Lapsi jo mankuu tylsyyttään ja lomaa vielä kaksi viikkoa jäljellä
Joulu on ohi ja sen tietää siitä, että lapsi mankuu taas ettei ole mitään tekemistä. Itse pitäisi palata etätöihin, mutta ei täällä kuule edes omia ajatuksiaan. Lapsella ei ole kavereita. Pelaisi kyllä Nintendolla, mutta ei sitäkään voi antaa tehdä 12 tuntia päivässä. Ulkoillaan kerran pitemmälti per päivä ja vielä illalla lyhyt lenkki koiran kanssa, mutta ei auta kitinään. Alue on sellaista, ettei lasta voi päästää yksin pihalle. Hermot menee.
Kommentit (29)
Lapsi on 8-vuotias. Ja juu, ei ole kavereita.
Juuh sua ei sit yhtään huolestuta et ei oo kavereita? Ja itsekin manguin tylsyyttä lapsena koska asuttiin maalla eikä ollut mitään virikkeitä tai harrastuksia.
Sitten ap pitää löytää niitä kavereita. Viedä johonkin harrasrusryhmään jos ei koulusta ole kavereita saanut.
Vierailija kirjoitti:
Juuh sua ei sit yhtään huolestuta et ei oo kavereita? Ja itsekin manguin tylsyyttä lapsena koska asuttiin maalla eikä ollut mitään virikkeitä tai harrastuksia.
Mua huolettaa sun mielikuvitukseton maailmankatsomus.
Kyllä huolestuttaa, ettei ole kavereita. Mutta ei niitä voi aikuinen tuon ikäiselle hankkia. Harrastuksia on, mutta ne ovat nyt joulultauolla. Niistäkään ei ole löytynyt sellaista kaveria, joka tulisi kotiin leikkimään tai jonka luona oma lapsi voisi vierailla. Tulee kyllä hyvin toimeen kaikkien kanssa, mutta läheisempiä suhteita ei vain ole muodostunut. Asumme ulkomailla eikä ole perhettä / sukulaisia.
Nythän on hyvää aikaa tehdä palapelejä tai lukea kirjoja. Tai kuunnella äänikirjaa samalla, kun tekee palapeliä.
Minä koulutin oman lapseni jo pienestä siihen, että minulla on kyllä kaikenlaisia kotitöitä ehdottaa, jos erehtyy minulle tylsyyttä valittamaan. Toki lapsi oli mukana kotitöissä muutenkin.
Kyllä 8-vuotiaan pitää osata kehittää itselleen mielenkiintoisia projekteja ilman että joku on kädestä pitäen neuvomassa. Pieni määrä tylsyyttä tekee aivoille vain hyvää. Kun ei ole jatkuvasti jotain nopeaa ärsykettä tyrkyllä, niin aivot alkavat kyllä keksiä kaikenlaista mielenkiintoista puuhaa!
Oletpas sä tehnyt huonoja valintoja elämässäsi.
Kyllä aikuinen nimenomaan voi. Ja olisi voinut jo pienemmällekin lapselle.
Tutustu harrasteryhmäläisten vanhempiin ja sovi kaveritreffejä.
Tutustu naapureihin ja sovi kyläilyjä.
Mene lapsen kanssa luistelukentälle ja juttele ihmisille
Tai leikkipuistoihin jne
Sinä nimenomaan voit auttaa lastasi saamaan kavereita. Tutustu lähiympäristösi asukkaisiin.
Ja lapsesi koulukavereiden vanhempiin
Miten niin ei voi antaa pelata vuorokaudet läpeensä? Sittenhän kärvistelet seuraavat pari viikkoa ja ihan itseäsi saat syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuinen nimenomaan voi. Ja olisi voinut jo pienemmällekin lapselle.
Tutustu harrasteryhmäläisten vanhempiin ja sovi kaveritreffejä.
Tutustu naapureihin ja sovi kyläilyjä.
Mene lapsen kanssa luistelukentälle ja juttele ihmisille
Tai leikkipuistoihin jne
Sinä nimenomaan voit auttaa lastasi saamaan kavereita. Tutustu lähiympäristösi asukkaisiin.
Ja lapsesi koulukavereiden vanhempiin
Säälin sun naapureita ja muita viattomia kanssakärsijöitä
Minä kanssa aina tarjoan siivoamista/kotitöitä tarjolle jos lapset mankuu tylsyyttä. Anna pari päivää pelata se 12h. Jospa alkais kyllästyttää ja keksisi muuta tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Nythän on hyvää aikaa tehdä palapelejä tai lukea kirjoja. Tai kuunnella äänikirjaa samalla, kun tekee palapeliä.
Minä koulutin oman lapseni jo pienestä siihen, että minulla on kyllä kaikenlaisia kotitöitä ehdottaa, jos erehtyy minulle tylsyyttä valittamaan. Toki lapsi oli mukana kotitöissä muutenkin.
Kyllä 8-vuotiaan pitää osata kehittää itselleen mielenkiintoisia projekteja ilman että joku on kädestä pitäen neuvomassa. Pieni määrä tylsyyttä tekee aivoille vain hyvää. Kun ei ole jatkuvasti jotain nopeaa ärsykettä tyrkyllä, niin aivot alkavat kyllä keksiä kaikenlaista mielenkiintoista puuhaa!
Olipa hienosti taas kasvatettu. Nyt lapsi oppii, että sinulle puhuminen vain heikentää tilannetta.
Muuta alueelle jossa lapsen voi päästää ulos. Lapsen ehdoilla eletään, koska lapsi ei voi niitä päätöksiä itse tehdä, aikuinen auttaa aina. Mutta ulkona on tosi kylmää talvisin. Ehkä voi välillä tuulettaa tai käydä pihassa, jos sisällä ahdistaa. Aikuisen pitää keksiä lapselle tekemistä, myös kirjoja, lautapeli, kortit, piirtäminen, voitte etsiä asioita mitä on kiva opetella, on leikkimielisiä tehtäväkirjoja, joskus voi käydä jossain kivassa paikassa tai katsoa maisemaa. Elämän ei ole pakko olla tylsää. Aikuinen keksii helpommin tekemistä, sen ei ole pakko olla haastavaa tai rasittavaa, lapsi osaa itsekseenkin tehdä. Mielikuvitusta, leikkiä ja uusia ideoita. -Ei silti sitä mitä lapsi ei halua, että väkisin aina ehdottaisi väärää, paperille voi kirjoittaa listaa mistä pitäisi ehkä.
Harrastusryhmät ovat juuri nyt joululomalla. On teillä aika köyhä ja vähävirikkeinen koti, kun sieltä ei mitään tekemistä löydy. Onko 8-vuotiaan tarkoitus olla yksin kevätlukukauden alkamiseen asti? Eihän häntä voi yksin lähettää kirjastoon tai uimahalliinkaan. Mitä oikein ajattelet?
Vierailija kirjoitti:
Minä kanssa aina tarjoan siivoamista/kotitöitä tarjolle jos lapset mankuu tylsyyttä. Anna pari päivää pelata se 12h. Jospa alkais kyllästyttää ja keksisi muuta tekemistä.
Kuulostaa ankeuttamiselle. Lapsi ei tahallaan kysy tekemistä, vaan voi todella kaivata jotain aikuisen apua ja neuvoa, että löytää kivaa tekemistä. Miksi rääkkäät toista? Ettekö voi olla lapsia kohtaan välittäviä ja ystävällisiä.
Ohan älyttömän pitkä joululoma, vielä täydet 2 viikkoa ja mun mielestä nyt lomailtu jo tarpeeksi. Loma alkoi jo monta päivää ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on 8-vuotias. Ja juu, ei ole kavereita.
Miten et ajatellut asiaa etukäteen? Useimmat vanhemmat suunnittelee lasten loma-ajat koska 8 vuotiaan ei voi olettaa keksivän yksin tekemistä 2 viikoksi.
Lomamatkat, isovanhemmat, sukulaiset tai pelkästään jompi kumpi vanhemmista kotona loman ajan.
Kyllähän sitä 8 vuodessa pitäisi oppia lapsensa tuntemaan niin että tietää mikä on mahdollista ja mikä ei. Vai oletko niitä vanhempia jotka ovat aina hoidattaneet lapsen tarhassa ja nyt sitten pitäisi pärjätä yksin?
Vierailija kirjoitti:
Harrastusryhmät ovat juuri nyt joululomalla. On teillä aika köyhä ja vähävirikkeinen koti, kun sieltä ei mitään tekemistä löydy. Onko 8-vuotiaan tarkoitus olla yksin kevätlukukauden alkamiseen asti? Eihän häntä voi yksin lähettää kirjastoon tai uimahalliinkaan. Mitä oikein ajattelet?
Ei lasten elämä ja tekeminen saa riippua harrastusryhmästä. Eivät kaikki mene niihin tai halua, elämän ei pitäisi olla suorittamista, heillä on jo tarhat ja koulut. -Kotipiirissä on ihan kivaa tekemistä kun keksii ja kannattaa asua alueella, jossa lapsi pääsee pihaan turvallisesti, ilman että kukaan tulee siihen häiriköimään. Joskus naapurin äitikin vahtii lapsia lumileikeissä, ettei lumi romahda päälle kun sitä kaivaa.
Minkä ikäinen lapsi?