Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ab-kuurista

Vierailija
25.12.2022 |

Aloittaisitko vai odottelisitko vielä?

Kävin alkuvkolla työterveyslääkärillä, koska poskea särki niin, että särkylääkkeet oli tarpeen ja sieltä löytyikin lievähkö tulehdus. Samoin toiselta puolen jossa oli pahempi tulehdus vain hieman alle 2kk sitten ja johon söin viikon ab-kuurin.
Nyt sain reseptin varuiksi mukaan ettei joulunpyhinä tarvitse mennä päivystykseen tms, jos vaiva pahenee.
Dymistan-nenäsprayn aloitin heti.
No, tätä poskea on nyt särkenyt on/off-tyyliin viimeiset 3pv, on kuin joku poraisi tuossa nahan alla ja ohimossakin tuntuu repivää kipua.
Hieman on kynnystä aloittaa uusi kuuri, kun tosiaan marraskuun alussa söin edellisen..
Mietityttää myös, että mikä näitä tulehduksia nyt aiheuttaa, ei niitä ole ollut satunnaisesti vuosien aikana kunnon flunssien yhteydessä, nyt ei mainittavia flunssia.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kannattaa kyllä saada kuvatuksi. /20

Olen punkteerattu moneen kertaan ja siitä on ollut suuri apu aina.

Vierailija
22/29 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelon tulehdus on kuulemma niitä vaivoja, jotka paranee usein miten ilman antibioottejakin, vaikka ois bakteeriperäinen. Keho osaa itsekin taistella bakteereita vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi Amox antibiootti kuuri viikon kuuri. Päivystyksestä hain. Sain pitkittyneen flunssan jälkitautina poskiontelon tulehduksen, jossa oli tuota mainitsemaasi särkyä myös. Aika lievää särkyä, mutta särky lähti parissa päivässä ko. Kuurilla. Viikkoja olin jo kärsinyt vaivasta.

Vuosikausia oltu koko perhe pääosin terveenä. Tänä syksynä kamalia flunssia paljon.

Vierailija
24/29 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kokemus kirjoitti:

Minä kävin takavuosina lääkärissä kipeän posken takia. Ultrassa näkyi lääkärin mukaan " selvin poskiontelon tulehdus ikinä".  Söin lääkärin määräyksestä kolme ab-kuuria. Ei auttanut. Suolisto tulehtui antibiooteista. Vallalle pääsi vaikea clostridium difficile. On ihme, että jäin henkiin. Poskisärky vaivasi myös edelleen, joten kävin röntgen-kuvassa yksityisellä. Selvisi, että poskiontelossa on limakalvokiinnitteinen kysta. Turhat ab-kuurit pilasivat terveyden. Suoliston kanssa vaikeaa jo vuosikymmen. Gluteenia ei siedä ollenkaan eikä monia muitakaan ruoka-aineita enää. Eikä nähtävästi enää ab-kuureista olisi minulle apua.

Itellä meinasi kans joskus mennä suolisto pilalle antibiooteista. Ja ne oli vain jotain virtsatietulehdukseen määrättyjä antibiootteja, mutta kun jouduin syömään niitä kolme kuuria eikä ne auttaneet. Sitten tehtiin viljely ja todettiin että olikin joku muu bakteeri kuin mihin ne tehoaa. Mutta pitkän aikaa tuli sellaista ripulia, jossa oli kauheat määrät limaa mukana. En käynyt enää lääkärissä, joten en tiedä mitä se oli. Vaikka se lopulta parissa kuukaudessa parani, niin edelleen meni vatsa sekaisin ties mistä. Syömisen jälkeen yhtäkkiä ihan vesiripulille. Kesti pari vuotta ennen kuin suolisto oli taas normaali. 

Vierailija
25/29 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedät parhaiten. Vetäisin varmaankin itse lekurin reseptilääkkeet heti esim. uuden antibiootin, jos se on poskiontelon tulehdus, eikä tavisnuha joka menee ohi. Ja lisäksi sopiva särkylääke, kysyy apteekista tai lekurilta. Ja vatsalle joku maitohappobakteeri joka ei pahenna oloa tai sekoita omaa bakteerikantaa, vaan on antibioottien kanssa sopiva. Onko nielurisat ja kitarisat jotka voisivat lisätä tulehduksia. Nyt on kyllä liikkeellä nuhaa joka tukkii nokkia ja ulkona Viimaa.

Vierailija
26/29 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odota nyt vielä ainakin pari päivää että tulehdus äityy päivystyskuntoon. Sitten voit aloittaa hyvillä mielin.

Miksi ap sinne päivystykseen menisi? Hänellähän on jo antibioottikuuri kotosalla eli ei tarvitse mihinkään lähteä Aloittaa sitten sen, jos tulehdus pahenee. Ei ne siellä päivytyksessäkään muuta tekisi kuin kirjoittaisi antibiootit. Eikä ap vaikuta tyypiltä joka panikoi turhasta ja on heti päivystyksessä jos on vähänkään kipeä. 

Vierailija
27/29 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirurginen operaatiokin voidaan muistaakseni tarvittaessa tehdä, mutta se ei varmaan ole ensimmäisten vaihtoehtojen joukossa. Yleensä määrätyt antibiootit kannattaa syödä, mutta toki sitten eri, jos on lääkärin kanssa sovittu muuta.

Vierailija
28/29 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ensin nenäkannua.

Vierailija
29/29 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita kuuri. Ei niitä nykyään enää huvikseen kirjoitella.

Kirjoitellaan niitä. Esim. itselle on ehdotettu jokaisen viisurin poiston jälkeen aina kuuria. En ole kertakaan ottanut ja hyvin on parantunut ilman. Sisko on puolestaan saanut virtsatietulehdusoireisiin aina soittamalla antibiootit ja lopulta kun tulehduksia oli niin usein, niin alkoivat ottaa näytteet ja selvisi että ei ne mitään bakteeritulehduksia olekaan. Virtsaputki oli vain ärtynyt aina seksin jälkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi