Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä tästä jouluaskareitten jakotavasta?

Vierailija
22.12.2022 |

Suunnittelin viime joulun jälkeen, että teen listan ihan kaikista asioista mitä meillä tehdään joulua valmistellessa. Tyyliin kynttilät haudalle, kuusen ostaminen, kuusen koristelu, kummilasten lahjat, joulukukka anopille, saunan pesu, joululiina pöytään, riisipuuro aattoaamuksi jne ihan kaikki listattuna. Mies saisi sitten ruksia sieltä itselle tärkeät asiat, jotka hän sitten omatoimisesti hoitaa. Ja minä sitten valitsisin yhtä monta hommaa itselleni ja loput jäisi tekemättä.
Tämä jäi sitten toteuttamatta, potkaisin miehen pihalle jo kesällä. Olis varmaan aika ankea joulu ollut, jos oltais vielä yhdessä ja tehty ton mukaan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hiljasta on..

Vierailija
2/15 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että joulusta on tehty aivan liian suuri numero ilman mitään varsinaista syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teimme miehen kanssa kumpikin erikseen ennen ensimmäistä yhteistä joulua listan asioista, jotka jouluksi on tehtävä ja sitten katsoimme, mitkä asiat ovat molempien listalla. Vain niitä tehdää. Joten meillä ei ole jouluverhoja, joulusiivousta, joulusaunaa, glögiä eikä jouluisia kausivaloja. Eikä monia muitakaan toisille tärkeitä asioita. Helpotti huimasti joulunviettoa, kun mies ei oleta, että tiettyyn aikaan on sauna enkä minä kuvittele, että on pakko olla piparkakkutalo.

Vierailija
4/15 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joulun pitää olla pakonomaista suorittamista?

Vierailija
5/15 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että joulusta on tehty aivan liian suuri numero ilman mitään varsinaista syytä.

Ei vaan se että mies on kuvitellut että riisipuurot, lahjat, ym ilmestyy mystisesti itsekseen

Vierailija
6/15 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidäkään, mutta ei saa olettaa, että toinen tekee kaiken ja itse vaan ilmestyy valmiiseen pöytään

Vierailija
7/15 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille aika ankeaa jos kumpikaan vanhemmista ei viitsi tehdä mitään.

Meillä ei olisi kuusta, ei joulukoristeita tai -valoja, jos mieheltä kysytään. Häntä kiinnostaa pelkkä ruoka.

Vierailija
8/15 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan joulua ja mieluusti sitä valmistelen ja teen. Aina olen kuitenkin sanonut, että kaikki saa osallistua. En mä joulua itselleni tee, vaan koko perheelle. Ja jos musta siltä tuntuu, niin en sitten tee ja jätän tekemättä.

Viime vuonna kävi sitten niin, ettei vaan paukkuja ollut touhuta. Oikeasti harmitti, kun ei jaksanut. Jokusen markkinan kävin hissukseen ja pieniä ostoksia tein.

En ostanut yhdellekään sukulaislapselle lahjaa. Laitoin vain kirjekuoria. Omat nuoret aikuiset sai pyjamat, sukat, suklaata ja kirjekuoret. Miehellekin jotain lämmikettä ostin, ehkä pöksyt ja rommia.

Perusviikkosiivouksella mentiin ja kaikki ostin valmiina, jotka mun hankittavanani on ollut. Meillä on kalapöytä tärkein ja mies on sen hoitanut moitteetta 20 vuotta.

Koristeitakaan ei ollut kuin ruokatilassa minimaalisti. Ei kuusta. 20 v tytär järkytty, että mihin joulupukki sitten lahjat osaa tuoda...? Funtsi se viitisen minuuttia ja lähti veljensä kanssa kauppaan. Hakivat pienen muovikuusen ja koristeita varastosta. Lahjatkin osas sitten perille.

Muutenkin noi kolme sitten hoiti ruuat ja kattauksen ja siivoukset. Mulle lähinnä tuotiin sohvalle glögimukia käteen ja uutta peittoa, jos oli vilu.

Vasta jälkeenpäin tajusin, että mä olin siinä sairastanut koronan loka-marraskuussa, mutta se vireystila ja kaikki mehut vievä toipilaisuus jäi päälle pitkälle tammikuuhun. Joulunakin olo kipeä olo. Kiva joulu saatiin. Oli ihana huomata, että muut sitten astuu paremmin esille, kun en jaksanut.

Vierailija
9/15 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on useita vuosia tehty lista mitä kukakin hoitaa. Toimii meillä mainiosti.

Parastahan on juuri se, että pari/ perhe etsii heille sopivimman tavan toimia

Vierailija
10/15 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin pari/perhe toimii itselleen parhaiten sopivalla tavalla. 

Vierailija
11/15 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Me taas on huomattu, että meille  joulun tuntu tulee pienistä valmisteluista, joita tehdään ilman stressiä ja jätetään sellaiset jutut väliin mitä meidän joulussa ei kaivata ( kuten vaikka sukulaisissa käyminen pyhinä, heitä tavataan ennen joulua)

Vierailija
12/15 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan se että mies on kuvitellut että riisipuurot, lahjat, ym ilmestyy mystisesti itsekseen

Sun mies uskoo, että joulutonttu/-keiju tms. on olemassa, joka hoitaa nämä joulu-asiat! Uskoisit sinäkin :-)

Vierailija
13/15 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan joulua ja mielelläni laittaisin kodin kauniiksi, mutta yksin en viitsi kaikkea hoitaa. Mies pitää joulussa vain ruoasta, joten meillä joulun erottaa arjesta oikeastaan vain joulukinkku. Joululaulujakin kuuntelen kuulokkeilla, ne kun ärsyttävät miestä.

Vierailija
14/15 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyh, höpöjuhla.

Vierailija
15/15 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puoli vahingossa ihan hyvä jako. Mies vastaa ruoista, niiden suunnittelusta ja toteutuksesta. Minä vastaan lahjoista, niiden suunnitellusta ja koordinoin lasten toiveita kyselijöille sekä järjestän tapaamiset sukulaisten kanssa ennen joulua, kun halutaan jouluna olla ihan vaan oman perheen kesken. Siivous hoidetaan ihan oman perheen normaalin viikoittaisen jaon mukaan eikä siivota mitään extraa. Meillä on muutenkin aina siistiä. Joulukuusi laitetaan aina jo marraskuussa kaikki yhdessä.