Hampaidenpesuongelma
Vähän yli 2 v. pojalle on tulossa poskihampaita, ne ovat niin kipeät että hampaiden pesusta ei tule mitään enkä viitsi lasta sillä kiusata, harjailen sieltä mistä hän antaa eli etuhampaita edestä vähäsen. Onko vinkkejä, miten hampaita voisi muuten puhdistaa kuin harjalla? Onkohan olemassa jotain liuosta tai tahnaa mitä voisi sivellä hampaille sen aikaa kun harjaus ei onnistu?
Kommentit (3)
Mitenkäs olisi, jos harjaisit hampaat pikkusormellasi? Siis hyvä käsien pesu, hammastahnaa sormeen ja sillä sitten varovasti. Olisi ainakin pehmeämpi kuin harja - ja pääasia eli fluorin levitys laajalle suuhun tulisi tehtyä, vaikkei sormella tietysti hurjan puhtaiksi hampaita saakaan.
Toinen konsti, jota käyttäisin, olisi xylitolipastilli. Kaupoista löytyy ainakin Xylibon-niminen vaaleanpunainen pastillirasia, jossa on vadelmanmakuisia xylitolpastilleja, jotka liukenevat helposti suuhun.
- tiukkis
Hampaita on pesty parhaan kyvyn mukaan kipu huomioiden, xylitolipurkkaa poika syökin enemmän kuin lääkäri määrää... Tärkeintä minunkin mielestä on, että pesurutiini pidetään yllä, kohdellaan hellästi kipukohtia. Koska kipu on ohimenevää ei sen takia pidä pesemistä lopettaa!
Mitään ihmeaineita tuskin on, ja tuskin niitä lapselle kannattaisi kokeillakaan.
Sormella hinkkaamisesta nyt ei juuri taida apua olla kun ei se sormi oikein mihinkään mahdu siellä suussa???
Eli en usko mitään sellaista ainetta olevan, joka korvaisi hampaiden harjauksen. MUTTA, olen puolestaan itse myöskin sitä mieltä, että harjauksen kevennys tilanteessanne on enemmän kuin paikallaan. Eiköhän tässäkin liene tärkeämpää ajatella kokonaisuutta, eli parempi, ettei lapselle jää kauhu hammasharjaa kohtaan ym! Teidän ongelmanne on ajankohtainen kaikissa perheissä jossain vaiheessa.
Minun neuvoni on se, että yrität panostaa mm. xylitoliin erityisen paljon juuri nyt. Eli koeta " pitää" ne hampaat vielä tavallistakin " puhtaampina" tässä vaiheessa kun niiden pesusta pitää vähän joustaa. Vaan kokonaan en jättäisi pesemättäkään - enkä niinkään pöpösyistä kuin siitä, että hyvät tavat kuten hampaiden harjaus on hyvä pitää rutiinitoimenpiteenä. Ja kerro lapsellesi, että tiedät poskihampaiden olevan kipeät ja että yrität olla mahdollisimman varovainen niitä pestessä.