Miten toimia epäkunnioittava anopin kanssa?
Ollaan aika nuori pari (24,25), lapsia ei ole eikä tule, asutaan yhdessä, häät vuoden päästä. Anopilla ikää 52v.
Ongelmaksi on muodostunut anopin suunnalta kunnioituksen puute ja se yleensä ilmenee aikataulujen suhteen. Asutaan tunnin ajomatkan päässä, talvisin siihen tulee lisää vartti.
Tästä huolimatta anoppi ilmestyy aina 30-45 min etuajassa. Ei siinä sinänsä mitään, mutta usein tulee käymään yllättäen lauantaisin ja koputtelee ovea 9 aikaan koska hän itse herää jo 6-7 aikaan niin se on hänen mielestään jo päivää silloin.
Tai sitten vuorostaan kun ollaan sovittu että klo 12 on täällä niin laittaa klo 12:05 viestiä että lähtee vasta nyt ajelemaan..
Lisäksi ostelee meille kaikenlaista roskaa ebaysta ja wishiltä. Siis täyttä roskaa joka menee suoraan roskiin, mitä voi odottaa jos tuote on maksanut 0,20€..?
Tästä ollaan myös keskusteltu, mutta terapian sijaan anoppi purkaa oloaan ostamalla meille kaikkea tarpeellista ja piristävää
Me kyllä käymme sielä myös kylässä 1-2 kertaa kuussa, anopin luona asuu vielä myös puolisoni veli. Joten ei sekään voi olla tekosyy että hänet olisi hylätty ja tällä tavoin koittaa pitää yhteyttä.
Ja vielä ennenkuin joku haukkuu että sellaisen helmen mieslapsen olen löytänyt, joka ei uskalla kunnolla sanoa äidilleen - ollaan naispari ja anoppi näkee ikuisesti puolisoni lapsena, ei aikuisena naisena. Tämän vuoksi sivuuttaa kaiken mitä hänelle yrittää vakavasti sanoa, myös minun sanomiseni.
Miten pitäisi toimia? En kuitenkaan halua loukata sillä anopilla on mielenterveysongelmia ja väkivaltainen ex-mies ja tiedän, että juurikin tämä tavaroiden ostaminen (ja hamsterointi omassa kodissaan) on selviytymiskeino.
Anoppi on myös erittäin tervetullut meille, hän on tosi mukava mutta haluan myös, että meillä on terveet rajat ja säännöt.
Kommentit (31)
Kuka näitä anoppi-juttuja tehtailee? Kaikki yhtä pitkiä ja samalla kaavalla väkerrettyjä.
Noin käy kun ei ole miestä talossa sanomassa Miten homma menee
Vierailija kirjoitti:
Noin käy kun ei ole miestä talossa sanomassa Miten homma menee
Just. Äidin poikaako tarkoitat?
2 jatkaa. Olen pahoillani ap että saat p..ka kirjoituksia. Se joka ei ole ollut rajattoman ihmisen kanssa tekemisissä ei ymmärrä mitä se on. Normaalit ihmiset ymmärtää tuo ensin soittamisen ja muun , rajattomat ei. Te mietitte mikä TEILLE KÄY ja vedätte rajat. Vaikeaa se tulee olemaan koska rajaton ei ymmärrä käytöksensä olevan huonoa. Tsemppiä!
Jos meille anoppi paukkaisi säännöllisesti ilmoittamatta oven taakse, niin jättäisin vain oven avaamatta. Kyllä jossain välissä oppii ja lopettaa yllätyskäynnit. Jälkikäteen sanoisin, että ei oltu kotona.
Rihkamat vaan roskiin, kun anoppi lähtee. Jos kyselee perään, niin sanot, että hajosi.
Suurimpana ongelmana näkisin sen, ettei anoppi pidä teitä aikuisina. Teidän on tehtävä tälle kunnioituksen puutteelle jotakin, otettava etäisyyttä, määriteltävä rajanne uudestaan.
No eihän kaksi naista voi pärjätä elämässä. Molempien pitää kuitenkin koko ajan uhriutua jostakin
MInua jäi kirjoituksessasi vaivaamaan se, että mitä puolisosi tekee asian hyväksi. Sinä olet selkeästi tilannetta miettinyt ja koettanut sitä ratkaista, mutta puolison vastuu on viime kädessä vastata suhteistaan omiin lähiomaisiinsa. Niin kuin on vanhan kansan sanonta veri on vettä sakeampaa ja miksi et ole se oikein henkilö vakuuttamaan anoppiasi hyvistä käytöstavoista teidän elämäänne kohtaan.
Rajojen vetäminen vie aina aikansa. Lisäksi, jos anoppisi ei osaa tunnistaa rajoja, hän tuskin oppii niihin koskaan. Silloin on pakko puhua selkokielellä ja antaa yksinkertaiset ohjeet, jos ne jotenkin menisivät perille. Usein siitä seuraa murjotusta ja loukkaantumista, mutta se on se hinta minkä anopin kanssa joudutte maksamaan. Aika onneksi auttaa.
On myös hyvä, että tunnistat anopin olevan ajoissa paikalla. Ehkä se on parempi kuin että hän vain aina myöhästyisi ? Ihan kaikkea et voi anopiltakaan odottaa ja miksi voisit häntä kiittää ainakin siitä, miten jossakin toimii melkein oikein? Myönteinen palaute on paras kannustin kenelle tahansa.
Kuinka usein se anoppi on ollut oven takana klo 9 aamulla?
Roskat voi heittää roskiin.
Aikoinaan isoäiti asui maalla ja naapurin ukko ilmestyi vähintään joka toinen aamu tupaan, kun oli aamulypsyt suoritettu, jos mummo oli itse vielä lypsyllä ukko keitti aamukahvit itse. Ukolla oli ihan perhe ja vaimo kotona ja mummo oli ainakin 20v vanhempi, että ihan vaan tervehtimässä kävi ukko. Välillä mummo marmatti ukolle, mutta jatkoivat noin elämää kunnes mummo muutti tyttärensä luo kirkonkylälle.
Ei aamuisin yhdeksältä tarvitse ketään päästää sisään kyläilemään. Anoppi voi keksiä muuta tekemistä aamupäiväksi. Voihan ihmiset olla vuorotyössäkin.
Miksi te avaatte sille oven? Ei mun kotiini kukaan voi tulla, jos en päästä sitä sisään.