Nuori sai joululahjaksi isoisältään vuoden vuokrat
Että ei tarvitse nostaa opintolainaa.
Nyt itkee, että tuntuu pahalta ottaa niin suuri summa vastaan, ja itse haluaa osallistua vuokran maksuun pienestä opintotuesta ja asumistuesta. Ei ymmärrä että isoisä maksaa koska voi ja haluaa ja että nuori tulee varmasti vielä tarvitsemaan rahansa.
Miten voi olla noin vaikeaa ottaa rahalahjaa vastaan!? Ylpeys?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävä reaktio. Mullekin oli tärkeää heti itsenäistyessä saada itse asiani hoitaa ja tuo lahja olisi tuntunut vaikealta vastaanottaa. Vielä aikuisenakin rahan vastaanottaminen ja erityisesti pyytäminen on minulle vaikeaa. Kerran olen joutunut vanhemmiltani lainaamaan isomman summan ja sen maksoin kuukaudessa takaisin, koska ahdisti niin kovin. Suoraan annetut rahalahjat nyt jo pystyn vastaanottamaan, koska ovat ennakkoperintöä, mutta itku pääsee niistäkin.
Sanoisin siis että älä tee isoa numeroa siitä että lapsen reaktio on tuo äläkä jauha lahjastakaan sen kummemmin. Tuossa tilanteessa rohkaisisin juttelemaan isoisän kanssa suoraan ja sopimaan että maksaa osan itse kun kerran haluaa.
Tuota on juuri varakkaissa perheissä, ollaan totuttu jo kaikkeen ja sitten tulee lisää vaan niin pitää vähän itkeä ja tuntea hetki maailmantuskaa.
Aina ollut se tuki ja turva , ja se myös pysyy taustalla,vaikka tarvis kerralla suuren summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Lahja valtiolle. Sossuhan maksaa opiskelijan vuokran
Oletko vähän pihalla? Sossu? Ehkä teidän suvussa tosiaan on tämä sosiaalitoimen asiakkuus jotenkin verissä, mutta muut normaalit nuoret maksavat ihan itse vuokransa kelan tuista, kesätöistä/osa-aikatöistä saamillaan rahoilla ja opintolainastaan.
Oletko kusjpiä?
Tiedän tämän sentilleen. Oma lapseni opiskelee yliopistossa ja saa käytännössä vuokrarahat valtiolta. Nimitä sitä nyt ijhan miten haluat.
Bämä rahat jäisivät saamatta jos joku muu maksaisi vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Siis kirjaimellisesti itkee, koska tuntuu kuulemma pahalta.
Voi antaa minulle lahjaksi osan tai kaikki. Sopiiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo rahat missään kohtaa näkyvät tilillä voi nuori sanoa hei hei tuille ja mahdollisesti maksaa takautuvasti takaisin.
Kyllä opintotukea saa kaikki, maksoi vuokran kuka tahansa. Toimeentulotukeen vaikuttaa tietysti.
Opinto- ja asumistukeenkin vaikuttaa tulot ja etuudet.
No kelle pitää kertoa, että pappa maksaa vuokran? Ei sitä kukaan kysy kuka sen maksaa. Nuori pitäköön asumistukensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo rahat missään kohtaa näkyvät tilillä voi nuori sanoa hei hei tuille ja mahdollisesti maksaa takautuvasti takaisin.
Kyllä opintotukea saa kaikki, maksoi vuokran kuka tahansa. Toimeentulotukeen vaikuttaa tietysti.
No kelle pitää kertoa, että pappa maksaa vuokran? Ei sitä kukaan kysy kuka sen maksaa. Nuori pitäköön asumistukensa.
Näkyyhän se tilillä, joko, että papalta tulee paljon rahaa tai, että nuori ei maksa vuokraansa, ja kela haluaa välillä, riippuen tilanteesta, nähdä tiliotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satunnainen lahja ei vaikuta asumistukeen tai opintotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden vuokrat ei ole mikään "satunnainen lahja". Puhutaan tuhansista euroista kuitenkin.
Tietyt etuudet ja satunnaiset tulot eivät vaikuta
Asumistuen määrään eivät vaikuta:
"tietyt etuudet (esimerkiksi toimeentulotuki, lapsilisä ja omaishoidon tuki)
opintolaina
ruokakunnan alaikäisen lapsen tulot
satunnaiset tulot (esimerkiksi perintö, lahja ja satunnainen myyntivoitto)."
https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki-miten-tulot-vaikuttavat
Mitä tuloja ei huomioida opintotuessa
Kela ei huomioi tuloinasi seuraavia tuloja:
"perintö- ja lahjaverotuksen piiriin kuuluvat lahjat ja perinnöt
talletusten korkotulot, jos ne ovat lähdeveronalaisia
arpajaisveron alaiset palkkiot tai voitot
tietyt Kelan maksamat etuudet, kuten opintoraha, opintotuen asumislisä, koulumatkatuki, yleinen asumistuki ja lapsilisä
kulukorvaukset ja työmatkojen perusteella maksettavat päivärahat
oppisopimuskoulutuksen tietopuolisen koulutuksen ajalta maksettavat päivärahat, perheavustukset ja muut korvaukset
verovapaat apurahat, jos apuraha on maksettu vuonna 2019 tai sen jälkeen
jakamattoman kuolinpesän tulot
veronpalautukset."
https://www.kela.fi/omat-tulot-mitka-tulot-huomioidaan
saiko hän rahat pankkitililleen? kannattaa selvittää että pitääkö rahoista maksaa lahjaveroa.
kohta joku tulee kertomaan että toisen puolesta voi maksaa vuokran. verottaja ei voi tietää että meneekö tilillä olevat rahat vuokran maksuun vai johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden vuokrat ei ole mikään "satunnainen lahja". Puhutaan tuhansista euroista kuitenkin.
Onhan se. Ei "satunnainen" kerro mitään koosta, vaan siitä miten se lahja tulee. jos se tulee joskus, eikä vaikka joka kuukausi samaan aikaan, se on satunnainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyyhän se tilillä, joko, että papalta tulee paljon rahaa tai, että nuori ei maksa vuokraansa, ja kela haluaa välillä, riippuen tilanteesta, nähdä tiliotteita.
Jospa pappa maksaa vuokran omalta tililtään suoraan vuokranantajalle.
Todella heino ele papalta, eikä kuulu kenellekään muulle. Meillä sama juttu että tytär aikanaan kun opiskeli ja tuin häntä rahallisesti tunsi olonsa kiusalliseski vaikka olikin kiitollinen.
Vastuuntuntoinen kun on, halusi pärjätä omillaan, aina se vaan ei ollut mahdollista.
Mistään takaisinmaksusta meillä ei puhuta, en ota penniäkään vastaan rahaa häneltä vaikka nyt kun on valmistunut ja tienaa hyvin siihen olisi mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta. Minä sain 10.000 perinnön ja se ei vaikuttanut asumistukeen. Lahjat perinnöt ei vaikuta mutta niistä saatava tuotto vaikuttaa. Säännölinen lahja vaikuttaa mutta satunnainen lahja ei. Lukee kelan sivuilla nämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole kyse lahjasta vaan vuokranmaksusta. Apn lapsi ei saa asumistukea ellei hän maksa vuokraa itse. Ja lahjasta taas pitäisi maksaa lahjavero, joten ei siinä ole mitään järkeä.
Eli isoisä maksaa vuokran, apn lapsi ei nosta asumistukea ja saa normaalisti opintotuen.
Lahjaveroa ei tarvitse maksaa siitä, että maksaa toisen puolesta päivittäisiä elämisen kuluja, opiskelumaksuja tai muita kasvatus-, koulutus- tai elatusmenoja. Voit siis maksaa toisen puolesta esimerkiksi vuokran, sähkön, koulukirjat tai ruokaostokset. Tällaisesta lahjoituksesta ei tarvitse maksaa lahjaveroa, jos lahjansaaja ei voi käyttää lahjaa muuhun tarkoitukseen. Käytännössä sinun pitää maksaa laskut tai kulut suoraan esimerkiksi vuokranantajalle tai ruokakauppaan.
Jos annat lahjansaajalle rahaa kulujen kattamiseen, kyse on verollisesta lahjasta, josta lahjansaajan pitää maksaa lahjaveroa. Lahjoituksesta pitää maksaa lahjaveroa, koska lahjansaaja voisi käyttää rahat muuhunkin tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
saiko hän rahat pankkitililleen? kannattaa selvittää että pitääkö rahoista maksaa lahjaveroa.
kohta joku tulee kertomaan että toisen puolesta voi maksaa vuokran. verottaja ei voi tietää että meneekö tilillä olevat rahat vuokran maksuun vai johonkin muuhun.
Laitetaan linkkiä verottajan sivulle:
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pit%C3%A4%C…
Esimerkki elatusta varten saadusta lahjasta
Voit maksaa esimerkiksi vuokran toisen puolesta ilman lahjaveroa. Vuokra on kuitenkin verovapaa lahja vain, jos maksat sen suoraan vuokranantajalle. Jos annat vuokraa varten rahaa lahjansaajan eli vuokralaisen tilille, lahjoitus ei ole verovapaa, koska lahjansaaja voisi käyttää rahat muuhunkin kuin vuokran maksuun.
Hieno lahja ukilta, toivottavasti nuori kuitenkin hallitsee ihan itse oman taloutensa ja on taloudellisesti riippumaton. Muutoin voi käydä vähän köpelösti elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Toisen puolesta voi maksaa vuokran, kun maksaa sen suoraan vuokranantajalle.
Kun olin nuori ja tarvitsin tukea, selvitettiin, miten se laillisesti tehdään ja suosittelen samaa ap:lle.
Mulla oli vanhempien bensakortti sekä vein laskuja heille ja he maksoivat ne suoraan. Kun käytiin yhdessä kaupassa, äiti maksoi minunkin ruokapstokseni. Tämä oli täysin laillista eikä kerrytä lahjaverotettavaa pottia.
Nyt pitää selvittää, miten ap:n lapsi saa laillilsesti käyttöönsä vuoden vuokria vastaavan summan sen heikentämättä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hieno lahja ukilta, toivottavasti nuori kuitenkin hallitsee ihan itse oman taloutensa ja on taloudellisesti riippumaton. Muutoin voi käydä vähän köpelösti elämässä.
Keskimäärin menee niin, että rikkaiden perheiden tukea saaneet lapset opetetaan hallitsemaan elämäänsä ja lisäksi he saaavat tukea, jolloin huolia ja selviytymistä on vähemmän ja he pystyvät keskittymään opiskeluun.
Sain tukea nuorena ja nyt mulla on velaton asunto pk-seudulla ja tilillä 50 000 e, vaikka olen elänyt yhden hengen tuloilla 20 v.
Eikös lahjaveroa tule maksaa vasta jostain 10 000 lahjasta?
Ihan ymmärrettävä reaktio. Mullekin oli tärkeää heti itsenäistyessä saada itse asiani hoitaa ja tuo lahja olisi tuntunut vaikealta vastaanottaa. Vielä aikuisenakin rahan vastaanottaminen ja erityisesti pyytäminen on minulle vaikeaa. Kerran olen joutunut vanhemmiltani lainaamaan isomman summan ja sen maksoin kuukaudessa takaisin, koska ahdisti niin kovin. Suoraan annetut rahalahjat nyt jo pystyn vastaanottamaan, koska ovat ennakkoperintöä, mutta itku pääsee niistäkin.
Sanoisin siis että älä tee isoa numeroa siitä että lapsen reaktio on tuo äläkä jauha lahjastakaan sen kummemmin. Tuossa tilanteessa rohkaisisin juttelemaan isoisän kanssa suoraan ja sopimaan että maksaa osan itse kun kerran haluaa.