Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkin ensimmäistä kertaa google mapsissa Suomen ja Venäjän välistä rajaa oikein läheltä

Vierailija
26.12.2022 |

Siis niin lähelle zoomasin, että näin ihan pienet autotietkin. Kävin tuolla tavoin koko rajan läpi etelästä Lappiin.

En ole koskaan siis ollut Itä-Suomessa enkä koskaan ole tutkinut tuota rajaa tarkasti.
Olen luullut, että kun raja silloin toisen maailmansodan jälkeen vedettiin melko viivoitinsuorasti, että ei nyt sentään halkaista järviä. Vaan jaetaan järvet tyyliin tuo järvi teille, tää järvi meille.
Hämmästykseni oli suuri, kuin jopa jokia on halkaistu, toispuol jokkee meille, toispuol jokkee teille.
Ja sekin hämmästytti, kuinka lähellä rajaa on ihan ihmisasutusta, luulin tuon rajan kulkevan melko kaukana jossain metsässä, missä ei ole lähellä ketään.

Kysymykseni teille idässä asuville:
Miten käytännössä nuo jaetut järvet toimivat?
Jos pääsette veneellä järvelle, joka suurinpiirtein keskeltä on halkaistu ja siitä eteenpäin se kuuluukin Venäjälle? Mistä osaatte olla vahingossa soutamatta Venäjän puolelle?

Metsäänhän on helppo vetää rajat ja aitoja, mutta entäpä järvet ja joet? Tuntuu niin oudolle!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa yhtä myytävänä olevaa mökkiä Parikkalassa. Se oli suuren järven rannalla ja järven keskällä kulki raja. Tuolle mökille saa mennä kuka tahansa, mutta järvellä liikkumiseen tarvitaan rajavyöhykelupa. Tarkempia sääntöjä en tullut kysyneeksi ja mökkikin jäi ostamatta.

Vierailija
22/30 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus joutunut selittämään hesalaiselle korkeakoulutetulle kollegalle, millaista on Itä-Suomessa eläminen. Joskus voisi käydä kauempana kuin mihin sporalla pääsee.

Onpas sinulla alentuva asenne. Kollegasihan nimenomaan kuuntelija oppi.

Joo toki. Hän sitten vastavuoroisesti selitti, miten stadissa eletään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä rajaa asuvat, kertokaa enemmän! Nää on ihan mielenkiintoisia juttuja niille suomalaisille, jotka ei asu idässä eivätkä ole sieltä edes kotoisin. Monet eivät ole idässä edes käyneet.

Vierailija
24/30 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on oltu ihmeen hiljaa evakoista. Siis evakko jo pelkkänä sanana kuulostaa niin oudolta ja vieraalta. Se, mitä minulle on jäänyt mieleen, on vain se, että heidät koettiin jonkinlaisena riesana.

Koko uutisointi on ollut niin outoa, jotenkin vääristynyttä.

Olen vasta nyt tajunnut, että toisen maailmansodan jälkeen Venäjä sai tosi kivoja suomalaisia asuinalueita valmiine teineen ja taloineen. Ja ne suomalaiset, jotka siellä asuivat, joutuivat sieltä pois ja menettivät kaiken. Sitten sen jälkeen on niinkuin oltu hys hys, että venäläiset asuttivat nämä kivat kauniit kaupungit jne.

Kaikki vain painettiin unholaan.

Vierailija
25/30 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan miettinyt, mitä meillä on länsirajalla? Mistä merellä tietää, kenen puolella on?

No tuohan on nyt ihan eri asia. Ruotsi ei uhkaa Suomea millään tavoin ja isolle merelle harva lähtee seikkailemaan toisin kuin idässä, metsän ja järvien keskelle pääsee teitä pitkin kuka vain helposti. Ja onhan Venäjä kuumottavampi naapurina.

Vierailija
26/30 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähellä rajaa asuvat, kertokaa enemmän! Nää on ihan mielenkiintoisia juttuja niille suomalaisille, jotka ei asu idässä eivätkä ole sieltä edes kotoisin. Monet eivät ole idässä edes käyneet.

Siellä asuneena voin sanoa, että ihan normaalia elämää eletään. Kerran kesässä joku tulee rajan yli ja siitä uutisoidaan ihan valtakunnallisesti. Harvoin kukaan niitä rajanylittäjiä omin silmin näkee.

Ei tullut omaan mieleen koskaan ajatusta, että olisi jotain mielenkiintoista asiassa, ennen kuin olen toisaalla asunut.

Vierailija
27/30 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on oltu ihmeen hiljaa evakoista. Siis evakko jo pelkkänä sanana kuulostaa niin oudolta ja vieraalta. Se, mitä minulle on jäänyt mieleen, on vain se, että heidät koettiin jonkinlaisena riesana.

Koko uutisointi on ollut niin outoa, jotenkin vääristynyttä.

Olen vasta nyt tajunnut, että toisen maailmansodan jälkeen Venäjä sai tosi kivoja suomalaisia asuinalueita valmiine teineen ja taloineen. Ja ne suomalaiset, jotka siellä asuivat, joutuivat sieltä pois ja menettivät kaiken. Sitten sen jälkeen on niinkuin oltu hys hys, että venäläiset asuttivat nämä kivat kauniit kaupungit jne.

Kaikki vain painettiin unholaan.

Minusta taas evakko kuvaa juurikin evakkoja = evakuoidut ihmiset alueelta, jonka toinen valtio vei Suomelta.

Mutta on totta, että Viipuri olisi kiinnostava kaupunki, jos historia olisi mennyt toisin ja Laatokka upea lomakohde ja miksei asuinpaikkanakin aivan upea.

Harmi, että periferiana alueet ovat rapistuneet.

Vierailija
28/30 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia

Vierailija
29/30 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Vierailija