Pitääkö lainaa hakiessa kertoa pankkitilin saldo?
Vai kysytäänkö vain tuloja ja aiempia lainoja tms.
Kommentit (37)
Kiinnostaa minuakin. Harkitaan puolison kanssa yhteistä lainaa, enkä halua hänen tietävän tilini saldoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos haen eri pankista?
Kyllä se silloin pitää kertoa. En tiedä, halutaanko siitä mitään tositteita ja tiliotteita, jos kyse on käyttötilistä. Minulta ei ainakaan pyydetty omassa pankissa mitään vahvistusta muualla olevista tileistä ja sijoituksista.
Meillä ainakin käytiin koko varallisuus läpi. Tietenkin jos hakee lainaan toisesta pankista kuin oma, niin voi varmaan unohtaa jonkun salaisen säästötilin saldon ilmoittaa.
En hakisi puolison kanssa yhteistä lainaa, jos emme pysty avoimesti keskustelemaan raha-asioista.
Ei sun tarvitse kertoa yhtään mitään ellet halua. Tosin myönteisen lainapäätöksen saamiseksi kannattaa edes jotain kertoa.
Pankki tietysti mielellään haluaisi saada imettyä kaiken mahdollisen tiedon sinusta mitä vain irti saa puristettua. Sehän on niiden bisneksille eduksi.
Jos haet lainaa muualta kuin omasta pankista, pitää toimittaa tiliotteet. Näin ainakin asuntolainaa hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin käytiin koko varallisuus läpi. Tietenkin jos hakee lainaan toisesta pankista kuin oma, niin voi varmaan unohtaa jonkun salaisen säästötilin saldon ilmoittaa.
En hakisi puolison kanssa yhteistä lainaa, jos emme pysty avoimesti keskustelemaan raha-asioista.
Mulla ei ole tarve tietää puolison tilin saldoa enkä halua hänen tietävän omaani. Koskaan ei oo tarvinnut rahasta kinastella ja yhteiselo sujuu hyvin näinkin.
Toisen pankin asiakkaalta pyydetään palkkalaskelma ja tiliotteet, ei niitä kuitenkaan tarvitse puolisolle esitellä. Varat ja velat, menot ja tulot tulevat kuitenkin kanssa velallisen ja jopa pantinantajan tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos haet lainaa muualta kuin omasta pankista, pitää toimittaa tiliotteet. Näin ainakin asuntolainaa hakiessa.
Open banking vähentää tositteiden liittämisrumbaa.
Riittääköhän käyttötilin tiedot/tiliotteet. Siitähän näkee tulot ja menot. Jos en kerro säästötilistä mitään, joka on mun vanhuuden pahojen päivien varalle..
Vierailija kirjoitti:
Riittääköhän käyttötilin tiedot/tiliotteet. Siitähän näkee tulot ja menot. Jos en kerro säästötilistä mitään, joka on mun vanhuuden pahojen päivien varalle..
Miksi haluat salata sen? Olemassa oleva varallisuus tarkoittaa parempaa maksukykyä eli pienempää marginaalia.
Eivät ainakaan S pankista mitään tilejä kyselleet 25000e lainaan vaikka rahat OP:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tarve tietää puolison tilin saldoa enkä halua hänen tietävän omaani. Koskaan ei oo tarvinnut rahasta kinastella ja yhteiselo sujuu hyvin näinkin.
Onnee vaan lainanhakuun sitten. Ottakaa oikein iso laina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olet ottamassa yhteistä lainaa? Muuten ei minuakaan kiinnostaisi, mutta kun yhteinen laina niin kyllä alkaisi kiinnostamaan. Tuut sitten otin vuoden päästä tänne itkemään et laina kaatuu sun niskaan kun mies juo/pelaa kaikki rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnee vaan lainanhakuun sitten. Ottakaa oikein iso laina.
Ja ota oma mummosi vielä lainantakaajaksi.
Tietenkin kysytään omarahoitus osuus lainaan.
Ei sitä koko summaa myönnetä, ellei sulla ole yhtään omia säästöjä lainan pohjaksi.
Tai muutoin hyvät vakuudet lainalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat salata sen? Olemassa oleva varallisuus tarkoittaa parempaa maksukykyä eli pienempää marginaalia.
Haluaa luultavasti salata sen, koska ei halua kantaa vastuutaan ja 50%:aan talouden menoista.
On niin paljon mukavampaa loisia miehen palkalla ja samalla säästellä omaan salajemmaan.
Ukkohan voisi säästöistä tietäessään vaikka alkaa puhua menojen tasapuolisemmasta hoitamisesta.
Luuletko siis, että et saa lainaa, jos tilillä on paljon rahaa? Vaikka sulla olisi säästöjä saman verran, kun lainaa haet, ei se ole este lainan myöntämiselle. Päinvastoin. Ei se pankki mikään Kela ole.
Jos omasta pankista haet niin tottakai näkevät sun tietosi.