Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neljä lasta ja talous

Vierailija
26.12.2022 |

Tuoko neljäs lapsi lisähaasteita? Riittääkö aika enää kaikille? Entäs talous ? Kipuilen asian kanssa, välillä tuntuu, että perheemme on valmis näin kolmen kanssa. Välillä taas herää ajatus , vieläkö yksi?

Toisaalta se, että aikaa jäämään myös itselle tuntuu hyvältä.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kyselee miksi lasten pitäisi mitään harrastaa.

Oma näkemykseni on se, että haluan tarjota omille lapsilleni mahdollisuuden kokeilla erilaisia lajeja.

Kyllähän niitä koululiikunnassa kokeillaan aivan laidasta laitaan. Keilailusta vesilentopalloon ja jääpallosta ylämäkijuoksuun. Luulisi riittävän siihen, että lapsi saa tarpeeksi kokemusta eri lajeista tullakseen tasapainoiseksi aikuiseksi.

Koululiikunnassa hiihtoa koulun lainavälineillä. Mitä luulet, innostuuko lapsi hiihtämään vapaa-ajalla?

Mulla kävi just tämä. Ei ollut varaa omiin välineisiin, lainasin koulusta. Vihasin hiihtoa aina. Aikuisena ostin kunnon välineet ja kas, aloin tykkäämään.

Kyllähän sitä koulussa kaikkea kokeillaan, mutta onhan se hienoa, jos lapsi innostuu harrastamaan ja haluaa kokeilla lajia myös koulun ulkopuolella. Tiedätkö mitä esim jääkiekkoharrastus maksaa? Se on aika paljon rahaa.

Omilla suksilla siellä koululiikunnassa ensi sijassa hiihdetään.

Tuo "jääkiekkoharrastuksen" kalleus taas on pelkkä myytti, koska se on asiana riippuvainen siitä, että mikä ymmärretään "jääkiekkoharrastukseksi". Jos kokee, että voi harrastaa jääkiekkoa muutenkin kuin jääkiekkoseuran kilpailutoimintana niin ei jääkiekon harrastaminen ole kallista.

Vierailija
42/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt juuri mitään enää kirpputorilta lapsilleni. Silloin kun olivat 0-3 -vuotiaita löytyi hyvin. Ei tuollaiselle koululaiselle juuri löydy mitään.

Mä olen kolmen lapsen vanhempi. Aika on riittänyt hyvin kaikille. Nyt kun pienin on 3 ja isoin 8v niin en kaipaa tähän enää pikkuvauvaa :) kiva kun on aikaa olla tuon koululaisenkin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta ja muistan itsekin miettineeni lapsilukuasiaa. Mies ei enää innostunut nelosesta, mutta itselleni se oli kipeä asia. Päätin, että minun ei ole pakko päättää omalta osaltani oliko lapset tässä.

Punnitsin pitkään onko ydinperhe itselleni tärkeämpi vai neljäs lapsi. Jos mies suostuisi neljänteen sittenkin, jaksaisimmeko? Aloin miettimään paljon enemmän myös sitä, mitä jos minulle kävisi jotain vakavaa tai miehelleni. Jos sairastuisimme tai lapsi ei olisi terve. Entäs jos eroaisimme. Kolmen kanssa yksin ehkä vielä pärjäisin, mutta 4 lasta yksin olisi jo liikaa.

En olisi enää ollut valmis neljänteen lapseen. sain rauhan asian kanssa. Tukiverkotkaan meillä ei kovin hyvät. Nyt olen erittäin tyytyväinen tähän perhekokoon.

Vierailija
44/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mikään ei riitä.

Vierailija
45/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mikään ei riitä.

Kyllähän näitä on.

Tiedän erään, jolla on ollut turvaton lapsuus. Nyt oireilee niin, että kun asiat ovat hyvin, aina pitäisi olla jotain lisää.

Lapsuudessa ei ole ollut ok, että asiat ovat hyvin

Vierailija
46/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka suurimman osan tavarasta kierrättäisi lapselta toiselle, niin ei siinä kuitenkaan säästä mitään tuhansia. Välillä on vain pakko ostaa uutena kaiken näköistä

Vierailija
47/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta ja ihan hyvin on taloudellisesti tultu toimeen koko ajan. Ollaan toki molemmat vanhemmat työssäkäyviä ja talous aika vakaalla pohjalla. Neljännelle lapselle ei ole juurikaan tarvinnut hankkia mitään uusia vaatteita tai tavaroita, kun isommilta on jäänyt jo kaikkea tarvittavaa. Meillä siis lasten iät 3v, 5v, 7v ja 9v. 

Vierailija
48/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on neljä lasta ja ihan hyvin on taloudellisesti tultu toimeen koko ajan. Ollaan toki molemmat vanhemmat työssäkäyviä ja talous aika vakaalla pohjalla. Neljännelle lapselle ei ole juurikaan tarvinnut hankkia mitään uusia vaatteita tai tavaroita, kun isommilta on jäänyt jo kaikkea tarvittavaa. Meillä siis lasten iät 3v, 5v, 7v ja 9v. 

Kaikki samaa sukupuolta kun noin hyvin mennyt kiertoon vai? Mut onko kiva, että pienin saa aina vain kaikkien vanhat tavarat

Vierailija
49/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee varmaan nyt vielä kun nuorimmainen on alle kouluikäinen. Mutta tuskin kukaan teini haluaa kävellä kengillä, jotka ovat olleet jo kolmella lapsella aiemmin tai pitää sellaisia vaatteita. Kuudessa vuodessa muotikin muuttuu jo niin, että vaatteet voivat näyttää ihan hassuilta juuri teinien tai isompien kohdalla. eli pieni varoituksen sana niille, joilla ei ole talous kovin varakkaalla pohjalla, ettei tule kuvitelmaa, että nuorimmaisista ei tulisi mitään kustannuksia. Jokainen tarvitsee jossain vaiheessa esimerkiksi oman puhelimen, ei voi ajatella, että se siirtyy aina seuraavalle ja vain vanhimmalle ostetaan jotakin.

Vierailija
50/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee varmaan nyt vielä kun nuorimmainen on alle kouluikäinen. Mutta tuskin kukaan teini haluaa kävellä kengillä, jotka ovat olleet jo kolmella lapsella aiemmin tai pitää sellaisia vaatteita. Kuudessa vuodessa muotikin muuttuu jo niin, että vaatteet voivat näyttää ihan hassuilta juuri teinien tai isompien kohdalla. eli pieni varoituksen sana niille, joilla ei ole talous kovin varakkaalla pohjalla, ettei tule kuvitelmaa, että nuorimmaisista ei tulisi mitään kustannuksia. Jokainen tarvitsee jossain vaiheessa esimerkiksi oman puhelimen, ei voi ajatella, että se siirtyy aina seuraavalle ja vain vanhimmalle ostetaan jotakin.

Oon kans huomannut jo kolmen kohdalla, kun olen säästänyt hyväkuntoiset vaatteet, että viidessä vuodessa maku muuttuu aika paljon ja esikoisella olleet vaatteet ei ole enää tyylikkään näköisiä kuopuksella. Kuopus ja keskimmäinen on saanut joka vuosi kyllä uudet talvivaatteet, en voisi pukea esikoisen rähjäisiä ja polvista kuluneita pienemmille.

Ihan turha luulla, että kaikki tavara kestää edes lapselta toiselle. Mun äiti sanoo aina, että kaikki tarttee jotain omaa ja olen samaa mieltä!

Vierailija
51/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suuresta perheestä. Sisarukset eivät ole mulle kovin tärkeitä.

Vierailija
52/70 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yksi kaveri odottaa neljättä lasta. Kaksi ensimmäistä lasta on edellisestä liitosta, mutta käytännössä asuvat äidillään lähes kokoajan. Uuden miehensä kanssa sai vuosi sitten ensimmäisen yhteisen lapsen ja nyt on toinen yhteinen tulossa alle 2v ikäerolla.

Eihän siinä muuten mitään, mutta ensinnäkin on tämän uuden miehen kanssa jo lähes eron partaalla ollut tuon 1v lapsen kanssa ja toisekseen rahasta niin tiukkaa että joutuu ihan kaikessa laskemaan riittääkö raha. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ja hädintuskin niihin välttämättömimpiinkään..itse olisin tuossa tilanteessa jättänyt lapsiluvun tuohon kolmeen.

Uusioperheissä tämä näyttää yleisempää olevan että lapsia on 3+.Tuntemissani ydinperheissä lapsiluku on lähes kaikissa 1-3.

Vierailija
53/70 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun yksi kaveri odottaa neljättä lasta. Kaksi ensimmäistä lasta on edellisestä liitosta, mutta käytännössä asuvat äidillään lähes kokoajan. Uuden miehensä kanssa sai vuosi sitten ensimmäisen yhteisen lapsen ja nyt on toinen yhteinen tulossa alle 2v ikäerolla.

Eihän siinä muuten mitään, mutta ensinnäkin on tämän uuden miehen kanssa jo lähes eron partaalla ollut tuon 1v lapsen kanssa ja toisekseen rahasta niin tiukkaa että joutuu ihan kaikessa laskemaan riittääkö raha. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ja hädintuskin niihin välttämättömimpiinkään..itse olisin tuossa tilanteessa jättänyt lapsiluvun tuohon kolmeen.

Uusioperheissä tämä näyttää yleisempää olevan että lapsia on 3+.Tuntemissani ydinperheissä lapsiluku on lähes kaikissa 1-3.

Olen havainnut samaa. Tosin tunnen myös yhden pariskunnan, jossa lapsia on 4. Mies ei osallistu juurikaan lastenhoitoon, mutta toki on päävastuussa taloudesta. Tämä nainen haaveilee viidennestä lapsesta , vaikka mies on sanonut, että enempää ei tule. En ymmärrä, kun parisuhde voi huonosti ja uutta lasta aina uuden perään halutaan.

Vierailija
54/70 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kotona muka voi harrastaa mitään?

Ei ole varaa palkata lapselle omaa valmentajaa kotiin.

Enpä ole koskaan kuullut omasta valmentajasta kotona.

Vierailija
55/70 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ehkä se pinnasänky menee kaikilla, mutta kyllä kaikki jossain kohtaa tarvitsee omat sängyt.

Vierailija
56/70 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molemmat käy töissä niin ehkä sitten tilanne parempi. Mun tutut 4 lapsinen perhe,äiti kotona. Raha on tiukassa. Maksettavana on lainat, isot ruokakulut ja muut pakolliset. Lisäksi on yllättävät kulut, joita aina välillä tulee. Ystävälleni ei jää juurikaan omaa rahaa käyttöön, kaikki menee perheelle. Tuossa taloudessa mies on päävastuussa taloudesta, ja kyllä se hiertää monessa asiassa.

Vierailija
57/70 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassa lisäännytään 4 lasta afrikkalaiseen elintasoon.

Vierailija
58/70 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta. Ei sillä isoa eroa ole, onko lapsia 3 vai 4. Isoin muutos on se, kun eka lapsi syntyy. Seuraavaksi isoin kun tulee toinen. Kolmannen syntymä on taas pienempi mullistus kuin edelliset. Neljännen syntymä ei enää paljoa muuttanut perhedynamiikkaa.

Tämä ei tietenkään tarkoita että että siitä neljännestä huolehdittaisiin tai välitettäisiin jotenkin vähemmän.

Vierailija
59/70 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on neljä lasta. Ei sillä isoa eroa ole, onko lapsia 3 vai 4. Isoin muutos on se, kun eka lapsi syntyy. Seuraavaksi isoin kun tulee toinen. Kolmannen syntymä on taas pienempi mullistus kuin edelliset. Neljännen syntymä ei enää paljoa muuttanut perhedynamiikkaa.

Tämä ei tietenkään tarkoita että että siitä neljännestä huolehdittaisiin tai välitettäisiin jotenkin vähemmän.

Totuus on, että kulut kasvaa kun lapset kasvaa. Teini-ikäinen tarvitsee jo enemmän kaikkea. Puhelimet , vaatteet, välineet... Ruokakulut ravintolassa. Matkustuskulut, passit...

4-5 lasta ei mene siinä missä 2-3. . . . Sanon minä.

Kyllä teinit haluaa jo lähteä kaverien kanssa aikaa viettämään kaupungille, keilaamaan, leffaan, syömään

Vierailija
60/70 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko tässä ketjussa montakin neljän (tai useamman) lapsen vanhempaa? Vai oliko koko ketju sellasten kauhistelua ja varoittelua, joilla ei itsellään kokemusta asiasta? Noilla "ulkopuolisten" mielipiteillä ei kovin paljon painoarvoa ole, toki hyviä pointteja joissain. Itse olen suuressa perheessä (viisi lasta) kasvanut, ja hyvän lapsuuden elänyt.