Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kaksosten " perinnöllisyys" mietityttää

13.11.2006 |

Heippa kaikille!

Täällä yksi äiti miettii kaksosten ns.perinnöllisyyttä eli kulkemista suvussa...Oma äitini on epäidenttinen kaksonen ja siksi jokaiseen ultraan menoomalla kohdalla on jänskättänyt aina kovasti(miestä ehkä vielä enemmän :) ) että montako vauvaa kuvaruudulta näkyykään... Kolmannesta siis haaveillaan ja kaksi " yksöstä" tuolla pikku-kakkosta kattelee kun äiti täällä chattailee...

Miten teillä kaksosia odottavilla, onko teidän äiti ollut kaksonen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että epäidenttiset kaksoset periytyisivät äidin puolelta yhden sukupolven yli hypäten. Eli näin ollen Sun tytöillä olisi suurempi todennäköisyys kaksosiin.

Mutta tiedä sitten. Syntyyhän noita kaksosia ilman perintötekijöitäkin.

Dummy + riiviöt (1,5 vee)

Vierailija
2/8 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...perinnöllinen " taipumus" saada kaksoset...sillä mun äiti itse oli veljensä kanssa kaksonen, muttei itse saanut kaksosia(vain yksösen eli minut...)

no anyway...Niin syntyyhän kaksosia tosi ilman suku" rasitettakin" :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli näihin juttuihin uskoo ;-)

Oma äitini on kaksonen ja olen myös kuullut että " taipumus" periytyy äidiltä tyttärelle ja yhden sukupolven hyppäyksellä. Kahdessa ensimmäisessä raskaudessani (yksösiä) olin muistanut jännittää ekaa ultraa, mutta kolmannessa unohdin ... ja siellähän ne sitten oli!!! Ultraava lääkäri kysyi että " noniin mitäs se äiti itse täällä näkee" ja osoitteli kuvaruudulle. Aattelin ensin että tää on nyt unta tai jotain :-)

Onnea yrityksiin.... ;-D

T: Sinnamon, Tytöt 10 ja 6v, pojat kohta 3

Vierailija
4/8 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suvussa ainoat kaksoset ovat minun äitini pikkuserkut, jotka myös epäidenttiset. Aika kaukaa meille siis periytynyt, jos sieltä asti ovat tulleet. Lääkäri kyllä sanoi, että ei usko siihen, et olisivat niin kaukaa periytyneet. Tiedä sitten.

T: Santsuma ja tyttö 10/04 ja kaksospojat synt. 10.7.06 rv. 31+4.

Vierailija
5/8 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on epäidenttisiä kaksosia suvussa kolmessa polvessa. Eli äitini on kaksonen ja hänellä sekä siskollaan on kaksoset. Siskoni ja veljeni ovat siis kaksoset. Itselläni on myös kaksoset...

Olen käsittänyt, että nimenomaan taipumus siihen, että irtoaa useampi munasolu kerralla on periytyvä. Juuri epäidenttiset kaksoset periytyisi suvussa ja ainakin meillä on käynyt näin!

Trubadix + tuplat 1v9kk

Vierailija
6/8 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä tulee tuo perimätieto, että kaksoset hyppäisivät yhden sukupolven yli. Ilmeisesti useamman munasolun kypsyminen kerralla on periytyvää ja se voi periytyä äidiltä tyttärelle jne.

Vierailija
7/8 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en kyllä edes tosiaan muista mistä tuo sukupolven yli hyppääminen on tietooni tullut. Tuskin mistään lääketieteellisistä piireistä, koska muistan herkutelleeni asialla jo lukioaikoina ... ;-)

Tässä kuitenkin periytymistä puoltava lainaus monikkoperheiden sivuilta:

" Kansanterveyslaitoksen professori Jaakko Kaprio toteaa: monikkoraskaudet kulkevat suvuttain, varsinkin ditsygoottiset (erimunaiset) kaksoset syntyvät odotettua enemmän samoihin perheisiin ja sukuihin.

Tutkimuksia aiheesta on paljon ja periytyvyys onkin yleisesti tunnustettu asia. Geneettinen taipumus kaksosiin välittyy äidin kautta.

Katri Ahlgrén

Projektipäällikkö

Suomen Monikkoperheet ry"

Vierailija
8/8 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin serkut ovat kaksosia ja itse olen myös erimunainen kaksonen, eli periytyvä kaksosuus ei aina välttämättä hyppää yhtä sukupolvea yli, niinkuin minäkin ennen oletin, vaan erimunaisella kaksosellakin on hyvät mahdollisuudet saada kaksoset.

Itse voin periyttää kaksosuuden eteenpäin tyttärilleni, mutta poikaan ei tämä monikkosikiävyys periydy. Olen myös käsittänyt, että identtisyys ei ole periytyvää, vaan ainoastaan " luonnon oikku" .

- Iciar + kakkonen&kolmonen (rv 27)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi