Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskellako aineenopettajaksi vai lääkäriksi?

Vierailija
21.12.2022 |

Kummatkin vaihtoehdot kiinnostaa, toisesta on jo tutkinto etenemässä. Mitä huonoja puolia kummassakin on? Lääkärin ammatissa tietysti stressiä ja vastuuta enemmän ja mietin kyllä, jaksaako toisten terveysongelmat kiinnostaa niin,vettä niitä joka arkipäivä viitsisi kuunnella ...

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa'a. Ihmisläheisiä ammatteja kummatkin. Opettajalla ja lääkärillä on suotavaa olla todella hyvät sosiaaliset taidot. Opettajankin ammatti on nykyään tosi raskas. Lääkärillä painaa sitten toisenlainen vastuu, mutta kummatkin ammatit ovat vastuullisia. Sanoisin, että kumpaakaan työtä ei jaksa tehdä vuosikymmeniä ilman paloa alalle. Lääkärin hyvä palkka kompensoi kyllä. Toki pitää tehdä paljon duunia, että pääsee hyville palkoille. Vastavalmistuneen lääkärin palkka ei ole kummoinen, paitsi pienillä paikkakunnilla.

Vierailija
22/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matikan opiskelu yliopistossa voi olla haastavaa, siis ihan jo kursseista läpi pääseminen.

Oman nimen kirjoittaminen toimeentulohakemukseen voi olla haastavaa. Siis ihan jo etunimen.

Ystävällinen eläminen voi olla haastavaa. Siis jo alueelliset käytöstavat ...

Alueelliset käytöstavat? Tarkoitatko, että sieltä, mistä sinä tulet, tarvitse kirjoittaa edes etunimeään tukipaperiin, kun sinut tunnetaan fatan kassalla jo niin hyvin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako opettajat palkkaa 3000-4000e/kk? Luulen sen riittävän minulle. Enempi kiinnostaa se, että olisi suht mukavaa käydä töissä. Ei pelkkä raha motivoi.

Luulis, että on paljon mukavia ja reippaita kun nuoria opetettavan!

Vierailija
24/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kirjoittaa alueelliset eikä alueelliset. En nyt sanoisi itseäni sossun kanta-asiakkaaksi enkä muutenkaan lusmuksi, kun yliopistossa opiskelen ja töihin tähtään. :)

Vierailija
25/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako opettajat palkkaa 3000-4000e/kk? Luulen sen riittävän minulle. Enempi kiinnostaa se, että olisi suht mukavaa käydä töissä. Ei pelkkä raha motivoi.

Luulis, että on paljon mukavia ja reippaita kun nuoria opetettavan!

Aineenopettajilla aloituspalkka on noin 3000e.

Vierailija
26/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettajan työnkuva on nykyään hyvin erilainen kuin vaikka vain 10 vuotta sitten. Ennen riitti aineenhallinta ja normipedagogikka. Nykyään on paljon erityisoppilaita ja se muuttaa ryhmästä riippuen aivan kaiken. Jotkut vanhemmat voivat olla erittäin haastavia. Opetussuunnitelmassa ei ole konkretiaa häivääkään.

Työmäärän voi laskea niin, että opetustunnit kertaa kaksi. Ja muitakin töitä tehneenä voin rehellisesti todeta, että neljän opetustunnin jälkeen on yhtä väsynyt kuin kokonaisen työpäivän muita hommia tehneenä. Silti pitäisi jaksaa olla kärsivällinen, ymmärtävä, luova, inspiroiva,

Vierailija
27/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavalmistuneena matematiikanopettajana tuskin pääset lukioon opettamaan. Kyllä sieltä peruskoulun puolelta pitää ensin vankka kokemus hankkia.

Vierailija
28/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä herran jumala opiskele opettajaksi, jos rahkeet riittäisi lääkikseenkin.

T. Ope

En ikinä vaihtaisi lääkikseen, vaikka pääsisin suoraan sisälle ja saisin tukirahoja toiseen tutkintoon.

T. Toinen ope

Jee!! Hyvä et on joku tätäkin mieltä. Mitä muuten opetat?

Vierailija
29/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenopettajan työnkuva on nykyään hyvin erilainen kuin vaikka vain 10 vuotta sitten. Ennen riitti aineenhallinta ja normipedagogikka. Nykyään on paljon erityisoppilaita ja se muuttaa ryhmästä riippuen aivan kaiken. Jotkut vanhemmat voivat olla erittäin haastavia. Opetussuunnitelmassa ei ole konkretiaa häivääkään.

Työmäärän voi laskea niin, että opetustunnit kertaa kaksi. Ja muitakin töitä tehneenä voin rehellisesti todeta, että neljän opetustunnin jälkeen on yhtä väsynyt kuin kokonaisen työpäivän muita hommia tehneenä. Silti pitäisi jaksaa olla kärsivällinen, ymmärtävä, luova, inspiroiva,

Eivätpä opettajatkaan ole entisellään. Osaaminen heikkoa, opetustaidot huonot, eivät innostavia.

Vierailija
30/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 e/ kk vs 10000 e/kk. Jos et tiedä oikeaa vastausta, lue opettajaksi.

Vierailija
31/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen katunut sitä, etten pyrkinyt lääkikseen. Nuorena mua kiinnosti vain yhteiskuntatieteet ja kiinnostaa edelleen, mutta lääkärinä olisi ollut varmasti varmempi toimeentulo ja siinäkin mahdollisuus vaikka tehdä tutkimusta.

Vierailija
32/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molemmat innostaa yhtä paljon, niin ehdottomasti lääkäriksi. Suuntautumisvaihtoehtoja on lukuisia ja palkka parempi.

Mut jos sydän palaa opettamiselle eikä lääkis aidosti kiinnosta, niin opettajaksi sitten.

Vierailija
33/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa'a. Ihmisläheisiä ammatteja kummatkin. Opettajalla ja lääkärillä on suotavaa olla todella hyvät sosiaaliset taidot. Opettajankin ammatti on nykyään tosi raskas. Lääkärillä painaa sitten toisenlainen vastuu, mutta kummatkin ammatit ovat vastuullisia. Sanoisin, että kumpaakaan työtä ei jaksa tehdä vuosikymmeniä ilman paloa alalle. Lääkärin hyvä palkka kompensoi kyllä. Toki pitää tehdä paljon duunia, että pääsee hyville palkoille. Vastavalmistuneen lääkärin palkka ei ole kummoinen, paitsi pienillä paikkakunnilla.

Tämähän on puppua. Vastavalmistunut lääkäri tienaa helposti 10 000 euroa kuussa terveyskeskuksessa pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
34/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen katunut sitä, etten pyrkinyt lääkikseen. Nuorena mua kiinnosti vain yhteiskuntatieteet ja kiinnostaa edelleen, mutta lääkärinä olisi ollut varmasti varmempi toimeentulo ja siinäkin mahdollisuus vaikka tehdä tutkimusta.

No tämäpä tämä. Olenpa vielä lahjakas matematiikassa ja koulussa oli rivi kymppejä aineesta kuin aineesta. Että ei se lääkiksessä opiskelu mitenkään epärealistinen vaihtoehto edes ollut.

T. toinen yhteiskuntatieteilijä.

Vierailija
35/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oppilaat kuitenkin enimmäkseen ole terveitä, motivoituneita ja elämä iloisia hauskojakin nuoria?

Taidan kallistua pysymään nykyisissä opinnoissani eli matikan parissa.

Vierailija
36/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki lääkärit haluavat tehdä tutkimusta, joten niihin hommiin on hirveä tunku pienehköstä palkasta huolimatta. Kannattaa haluta mieluummin tk-lääkäriksi niin puhelin soi 5 min työhakemuksen jättämisen jälkeen.

Vierailija
37/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useammankin matemaattisten aineiden opettajan, jotka ovat vaihtaneet lääkikseen. Toiseen suuntaan vaihtaneita ei ole tullut yhtään vastaan.

Vierailija
38/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö oppilaat kuitenkin enimmäkseen ole terveitä, motivoituneita ja elämä iloisia hauskojakin nuoria?

Taidan kallistua pysymään nykyisissä opinnoissani eli matikan parissa.

Eikö opettajan tartte osata yhdyssanoja?

Vierailija
39/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan palkka kyllä hiukan nousee ikä- ja kokemuslisien myötä, mutta ei samaksi ku lääkärin palkka tietenkään.

Nuori jos olet, voit ehkä opiskella elämäsi aikana kaksikin korkeakoulututkintoa. Itseäni kiinnostaisi noista vaihtoehdoista vain opettaminen, palkasta viis.

Vierailija
40/70 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä ymmärrä miksi lääkärillä olisi stressiä? Labra ottaa verikokeet, lääkäri katsoo tulokset. Röntgen ottaa kuvat, lääkäri katsoo kuvat. Näkyy jotain tai ei näy.

Lääkäri määrää lääkkeet, hoitaja antaa määrätyt lääkkeet. Lääkäri katsoo ekg nauhat.

Jos ei tiedä mitä tekee, ei osaa katsoa kuvia, ei osaa tulkita sydänkäyriä, ei tiedä mitä lääkkeitä määrää, ehkä se stressaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi