Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko joskus ajanut auton pois tieltä? Vertaistukea tähän.

Vierailija
27.12.2022 |

Poikani auto lähti perjantaina käsistä huonon kelin takia mutkassa ja päätyi ojaan. Pojalle itselleen ei käynyt kuinkaan, mutta auton etuosan muovit meni palasiksi enkä tiedä saako siitä enää järkevästi autoa.

Poika on itse jossitellut tapahtumaa mielessään paljon. On järkyttynyt ja miettii asiaa paljon. Samoin minä teen, mutta pyrin olemaan näyttämättä sitä kenellekään. Perjantaina toki järkytyksestä itkin aika paljonkin.

Mutta ihan joka hetki se on mulla mielessä. Mietin kuinka pienillä asioilla oltaisiin tältä vältytty. Poika ei edes olisi ollut siellä ellei olisi ensin heittänyt siskoja kotiin. Jos isä olisi tehnyt sen niin poika olisi mennyt vain kotiinsa suoraan. Kaikki olisi hyvin. Tai jos poika olisikin tullut meille aaton vastaiseksi yöksi niin hän ei olisi lähtenyt enää ajamaan siitä mihinkään. Kaikki olisi hyvin.

Jossittelen ja jossittelen ihan taukoamatta päässäni tätä. Jos herään yöllä niin samantien tämä on mielessä. Aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä. Koko joulun on ollut tunne, että mikään ei tunnu miltään. Lisäksi tietysti, kun aattona oltiin isommalla porukalla (sukulaisia) niin tottakai osan porukasta piti asiaa vatvoa ja tietysti kaikki tietää kuinka siinä olisi pitänyt toimia jne. Sellainen asian vatvominen vain pahentaa oloa.

Soitin kriisipuhelimeen ja sieltä kuulin nipun erilaisia kliseitä. Eli ei mitään apua. Olen menossa työterveyteenkin, mutta epäilemättä saan kuulla samat kliseet.

Voisiko joku sanoa, että tälläiset jutut on kuitenkin tavallisia. Näitä tapahtuu monille. Ne järkyttää ja peläyttää, mutta elämä jatkuu. Olen itsekin ajanut kerran auton ulos tieltä. Itseasiassa lähes samassa kohdassakin. Muistan, että olin silloinkin järkyttynyt, mutta en jotenkin näin paljon.

Miten mun pitäisi tätä asiaa käsitellä päässäni?

Ja jos haluat pahentaa vain oloani kommentoimalla jotain ilkeää niin ole kiltti ja jätä se omaan päähäsi. En kaipaa sellaista.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan osaa ajaa vielä kelin mukaan jos lähtee tuolla tavalla mutkassa käsistä.

Aika hyvin sisäistit viimeisen kommenttini. 

Ja tiedoksi niin kyllä niitä autoja lähtee liukkaalla käsistä ihan kaikenikäisillä kuljettajilla. 

En lukenut loppuun asti, mutta aika harvoin nykyauto lähtee ojan puolelle hyvillä renkailla. Niissä on jo monia ajoa avustavia laitteita estämässä innettomuuksia.

Kertoiko aloittaja, että auto oli sellainen, jossa on kaikki ajoa avustavat laitteet? Oikeasti se tärkein elementti on AINA penkin ja ratin välissä, olipa auto kuinka "älykäs" tahansa.

Olen sitä ikäluokkaa, jonka ajokokemus on kertynyt "vanhoilla" autoilla. Me olemme muistuttaneet omille lapsillemmekin, että rautaa ei tarvitse säästää. Antaapa auton mennä reilusti ojaa, jos sillä välttää isomman vahingon.

Vierailija
22/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat siltä että olet säikähtänyt todella pahasti sitä mitä olisi voinut tapahtua, ja olet vielä shokissa. Shokki kestää jokaisella oman aikansa. Onneksi meni vain muovia ruttuun ja henkilövahingoilta vältyttiin. Poikakin sitä miettii ja varmasti ottaa opikseen ja ajaa jatkossa varovammin huonoilla keleillä.

Minulla lähti loskassa heittelemään pienessä vauhdissa ja törmäsi kaiteeseen mutkassa, puskuriin tuli pieni lommo, meni vaihtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun mitään ihmisvahinkoja ei sattunut, niin mitä sitä enää surkutella? Poikaa pitää nyt vaan rohkaista, että näitä voi sattua, mutta jotain tulee varmasti opittua ja eikun rattiin takaisin. Muuten voi jäädä joku ajopelko ja etenkin, jos äiti on tuollainen.

Vierailija
24/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan osaa ajaa vielä kelin mukaan jos lähtee tuolla tavalla mutkassa käsistä.

Ja tiedoksi niin kyllä niitä autoja lähtee liukkaalla käsistä ihan kaikenikäisillä kuljettajilla. 

En lukenut loppuun asti, mutta aika harvoin nykyauto lähtee ojan puolelle hyvillä renkailla. Niissä on jo monia ajoa avustavia laitteita estämässä innettomuuksia.

Kun on hyvät renkaat ja paljon autossa avustavia toimintoja, luotetaan niihin ja luullaan että voidaan ajaa kuin kesäkelillä.

Moni kuski on kadottanut ns. perstuntuman ajamisessa.

Vierailija
25/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jatkat ajamista tulet kuolemaan ratissa.

Tämä.

Vierailija
26/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaattivaihteisella ei voi tehdä paljon mitään jos auto lähtee liirtoon. Manuaalivaihteisella voi ohjata vielä paljonkin.

Vierailija
27/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kävi joku syksy niin, että hirvi ikään kuin kiersi autoni ja vauhtia oli tuolla tieosuudella n. 100 km/h. Se pisti hetkeksi pysähdyksiin, mutta seuraavana päivänä piti taas ajaa samasta kohdasta, kun oli työmatka. En nyt ihan noin hysterisoinut kuin sinä enkä ole mitään ammattiapua tarvinnut, mutta tulee kyllä seurattua tienpieliä hämärällä tietyissä kohdissa entistä enemmän.

Vierailija
28/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jonkun kerran liukkailla (nuorempana) saanut liukkailla auton ojan puolelle. Ei muuta kuin auto korjaamolle kaskon piikkiin ja seuraavalla viikolla takaisin tien päälle. Yhdestäkään ei tullut edes uutista paikallislehteen. Iän myötä autokin pysyy nykyään hallinnassa.

Vierailija
29/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta olen seurannut liian läheltä kuinka idiootti bemarikuski on kitkarenkailla ajanut ylinopeutta 60km/h alueella, onnistunut olemaan välittämättä liukkaasta kelistä ja muista tienliikkujista, ja lopputuloksena menettämään autonsa hallinnan penkkaan päin puuta. Olin kyydissä.

Jos onnistuu suoralla tiellä saamaan tuollaista jälkeä aikaan, niin olisi parempi pysyä polkupyörässä. Entä mutkassa? No auton ratista se kaikki lopulta lähtee ja omasta vastuista renkaan kuntoon, harvoin se tie itsessään juuri yhtä henkilöä valitsee jonka seojaan kaappaa.

Vierailija
30/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkreettinen neuvo on tarkistaa kuinka vanhat talvirenkaat on pojan autossa alla. Esim. Nastarenkaiden nastat pysyy renkaissa vaikka itse renkaat olisivat auttamattoman vanhat. Kaksi vuotta on talvirenkaiden vaihtoikä.

Vierailija
31/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on hyvät renkaat ja paljon autossa avustavia toimintoja, luotetaan niihin ja luullaan että voidaan ajaa kuin kesäkelillä.

Niimpä. Tuossa on aika lähellä tie jossa tiukka mutka ja talvella todella liukas. Monta autoa olen pellolla nähnyt kun ajettu ulos. Just niitä hienoja varusteilla. Koskaan ei saa unohtaa kuskin vastuuta ja järkeä vaikka alla olisi mikä. Ei tekniikka pelasta kun kyllin tiukka tilanne tulee. Ajetaan liian lujaa.

Vierailija
32/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konkreettinen neuvo on tarkistaa kuinka vanhat talvirenkaat on pojan autossa alla. Esim. Nastarenkaiden nastat pysyy renkaissa vaikka itse renkaat olisivat auttamattoman vanhat. Kaksi vuotta on talvirenkaiden vaihtoikä.

Toista talvea käytössä eikä viime vuonna mahdottomasti ajettu niillä. Se vaan, että tietyllä kelillä se nasta ei vaan pure, vaikka olis viime viikolla tehtaalta tullut. 

Onnittelut lukutaidottomuudestasi.

Vierailija
33/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen.

Kerran kesällä ojaan.

Kerran talvella ojaan.

Kerran syksyllä lunastukseen (katukiveys tuhosi auton pohjan).

Nämä kaikki suht tuoreena kuskina, sittemmin on auto pysynyt tiellä 25 vuotta ilman ongelmia.

