Mistä päästä lähteä karsimaan tavaraa?
Meillä on hirveästi tavaraa, enkä osaa karsia sitä. Kaikki tuntuu tärkeältä, eikä mahdu edes kaappeihin, vaan lojuu kasoissa huoneen nurkassa. Miten ihmeessä ihmiset pystyvät luopumaan tavarasta, kun kaikki tuntuu tärkeältä ja hyödylliseltä? Haluaisin eroon isosta määrästä turhaa, mutten osaa ja pysty. Ulkopuolisen järjestelijän palkkaaminen ei auta tässä, kun silloinkin pitäisi itse pystyä luopumaan turhasta
Kommentit (34)
Tyhjennä kaappi, käy läpi tavarat mitä ei ole käytetty viimeisten vuosien aikana, siitä tietää että se on turha. Näin joka kaappi ja älä missään nimessä ajattele että tuota voi tarvita, sitä ei tarvitse jos on kaapissa ollut vuosia käyttämättä.
Ala pussittamaan kaikkea sitä vaatetta ja tavaraa mitä et ole 4-5 vuoteen käyttänyt ja lahjoita Fidalle, Pelastusarmeijalle, Hurstille tai Punaisen Ristin Konttiin. Lelut ja hyväkuntoiset vaatteet. Reippaasti vaan on tunteilematta. Maailmassa on liikaa tavaraa, jokainen voi luopua omastaan mikä on tarpeettomaksi muuttunut. Siitä se lähtee.... näin aloitin itse ja sain myös hyvän mielen kun menivät hyvät tavarat ja vaatteet jollekin tarpeeseen.
Sen jälkeen käy keittiön kaappien kimppuun.
Aluksi selkeä roska ja esim. rähjäiset, rikkinäiset ja kuluneet vaatteet ja liinavaatteet sekä kengät pois. Kannattaa myös lukea pitkää tavarapaljoutta ja nimenomaan siitä luopumista ja karsimista käsittelevää pitkää keskustelua. Siellä on paljon vinkkejä, kokemuksia ja vertaistukea tästä aiheesta.
Meillä on tuollainen tilanne ollut ja on osittain edelleen, mutta olen kylmästi lajitellut jätesäkkeihin niitä ja vienyt roskiin, kierrätykseen, lahjoittanut kirpputoreille myyntiin.
Ei millään raaskisi pois laittaa, mutta kun aloittaa ja pääsee vauhtiin, niin mitään ei jälkeenpäin ole tullut kaivattua.
Turhaa tavaraa teilläkin siellä varmasti on eli aloita niistä mitä vähiten käytät/ tarvitset.
Jos itse et tiedä, mikä on turhaa, ei kai me täällä voida sinun puolestasi päättää.
Jos olet hamstraaja, sinulla kestää aikaa, kunnes pystyt ja osaat karsia tavaroita kuten ei-hamstraaja. Ole siis armollinen itsellesi ja hyväksy, että projekti kestää tosi kauan, kuukausia/vuosia. Kannattaa treenata ja totuttaa aivoja karsimiseen, vaikkapa 5-10 min sessioilla päivittäin. Voi olla hyvä aloittaa talon/asunnon pienimmästä huoneesta, esim. vessasta tai yhdestä kaapista.
Karsi vanhentuneet/pilantuneet ruoka/kosmetiikka/hygieniatuotteet.
Kerää yhteen, Konmarin mukaisesti, yhteen paikkaan tai kekoon samanlaisia tavaroita ja käy sitten niitä läpi.
Muista, että vaikka tavaralla on käyttöarvoa, kysy itseltäsi, onko sillä enää käyttäarvoa sinulle ja perheellesi, vai voiko sen lahjoittaa eteenpäin.
Suurin osa kirpputoreista ottaa vastaan käyttökelpoisia tuotteita taas, eli vie niitä tavaroita pois kirpputoreihin tai kierrätykseen tai kaatopaikalle, niin nopeasti kuin voit, karsimisen jälkeen.
Visualisoi ideaalinen (realistinen) elämäntyylisi talossasi/asunnossasi ja pidä se mielessä koko ajan kun karsit ja päätät mitä haluat pitää.
Kaapit täynnä täälläkin. Ja kirjahylly. Kirpputorille menijöille olen lahjoittanut jo kassitolkulla tavaraa. Haluaisin myydä kaikki muumimukit, mutta en ole löytänyt kanavaa vielä. En halua alkaa mihinkään varaamis-/kaupanperumisrumbaan nettikirppiksellä. Kirjoja laitan kylmästi roskikseen muutaman kappaleen erissä. Ja sitten kuitenkin mietin, että jospa tuleekin vielä sellaiset ajat, että olisin kiitollinen, kun kirjahyllystä löytyy luettavaa ja kaapeista runsaasti astioita ja muuta.
Konmari. On paljon armollisempaa saada valita ne tavarat, jotka säilytetään kuin valita poistoja. Hamstraaja ahdistuu jos joku edes puhuu luopumisesta. Lue tuo kirja, niin pääset eteenpäin.
Lue Konmari-kirjat. Kun jätät huomiotta kirjan japanilaisuuden, eli esineiden kiittämisen ja tulkitset ilon tuottamisen arkisemmin niin löydät kirjasta paljon hyviä ideoita ja huomaat millaisessa tavaraähkyssä me elämme. Kirja auttaa hyvin alkuun karsimisessa.
Avainsana on lajittelu. Kerää kaikki samankaltaiset esineet ensiksi yhteen kasaan. Siis esimerkiksi talouden kaikki kahdeksat sakset, joista pidät yhdet ja viet seitsemät metallinkeräykseen.
Kun olet päässyt eroon turhasta, niin mieti kaikelle oikea paikka. Sen jälkeen tiedät aina, missä talouden ainoat sakset ovat ja pärjäät yksillä mainioisti.
Itse lähdin siitä että kun muutin nykyiseen asuntooni ja pakkasin tavaraa, mietin mitä oikeasti tarvitsen ja mitä en.
Annoin pois Pelastusarmeijalle ja muuhun hyväntekeväisyyteen aika kasan astioita, esim kahvikalustoja ja lautasia ja ruokailuvälineitä, mukeja ja laseja joita oli kertynyt todella paljon. Yksi ihminen ei niitä koskaan tule tarvitsemaan joten annoin pois.
Samoin vaatteita. Oli täysin ehjiä hyviä takkeja talvi- ja kesä kenkiä sekä muita vaatteita joita en enää tulisi pitämään joten annoin pois. Yksi asia josta en pysty luopumaan on kirjat. Niitä tulee päin vastoin lisää..
Minulla on hirveästi kaikkea sälää kuten elektroniikkavehkeitä ja johtoja ja tärkeitä asiakirjoja, joita pitää säilyttää. On kasseja ja takkeja ja kenkiä ja astioita. Lisäksi on muistoesineitä, jotka vievät kaapistakin ison hyllyn, mutta joita ei oikein esilläkään voi pitää. On autotarvikkeita ja remonttitarvikkeita ja sisustustarvikkeita ja kukkaruukkuja. On kosmetiikkaa ja kauneudenhoitotarvikkeita ja kotivaraa jos jonkinmoiseen tilanteeseen. On monta matkalaukkua ja koiran tarvikkeita ja isoja koiranruokapusseja ja siivoustarvikkeita jne. Ja huopia ja peittoja ja tyynyjä ja pöytäliinoja ja vuodevaatteita ja pyyhkeitä jne jne
Pyöräilytarvikkeita ja kausikoristeita jne Kaikki tuntuu tarpeelliselta joskus käytettäväksi, muttei koko ajan tietenkään. En vaan jotenkin kykene marsimaan mistään. Olen ostanut sen Marie Kondon kirjankin, mutta sekään ei auttanut luopumaan tavarasta, lähinnä siivosin kaapit, mutta kaikki meni sinne takaisinkin ja nylyiset eivät mahdu mihinkään. Esim pahan päivän varalle olen hankkinut bensakanisterin, mutta se lojuu olohuoneen nurkassa, koska mihinkään kaappiin ei enää mahdu.
Ap
Luovu ylimääräisestä. Teet ison palveluksen läheisillesi. Jos yllättäin kuolet on hirveä työ ja tuska siivota maallinen omaisuutesi!
Terv 3 kuolinpesää hoitanut
Ota laatikko tai kassi, johon keräät ne tavarat, jotka tuntuvat tärkeiltä, mutta eivät ehkä sitä kuitenkaan ole. Kirjoita siihen päivämäärä ja vie se varastoon ja puolen vuoden tai vuoden kuluttua heitä se pois avaamatta. Jos et ole sieltä vuoteen mitään kaivannut, ne joutaa pois. Älä avaa sitä silloin kun olet sitä heittämässä pois, sillä silloin olet taas siinä tilanteessa, että sieltä löytyykin jotain ehkä säilytettävää. Pois vaan.
Mä aloitin keväällä siitä, että toin kellarivarastosta säkkejä sisälle, ja lajittelin ne. Kellariin sopi sitten muita tavaroita, mitä ei lähiaikoina tarvitsisi.
Mulla oli paljon vaatteita, joista jostain syystä tiesin jo etten käyttäisi, mutta kuitenkin halusin ne säilyttää. Liian pienet virheostosvaatteet, joista osa oli käyttämättömiä annoin tuttavalle vietäväksi kirpputorille myytiin. Parhaiten kuitenkin olivat menneet kaupaksi isompikokoiset vaatteet jostain syystä. Loput myyntikelvottomat lajittelin pusseihin vaatekeräyksiin, josta vissiin menevät kierrätykseen. Kun muutaman päivän päästä pois viemistä odottavat ja määränpää merkattuna olevat tavarat odottivat eteisessä, olikin jo pahin ikävä niihin unohtunut ja sain ne pois huushollista.
Kun kellari oli tyhjempi, aloitin vaatehuoneesta, jossa oli tietysti kaikkea muutakin, kuten askartelutarvikkeet, omepelutarvikeet, siivoustarvikkeet, lääkkeitä valokuvia laatikkokaupalla ylähyllyillä tiiviisti pakattuna.
Jotkut lajittelut vievät paljon aikaa, kuten paperivalokuvat ja diat. Mutta aika vähiin sain nekin lajiteltua, sukulaiset ottivat mielellään omien lastensa kuvia vastaan.. Olen jo huomannut, että eivät ne vanhat kuvat esim. tulevia sukupolvia kiinnosta lainkaan, turha säilytellä enempää.
Vanhentuneita pesuainepulloja ja sen sellaisia löytyi paljon, kuin myös lääkelaatikosta lääkkeitä. Ne tietysti kierrätykseen.
Sinne komeroon jäikin sitten vain omissa merkatuissa laatikoissaan olevia tavaroita ja lisäksi tilaa, mihin sitten muista komeroista ja lipastoista sai tarpeellisia tavaroita alkaa lajittelemaan.
Pari tuntia päivässä käytin yleensä siihen työhön. Kaadoin vaikka lipaston laatikon keittiön pöydälle ja aloin lajittelemaan. Tilaa tuli sitten jokaisen istunnon jälkeen lisää. Ja kun tekee joka päivä vähän, niin muistaa vielä, minnee laittoi esim kaikki aurinkolasit, niin niillekin on oma paikkansa, mistä aina löytää. Meillä niitä oli lähes joka huoneessa ja komerossa.
Sellaiset vetoketjulliset muovipussit (pakastepussea) erikokoisina ovat hyviä pikkutavaroiden säilytykseen, näkee päältä mitä siinä on ja menee pieneen tilaan. Kun niitä samoja tavaroita kuitenkin löytyy useista paikosta. Kun niitä ei löytynyt tarvittaessa, niin tuli aina ostettua uusia.
Ja meillä oli päällepäin tosi siistiä jo ennen tuon urkana alkua, ei mitään kasoja nurkissa. Mutta harhaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hirveästi kaikkea sälää kuten elektroniikkavehkeitä ja johtoja ja tärkeitä asiakirjoja, joita pitää säilyttää. On kasseja ja takkeja ja kenkiä ja astioita. Lisäksi on muistoesineitä, jotka vievät kaapistakin ison hyllyn, mutta joita ei oikein esilläkään voi pitää. On autotarvikkeita ja remonttitarvikkeita ja sisustustarvikkeita ja kukkaruukkuja. On kosmetiikkaa ja kauneudenhoitotarvikkeita ja kotivaraa jos jonkinmoiseen tilanteeseen. On monta matkalaukkua ja koiran tarvikkeita ja isoja koiranruokapusseja ja siivoustarvikkeita jne. Ja huopia ja peittoja ja tyynyjä ja pöytäliinoja ja vuodevaatteita ja pyyhkeitä jne jne
Pyöräilytarvikkeita ja kausikoristeita jne Kaikki tuntuu tarpeelliselta joskus käytettäväksi, muttei koko ajan tietenkään. En vaan jotenkin kykene marsimaan mistään. Olen ostanut sen Marie Kondon kirjankin, mutta sekään ei auttanut luopumaan tavarasta, lähinnä siivosin kaapit, mutta kaikki meni sinne takaisinkin ja nylyiset eivät mahdu mihinkään. Esim pahan päivän varalle olen hankkinut bensakanisterin, mutta se lojuu olohuoneen nurkassa, koska mihinkään kaappiin ei enää mahdu.
Ap
Jos on sitä pientä elektoriniikkaromua ja jos käy ruokaostoksilla kauppakeskuksissa olevissa ruokakaupoissa niin kannattaa ottaa aina mukaan jotain elektroniikkaromua ser-kierrätykseen vietäväksi. Toki ihan tavallisissakin ruokakaupoissa noita kierrätyslaatikoita löytyy, mutta kauppakeskuksista nyt varmasti. Isompaa elektroniikkaromua voi sitten viedä ihan Giganttiinkin ja tietysti Sortti-asemalle. Noissa tietysti on ongelmana on kuljettaminen ja kantaminen, jos autolla ei pääse.
Kaikenlaisesta sisustustavarasta kannattaa luopua, eikä varsinkaan mitään sesongin sisustustavaraa säilyttää. Sisustamiseen kannattaa valita joku mahdollisimman neutraali väri, kuten myös astioihin ja tekstiileihin, joka sitten sopii ympäri vuoden. Kuluneet, hajonneet ja muuten kärsineet sekä astioiden yksittäiskappaleet tylysti pois. Kannataa mielummin suosia jotain astiasarjaa, jota on saatavilla myös eri väreinä. Astiat voivat sitten hyvin olla parinkin eri väriä, mutta samaa sarjaa. Samalla tavalla myös ne kärsineimmät liinavaatteet ja vaatteet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos on sitä pientä elektoriniikkaromua ja jos käy ruokaostoksilla kauppakeskuksissa olevissa ruokakaupoissa niin kannattaa ottaa aina mukaan jotain elektroniikkaromua ser-kierrätykseen vietäväksi. Toki ihan tavallisissakin ruokakaupoissa noita kierrätyslaatikoita löytyy, mutta kauppakeskuksista nyt varmasti. Isompaa elektroniikkaromua voi sitten viedä ihan Giganttiinkin ja tietysti Sortti-asemalle. Noissa tietysti on ongelmana on kuljettaminen ja kantaminen, jos autolla ei pääse.
Kaikenlaisesta sisustustavarasta kannattaa luopua, eikä varsinkaan mitään sesongin sisustustavaraa säilyttää. Sisustamiseen kannattaa valita joku mahdollisimman neutraali väri, kuten myös astioihin ja tekstiileihin, joka sitten sopii ympäri vuoden. Kuluneet, hajonneet ja muuten kärsineet sekä astioiden yksittäiskappaleet tylysti pois. Kannataa mielummin suosia jotain astiasarjaa, jota on saatavilla myös eri väreinä. Astiat voivat sitten hyvin olla parinkin eri väriä, mutta samaa sarjaa. Samalla tavalla myös ne kärsineimmät liinavaatteet ja vaatteet pois.
Itselläni on ainakin liikaa astioita ja ruokailuvälineitä. Tässä lähipäivinä aion viedä pienmetallikeräykseen todella kuluneita ruokailuvälineitä parempien tieltä. Hyviä ovat olleet, mutta monen vuoden kovassa käytössä yksinkertaisesti kuluneet ja kärsineet. Lisäksi noista ei edes ole koko sarjaa ja ovat eri sarjaa muiden kanssa. Itse ostamani astiat ovat pääasiassa Teemaa paria eri väriä. Mustaa Teemaa ei tällä hetkellä ole tuotannossa ja muutenkin nyt on tuotannossa aika rumia värejä, mutta luotan siihen, että sitten kun oikeasti tarvitsen uusia astioita tuota sarjaa on jossakin värissä vielä saatavilla.
Jos tavaraa on tosi paljon ja karsiminen vaikeaa niin komarityyppiset "keräät avarat kasaan" operaatiot saattavat tuntua ylipääsemättömän työläiltä.
Aloita ensin pienestä, vaikka käymällä keittiön kaapit läpi ja heitä pois kaikki vanhentunut, kaikki hajalla oleva, viili-/jäätelöpurkit yms. Sitten menet vaatehuoneeseen ja heität pois kaikki vaatteet jotka on liian pieniä tai rikkinäisiä. Viet kaikki kierrätysroskat pois, poistat roskat ja rikkinäiset asiat kodista.
Ehkä tämän jälkeen pysytyt aloittamaan perusteellisemman siivouksen?
Aloita jostain pienestä kuten sukkalaatikosta, maustehyllystä tai meikeistä. Pois vanhat, rikkinäiset ja kuluneet ja tarpeettomat. Sitten vielä kierros, jossa mietit, tarvitsetko todella kolme ripsaria tai 50 paria mustia sukkia. Siitä sitten etenet muihin tavaroihin samalla logiikalla. Ihminen ei tarvitse 30 mukia tai 7 pöytäliinaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ongelmasi on hamstraus/ostaminen. Kannattaa siitä opetella eroon koska muuten mikään tavaran karsiminen ei auta kun kärräät sisään aina uutta.
Valikoi niin että mitä tarvitsette jos tulee kriisi jossa kaikki pitää olla omasta takaa.