Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisien sijoittaminen

Vierailija
27.12.2022 |

Tässä kuussa olen yhä useammin törmännyt siihen mielipiteeseen, että jos on rahaa säästää/sijoittaa lapsilisät niin ei niitä tarvitsisi. Ymmärrän kyllä tavallaan tuon pointin, mutta toisaalta taas en. Siksi haluaisinkin keskustelua aiheesta.

Minä itse kasvoin yli 10 sisaruksen kanssa ja kotona oli aina tiukkaa rahasta. Luonnollisesti mitään ei jäänyt meille lapsille säästöön ja muutin kotoa pois kun olin 15-v. Nyt äitiyslomalla ollessa katson todella tarkkaa mihin rahani käytän. Vauvalle lähestulkoon kaikki tarvikkeet ja vaatteet on ostettu käytettynä ja muutenkin pyrin tekemään mahdollisimman fiksuja valintoja arjessa. Näin ollen saan joka kuukausi useita satoja euroja säästöön vaikkei äitiyspäivärahani mitään päätä huimaavia ole. Pyrin sijoittamaan vähintään lapsilisien verran, vauvalle on oma tili mihin säästän.

Itse en näe tässä mitään ongelmaa. Toiset kuluttavat rahaa paljon turhempiin asioihin kuin minä. Tuon 98e saa käytettyä jo yhteen merkkivaatteeseen vauvalle. Tai sitten se voisi mennä tupakkaan tai muutamaan syömisreissuun. Miksi se on niin iso ongelma, jos joku saa säästettyä lapsilisien verran rahaa? 😄

En minäkään jaksa olla katkera siitä, ettei minun vanhempani voineet säästää mulle rahaa. Haluaisin kuitenkin omalle lapselle säästää esimerkiksi ensiasunnon ostoa varten.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä loppuu juuri kun kulut lapsesta ovat (tavallisesti, sinä olet ollut poikkeus) suurimmillaan. Siihen on 17 vuotta aikaa valmistautua ja paras tapa on laittaa säästöön vaikka osa niistä lapsilisistä.

Vierailija
2/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kovasti siitä ettei muiden rahankäyttö kuulu minulle pätkän vertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin.

Ps lapsellasi on varmaan myös isä , joka vastaa lapsen kuluista?

Vierailija
4/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi tehdä sillä rahalla mitä haluaa, vaikka pyyhkiä takapuolensa. Ihan turhaa tappelun kerjäämistä nämä provosoivat aloitukset ja näitähän on täällä jo nähty.

Lapsilisää ei ole tarkoitettu tulontasaukseen, se on etuus, joka kuuluu kaikille tuloihin katsomatta. Tulontasauksefn on tarkoitettu asumistuki ja toimeentulotuki.

Lapsilisää on vinkumisedta huolimatta erittäin vaikea viedä pois veroamaksavilta, he kun sattuvat rahoittamaan nämä tuet. Se mikä tahtoo unohtua tästä keskustelusta on se, nämä rahoitetaan verovaroin ja mitä enemmän tienaat sen enemmän maksat veroja, toisin kun se 7 lapsen äiti, joka elää lapsilisillä ja kierrättää laskut ulosotossa.

Arvatkaa vaan haluanko maksaa hänen kaltaistensa elämisen verorahoillani, en todellakaan, mutta enpä valitettavasti pysty siihen vaikuttamaankaan.

Vierailija
5/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ollaan kovatuloinen pariskunta, joka on laittanut lapsilisän jokaisen euron (ja satunnaisia omia potteja) lapsen nimissä olevaan sijoitussalkkuun. Aika kiva potti siellä on jo nyt. Jos kaikki menee hyvin, niin siinä on helposti ensiasunnon käsiraha ja vielä vähän rempparahaa, kun tytär on 18.

Vierailija
6/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä on jostain syystä vaikeuksia ymmärtää ettei lapsilisä ole mikään köyhäinavustus. Ja mitä yhteiskunta hyötyy siitä että kannustaa nimenomaan köyhiä lisääntymään? Heille joudutaan maksamaan jokaisen lapsen myötä lisää tukia. Hyvätuloisille vain se lapsilisä.

Vierailija
7/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me ollaan kovatuloinen pariskunta, joka on laittanut lapsilisän jokaisen euron (ja satunnaisia omia potteja) lapsen nimissä olevaan sijoitussalkkuun. Aika kiva potti siellä on jo nyt. Jos kaikki menee hyvin, niin siinä on helposti ensiasunnon käsiraha ja vielä vähän rempparahaa, kun tytär on 18.

Tyttöhän voi vaikka lähteä kuukauden bilereissuun ja maksaa kaverit kanssa mukaan 😊

Vierailija
8/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei ole ostettu uusia vaatteita lapsille (nyt 6v ja 8v) muutamia kenkiä ja ulkovaatteita lukuunottamatta. Hyväkuntoisia vaatteita saa aika usein fb-ryhmästä muutamalla eurolla pussillisen tai sitten jotkut haluavat antaa ilmaiseksikin.

Monet ihmiset, jotka tienaavat varmaan yhtä vähän kuin me ostavat lapsille merkkivaatteita, johon menee kuukausittain rahaa enemmän kuin lapsilisä. Me on sijoitettu vaaterahat. Valintakysymys.

Toisella lapsella on muuten käytössä serkun Reiman haalari vuodelta 2007. Ihan siisti ja pitää paremmin vettä kuin nykyiset.

Vierailija
9/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani sijoittivat osan lapsilisistäni vaikka eivät olleet millään tavalla hyvätuloisia, lähinnä vain säästäväisiä. Niillä rahoilla aikoinaan muutin ensimmäiseen asuntooni ja pystyin opiskelemaan yliopistossa ilman opintolainaa. Mielestäni tuo oli paljon enemmän sellainen lapsen hyväksi tapahtuva tulonsiirto, kuin monen äidin tatuoinnit tai räikeät tukkavärit joihin niitä myös näkee käytettävän.

Vierailija
10/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä itsekin ihmettelen. Siis jos joku on säästeliäs, niin häntä pitäisi jotenkin rankaista?

Siis jos kaksi ihmistä tienaa saman verran ja toinen tuhlaa lapsilisän turhuuteen ja toinen säästää lapselle, niin millä arvoilla se säästäjä on jotenkin moraaliton ja paheksuttava?

Vierailija
11/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kiva. Meillä ei ole luottoa esim ilmaisesta koulutuksesta ja on vähän pakko turvata sitä lapsen selustaa.

- 2 vuotiaan äiti

Vierailija
12/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoitat 20€/kk esim. Nordnet kuluttomaan indeksirahastoon niin siellä on 20v kuluttua 10000€. Pienellä panostuksella saat lapsellesi pesämunan 👍

Vierailija
13/13 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöhän voi vaikka lähteä kuukauden bilereissuun ja maksaa kaverit kanssa mukaan 😊

Ei todellakaan voi. Ne rahat on korvamerkitty ensiasuntoon T: sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi