mistä tälläinen kommunikoinityyli voi johtua?
Pyysin asiallisesti ja kauniisti, voisiko siskoni viedä mummolleni joulukukan puolestani, jonka tietenkin maksan siskolleni takaisin. Siskoni vastaa "no emmää tiedä". Soittaa sitten kukkakaupasta, että on siellä nyt ja pitää heti päättää, että millaisen kukan haluan. No nopeasti yritän siinä sitten jotakin sanoa. Kukka saadaan pakettiin. Pyydän vielä, että jos siskoni voisi avata kukan mummon puolesta, kun mummon kädet ovat aika kankeat niin siihenkään sisko ei sano muuta kuin että "no katsotaan nyt jaksaako".
Mitä ihmettä?
Kommentit (35)
Jkkooklj kirjoitti:
Juuri tuo että sinä mietit ja sitten kun hän tyyliin oli jo kukkakaupassa niin sälytät hänet viemään. Mikäli asia olisi sovittu niin että hän haluisi viedä kukkasi niin minusta hänen pitäisi kysyä sinulta että haluatko sinä että hän vie sinun kukat myös. Toki tuo ei saisi olla jokavuotista koska muuten tuntuisi että et itse halua tulla. Sitten se vielä että käsket hänen aukaista sinun kukat. Minusta tuo kuuluu sitten jo ehkä sellaisiin asioihin että varmasti hän auttaa äitiänsä näissä asioissa ja tuntuu että pidät häntä joko tyhmänä tai sitten teidän suhde ei ole hyvä äitiinne tai hänellä on huonompi suhde kuin sinulla tai annat näin ymmärtää. Muuten tuollainen pitäisi kuulua ihan perusasioihin aukaista kukka kun se saadaan eli tuntuu että siskosi tosiaan ei ole valmis viemään sinun kukkia joko aikaisemmin tapahtuneesta johtuen tai siitä että hänen on pakko. Kannattaisi lähettiä pyytää viemään kukat. Mikäli tarkoitus on kiusata siskoa niin minusta sinun toiminta on sitä luokkaa. Kuka edes asuu noin kaukana omasta äidistään joka on tuossa kunnossa? Ei kuulosta siltä että välität hänestä.
Ei kyse ole mistään tyhmänä pitämisestä yms vaan siitä, että siskoni tapa on kiusata läheisiiään juuri noin, että hoitaa jonkun asian ikään kuin valmiiksi, esim vie kukat, mutta ei avaa niitä. Tarkoitukseni ei ole kiusata siskoani, hänhän tässä kiusaa minua. Mutta tosiaan kuten sanoit, lähetti on jatkossa paras. Ei ole järkeä hakata päätään seinään kiusaajan kanssa. Kyseessä ei ole äitini, vaan mummoni. Ja työn takia minun pitää asua muualla. Lienee ihan tavallista. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoasi rasittaa hössötyksesi. Mikset itse toimita kukkia jos se on sinulle tärkeää?
Asun toisella puolella Suomea ja sisko vie kuitenkin oman kukkansa mummolle. ap
eli sinä asut vantaalla ja mummo espoossa, vai onko suomessa muutakin, jos lappia ei lasketa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siskosi yrittää kommunikoida sinulle, että hoida itse omat asiasi. Oletko itse joku Asperger, kun et ymmärrä? Miksi ihmeessä et käytä lähetyspalveluita?
No kai se on sitten käytettävä, ihmettelen vain, että kun sisko menee kukkakauppaan ja vie oman kukkansa mummolle niin sitten on ylivoimainen rasite viedä minun kukkani siinä samalla. Mutta eipä siinä, en tosiaan halua häntä liikaa rasittaa, jos tuo on ylivoimainen ponnistus. ap
Ehkä siskosi kokee, että käytät häntä hyväksi.
Onko toiminta vastavuoroista? Miten kiität- tai teetkö jotain siskosi hyväksi?
Kuulostaa masentuneelta. Miten osoitat siskolleni välittämistä?
Mä en tie missä mummo on mutta jos on kotona ni varmasti osaa aukaista kukkapaketin koska kyllä hän ruokaakin syö. Mikäli on hoitokodissa niin hoitajat avaa ihan varmasti. Mikäli olette yhteyksissä äidin kanssa ni kai nyt sen verran juttelette että voit kysyä että saitko kukat tms. Teidän suhteet vaikuttaa olevan erittäin huonolla tolalla jos tuollainen kukkien avaus tuottaa ongelmia. Enkä edelleenkään ymmärrä miksi et ole käymässä itse paikan päällä. Mikäli joku vie sun puolesta kukat ni se ei ole sama asia kun olla antamassa ne. Tällä kerta olisin antanut siskolle rahaa yhteisiin kukkiin. Minusta tuo omien kukkien ostaminen on myös aika erillistämistä siskosta ja niin sanottua kilpailua jollakin tasolla. Sitä siskosi tuossa ilmeisesti myös ihmettelee. Kyllä olisin maksanut siskolle yhteisiin kukkiin enkä ostanut jotain omi kukkia joita en sitten lopulta edes tiedä meneekö perille. Miksi asioista täytyy tehdä niin vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siskosi yrittää kommunikoida sinulle, että hoida itse omat asiasi. Oletko itse joku Asperger, kun et ymmärrä? Miksi ihmeessä et käytä lähetyspalveluita?
No kai se on sitten käytettävä, ihmettelen vain, että kun sisko menee kukkakauppaan ja vie oman kukkansa mummolle niin sitten on ylivoimainen rasite viedä minun kukkani siinä samalla. Mutta eipä siinä, en tosiaan halua häntä liikaa rasittaa, jos tuo on ylivoimainen ponnistus. ap
Ehkä siskosi kokee, että käytät häntä hyväksi.
Onko toiminta vastavuoroista? Miten kiität- tai teetkö jotain siskosi hyväksi?Kuulostaa masentuneelta. Miten osoitat siskolleni välittämistä?
On vastavuoroista, eikä kyse ole hyväksikäytöstä. Kiitän tottakai aina. Miten on niin vaikeaa ymmärtää, että vika ei aina ole ketjun aloittajassa? Sisko olisi voinut sanoa, että ei aio viedä kukkaa. Sen sijaan soittaa yllättäen kukkakaupasta ja silti jää epävarmuuden varaan, että saako mummo kukan. ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en tie missä mummo on mutta jos on kotona ni varmasti osaa aukaista kukkapaketin koska kyllä hän ruokaakin syö. Mikäli on hoitokodissa niin hoitajat avaa ihan varmasti. Mikäli olette yhteyksissä äidin kanssa ni kai nyt sen verran juttelette että voit kysyä että saitko kukat tms. Teidän suhteet vaikuttaa olevan erittäin huonolla tolalla jos tuollainen kukkien avaus tuottaa ongelmia. Enkä edelleenkään ymmärrä miksi et ole käymässä itse paikan päällä. Mikäli joku vie sun puolesta kukat ni se ei ole sama asia kun olla antamassa ne. Tällä kerta olisin antanut siskolle rahaa yhteisiin kukkiin. Minusta tuo omien kukkien ostaminen on myös aika erillistämistä siskosta ja niin sanottua kilpailua jollakin tasolla. Sitä siskosi tuossa ilmeisesti myös ihmettelee. Kyllä olisin maksanut siskolle yhteisiin kukkiin enkä ostanut jotain omi kukkia joita en sitten lopulta edes tiedä meneekö perille. Miksi asioista täytyy tehdä niin vaikeeta.
Äiti on kuollut. Sisko haluaa ostaa omat kukat ja tämä on mielestäni täysin fine. Mummo saa näin kuitenkin enemmän kukkia. En tänä vuonna päässyt paikalle itse sairauden vuoksi. ap
Vierailija kirjoitti:
Jkkooklj kirjoitti:
Juuri tuo että sinä mietit ja sitten kun hän tyyliin oli jo kukkakaupassa niin sälytät hänet viemään. Mikäli asia olisi sovittu niin että hän haluisi viedä kukkasi niin minusta hänen pitäisi kysyä sinulta että haluatko sinä että hän vie sinun kukat myös. Toki tuo ei saisi olla jokavuotista koska muuten tuntuisi että et itse halua tulla. Sitten se vielä että käsket hänen aukaista sinun kukat. Minusta tuo kuuluu sitten jo ehkä sellaisiin asioihin että varmasti hän auttaa äitiänsä näissä asioissa ja tuntuu että pidät häntä joko tyhmänä tai sitten teidän suhde ei ole hyvä äitiinne tai hänellä on huonompi suhde kuin sinulla tai annat näin ymmärtää. Muuten tuollainen pitäisi kuulua ihan perusasioihin aukaista kukka kun se saadaan eli tuntuu että siskosi tosiaan ei ole valmis viemään sinun kukkia joko aikaisemmin tapahtuneesta johtuen tai siitä että hänen on pakko. Kannattaisi lähettiä pyytää viemään kukat. Mikäli tarkoitus on kiusata siskoa niin minusta sinun toiminta on sitä luokkaa. Kuka edes asuu noin kaukana omasta äidistään joka on tuossa kunnossa? Ei kuulosta siltä että välität hänestä.
