Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se on kyllä kumma kun näyttelijän lapsi on näyttelijä, laulajan lapsi on laulaja, jääkiekkoilijan lapsi jääkiekkoilija, mallin lapsi malli....

Vierailija
26.12.2022 |

Ja miksi? Monesti ei lahjat riitä mutta siltikin on näin. Rahallako saa olla mitä tahansa?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja monen työttömän lapsesta tulee työtön. Rahattomuus periytyy.

Joskus vanhemmat eivät osaa opastaa, vaikka itse töissä olisivatkin. Jos lapsella ei ole muita verkostoja kuin omat vanhemmat tai yksi ja siltä saa vain huonoja neuvoja, niin soppa on valmis.

Näin on, eli sukunsa ensimmäinen yliopisto-opiskelija on aivan eri asemassa opinnoissa kuin jonkun tohtorisuvun lapsi.

Mutta onko siinä tosiaan jotain ihmettelemistä, jos maanviljelijän lapsi jatkaa maanviljelijänä, opettajan lapsi opettajana, papin lapsi pappina, upseerin lapsi upseerina. Ei siitä kovin monta vuosisataa ole, kun oli erikseen säädyt niin, että ammatti kuuluikin periytyä.

Vierailija
42/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin lapsi on usein lääkäri, asianajajan asianajaja, opettajan opettaja, kirjanpitäjän kirjanpitäjä...

Olisko kyse rahaa enemmän mallista? Mitä raha tähän edes kuulu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teiniäidin lapsi on teiniäiti, vain peruskoulun käyneen lapsi ei todennäköisesti opiskele itsekään pitkälle...oisko se kuule se perheen malli, tavat ja tuki, mitkä periytyy..

Juuri näin. Serkkuni äiti on seurustellut nuoresta, serkkutyttönikin aloittivat seurustelun nuoresta. Oma äiti ei seurustellut ennen isääni, jonka tapasi lähes 30-vuotiaana, ja sama tarina itselläkin :D

Huvittavaahan tämä myös on, mutta usein nämä mallit ja tavat tulevat alitajuisestikin. Oma äitini malli kertoi minulle, ettei ole kiire etsiä seurustelukumppania, serkkuni äitini malli taas, että kiva rohkeasti alkaa seurustelemaan matalalla kynnyksellä.

Vierailija
44/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan miehen kanssa lääkäreitä ja meidän neljästä lapsesta kaksi on jo lääkäriä, yksi opiskelee lääkäriksi ja yksi haaveilee lääkiksestä. Eikai tämä siitä poikkea miksi näyttelijän lapsi haluaa näyttelijäksi. 

Meillä ammatti on näkynyt myös kotona, koska miehen vastaanotto on kodin lisärakennuksessa. Olemme myös olleet erittäin näkyvästi myös tilanteissa joissa lapsille on tullut jotain vaivaa niin ammattimme on ollut avuksi. Se on tuonut lapsille mielenkiintoa alaan sekä erityisesti se, että teemme työtämme intohimolla ja rakastamme miehen kanssa työtämme, mikä varmasti on kotona lapsille välittynyt sillä että lääkärin työ on tosi jees. Meidän puolestamme lapset olisivat voineet valita uransa  mistä vain, emme ole tyrkyttäneet omaamme. 

Tällä tavalla tulee niitä väärällä alalla olevia lääkäreitä.

Ehkä, muttei välttämättä. Älä yleistä.

unelmatyössään oleva ope, joka on open lapsi

Vierailija
45/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teiniäidin lapsi on teiniäiti, vain peruskoulun käyneen lapsi ei todennäköisesti opiskele itsekään pitkälle...oisko se kuule se perheen malli, tavat ja tuki, mitkä periytyy..

Jos ei ole laulajan lahjoja niin turha silloin tunkea laulajaksi... Vanhempien pitäisi kasvattaa ja kertoa suoraan jos lapsesta ei ole johonkin ja näyttää muitakin ammatteja lapselle.

Kuka sulla nyt on mielessä? Aika usein muusikon lapsetkin ovat musikaalisia. Toki musikaalisuus on eri asia kuin kyky laulaa hyvin, hyvä äänimateriaali ym.

Vierailija
46/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tämä vain menee näin. Isäni on aina ollut ministeriön x alaisuudessa olevassa virastossa. Nyt minäkin olen ministeriön x alaisessa virastossa (ei sama virasto). Olemme kouluttautuneet ihan eri aloille, mutta sattumalta näin kävi silti.

Joo en ajatellut asian olevan ollenkaan näin, mutta oma uravalinta on oikeastaan tavallaan yhdistelmä vanhempieni aloja. Olen jopa miettinyt että opiskelisin lisää isäni alaa. Hassua. Eikä ole siksi että vanhemmat olisi tähän suuntaan kannustaneet, toki yliopisto-opinnot oli itselle ihan selvä asia aina vanhempien esimerkistä, mutta alavalinta oli täysin omani.

Ja juu tuttavaperheissä on kyllä näitä lääkäriperheitä, ekonomiperheitä ja myös muusikko/taiteilija/käsityöläisperheitä joissa lapset on seuranneet vanhempiensa jalanjäljissä. Uskoisin että johtuu osin geeneistä (lahjakkuus ja sopivat luonteenpiirteet), osin kotona saadusta mallista.

Vierailija
47/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan miehen kanssa lääkäreitä ja meidän neljästä lapsesta kaksi on jo lääkäriä, yksi opiskelee lääkäriksi ja yksi haaveilee lääkiksestä. Eikai tämä siitä poikkea miksi näyttelijän lapsi haluaa näyttelijäksi. 

Meillä ammatti on näkynyt myös kotona, koska miehen vastaanotto on kodin lisärakennuksessa. Olemme myös olleet erittäin näkyvästi myös tilanteissa joissa lapsille on tullut jotain vaivaa niin ammattimme on ollut avuksi. Se on tuonut lapsille mielenkiintoa alaan sekä erityisesti se, että teemme työtämme intohimolla ja rakastamme miehen kanssa työtämme, mikä varmasti on kotona lapsille välittynyt sillä että lääkärin työ on tosi jees. Meidän puolestamme lapset olisivat voineet valita uransa  mistä vain, emme ole tyrkyttäneet omaamme. 

Ainakin ne minun tutut lääkäriperheen lääkärilapset on aivan oikealla alalla ja erinomaisia työssään.

Vierailija
48/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidi Klumin tytär on lyhyt, ei mitenkään näyttävän näköinen, mutta muotimaailmassa äitinsä takia jo kovasti esillä. Ihan älytöntähän tuo on, mutta onneksi tapaan ilmiön vain kerran viikossa kun ostan yhden juorulehden. Asun Saksassa ja täällä tuota tyttöä kovasti pidetään pinnalla. Ressukkaa.

Ai tyttärestä ei ole malliksi? Lyhyempi kuin äitinsä kyllä, mutta muuten on kyllä oikein malliainesta:

https://www.seiska.fi/Ulkomaat/Supermalliaidin-jalanjaljissa-Heidi-Klum…;

Vierailija
49/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm... synnytin alle 20v, olen kyllä yo mutta teen perustason työtä... jostain syystä lapsi on korkeakoulun käynyt vela.

Niin, yhtä ainutta poikkeustahan ei voi olla... Yksikin poikkeus kumoaa väitteen, vaikka olisi miljoona säännönmukaista tapausta.

Vierailija
50/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin lapsi on usein lääkäri, asianajajan asianajaja, opettajan opettaja, kirjanpitäjän kirjanpitäjä...

Olisko kyse rahaa enemmän mallista? Mitä raha tähän edes kuulu?

No, rahalla toki saa tiettyjä juttuja, mutta kyllä se malli ja kasvatus vaikuttaa enemmän. Raha on vain väline, se miten sitä oppii käyttämään on myös kasvatuksen tulosta. Jos kouluttamaton alkoholistiäiti voittaa lotossa, niin ei sen lapsilla silti ole kovin suuri todennäköisyys menestyä.

Vierailija
51/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asianajaja ja toinen koko suvussa, joka meni yliopistoon. Äiti oli kirjanpitäjä ja isä kaupungin rakennusmestari. Olihan se oikiksessa aika epäreilu tilanne, kun suuri osa opiskelijoista oli samalla töissä (tai sitten kesällä) isänsä/äitinsä asianajotoimistossa ja itse sai raivata oman polkunsa yksin. 

Hyvin olen pärjännyt, ei siinä mitään, mutta asetelma antoi aivan eri lähtökohdat meille opiskelijoille.

Vierailija
52/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä kummaa kuin että kauppiaan lapsi on kauppias, jne.

....juopon lapsi juoppo....

Vierailija
53/66 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faija oli timpuri mutta minusta ei tullut timpuria, tuli fyysikko. Talon osaan kyllä rakentaa.

No näinköhän? Jos esim. annan sulle laastisankon, kihvelin, laastijauhot ja tiiliä, niin syntyykö täysin pystysuoraa tiilimuuria tai takkaa? Epäilen...

Vierailija
54/66 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faija oli timpuri mutta minusta ei tullut timpuria, tuli fyysikko. Talon osaan kyllä rakentaa.

No näinköhän? Jos esim. annan sulle laastisankon, kihvelin, laastijauhot ja tiiliä, niin syntyykö täysin pystysuoraa tiilimuuria tai takkaa? Epäilen...

Saahan sitä epäillä. Itse ole di, it puolella hommissa.

Mutta pystyn muuraamaan suorat seinät ja piiput, veistämään hirsistä rakennuksia ja tekemään talon pitkästä tavarasta tai muuraamalla. Myös putki- ja sähkötyöt (luvat on jos sitä epäilet) sujuu. Kaikkia noita olen tehnyt ja veistän hirsimökkiä (kolmatta) pelkoista parhaillaankin

Nuohan ovat varsin helppoja töitä jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä ja pystyy hahmottamaan asiat päässään.

Toki harrastelijana homma käy hitaammin kuin töikseen muuraavalla tai ammattitimpurilla Mutta jälki ainakin toisinaan parempaa kuin urakalla painavalla.

Epäilemättä fyysikolla pää toimii raksaongelmia ratkoessa mikäli kiinnostusta riittää. Ja tietoa hän osaa etsiä ja omaksua. En epäile yhtään.

Vierailija
55/66 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalon lapsi on Elsa.

Vierailija
56/66 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelutiimin varaesihenkikön lapsi on asiakaspalvelutiimin varaesihenkilö.

Vierailija
57/66 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ammatin saa rahalla, ilman opiskelua ja harjoittelua? Kovasti kiinnostaa, vaikka persaukinen olenkin.

Vierailija
58/66 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asianajaja ja toinen koko suvussa, joka meni yliopistoon. Äiti oli kirjanpitäjä ja isä kaupungin rakennusmestari. Olihan se oikiksessa aika epäreilu tilanne, kun suuri osa opiskelijoista oli samalla töissä (tai sitten kesällä) isänsä/äitinsä asianajotoimistossa ja itse sai raivata oman polkunsa yksin. 

Hyvin olen pärjännyt, ei siinä mitään, mutta asetelma antoi aivan eri lähtökohdat meille opiskelijoille.

Eikö alan kesätöihin asianjotoimistoon pääse ilman suhteita?

Vierailija
59/66 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasyy voi olla, että lahjakkuus periytyy. Todennäköisesti musikaalisilla vanhemmilla on myös musikaalinen lapsi, plussaa jos molemmat vanhemmat ovat muusikkoja. 

Toinen asia on, että noille kuten muillekin aloille on tärkeää oikeat suhteet. Näyttelijän lapsi tunnetaan teatterissa/TV-kuvauksissa ja saa varmasti helpommin rooleja kuin joku, joka tulee noiden piirien ulkopuolelta. Mutta ihan sama ilmiöhän on liike-elämässäkin. Saat ekan kesätyöpaikan isin firmasta, sitten isin kaveri palkkaa sinut jo opintojen aikana, ja pitää aika pahasti mokata että saisit tutulta pomolta kenkää. 

Vierailija
60/66 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse siinä ammatissa, mihin ensimmäiseksi opiskelit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi