Pitääkö lapsen hoitajalle antaa joululahja?
Lapsi perhepäivähoitajalla, enkä ajatellut lahjaa antaa, koska maksan hänen palkan. Siinä on tarpeeksi lahjaa, voi rahalla ostaa mitä haluaa.
Huomasin vaan, että muilla vanhemmilla oli paketit ja kukat hänelle.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko antaa mitään. Mutta kyllä itse haluan opettaa lapselleni hyviä tapoja, joten hän teki omalle hoitajalle kortin ja sen lisäksi hankimme pienen lahjan. Toki pelkkä korttikin olisi varmasti lämmityänhy mieltä. Hoitaja antoi myös lapselle pienen lahjan.
Hoitaja saa palkan tehdystä työstä, ei maksamasi hoitomaksu ole mikään lahja. Tärkeintä on sitäpaitsi ajatus, ei se miten paljon lahja on maksanut.
Mutta kun et ymmärrä, että se on lahja ylipäänsä että saa hoitaa juuri tämän perheen lasta 😅
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa harkita myös aineetonta lahjaa. Meillä on käynyt lapsia vahtimassa parikymppinen opiskelijatyttö aina silloin tällöin. Viime viikolla olin jo lähdössä töihin finanssialan johtotehtäviin, mutta viime hetkellä muistin että sehän on joulukin tulossa ja kaikkea. Laitoin lapsille youtubesta videon pyörimään ja vetäydyin itse lapsenvahtimme kanssa makuuhuoneeseen. Peuhasimme peiton alla ja päälläkin puolisen tuntia, jonka jälkeen molemmat pääsivät aloittamaan työpäivänsä hymy huulilla. Ihanaa joulua kaikille!
Meillä ihan sama juttu nuoren remonttimiehen kanssa!
Kuuluu hyviin tapoihin, mutta eihän läheskään kaikki ole hyvätapaisia. Näiden perheiden lapsetkaan eivät sitä kyllä sitten ole.
Me annettiin kaikille lapsen päiväkotiryhmän opettajille/hoitajille ja lapsi askarteli kortit.
Kohteliasta kiittää. He tekevät arvokasta työtä (liian) pienellä palkalla. Haluamme osoittaa arvostuksemme, vaikka palkalle emme voi mitään.
Lisäksi ajattelisin, että jos jonkun perheen ulkopuolisen ihmisen kanssa haluaa olla hyvissä väleissä ja pitää tyytyväisenä, niin se on nimenomaan lapsen hoitaja. Eli vähän itsekkäätkin ajatukset tässä taustalla.
Arvostan kasvatushenkilökuntaa, mutta ihan suoraan sanottuna minusta on kyllä ikävää, jos lahjan antamisesta on tullut odotusarvo, automaatio. Mielestäni lahjominen on aina ns. ylimääräinen juttu, ei automaatio. Kenenkään ei tarvitse antaa lahjaa. Eikä sen antamatta jättämisestä kuuluisi päätellä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Me annettiin kaikille lapsen päiväkotiryhmän opettajille/hoitajille ja lapsi askarteli kortit.
Kohteliasta kiittää. He tekevät arvokasta työtä (liian) pienellä palkalla. Haluamme osoittaa arvostuksemme, vaikka palkalle emme voi mitään.
Lisäksi ajattelisin, että jos jonkun perheen ulkopuolisen ihmisen kanssa haluaa olla hyvissä väleissä ja pitää tyytyväisenä, niin se on nimenomaan lapsen hoitaja. Eli vähän itsekkäätkin ajatukset tässä taustalla.
Hyvä pointti. Tokikaan ei tarvitse lahjoa, mutta muuten tökeröä ja huonoa käytöstä olen kohdannut moniltakin vanhemmilta ja sitä kovin ihmetellyt. Hoidan parhaani mukaan lasta päivät pitkät liian pienellä palkalla ja sitten kohtaan päälle vielä huonoa kohtelua vanhemmilta, sitä on tosi vaikea ymmärtää.
Kiitos, hyvä palaute, huomaavaisuus ovat siitä jänniä juttuja, että jää aina mieleen. Siitä yleensä seuraa vielä parempaa palvelua. Ap:n tapauksessa muistaisin perhepäivähoitajaa. Se kaikki hyvä, mitä häntä kohtaan osoitat, kääntyy lapsesi eduksi jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, hyvä palaute, huomaavaisuus ovat siitä jänniä juttuja, että jää aina mieleen. Siitä yleensä seuraa vielä parempaa palvelua. Ap:n tapauksessa muistaisin perhepäivähoitajaa. Se kaikki hyvä, mitä häntä kohtaan osoitat, kääntyy lapsesi eduksi jatkossa.
Kiitoksen voi sanoa myös sanallisesti. Ei tarvitse antaa lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan kasvatushenkilökuntaa, mutta ihan suoraan sanottuna minusta on kyllä ikävää, jos lahjan antamisesta on tullut odotusarvo, automaatio. Mielestäni lahjominen on aina ns. ylimääräinen juttu, ei automaatio. Kenenkään ei tarvitse antaa lahjaa. Eikä sen antamatta jättämisestä kuuluisi päätellä yhtään mitään.
Tuskinpa ap:n hoitaja odotti mitään lahjaa odotusarvoisesti.
Kiitos vuodesta ja hyvää joululomaa on oikein hyvä vaihtoehto aiheelliselle lahjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Tokikaan ei tarvitse lahjoa, mutta muuten tökeröä ja huonoa käytöstä olen kohdannut moniltakin vanhemmilta ja sitä kovin ihmetellyt. Hoidan parhaani mukaan lasta päivät pitkät liian pienellä palkalla ja sitten kohtaan päälle vielä huonoa kohtelua vanhemmilta, sitä on tosi vaikea ymmärtää.
Ikävä juttu. Vanhemmatkin saattavat olla stressaantuneita töistään ja suhteessa pienipalkkaisia.
Ei ole pakko antaa, saa antaa haluttaessa - kuten joululahja muillekin. Me emme antaneet. Inflaatio, sähkölämmitykset, lääkekatto nollautuu vuodenvaihteessa, lääkärikuluja tulossa tonneja alkuvuoteen. Leikkaamme kaiken ylimääräisen pois. Meillä on ihan tarpeeksi mietittävää jo arjessa.
Tääl yksi pph. Itse ostan myös jokaiselle hoitolapselle lahjat. Ne ovat tarkkaan harkittu ja jokaiselle omannäköiset. Lapset ovat minulle tärkeitä ja osa on ollut minulla hoidossa jo pitkään, vauvasta asti.
Vanhemmilta ja lapsilta olen saanut aina joulutervehdykset. Yleensä kukkia, lahjakortteja, suklaata, mukeja, villasukkia, leipomuksia tms ja siis aivan ihania. Paljon enemmän kuin olisin voinut odottaa. Ja hoitomaksuni on tosiaan korkeampi kuin kunnallisella puolella.
Suoraan sanottuna voisin ihmetellä jos pphoitajaa ei muistettaisi jouluna edes kukkasella tai kortilla. En halua kuulostaa ahneelta tms, mutta ne lapset ovat niin paljon läheisempiä kuin jossain päiväkodissa.
No mulla on ollut ja on ihania lapsia hoidossa ja vanhemmat olleet myös kaikin tavoin fiksuja.
Eiköhän se ole jokaisen oma asia. Jotkut antavat, jotkut eivät. Kaikki eivät edes vietä joulua ja jotkut vain perheensä kanssa. Epäasiallista tehdä aiheesta numeroa, kummin asia onkin.
Ap on tainnut unohtaa lahjan antamisen idean.
Joulu saisi olla vähemmän materiaalinen. Pitäisi riittää hyvän joulun toivotus. Lapsia ei kuuluisi kasvattaa materiaan...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ei maksa mitään. Lapsen askartelema korttikin on melko edullinen.
Joulukukka ja lapsen askartelema kortti voisi olla yksi vaihtoehto .
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa harkita myös aineetonta lahjaa. Meillä on käynyt lapsia vahtimassa parikymppinen opiskelijatyttö aina silloin tällöin. Viime viikolla olin jo lähdössä töihin finanssialan johtotehtäviin, mutta viime hetkellä muistin että sehän on joulukin tulossa ja kaikkea. Laitoin lapsille youtubesta videon pyörimään ja vetäydyin itse lapsenvahtimme kanssa makuuhuoneeseen. Peuhasimme peiton alla ja päälläkin puolisen tuntia, jonka jälkeen molemmat pääsivät aloittamaan työpäivänsä hymy huulilla. Ihanaa joulua kaikille!
Suksi kuuseen ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksen voi sanoa myös sanallisesti. Ei tarvitse antaa lahjaa.
Tottakai voi! Mutta pelkkä palkan maksaminen, kuten ap asian ilmaisee, ei osoita kiitollisuutta. Palkka on korvaus tehdystä työstä, ei mikään kiitos.
Ja meidän tapauksessa kun kaikkien osapuolten tiedossa on, että olemme hyvätuloisia ja hoitaja pienituloinen, niin halusimme ilahduttaa myös maistuvalla joululahjalla (juusto- & keksilahitelma ja glögiä).