Tämä ärsyttää minua tämän hetken tuki/rahakeskusteluissa
On olemassa iso joukko ihmisiä, jotka eivät saa mitään tukia. Näiden ihmisten tulotaso ylittää esimerkiksi niukin naukin rajat, jotta tukia voisi saada. Nämä ihmiset joutuvat maksamaan kaikki kulunsa itse. Käteen jää vähemmän kuin ihmisillä, jotka saavat tukia ja joiden puolesta maksetaan laskuja.
On paljon ihmisiä, joilla taloudelliset haasteet eivät ole kyse liian leveästä elämäntyylistä. Nämä ihmiset eivät asu isoissa sähkölämmitteisissä omakotitaloissa, vaan mahdollisimman pienissä kerrostaloasunnoissa. Siitä sähkötuestakaan ei ole mitään iloa ihmiselle, joka jo valmiiksi on valinnut halvimman asumismuodon. Silti se kuukausittaisen sähkölaskun hinnannousu esim. 40 eurosta 80 euroon voi olla todella merkittävä talouden kannalta, kun mitään tukia ei saa.
Kommentit (51)
Työtä tekevällä ja työttömällä ei pidä olla sama elintaso. Tuloeron pitää olla selvä, jotta motivoi työhön ja pystyy elämään.
Vierailija kirjoitti:
Työtä tekevällä ja työttömällä ei pidä olla sama elintaso. Tuloeron pitää olla selvä, jotta motivoi työhön ja pystyy elämään.
joten ei missään nimessä palkkoja ylös vaan aina mieluisampaa köyhille ihanan sadistisesti turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on hölmölä, jossa se pienituloinen kuvittelee, että hänellä on joku ihme oikeus keskituloisen elämään ja jonkun muun pitää se hänelle taata.
Ja Suomessa on hölmöjä, jotka kuvittelevat että heidän saavuttamansa edut (esim. kohtuupalkkainen työpaikka) on heidän omaa ansiotaan ja siitä ei missään tilanteessa tarvitse luopua. Työpaikat pitäisi jakaa joka vuosi uudelleen osaamisperusteisesti. Keskituloinen edellinen kommentoija saattaisi jäädä ilman.
SK kirjoitti:
Usein sanotaan, että tukien tulorajojen alle jäävälle jäisi enemmän käteen kuin tukien tulorajan ylittävälle, mutta en ainakaan itse ole nähnyt tälle väitteelle hirveästi mitään tukea. Teoriassa olisi helppo ajatella, että jos esimerkiksi 1000 euroa tai alle tienaaville annetaan tukena lisää satanen, niin olisi kannattavampaa tienata 990 euroa kuin 1050 euroa. En kuitenkaan tiedä, kuinka merkittävästä yhteiskunnallisesta ilmiöstä on varsinaisesti kyse.
On myös hieman hankala hahmottaa, miten sähkölaskun nousulla voisi olla merkittävä vaikutus talouteen, mutta sähkötuilla ei vastaavaa merkittävää korjaavaa vaikutusta, vaikka en sähkötukia hirveästi kannatakaan.
Jos tulot ovat pienet, se 40 € hinnankorotus sähkölaskussa on iso raha. Kuitenkin sähkötuen saa vasta sitten, jos sähkölasku on huomattavasti suurempi. Pienituloinen, jolla ei ole koskaan ollut varaa - edes alempien sähkönhintojen aikana - satojen eurojen sähkölaskuun, ei saa omaan 80€ sähkölaskuunsa mitään tukea. Tästä kai on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tukia saa hakea myös työssäkäyvät. jos ne alittavat tietyn tason tukia saa. eli täyttä puppua ap kirjoitus. se tosin on että jos haet toimeentulotukea et saa omistaa mitään..mutta miksi hakisit sitä jos on myytävää omaisuutta? Minä olen lastenhoitaja ja saan tt tukea ja asumistukea kun palkka on 1700 e kk käteen ja vuokra 1100 e kk, 2 lasta. Aikaisemmin tein opettajan sijaisuuksia ja sain 2000 e kkköteen silloin en saanut tt tukea.
Kyse olikin heistä, jotka tienaa juuri sen, että mitään tukea ei tipu. Saa palkkaa 2000€/kk, kun naapuri saa 2000€ pelkkiä tukina. Ei motivoi työhön ja tuon naapurin ei ole syytä edes etsiä töitä.
Työssäkäyvä voi myös ostaa vaikka aso asunnon missä vastike on halvempi kuin vuokra.Hän saa myös mm lomarahat ja työterveyden jne.
Yleisesti ottaen ongelma on liian pienet palkat. Tuensaajat tulevat juuri ja juuri toimeen heiltä ei voi enää vähentää ellei halua ihmisiä ja perheitä kadulle asumaan. Ja lisäksi se että jos tuensaaja saa vaikka 2000 e tukia mikä sisältää mm asumistuen ja vaikka lapsilisät,,saa sen 2000 e kk tienaava,sen lapsilisän vielä siihen päälle. Esimerkiksi minun tapauksessa lapsilisät ja elatustuki huomioidaan tuloksi tt tuessa. Kun tienasin 2000 e kk sain ne siihen päälle eli kuitenkin tulot olivat sen 600 e kk suuremmat kuin nyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tukia saa hakea myös työssäkäyvät. jos ne alittavat tietyn tason tukia saa. eli täyttä puppua ap kirjoitus. se tosin on että jos haet toimeentulotukea et saa omistaa mitään..mutta miksi hakisit sitä jos on myytävää omaisuutta? Minä olen lastenhoitaja ja saan tt tukea ja asumistukea kun palkka on 1700 e kk käteen ja vuokra 1100 e kk, 2 lasta. Aikaisemmin tein opettajan sijaisuuksia ja sain 2000 e kkköteen silloin en saanut tt tukea.
Kyse olikin heistä, jotka tienaa juuri sen, että mitään tukea ei tipu. Saa palkkaa 2000€/kk, kun naapuri saa 2000€ pelkkiä tukina. Ei motivoi työhön ja tuon naapurin ei ole syytä edes etsiä töitä.
eipä taida naapuri saada
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 e kk tukia saavalla on varmaan lapsia ja on yh..jos tienaa 2000 e kk saa lapsilisän ja elatustukea siihen päälle.... sen tukea saavalla ne lasketaan tuloksi. ärsyttää kun ihmiset puhuu mitä tykkäävät laskekaa kelan laskureilla mikä on totuus
Mitä nämä maksut siis ovat, joita he joutuvat maksamaan ja joita ei huomioida tuissa? Mikäli kyse on sellaisista maksuista, joihin saisi tukea, niin nämä ihmisethän itse asiassa VOISIVAT hakea ja saada tukea - heidän täytyy vain esittää hakemuksessaan myös ne laskut, koska ne otetaan sitten mukaan laskelmiin.
Mutta se on silti tietenkin totta, että osa ihmisistä jää tukien ulkopuolelle jonkin byrokraattisen syyn vuoksi. Esim. peritty kesämökki voi estää tuen saannin, vaikka mökki olisi myyntiin kelpaamaton, vanha ja laho röttelö.
mulla tulee vain mieleen, että kun ne tuet ovat jo tiedetysti turhan alhaiset, niin minkälainen ihminen olisi niitä vaatimassa vielä alemmaksi? Mieleeni ei muodostu kuvaa kivasta olennosta , ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 e kk tukia saavalla on varmaan lapsia ja on yh..jos tienaa 2000 e kk saa lapsilisän ja elatustukea siihen päälle.... sen tukea saavalla ne lasketaan tuloksi. ärsyttää kun ihmiset puhuu mitä tykkäävät laskekaa kelan laskureilla mikä on totuus
Ei välttämättä ole lapsia. Jos saa toimeentulotuen, asumistuen, maksetaan sähkö, kotivakuutus ja tuohon lääkemenoja niin äkkiä on 2000€ täynnä.
