenhan on jo tosi valmis.
Minks: Onnittelut pikkuisen kääntymisen johdosta! Hieno homma että nyt on synnytyksen suhteen kaikki mahdollista. Siitä kivun sietämisestä minkälaisesta kivusta sulla taju lähtee? Menkka kipu on ainakin musta maailman epämiellyttävin kipu lievimmässäkin muodossa verrattua moneen muuhun kipuun. Yritin just saada miestäni ymmärtämään asiaa mut sitä on mahdoton selittää. Mulla on melko korkee kivunsieto mut menkkakipua en kestä yhtään. Onko sulla sama mitä kandi sano et yhtäkkinen kipu saa tajun lähteen? Synnytykseen voi kuitenkin henkisesti valmistautua ja se varmasti vaikuttaa siihen miten kroppa sen kivun ottaa vastaan. Ja eikös aina oo se mahdollisuus et lähdetään yrittämään alakautta, mut voidaan valmistautua sektioon jos tiedetään että " riski" siihen menoon on. Perätila synnytyksissä on ainakin joskus se mahdollisuus niin kai muissakin. Mutta keskustele lääkärin kanssa ja mieti vaihtoehtoja. Uskoisin kyllä et selviät alakautta synnyttämisessäkin jos niin tahdot, eikös sitä sanota et naisilla on siinä tilanteessa jotain alkukantaista voimaa :)
KAndi: Noi sun supparit on kyllä hurjan kuulosia. Se on kurjaa jos on niin pakollisia menoja et on kiirehdittävä. Mä luulen että huomaat kun on tosi kyseessä niin kun muutkin jo totes. Balettiin et sit tuu kiirellä ettei jouduta sua Taysiin viemään :)
Söpösimmu: Oot sä jo varannu ajan sinne synnytysvalmennuksiin?
Ei mun ompeluluomukset oo mitään huipputasoa, mutta kun rahaa on vähän ja jaloissa pituutta niin paljon ettei valmiit vaatteet sovi niin pakon edessä se on aina jotain yritettävä saada aikaan. Ei vaan millään viitsis. Mä oon miettiny et imetystyyny kyllä täytyy tehdä. Tampereella on yks liike josta saa styrokspalloja. Tulee paljon halvemmaks kun valmis eikä tartte paljon nähdä vaivaa.
Olisko balettiin hyvä treffipaikka jossain siinä heti ulko-ovien läheisyydessä? Siinä kun mennään sisään on oikeella puolella sellanen syvennys. Olisko siinä hyvä? Mä en muista yhtään selviä maamerkkejä sieltä...
surullinensiili 24+4
Kirjoitin äsken pitkän viestin, mutta se hävisi bittiavaruuteen, kun sen kirjoittaminen kesti niin kauan kaikkine välihäiriöineen (yksi tyttö miettii mitä laittaa tämän iltaiseen discoon päälle ja toinen kävi välillä kakalla yms. yms.). Ketuttaa suunnattomasti... :/
minksille kirjoitin lohdutuksia synnytykseen liittyen. Sitä ei kannata miettiä liikaa, koska liikaa miettimällä yleensä kasvattaa itselleen liikkaa paineita. Synnytitpä sitten miten tahansa, niin se ei sinun arvoasi muuta ihmisenä tai äitinä. Tärkeintähän kuitenkin on se lopputulos eli vauva!
Kandille ja tiggerille; mulla tuo alapaine on yleensä n.70. Kaikissa neuvolakorteissa (3kpl) se on vaihdellut 56-76, poislukien synnytykseen mentäessä jolloin se on ollut 85-88. Jostain luin että n.15-20 yksikön nousuun alapaineessa pitäisi neuvolassa reagoida...
Mitäköhän muuta olin vielä kommentoinut...
Niin ammeista vielä sen verran, että itse ostaisin sellaisen tulpallisen, jos olisin ostamassa ammetta. Meillä on tällä hetkellä jo kaksi vauvan ammetta (ja sitten vielä tuo iso kylpyamme), joten meidän kylppäriin ei enempää mahdu ;)...
ON: Tänään meni taas kauppareissulla selkä, eikä meinaa saada maitotölkkiä nostettua... Toivottavasti menee nopeasti ohi, kuten viimeksikin..
Tänään leivottiin myös ensimmäiset joulupiparit (tosin kaupan valmiista taikinasta). Perinteisesti ollaan itsenäisyyspäivänä pidetty joululeipomispäivä, jolloin ollaan leivottu iso satsi joulupipareita, aleksanterin leivoksia sekä pari pellillistä joulutorttuja...
maria80 ja Patu-Alli rv 31+0
Surullinensiili, hyvä idea tuo imetystyynyn teko itse! Jos löydät hyvät kaavat, laitapas tännekin päin! :)
Omaa napaa: viime yönä tuli taas hirveät poltot, alavatsaa kiersi sellainen vanne ja selässä tuntui vahvat menkkakivut. Otin yhden panadolin ja herätin miehen hieromaan selkää, muttei kyllä auttanut kuin sen hieronnan ajan. (Ja voin kertoa, ettei unesta herätetty mies ihan hirveän pitkään halua hieroa kultansa selkää, ellei ole tosi kyseessä :))
Onneksi aamuun mennessä olo oli parantunut, kai se sitten auttoi kun peittelin tuon keskivartalon lämpimällä peitolla, ja pönkkäsin vielä tyynyt tueksi sekä mahan että selän puolelle. Hiki kyllä tuli, mutta kivut katosi.
Kai mulla vaan on supistusherkkä kohtu. Ja noita kivuliaita supistuksia voi ilmeisesti tulla viimeisillä viikoilla ilman, että se olisi mitenkään erityisen huolestuttavaa.
Kiitos kaikille tsempistä, se on ihan totta että tuskin mä yhtäkkiä vaan synnyttämään alan :) Kunhan vaan saisin tietää, pitääkö ottaa erityisen varovasti, vai saako mennä ja tulla vapaasti. Kun neuvolan täti vaan käski ottamaan rennosti, muttei perustellut sitä käskyä oikein millään. Tuli vähän sellainen olo, että hän sanoi niin vaan rauhoittaakseen mua.
Äiti kertoi, että hänelle oli lääkäri sanonut ekassa raskaudessa, että " Syöt, juot, nait tai juokset, ihan sama. Vauva tulee silloin kun se päättää tulla, riippumatta siitä miten äiti asian haluaa." :)
Kandi & Muhku 34+1
Baletista: Pitäiskö nähdä hyvissä ajoin ennen yhtä siellä Tampere-talolla, jotta keritään ihasteleen kaikkien masut ennen kuin istutaan penkkiriveillä? Mä oonkin " paras" puhuja ajoissa tapaamisesta, kun täälläkin on vahvasti tapana olla myöhässä kaikesta... Mut miten olis kuitenkin varttia, 20min. vaille tasan? Paikkana käy hyvin se surullisensiilin ehdottama ulko-ovien tienoo.
Tuun kyllä autolla, mut parkkeeraan suoraan sinne Tullintorin maisemiin joka tapauksessa. Siellä vois olla hyvä istuskella baletin jälkeen, ja Sevillakin on ihan Tullintorin lähellä. Jonkun ehdottama Tullintorin kiinalainen käy hyvin, muita ruokapaikkoja en niin ulkoo siellä muistakaan - paitsi pikkiriikkinen kotipizzan tapanen, johon ei kyllä me kaikki mukavasti mahduta. Pari kahvilavaihtoehtoakin löytyy. Mun Fiiattiini voi tulla kyytiin, mutta lieneekö meillä kauheesti ees tarvetta liikkua minnekään? Minks, Tikru: Joo autokaupat on vireillä, mut vielä tarvii käyttää hetken vanhaa. Tikru, mulla on muuten vanha Tipo, ja kyllä päätin, ettei Fiattia enää ikinä... Kauheesti joutuu korjauttaan; tälläkin hetkellä vasen vilkku ei meinaa toimia, ja tuuletuslaitteet puhaltaa silloin kun niitä huvittaa. Mutta hyvähän se on, jos teiän Puntolla vielä menee uuden ostoon asti ;)
Maria80:lle hyvää viikonloppua! Lähetämme sulle balettimusiikin säveliä ja lennätämme spirituaalisesti joutsenia teidän tienoolle!
Nähdään sunnuntaina, te muut!
-S-simmu, 24+1
Siis ei nyt ole tikkejä kuin Potterilla, vaan arpia :) En ole onneksi raskauden aikana pyörtynyt, vaikka aamuisin pyörryttääkin ihan älyttömästi, jos joudun odottamaan bussia tai junaa seisten pitkään.