Mies väittää ettei ole rahaa pakolliseen hankintaan, mutta ostaa silti joululahjoja
Meillä on ollut tiedossa jo pidempään, että eräs pakollinen arkinen hankinta on tehtävä viimeistään alkuvuodesta. Oman osuuteni olen siihen säästänyt. Nyt mies kuitenkin ilmoitti, ettei hänellä ole siihen rahaa.
Kuitenkin on ostanut sukulaisille ja ystäville joululahjoja. Nämä ovat ihan ylimääräistä "krääsää", eivät tarvitse mitään. On myös lähdössä vielä ostamaan joululahjoja joillekin henkilöille ennen joulua.
Olenko kohtuuton, kun mielestäni tällaisessa tilanteessa "ylimääräisten" joululahjojen ostaminen (varsinkin aikuisille hyvätuloisille ihmisille, jotka eivät tarvitse mitään) on väärin? Kyllä oma perhe ja pakollinen hankinta pitäisi tässä tilanteessa laittaa etusijalle. Ymmärrän toki sen, että lahjojen ostaminen on hänelle ns. kehtaamiskysymys, varmaan häpeäisi jos ei pääsisi lahjomaan perhettä ja ystäviä entiseen malliin. Mutta uskon kyllä sukulaisten ymmärtävän tilanteemme.
Kommentit (8)
Jotkut (sukupuolesta riippumatta) priorisoivat asiat kummallisesti. Mun miehen mielestä on kauhistus jos ostan lapselle haalarin alesta (esim 20-30e), mutta hän syö roskaruokaa monta kertaa viikossa ja polttaa tupakkaa. Ne ovat ihan järkeviä menoja.
Ymmärrän kyllä miestäsikin, jos heillä on suvussa/ystävien kesken sellainen kulttuuri, että lahjoja vaihdetaan, niin onhan se vaikeaa olla ostamatta. Jos on vielä luonteeltaan sellainen, että tykkää lahjoja ostaa ja antaa. Se on hänen jouluaan:)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tämä "pakollinen hankinta"?
Auton huolto. Ja ennen kuin joku ehdottaa niin emme asu paikassa, jossa on julkista paikallisliikennettä.
Et ole kohtuuton.
Minulla on ollut samanlainen mies. Saattoi ostaa kaikilla rahoillaan kalliita lahjoja sukulaisille ja oletti että minä maksan sitten yksin kaikki muut menot ja kulut.
Sitä ei yhtään ymmärtänyt että miten voisi säästää ennakkoon esim 6 kk välein tulevia opintolainan lyhennyksiä varten. Sanoi ettei se ole mahdollista sillä on liian pienet tulot.
Minä taas en ymmärtänyt miten kuvitteli maksavansa sen lyhennyksen yhden kuukauden tuloista kerralla pois.
Tämä mies suuttui hirveästi kun ilmoitin haluavani eron. Huusi, että "kerron kaikille että sä oot vaan käyttänyt mua taloudellisesti hyväksi."
Sen tekikin.
Oma elämäni kuitenkin helpottui kun ei enää tarvinnut maksella miehen menoja. Riitti että maksoi vain omansa.
Sinulla on huono mies joka ei ajattele kumppaniaan Me emme osta kavereille lahjoja koska meidän pitää ostaa polkupyörä lapselle ja se maksaa noin 300 euroa.
Ja lisäyksenä vielä, että minä olen meistä se pienituloisempi.