Virkatyöt, pitääkö nämä tehdä mahd. hitaasti?
Kunnan virkatöissä. Asioita tulee vireille hallintoalamaisilta ja ne ratkaistaan sitä mukaa kun tulevat. Lopun aika yritän keksiä itselleni tekemistä. Onko nämä virkatyöt tarkoitus tehdä mahd. hitaasti? Enkö vain ole oppinut vielä talon tavoille? Reilusti yli puolet työpäivästä palstailua ja youtubea. Harkinnut jo paluuta takaisin yksityiselle sektorille, siellä ei tarvitsisi peukaloita pyöritellä.
Kommentit (32)
Missähän pikkukunnassa sä mahdat olla, jos siellä ei ole rakennustarkastajalle töitä?
Sinuna ottaisin jonkin toisen työn tuohon sivuun. Konsultointia tai muuta, jota voisit tehdä työaikana muualle. Saisit tuplapalkan, kun saisit kunnalta täyden palkan läsnäolosta ja muista töistä saisit samaan aikaan palkkaa sen verran mitä ehtisit tekemään.
Tuo olisi mukavaa hommaa etätöinä. Kunnalla tosin on usein paljon rajoituksia etätöiden suhteen. Ja syy lienee juuri tuo, että etänä siellä ei tehdä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi mukavaa hommaa etätöinä. Kunnalla tosin on usein paljon rajoituksia etätöiden suhteen. Ja syy lienee juuri tuo, että etänä siellä ei tehdä yhtään mitään.
Etää ei meilläkään oikein suvaita. Leimaukset essillä, joka on varmaan aika tuttu monelle kunnan työntekijälle. Niissä on paljon byroa.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna ottaisin jonkin toisen työn tuohon sivuun. Konsultointia tai muuta, jota voisit tehdä työaikana muualle. Saisit tuplapalkan, kun saisit kunnalta täyden palkan läsnäolosta ja muista töistä saisit samaan aikaan palkkaa sen verran mitä ehtisit tekemään.
Virallisestihan pitäisi anoa sivutoimilupa, jos käyttää työaikaa sivutoimeen. Mutta käytännössä sellaisia ei meillä myönnetä. Sivutoimi-ilmolla saa tehdä ei-kilpailevaa työtä, mutta käytännössähän "kaikki" väärinkäyttävät järjestelmää ja tekevät työaikana oman firman juttuja. Lisäksi kun viranomaisasioita ei paljoa tehdä yksityisellä puolella, niin melkein kaikki työt kelpaavat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Täysin normaalia. Olin 4 vuotta kaupungin hallinto-osastolla töissä aikanaan ja tunnissa oli päivän työt tehty. Porukka käytti suurimman osan työpäivästä taukojen pitämiseen ja huoneesta toiseen ramppaamiseen juoruamisen merkeissä. Ei sopinut mulle, työpäivät tuntui todella pitkiltä kun ei ollut mitään tekemistä.
Niin millä vuosikymmenellä ja missä töissä olit hallinnossa? Ja mikä kaupunki?
Minä olin hallinto-osastolla myös, lopetin viime vuonna, ja kyllä kaikki siellä tekivät töitä ihan työpäivät läpeensä. Taukoja oli ruokatauko ja yksi kahvitauko iltapäivällä, jos se ehti pitää. Aamulla ja monesti myös silloin iltapäivällä haettiin vaan kahvimuki työpisteelle, jotta ehti tekemään asiat, mitkä piti saada valmiiksi.
Heinäkuussa oli leppoisampaa, mutta silloin tehtiin niitä vähän toisarvoisempia hommia joita ei muulloin ollut ehtinyt tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Missähän pikkukunnassa sä mahdat olla, jos siellä ei ole rakennustarkastajalle töitä?
Ainakin Rääkkylässä on varmaan helppoa olla rakennustarkastaja, kun ihan kaikki saa rakentaa ihan mitä haluavat. Aina tulee lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisestihan pitäisi anoa sivutoimilupa, jos käyttää työaikaa sivutoimeen. Mutta käytännössä sellaisia ei meillä myönnetä. Sivutoimi-ilmolla saa tehdä ei-kilpailevaa työtä, mutta käytännössähän "kaikki" väärinkäyttävät järjestelmää ja tekevät työaikana oman firman juttuja. Lisäksi kun viranomaisasioita ei paljoa tehdä yksityisellä puolella, niin melkein kaikki työt kelpaavat.
ap
Ilmeisesti olet pikkukunnassa töissä? Ehkä sun kannattaisi ehdottaa, että rakennustarkastajan virka muutettaisiin osa-aikaiseksi? Lisäksi voisit esihenkilösi kanssa pohtia, että josko olisi joku toinen virka, jota voisit hoitaa ohessa. Pikkukunnassa luulisi olevan niin, että tekemistä on sen verran vähän, että tehtäviä voisi yhdistellä.
Jos nimittäin on niin, että muuta ei ole rakennustarkastajalle kuin lomamökkejä ja pieniä remontteja, niin aika kuoleva kunta on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin normaalia. Olin 4 vuotta kaupungin hallinto-osastolla töissä aikanaan ja tunnissa oli päivän työt tehty. Porukka käytti suurimman osan työpäivästä taukojen pitämiseen ja huoneesta toiseen ramppaamiseen juoruamisen merkeissä. Ei sopinut mulle, työpäivät tuntui todella pitkiltä kun ei ollut mitään tekemistä.
Niin millä vuosikymmenellä ja missä töissä olit hallinnossa? Ja mikä kaupunki?
Minä olin hallinto-osastolla myös, lopetin viime vuonna, ja kyllä kaikki siellä tekivät töitä ihan työpäivät läpeensä. Taukoja oli ruokatauko ja yksi kahvitauko iltapäivällä, jos se ehti pitää. Aamulla ja monesti myös silloin iltapäivällä haettiin vaan kahvimuki työpisteelle, jotta ehti tekemään asiat, mitkä piti saada valmiiksi.
Heinäkuussa oli leppoisampaa, mutta silloin tehtiin niitä vähän toisarvoisempia hommia joita ei muulloin ollut ehtinyt tehdä.
Kouvolassa. Ei siellä ainakaan kukaan töiden määrän alle uupunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Rääkkylässä on varmaan helppoa olla rakennustarkastaja, kun ihan kaikki saa rakentaa ihan mitä haluavat. Aina tulee lupa.
Niinhän sitä luulisi. Näissä naapuririitajutuissa tämä on aika usein kuultu lause. Vaikka rakennuslupa olisi täysin lakien, määräysten ja kaavan mukainen, niin silti joku kokee, ettei tuollaista saisi rakentaa.
Sitten kun kaikki hallinto-oikeuden asteet on käyty läpi, niin voi vielä itkeä ettei ole saanut oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kunnilla on yleensä omat työhuoneet. Yksityisellä sektorilla on hybridietätyö ja avokonttori tai monitoimitilat.
Ai sulla ei muita tehtäviä ole kuin lupa-asioiden ratkaiseminen?
En kyllä nyt ihan usko.