Neljä lasta ja talous
Tuoko neljäs lapsi lisähaasteita? Riittääkö aika enää kaikille? Entäs talous ? Kipuilen asian kanssa, välillä tuntuu, että perheemme on valmis näin kolmen kanssa. Välillä taas herää ajatus , vieläkö yksi?
Toisaalta se, että aikaa jäämään myös itselle tuntuu hyvältä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä lasta. Ei sillä isoa eroa ole, onko lapsia 3 vai 4. Isoin muutos on se, kun eka lapsi syntyy. Seuraavaksi isoin kun tulee toinen. Kolmannen syntymä on taas pienempi mullistus kuin edelliset. Neljännen syntymä ei enää paljoa muuttanut perhedynamiikkaa.
Tämä ei tietenkään tarkoita että että siitä neljännestä huolehdittaisiin tai välitettäisiin jotenkin vähemmän.
Totuus on, että kulut kasvaa kun lapset kasvaa. Teini-ikäinen tarvitsee jo enemmän kaikkea. Puhelimet , vaatteet, välineet... Ruokakulut ravintolassa. Matkustuskulut, passit...
4-5 lasta ei mene siinä missä 2-3. . . . Sanon minä.
Kyllä teinit haluaa jo lähteä kaverien kanssa aikaa viettämään kaupungille, keilaamaan, leffaan, syömään
Tiedän. Mun 3 vanhinta on teinejä. Edelleen olen sitä mieltä ettei ole suurta eroa onko lapsia 3 vai 4.
Kaikki muut apinalajit ovat uhanalaisia paitsi ihminen. Ehkä ap tarkoittaa niiden tekemistä lisää.
Vierailija kirjoitti:
No oliko tässä ketjussa montakin neljän (tai useamman) lapsen vanhempaa? Vai oliko koko ketju sellasten kauhistelua ja varoittelua, joilla ei itsellään kokemusta asiasta? Noilla "ulkopuolisten" mielipiteillä ei kovin paljon painoarvoa ole, toki hyviä pointteja joissain. Itse olen suuressa perheessä (viisi lasta) kasvanut, ja hyvän lapsuuden elänyt.
Luulen, että joillain suurperheiden lapsilla on paremmat oltavat kuin toisilla. Mukavaa, että sulla oli hyvä lapsuus.
Itse taas olen 4 lapsisen perheeen lapsi ja vaikuttaa omaan elämään niin paljon, että mietin olisiko ilman lapsia parempi.
Vastasyntynyt vauva otetaan hätääntyneeltä äidiltään ja heitetään teuraaksi, jotta ihmiset joita ei ole liikaa voivat lutkuttaa sille tarkoitetun maidon.
Vierailija kirjoitti:
Vastasyntynyt vauva otetaan hätääntyneeltä äidiltään ja heitetään teuraaksi, jotta ihmiset joita ei ole liikaa voivat lutkuttaa sille tarkoitetun maidon.
Vielä on silti olemassa biomassaa jota ei ole muutettu ihmisiksi.
Itse ainakin huomasin jo ulkomaan matkojen hintojen nousun kun tuli lapsia 1 lisää. Perhepaketti 2+2 oli vielä edullinen, mutta kun kolmonen tuli mukaan, hinta on eri luokkaa
Tutulla 4 lasta, vanhin meni kouluun syksyllä. Nyt jo haasteita koulunkäynnin kanssa. Läksyt unohtuu tarkastaa, välillä niitä tehdään aamulla jopa. Kannattaa miettiä, onko suurperhe oma juttu
Mä päädyin kolmeen. 2 oli liian vähän , mut 3 jälkeen en kaivannut lisää
Kyllä se lisäkuluja tuo , enkä voisi sanoa, että 4 menee siinä missä 3. Kulut lisääntyy ja työn määrä myös.
Tuttuni on sanonut, että hän sai vain 2 lasta, mutta haaveili 3-4 lapsesta. Nykyisin näyttää olevan onnellinen kun voi kahdelle mahdollistaa aika paljon enemmän mitä olisi isommalle katraalle voinut