Yksinäinen Joulu
Otsikon mukainen sisältö.
Miten Te muut yksinäiset vietätte Joulun?
Kysehän on siis valinnoista ja vaihtoehdoista ja vapaaehtoisuudesta.
Itse olen nauttinut suuresti ollessani ulkomailla ( tottakai ), viettäessäni vapaaehtoisesti pizza/leffa - joulun, tai käydessäni frendin kanssa baarissa - tämä oikeasti mahdollistui vasta ysärin puolenvälin jälkeen kaupungeissa
2 omaistani kuoli juuri, kuten myös hyvä ystäväni, joten aika vaisu juhlatunnelma.
Haluaisin jutella jonkun kanssa, mutta juuri tänään ei oikeastaan voi häiritä ketään.
Jos joku haluaa jakaa kanssani ajatuksia tähän ketjuun, niin ookoo.
Ei kroonista valitusta, eikä itsesääliä.
Kommentit (33)
Ei tämä yksinolo mikään katastrofi ole. En todennäköisesti montaa hetkeä jaksaisi olla jossain sukujoulujuhlassa, vaan alkaisin hiljalleen suunnitella kotiin lähtöä. Kun päivä laskee, lähtenen kävelylle, katselen toisten jouluja, niinkuin monasti aiemminkin.
Mä lähden töihin. Oon aina vapaaehtoinen joulun työvuoroihin. Saa joku sellanen olla kotona, joka sitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää joulua, ap ja muut yksinäiset. Laitoin riisipuuron uuniin, katsoin Lumiukon ja nyt tulee joulujuhlalähetys ykköseltä.
Otan osaa, ap. Itselläni on myös hiljattain kuollut kaksi läheistä ja olen myös sairastunut vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä yksinolo mikään katastrofi ole. En todennäköisesti montaa hetkeä jaksaisi olla jossain sukujoulujuhlassa, vaan alkaisin hiljalleen suunnitella kotiin lähtöä. Kun päivä laskee, lähtenen kävelylle, katselen toisten jouluja, niinkuin monasti aiemminkin.
Ajattelen nykyään samalla lailla, vaikka olenkin hyvin pitkän aikaa myös kaivannut niitä lapsuuden sukujouluja. Ehkä erakoituminen on tehnyt tehtävänsä. Minulla on myös ollut pitkään tapana lähteä aattoiltana kävelylle ja katsella muiden joulun juhlintaa. Ehkä saan sitä kautta hitusen yhteisöllisyyden ja perhejoulun tunnetta itsellenikin.
Osanottoni. Ymmärrettävästi Joulusi on kaihoisa ja ikävä läheisiäsi.
Vietä kuitenkin itsellesi miellyttävää tekemistä tehden ja herkuista nauttien.
Lenkille ulos. Sauna. Leffamaratoni ja herkkuja siihen sivuun. Jos tuntuu, että jaksat jo, joulukirkko ja kynttilät haudoille. Tai sitten myöhemmin kun suru ei niin murskaavaa ja jokapäiväistä kuin nyt. Itselläni meni muutama vuosi, että pystyin käydä isäni ja veljeni haudoilla.
Jos haluat välttää joulutunnelmaa ei TV:tä, ei radiota, ei kauppakeskuksia joissa joululaulut soi.
Lämpöiset Joulun toivotukset joka tapuksessa Ap!
Pidä itsestäsi huolta <3
Täällä toinen yksin joulua viettävä. Tai siis en voi sanoa viettäväni joulua. Katselen leffoja ja syön. Voimia sinulle AP.
Yksin olen kotona juon muutaman sauna oluen tässä. Ei minulla ole vanhempiakaan Äiti kuollut, isää en ole nähnyt vuosikymmeniin.
Sukulaisia ei kiinnosta olenko olemassa. Tälleen olen olen joulut viettänyt 20 vuotta.
Pitää kai kauppaan lähtee vielä ostamaan jotain ruokaa.
Työtön mies kirjoitti:
Yksin olen kotona juon muutaman sauna oluen tässä. Ei minulla ole vanhempiakaan Äiti kuollut, isää en ole nähnyt vuosikymmeniin.
Sukulaisia ei kiinnosta olenko olemassa. Tälleen olen olen joulut viettänyt 20 vuotta.
Pitää kai kauppaan lähtee vielä ostamaan jotain ruokaa.
Hyvää joulua sinulle, kiva kun olet täällä meidän kanssamme. Minullakin on tuollaiset sukulaiset. Näköjään sitä pärjää kuitenkin lopulta paremmin yksin.
Hyvää joulua teille, jotka sitä vietätte. Rentoutukaa ja tehkää itseänne miellyttäviä asioita. Minä en vietä joulua, tämä on minulle lepoviikonloppu. Maanantaina lähden pitkälle matkalle maailman toiselle puolen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää joulua, ap ja muut yksinäiset. Laitoin riisipuuron uuniin, katsoin Lumiukon ja nyt tulee joulujuhlalähetys ykköseltä.
En ole yleensä katsonut telkkaa jouluna, siis aikoihin, mutta nyt on fiilis että katsonpa mitä tulee. Näin lopun tuosta söpöstä kettuanimaatiosta ja Kuusijuhlaa varmaan seurailen.
Monta monta joulua on ollut sellaista ettei ole kyennyt hilpeyteen saati nauttimaan joulusta, johon on liittynyt huonoja muistoja lapsuudesta. Nyt tuntuu että voi heittäytyä takaisin lapsenmielisyyteen. En järjestele itselleni isommin joulua, mutta en myöskään työnnä sitä enää pois nihilistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää joulua teille, jotka sitä vietätte. Rentoutukaa ja tehkää itseänne miellyttäviä asioita. Minä en vietä joulua, tämä on minulle lepoviikonloppu. Maanantaina lähden pitkälle matkalle maailman toiselle puolen.
Myös minä lähden reissuun huomenna, Baltiaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen nykyään samalla lailla, vaikka olenkin hyvin pitkän aikaa myös kaivannut niitä lapsuuden sukujouluja. Ehkä erakoituminen on tehnyt tehtävänsä. Minulla on myös ollut pitkään tapana lähteä aattoiltana kävelylle ja katsella muiden joulun juhlintaa. Ehkä saan sitä kautta hitusen yhteisöllisyyden ja perhejoulun tunnetta itsellenikin.
Mun elämä on kulkenut siten, ettei mulla ole jouluja ollutkaan kuin silloin, kun lapset oli vielä pieniä. Omat lapsuuden joulut loppuivat kun olin alta kymmenen, enkä muista niistä muuta kuin humalaisen joulupukin, joka kolkutti ovelle niin, että siihen ripustetut punaiset joulukellot hajosivat. Samoin hajosi lahjaksi saadut sukset liian jyrkässä mäessä, kun eka kertaa niitä kokeilin. Ei siis ole mitään minkä perään haikailla, ja hyvä niin.
Tavallinen lauantai tänään. Ei tässä muuta ole kun makaan vaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mene kirkkoon.
Suositan myös kirkon tapahtumia jos on ihan yksin. Nyt jos ikinä, onneksi niitä on pk-seudulla varsinkin valittavaksi. Myöhään illallakin voi täällä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen yksin joulua viettävä. Tai siis en voi sanoa viettäväni joulua. Katselen leffoja ja syön. Voimia sinulle AP.
Itse olen viettänyt joulun yksin noin 25 vuotta. Joka vuosi mietin, viitsinkö hankkia joulukuusen, muta tulihan se taas tänäkin jouluna hankittua. Ruokana pikkukinkku, hyvää olutta, juustoja, salaatteja, karkkia ym. Kuuntelen hyvää musiikkia, luen ja katson välillä tv:tä. Ei mitään valittamista, en oikeastaan kaipaa seuraa.
Olis pitänyt lähtee rukalle yksin. Pyysin kaveria mukaan mutta ei se suostunut. Nyt olen sitten yksin vaan kotona.