Ei kyse ole mistään tyhmänä pitämisestä yms vaan siitä, että siskoni tapa on kiusata läheisiiään juuri noin, että hoitaa jonkun asian ikään kuin valmiiksi, esim vie kukat, mutta ei avaa niitä. Tarkoitukseni ei ole kiusata siskoani, hänhän tässä kiusaa minua. Mutta tosiaan kuten sanoit, lähetti on jatkossa paras. Ei ole järkeä hakata päätään seinään kiusaajan kanssa. Kyseessä ei ole äitini, vaan mummoni. Ja työn takia minun pitää asua muualla. Lienee ihan tavallista. ap
Ai kiusaa sinua? Sinä juoksutat ja leikitte kumpikin marttyyria.
Veikkaan että
Olette tottuneet siihen, että teiltä ei kysytä asioita tai
Miltä teistä
Tuntuu tai mitä te haluatte tehtävän tai tehdä.
Olisi hyvä jutella siskosi kanssa. Uhriudutte nyt kumpikin.
Onko teillä lapsuudessa joku pelkoa aiheuttava asia läsnä? Alkoholismi tai muu? Väkivallan pelko?
Jutelkaa. Olette kuitenkin toistenne voimavara. Se vaan on asia, mikäkin käsiteltävä.
Olette vielä kovin kaukana itsetutkiskelussanne.
Olkaa uteliaita.
Teillä on kaikki mahdollisuudet löytää voimavaranne hyvään.
Kuulostatte jonkun asian uhreilta. Lapsena ette ole voineet vaikuttaa, mutta nyt voitte- mikäli haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jkkooklj kirjoitti:
Ai kiusaa sinua? Sinä juoksutat ja leikitte kumpikin marttyyria.
Veikkaan että
Olette tottuneet siihen, että teiltä ei kysytä asioita tai
Miltä teistä
Tuntuu tai mitä te haluatte tehtävän tai tehdä.Olisi hyvä jutella siskosi kanssa. Uhriudutte nyt kumpikin.
Onko teillä lapsuudessa joku pelkoa aiheuttava asia läsnä? Alkoholismi tai muu? Väkivallan pelko?Jutelkaa. Olette kuitenkin toistenne voimavara. Se vaan on asia, mikäkin käsiteltävä.
Olette vielä kovin kaukana itsetutkiskelussanne.Olkaa uteliaita.
Teillä on kaikki mahdollisuudet löytää voimavaranne hyvään.
Kuulostatte jonkun asian uhreilta. Lapsena ette ole voineet vaikuttaa, mutta nyt voitte- mikäli haluatte.
En juoksuta vaan kysyin, että voiko hän viedä kukat. Hän voi vastata ei / kyllä.
Siskolla on tosiaan tapana kiusata ja olla julma. Puhut niinkuin tuntisit tilanteemme tarkemmin. Älä ala heittelemään kevyitä neuvoja, kun et ymmärrä minkälaisista asioista on kyse. ap
Kyllä näitä kiusaavia sukulaisia ihan oikeasti on. Ei se niin epätavanomaista ole. Pienikin avunpyyntö johtaa uhriutumiseen ja vallankäyttöön. Siksi onkin parempi olla pyytämättä apua ja hoitaa asiat jonkun ulkopuolisen tahon kautta.
No voi herranjumala, miten kukan vienti mummolle samalla, kun itsekin menee voi olla noin ylivoimaisen vaikeaa? Kommentoinneista päätellen suuri osa porukasta on jotain erityisherkkiä, jotka kuormittuvat kaikesta ylimääräisestä, eivätkä ikinä lupaa hoitaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
No voi herranjumala, miten kukan vienti mummolle samalla, kun itsekin menee voi olla noin ylivoimaisen vaikeaa? Kommentoinneista päätellen suuri osa porukasta on jotain erityisherkkiä, jotka kuormittuvat kaikesta ylimääräisestä, eivätkä ikinä lupaa hoitaa mitään.
Ei se varmaan oikeasti olekaan vaikeaa, mutta monihan alistaa läheisiään passiivisaggressiivisuudella. Siltähän tuon ap:n siskon kommenntti kuulostaa. Ap:n kannattaa jatkossa nyt olla kysymyttä siskoltaan apua, säästyy itsekin stressiltä.
Aloituksessa ei lue äidin kuolemasta. Kuolleen haudalla voi käydä vaikka olisi sairas. Lisäksi siskoa haluaisin nähdä jos äiti olisi kuollut. Jos en halua nähdä siskoa niin en tosiaan kyllä pyytäisi viemään kukkiakaan. Tuossa aloituksessa ei lue että olet kipeä, onhan tuo syy kyllä auttaa jos et kipeänä pääse tulemaan. Mikäli teillä siskon kanssa tulehtuneet välit niin mitä tänne sitä tulet ihmettelemään, mene sen siskon luokse ja kysy mikä ongelma. Tässä on vähän vaikea tietää kun aloituksessa puhutaan vain siskosi vastaanottamisesta tuossa tilanteessa. Mikäli ihminen käyttäytyy noin niin mitä sä pyydät sellaista viemään! Sano että okei ei tarvi ja katkaise puhelu. Tuommoinen voivottelu ja itkeminen täällä jälkikäteen ei kyllä ratkaise tilannetta. Tai jos nyt mun pitäisi sulle sanoa että hei se käyttäytyy sua kohtaan huonosti niin pitäisi kyl tietää miten teidän välit on noin tulehtuneet. Kannattais varmaan hoitaa luottamus ja arvostus kuntoon ni ei tarvis ihmetellä miks toinen sanoo en tiedä.
Tyhmä olet ap. Olisit voinut lähettää mummolle kortin jo viikko sitten.
Eli hoida itse omat toivotuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ei lue äidin kuolemasta. Kuolleen haudalla voi käydä vaikka olisi sairas. Lisäksi siskoa haluaisin nähdä jos äiti olisi kuollut. Jos en halua nähdä siskoa niin en tosiaan kyllä pyytäisi viemään kukkiakaan. Tuossa aloituksessa ei lue että olet kipeä, onhan tuo syy kyllä auttaa jos et kipeänä pääse tulemaan. Mikäli teillä siskon kanssa tulehtuneet välit niin mitä tänne sitä tulet ihmettelemään, mene sen siskon luokse ja kysy mikä ongelma. Tässä on vähän vaikea tietää kun aloituksessa puhutaan vain siskosi vastaanottamisesta tuossa tilanteessa. Mikäli ihminen käyttäytyy noin niin mitä sä pyydät sellaista viemään! Sano että okei ei tarvi ja katkaise puhelu. Tuommoinen voivottelu ja itkeminen täällä jälkikäteen ei kyllä ratkaise tilannetta. Tai jos nyt mun pitäisi sulle sanoa että hei se käyttäytyy sua kohtaan huonosti niin pitäisi kyl tietää miten teidän välit on noin tulehtuneet. Kannattais varmaan hoitaa luottamus ja arvostus kuntoon ni ei tarvis ihmetellä miks toinen sanoo en tiedä.
Kukat menevät mummolle, ei kuolleelle äidille.
Joo, tottakai asia on noin, että ei tuollaista puhelua kannata jatkaa. Mutta sitten kun sisko yllättäen soittaa yks kaks kukkakaupasta niin toki _siinä hetkessä_ ajattelin, että ok, hoidetaan homma sitten näin. Vaikka toki olisi pitänyt minun ymmärtää, että helpommalla olisin päässsyt esim juuri lähetin takia. ap
En sälyttänyt vientiä hänelle silloin kun hän oli kukkakaupassa. Vaan kysyin jo etukäteen, voiko hän viedä kukat mummolle. Hän vastasi "emmää tiiä".
Sitten HÄN soitti minulle kukkakaupasta ihan yks kaks. Olisin siis etukäteen toki sopinut kaikki asiat, mutta koska jäi epävarmuus, voiko sisko viedä kukkia, niin asioita ei voinut sopia. Hän soitti minulle kukkakaupasta. Ja silloin pyysin, että voisiko sitten mummoa varten avata kukkapaketin, niin hän sanoi, että ei tiedä, katsoo, jaksaako. Eli en tiedä, saako mummo edes kukkia ulos paketista. ap