Ihan turhaa asettaa vastakkain työttömiä köyhiä ja työtä tekeviä köyhiä. Meille pienituloisille on monta kertaa hyväosaisten toimesta kerrottu, kuinka työtä tekemällä lunastaa paikkansa ja oikeutensa tässä yhteiskunnassa, että kun loiseksi haukuttu työtön "menee" töihin (ihan kuin sinne noin vain mentäisiin), on hän tehnyt hyvin ja osansa. Mutta tämä ei ole totta. Köyhä matalapalkkaduunari on hyväosaisten silmissä ihan yhtä halveksittava kuin työtönkin, pelkkä kuluerä, epäonnistunut luuseri ja jos hän tarvitsisi jotain yhteiskunnan tukea (myös osa työtä tekevistä joutuu niitä hakemaan), on hänkin loinen jolla ei saisi olla edes oikeaa kotia. Lukekaa vaikka tuota asumistukea koskevaa keskustelua. Ja olen itse juuri tuollainen matalapalkkaduunari enkä aio töitä lopettaakaan, mutta tiedostan oikein hyvin tämän tilanteen ja asenteet.
Mutta tietyille tahoille se sopii hyvin, että pienituloiset näkevät ongelmana toiset pienituloiset eikä yhteiskunnassa kasvavaa eriarvoistumista. Tapelkaa, köyhät, tapelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä maksut siis ovat, joita he joutuvat maksamaan ja joita ei huomioida tuissa? Mikäli kyse on sellaisista maksuista, joihin saisi tukea, niin nämä ihmisethän itse asiassa VOISIVAT hakea ja saada tukea - heidän täytyy vain esittää hakemuksessaan myös ne laskut, koska ne otetaan sitten mukaan laskelmiin.
Mutta se on silti tietenkin totta, että osa ihmisistä jää tukien ulkopuolelle jonkin byrokraattisen syyn vuoksi. Esim. peritty kesämökki voi estää tuen saannin, vaikka mökki olisi myyntiin kelpaamaton, vanha ja laho röttelö.
niin,,jos myyt sen röttelön vaikka eurolla voi joku ostaa. ja pääset ihanalle toimeentulotuelle mikäli tulot ovat alle 580 e kk vuokran jälkeen.tuosta 580 eurosta maksat muut laskut kuin sähkölaskun ja lääkkeet. ne kaikki muut mystiset laskut...minullakin on niitä eli osamaksuja pesukoneesta ja lapsen talvivvaatreista n 50 e kk.
Minua ärsyttää se, että köyhä käy köyhän kimppuun. Katseet hallitukseen, korruptioon, lobbaukseen, veronkiertoihin ja kartelleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole lapsia. Jos saa toimeentulotuen, asumistuen, maksetaan sähkö, kotivakuutus ja tuohon lääkemenoja niin äkkiä on 2000€ täynnä.
Todella turhauttavaa tämä kun et tiedä mistään mitään. yksinasuvan tt tuen osuus on 580 e kk. Ei tueta mitään 1400 e vuokraa yksinasuvalle....Minä saan yhteensä palkan kanssa ja tuet mukana n 2000 e kk joka sisältää asumistuen tt tuen elatusmaksut ja lapsilisän meille jää lasten kanssa elämiseen 860 e kk josta maksetaan muut kuin lääkkeet ja sähkölasku. siitä menee bussilippu vitamiinit harrastusmaksut ja ruoka ja ne " muut laskut"
Minua vatuttaa joidenkin tuensaajien ylimielinen ja ilkkuva asenne niitä kohtaan, jotka raskaalla työllä tienaavat elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tällainen rajatapaus koskaan miettinyt, että voisi esim tehdä enemmän työtunteja? Kouluttautua? Eli ihan itse tehdä asioille jotakin?
Ai vielä enemmän tehdä töitä, kun sen tukea saavan ei tarvi tehdä muuta kuin viedä laskut kelaan ja täyttää lappuja.