M50

Vierailija
34/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, mutta olen seurannut liian läheltä kuinka idiootti bemarikuski on kitkarenkailla ajanut ylinopeutta 60km/h alueella, onnistunut olemaan välittämättä liukkaasta kelistä ja muista tienliikkujista, ja lopputuloksena menettämään autonsa hallinnan penkkaan päin puuta. Olin kyydissä.

Jos onnistuu suoralla tiellä saamaan tuollaista jälkeä aikaan, niin olisi parempi pysyä polkupyörässä. Entä mutkassa? No auton ratista se kaikki lopulta lähtee ja omasta vastuista renkaan kuntoon, harvoin se tie itsessään juuri yhtä henkilöä valitsee jonka seojaan kaappaa.

Olipa epäselvää sun teksti, mutta toisaalta et osannut sisäistää lukemaasikaan niin enpä ylläty.

Suoralla tiellä? No, ei ollut suora tie vaan mutka. Ja tuohon kuntoon? Siis mihin tuohon kuntoon? Muoviosat hajosi, kun auto meni ojaan ja osui jäiseen penkkaan siellä. Esimerkiksi auton valot ja lisävalot ovat ehjät. 

Vierailija
35/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran luikauttanut penkkaan aika tuoreena kuskina ja otin opikseni. Auto tielle ja matka jatkui. Kahdesti ollut kyydissä kun lähti käsistä, toinen päätyi komeasti ojaan ja toinen pysyi tiellä . Ei hlövahinkoja onneksi. Toivottavasti kuskit ottivat opikseen vaikkei kumpikaan hurjastellut. Jossittelulla ei pitkälle pötki, käynyt mikä käynyt ja keskity ap ajattelemaan sitä että poikasi on kunnossa ja sai opetuksen ajamisesta.

Vierailija
36/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen.

Kerran kesällä ojaan.

Kerran talvella ojaan.

Nämä kaikki suht tuoreena kuskina, sittemmin on auto pysynyt tiellä 25 vuotta ilman ongelmia.

M50

Mua ihmetyttää nyt se, että niin moni syyttää kuskin ikää tässä. Ihan kuin nyt oikeesti ei muka minkä tahansa ikäiset ajaisi penkkaan. Oma työmatkani on sellainen, että aina huonolla kelillä on useampiakin autoja pellolla eikä ne kyllä miltään nuorilta ole näyttänyt ne kuskit. 

Itse olin melkein 40v, kun ajoin auton pois tieltä liukkaalla. 

Vierailija
37/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, juurikin sellaisilta, jotka eivät osaa ajaa kelin mukaan.

Vierailija
38/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen.

Kerran kesällä ojaan.

Kerran talvella ojaan.

M50

Mua ihmetyttää nyt se, että niin moni syyttää kuskin ikää tässä. Ihan kuin nyt oikeesti ei muka minkä tahansa ikäiset ajaisi penkkaan. Oma työmatkani on sellainen, että aina huonolla kelillä on useampiakin autoja pellolla eikä ne kyllä miltään nuorilta ole näyttänyt ne kuskit. 

Itse olin melkein 40v, kun ajoin auton pois tieltä liukkaalla. 

Sulle on jollain tapaa yllätys että nuoret miehet tuppaa kuvittelemaan ensin omista ajotaidoistaan aivan liikoja?

Vierailija
39/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan perstuntuma on se, jota tarvitaan liukkaalla. Joku erittäin kokenut kuski, en muista oliko joku suomalainen rallin maailmanmestari vai kuka, muistutti juuri siitä, että käsistä lähteminen pitää tuntea ja reagoida siihen nopeasti. Jos reagoi vasta siihen, mitä näkee, on auttamatta myöhässä.

Todella paha juttu, jos autokouluissakin käytetään simulaattoria eikä käydä kokeilemassa, miltä se tuntuu, kun auto lähtee käsistä.

Vierailija
40/48 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltiä saa rahalla uutta, onneksi ei pää haljennut. Itse olen liukastellut yhden auton haitariksi, kun syksyliukkailla kävi perinteiset, keli yllätti autoilijan. Toisella kerralla en ollut yhtä onnekas, liukastelija oli vastaantulija, jolta auto karkasi käsistä ja tuli mun auton keulaan. Tuli pahempia ruttuja itsellekin, mm. aivoverenvuoto. Taas saatiin uutta peltiä rahalla, ja pää kuntoon sairaalassa makoillen. Kumma kyllä, toisen kerran jälkeen itseltä katosi pelko liukkautta ja huonoa keliä kohtaan, vaikka olis luullut, että siitä se pelko vasta olisi yltynyt. Edelleen ajan päivittäin, oli keli mikä hyvänsä. Kymmeniä tuhansia kilometrejä tulee vuodessa.