Tietotekniikan kanssa näppärä yli 50-vuotias?
En ole työelämässä koskaan kohdannut tietoteknisesti näppärää yli 50-vuotiasta. Peruskäyttö varmasti sujuu, mutta kaikki vähänkään monimutkaisempi menee yli hilseen tai eivät suostu/jaksa opetella. Eräällä insinööritoimistolla mallinnusohjelmia käytti nuoremmat. Vanhat eli yli 50-vuotiaat eivät suostuneet niiden opetteluun, autocadilla tekivät niin kuin tehtiin ysärilläkin. Kaikissa muissakin paikoissa yli 50-vuotiaiden it-taidot on aika lapsen kengissä. Onko tuolla sukupolvella tietotekniikan kanssa lahjakkaat vain it-alalla?
Kommentit (47)
Meille tuli ensimmäinen pc kotiin vuonna -88 ja tulostukset tehtiin ns. matriisikirjoittimella. DOS komennot olivat käytössä 😆
Vaikea kuvitella ettei joku vielä työelämässä oleva osaisi käyttää tietokonetta.
Meillä töissä parikymppinen ei osannut käyttää lankapuhelinta, piti neuvoa🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että et varmaankaan ole työelämässä. Yli 50-vuotiaat ovat tehneet lähes koko työuransa tietokoneaikakaudella.
Just näin. Minä aloitin WordPerfect:stä.
Tuota ennen oli vielä Teko
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Teko
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että et varmaankaan ole työelämässä. Yli 50-vuotiaat ovat tehneet lähes koko työuransa tietokoneaikakaudella.
Ja siltikään niitä ei osata käyttää. En ole ap, mutta valitettavan usein jää perustaitoihin tai siihen yhteen ainoaan ohjelmaan, jota omassa työssä tarvitaan (mutta se osataan sitten perinpohjin). Omassa työssä tarvitsee hyvät it-taidot, mutta juuri ne tyypit, jotka on aloittaneet työnsä joskus 80-luvulla ja pitäisi osata, eivät ole päivittäneet taitojaan nykyaikaan ja tekevät kaikista hitaimmin työnsä ja samalla eniten virheitä niin teknisesti kuin lainopillisestikin. Ei toki kaikki tietenkään, on niitä eteviäkin, mutta erittäin selvässä vähemmistössä. Naisvaltainen ala, mutta suhareita on molemmissa sukupuolissa.
Sen sijaan entisellä työpaikalla oli järjestään 50v ukkoja töissä it-puolella ja kaikki osasi hommansa unissaankin, ja valtaosa harrasti vapaallaankin koodausta sun muuta ja ylitöissä oltiin mielellään (osa tosin siksi, ettei tarvinnut olla kotona perheen kanssa, eli perhearkea vältelläkseen). Siellä itse tuntui siltä, ettei osaa yhtään mitään, vaikka osasin minäkin. En vaan niin paljon kuin 30+ vuotta työtänsä intohimoisesti tehneet ukkelit. Olispa ollut mukava, jos sinne olisi saanut jäädä ja opetella hyvillä neuvoilla yhtä hyväksi, että tekisi itsekin vielä 30+ vuoden päästä yhtä intohimolla. Ei sillä, ettenkö tykkäisi nykyisestäkin työstäni, mutta (muiden) jatkuvat virheet kyrpii, kun niitä joutuu korjaamaan. Ihan kaikelle ei voi silmiään ummistaa.
Onkohan aloittaja koskaan ollut työssä ICT-alan yrityksissä? Niissä on paljon yli viiskytvuotiaita. Ja voin vakuuttaa sulle, että he pärjäävät duuneissaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei, rakas ap. Kato töissä on pakko osata käyttää ja monimutkaisia koneita myös tai ihmisiä kuolee.
T+ 50- vuotias tehohoitsu
Kun tietojärjestelmät eivät toimi, niin nuoret hoitsut menee sekaisin. Kokemusta on. Ööö uu aa, ai käsin pitää kirjata, ööö aa uuu, ai mitä mitä, ai mitä nyt tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siltikään niitä ei osata käyttää. En ole ap, mutta valitettavan usein jää perustaitoihin tai siihen yhteen ainoaan ohjelmaan, jota omassa työssä tarvitaan (mutta se osataan sitten perinpohjin). Omassa työssä tarvitsee hyvät it-taidot, mutta juuri ne tyypit, jotka on aloittaneet työnsä joskus 80-luvulla ja pitäisi osata, eivät ole päivittäneet taitojaan nykyaikaan ja tekevät kaikista hitaimmin työnsä ja samalla eniten virheitä niin teknisesti kuin lainopillisestikin. Ei toki kaikki tietenkään, on niitä eteviäkin, mutta erittäin selvässä vähemmistössä. Naisvaltainen ala, mutta suhareita on molemmissa sukupuolissa.
Sen sijaan entisellä työpaikalla oli järjestään 50v ukkoja töissä it-puolella ja kaikki osasi hommansa unissaankin, ja valtaosa harrasti vapaallaankin koodausta sun muuta ja ylitöissä oltiin mielellään (osa tosin siksi, ettei tarvinnut olla kotona perheen kanssa, eli perhearkea vältelläkseen). Siellä itse tuntui siltä, ettei osaa yhtään mitään, vaikka osasin minäkin. En vaan niin paljon kuin 30+ vuotta työtänsä intohimoisesti tehneet ukkelit. Olispa ollut mukava, jos sinne olisi saanut jäädä ja opetella hyvillä neuvoilla yhtä hyväksi, että tekisi itsekin vielä 30+ vuoden päästä yhtä intohimolla. Ei sillä, ettenkö tykkäisi nykyisestäkin työstäni, mutta (muiden) jatkuvat virheet kyrpii, kun niitä joutuu korjaamaan. Ihan kaikelle ei voi silmiään ummistaa.
Meillä ainakin on kaikki käynyt kursseilla, kun työn puolesta pääsee. Minä olin juuri testaamassa uutta ohjelmaa meidän toimistolle. Terv. Yli 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä parikymppinen ei osannut käyttää lankapuhelinta, piti neuvoa🤣
Sama meillä. Ihmetteli, että mikä toi on ja kun en mä kun mä vaan tätä älypuhelinta osaan käyttää.
Tämä aloitus triggeröi takuulla palstahullun kurpan jankuttamaan vastaan. :D
Tässä vaikuttaa se seikka että 50 vuotias IT ammattilainen on elämänsä aikana joutunut opettelemaan lukuisia eri käyttöjärjestelmiä jotka tyypillisesti oli paljon vaikeampia käyttää ja ohjelmointikieliä ja ohjelmien uudet versiot moneen moneen kertaan. Aivojen kapasiteetti on rajallinen ja joka kerta kun opettelee uutta muistuu mieleen 10 erilaista tapaa tehdä sama asia edellisillä järjestelmillä. Parikymppisillä on vielä lähes neitseelliset aivot.
Joillain ei ole ollut koskaan tietokonetta.
Joillain ei ole vieläkään edes älypuhelinta.
Joidenkin työhistoria on ollut aivan erilainen.
Voi hyvä hyssyrä sentään. AP kuule, me on aloitettu käyttämään niitä jo silloin harmaalla 80- luvulla ja samoin matkapuhelimia ja muita laitteita. Maailma on ollut olemassa jo ennen teitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin on kaikki käynyt kursseilla, kun työn puolesta pääsee. Minä olin juuri testaamassa uutta ohjelmaa meidän toimistolle. Terv. Yli 50 v.
Niin meilläkin järjestetään aina uusista ohjelmistoista tai uusista muutoksista koulutukset kaikille, mutta aina on joukossa niitä, jotka on myöhässä ko. Skype-koulutuksesta, ei osaa liittyä siihen tai jos siihen liitytään, ei sisäistetä ohjeita. Niitä sitten joutuu muut korjailemaan jatkuvasti. Onneksi pahimmat suharit on jääneet äitiyslomani aikana eläkkeelle, niin toivoa on, että kun alan itse opetella muuttuneita asioita, ei tarvitse huolehtia siitä onko muut tehneet oikein, että voi keskittyä toivon mukaan vain omiin hommiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaikuttaa se seikka että 50 vuotias IT ammattilainen on elämänsä aikana joutunut opettelemaan lukuisia eri käyttöjärjestelmiä jotka tyypillisesti oli paljon vaikeampia käyttää ja ohjelmointikieliä ja ohjelmien uudet versiot moneen moneen kertaan. Aivojen kapasiteetti on rajallinen ja joka kerta kun opettelee uutta muistuu mieleen 10 erilaista tapaa tehdä sama asia edellisillä järjestelmillä. Parikymppisillä on vielä lähes neitseelliset aivot.
Hmm. Olen pian 50-vuotias IT-ammattilainen (48v.) ja koen sen vahvuudeksi, että olen opetellut ison määrän käyttöjärjestelmiä, ohjelmointikieliä, frameworkeja jne. elämäni aikana. Siitä on tullut sellainen perusluottamus siihen että oppii mitä vaan, kun tajuaa että kielestä riippumatta se ohjelmointi perustuu sellaisiin perusrakenteisiin kuin peräkkäisyys, valinta ja toisto, ja sitten kun tulee uusi kieli vastaan, täytyy vaan selvittää millä nämä ihan samat perusjutut mitä on tehnyt jo monella kielellä, tällä kertaa ilmaistaan. Sama esim. tietokantojen suhteen, kun on monia käyttänyt niin vaikka syntaksi vähän muuttuu niin periaatteet pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä kun ei heillä lapsena/nuorena ollut tietokoneita joiden kanssa pelailla ja harjoitella. Me nelikymppiset puolestaan ollaan guruja jo siinä hommassa. Ainakin miespuoliset koska tytöillä ei 80 luvun lopulla 90 luvulla ollut tietokoneita. Nykyään varmaan tytötkin handlaa
M40
Ei 80-luvun lopulla ollut tietokonetta sullakaan. Ehkä isälläs oli, ja äidilläs on vieläkin.
Olin lukiossa 80-luvun alussa. Meillä oli oppiaineena ATK, ja koulussa oli yksi tietokone, se oli rehtorin kanslian eteisessä ja sitä sai oppilaat käyttää. ATK-tunneilla opeteltiin ohjelmointia ja itse esim. tein laivanupotuspelin, joka tallennettiin C-kasetille.
Valmistuin -86 laboratoriohoitajaksi. TIetokoneet oli käytössä sairaalan labrassa, niillä osastot teki pyynnöt ja tutkimukset vastattiin tietokoneella.
90-luvulla olin yliopistossa opiskelemassa. Kotona meillä oli miehen kanssa tietokone modeemiyhteydellä, hidasta. Yliopistossa oli tietokonehuoneita, tehtiin molemmat omat kotisivutkin siinä nettailun ohessa.
Samoihin aikoihin osassa opiskelija-asuntoja oli valmiina nettiyhteys.
-96 aloitin työt lääkärinä. Silloin oli juuri siirrytty papereilla olevista sairauskertomuksista pois, ja sairaskertomusmerkinnät tallennettiin tietokoneelle, en enää muista nimeltä, mikä potilastietojärjestelmä oli silloin käytössä.
Melkoista paskapuhetta. Jonnet ei osaa käyttää kunnolla edes Exceliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Olen pian 50-vuotias IT-ammattilainen (48v.) ja koen sen vahvuudeksi, että olen opetellut ison määrän käyttöjärjestelmiä, ohjelmointikieliä, frameworkeja jne. elämäni aikana. Siitä on tullut sellainen perusluottamus siihen että oppii mitä vaan, kun tajuaa että kielestä riippumatta se ohjelmointi perustuu sellaisiin perusrakenteisiin kuin peräkkäisyys, valinta ja toisto, ja sitten kun tulee uusi kieli vastaan, täytyy vaan selvittää millä nämä ihan samat perusjutut mitä on tehnyt jo monella kielellä, tällä kertaa ilmaistaan. Sama esim. tietokantojen suhteen, kun on monia käyttänyt niin vaikka syntaksi vähän muuttuu niin periaatteet pysyy.
Oppiihan sen mutta ap puhuukin näppäryydestä ja nykyisin sillä tarkoitetaan intuitiivista käyttöä eikä oikeaa opettelua.
Miettikää oikeesti niitä lumihiutaleita "nettiosaavia" vanhempia, jotka loukkaantuvat sitä, kun vähän kynsi katkesi ja säälikää sen jälkeen heidän lapsiaan.
Sen jälkeen on aika siistiä olla 50-v perusjutut netissä osaava.
En ole iT-alalla- osaan ohjelmoida C++, vähän muitakin ohjelmointikieliä, ohjelmistorobotiikkaa, Office-ohjelmien käytön peruskäyttöä laajemmin mm. Access, SQL-kielen, taitto-ohjelman. Olen yli 50 v. Käyttänyt tietokonetta jo 1980-luvulla ohjelmoinut, sähköpostia ja nettiä jo 30 vuotta sitten. Osaan käyttää Zooimia, Teamsia, Adobe Connectia...
Just näin. Minä aloitin WordPerfect:stä.