Joulu ei tunnu miltään
Onko täällä muita, joissa joulu ei herätä mitään tunteita? Olen koko aikuisikäni kamppaillut tätä vastaan ja yrittänyt välillä larpata jouluihmistä, mutta laihoin tuloksin. Joulu ei yksinkertaisesti herätä minussa mitään tunteita, lähinnä ahdistaa.
Lapsena joulussa oli fiilistä, mutta nyt aikuisena se näyttäytyy kulutuskeskeisenä ja turhana juhlana. En ole uskonnollinen perinteisellä tavalla, joten jeesushommatkaan eivät jouluna säväytä. Läheisiäni muista ja vietän heidän kanssaan aikaa ihan ympäri vuoden, joten joulu ei tunnu mitenkään erityiseltä. Ja ruoka; jouluruoka on ihan jees, kouluarvosana 7 1/2, mutta onhan siihen syy, miksi sitä ei syödä ympäri vuoden?! Ja se on se, että ei se oikeasti kenenkään mielestä ole NIIN hyvää. Mulle arki on juhlaa ja silleen, joten joulun kuluneet kliseet eivät aiheuta minussa hiljentymistä tai pyhyyden kokemusta.
Tunnen hieman syyllisyyttä asiasta ja mietin, jäänkö jostain paitsi? Kadunko vanhana, että en muodostanut mitään ihania omia joulutraditioita? Onko meitä muitakin, jotka eivät siis varsinaisesti vihaa joulua, mutta eivät vain välitä siitä?
Ja kyllä, olen lapseton (lapsia on toki perhepiirissä paljon), hyvätuloinen ja urbaani. Listan lopuksi mietin, olenko myös tunnekylmä, kun Varpunen jouluaamuna lähinnä ärsyttää?
Kommentit (24)
Täysin kyllästynyt tähän jouluhärdelliin, joka alkaa jo viimeistään lokakuussa eli aivan kohta. Meillä vietettiin joulua siihen asti, kun lapsi halusi (oli n. 10 v. kun ei enää kiinnostanut). Sen jälkeen olen laittanut yhtenä päivänä jotain "parempaa syötävää" mitä on yhdessä mietitty. Lahjoja emme ostele kenellekään. Lapseni saa minulta kyllä tietyn summan rahaa, koska hänen syntymäpäivänsä on samoihin aikoihin. Muuten vietämme normaalisti vähän pidemmän 'viikonlopun' ja teemme asioita sen mukaaan mikä kiinnostaa!
Lähinnä joulu ärsyttää, järjetön ruuan hamstraus - josta puolet menee roskiin. Ihmiset ovat kireitä, vihaisia ja stressaantuneita. Pakko-pakko-pakko.
Sanokaa vaan, että rauhassa teette jne., mutta enpä usko. Ihan pahinta on muutama päivä ennen joulua, jolloin en haluaisi edes käydä kaupassa tai missään muuallakaan.
Joo, ei näin syyskussa joulu tunnu minllekaan vielä miltään!
Vähän samat fiilikset. Tosin en oikeastaan edes pidä koko joulusta. Lapsuudessa pidin joulusta joten huono joulufiilis ei ole sieltä peräisin. Jotenkin aikuisena joulu ei vaan kiinnosta pätkääkään ja vietän sitä lähinnä velvollisuuden tunteesta sukulaisia kohtaan.
Kyllä minä tykkään joulun rauhasta, musiikista, niistä jostain perinteisistä joulu sörsseleistä ja tunnelmavalaistuksesta kun ei ole paljoa valosaa aikaa. Ei meillä mitään rituaaleja ole muuta kuin kotiharrastusten parissa pyhät kulutetaan.