Ihmiset on passivoitu ja annettu syrjäytyä. Tekemätöntä työtä olisi vaikka kuinka, jota valtiot ja kunnat voisi ihmisille tarjota ja sosiaalietuuksista maksettaisiin "palkka".
Suututtaa sellaista, joka aina on tienannut juuri sen verran, että kaikki on maksettu itse eikä silti rahaa jää ylimääräiseen. Vapaa aikaa vain menettää käymällä töissä, josta ei saa yhtää enempää kuin työtön naapuri
Ongelma ei ole siinä että tuet ovat liian suuria vaan siinä että palkat ovat liian pieniä. Tätä ongelmaa ei ratkaista sillä että tukia saadakseen pitää tehdä töitä. Tekemätöntä työtä löytyy aina, puuttuu vain halu maksaa palkkaa siitä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa asettaa vastakkain työttömiä köyhiä ja työtä tekeviä köyhiä. Meille pienituloisille on monta kertaa hyväosaisten toimesta kerrottu, kuinka työtä tekemällä lunastaa paikkansa ja oikeutensa tässä yhteiskunnassa, että kun loiseksi haukuttu työtön "menee" töihin (ihan kuin sinne noin vain mentäisiin), on hän tehnyt hyvin ja osansa. Mutta tämä ei ole totta. Köyhä matalapalkkaduunari on hyväosaisten silmissä ihan yhtä halveksittava kuin työtönkin, pelkkä kuluerä, epäonnistunut luuseri ja jos hän tarvitsisi jotain yhteiskunnan tukea (myös osa työtä tekevistä joutuu niitä hakemaan), on hänkin loinen jolla ei saisi olla edes oikeaa kotia. Lukekaa vaikka tuota asumistukea koskevaa keskustelua. Ja olen itse juuri tuollainen matalapalkkaduunari enkä aio töitä lopettaakaan, mutta tiedostan oikein hyvin tämän tilanteen ja asenteet.
Mutta tietyille tahoille se sopii hyvin, että pienituloiset näkevät ongelmana toiset pienituloiset eikä yhteiskunnassa kasvavaa eriarvoistumista. Tapelkaa, köyhät, tapelkaa.
Hyvin kirjoitettu, juuri näin se on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tällainen rajatapaus koskaan miettinyt, että voisi esim tehdä enemmän työtunteja? Kouluttautua? Eli ihan itse tehdä asioille jotakin?
Ai vielä enemmän tehdä töitä, kun sen tukea saavan ei tarvi tehdä muuta kuin viedä laskut kelaan ja täyttää lappuja.
Ihmiset on passivoitu ja annettu syrjäytyä. Tekemätöntä työtä olisi vaikka kuinka, jota valtiot ja kunnat voisi ihmisille tarjota ja sosiaalietuuksista maksettaisiin "palkka".
Suututtaa sellaista, joka aina on tienannut juuri sen verran, että kaikki on maksettu itse eikä silti rahaa jää ylimääräiseen. Vapaa aikaa vain menettää käymällä töissä, josta ei saa yhtää enempää kuin työtön naapuri
Ongelma ei ole siinä että tuet ovat liian suuria vaan siinä että palkat ovat liian pieniä. Tätä ongelmaa ei ratkaista sillä että tukia saadakseen pitää tehdä töitä. Tekemätöntä työtä löytyy aina, puuttuu vain halu maksaa palkkaa siitä työstä.
Niinpä. Mutta kun lietsotaan köyhät toistensa kimppuun, niin tätäkään surkeiden palkkojen ongelmaa ei tietenkään tarvitse ratkaista. Kuten sanottu, joillekin tahoille se sopii erittäin hyvin, että köyhät saadaan ajamaan toisten köyhien kurittamista sen sijaan, että he ymmärtäisivät olevansa samassa veneessä.
Tukiasiat eivät ole mitään spekua jokainen voi tarkistaa summat Kelan sivuilta. Ainoita todella läpinäkyviä asioita mikä eo riipu pärstäkertoimesta se on ihan matematiikkaa