Korkea koulutus ei takaa hyvaa palkkaa. Esim. Putkimies saa laakaria parempaa palkkaa ekat 13 v. sitten laakari saa vasta palkassa kiinni! (aiheesta ainakin teksti-tv:ssa)
Kommentit (17)
Putkimies pääsee ansioihin käsiksi jo parikymppisenä, lääkärit ja juristit kolmikymppisinä. Onhan siinä 10 vuotta aikaa hankkia ansioita, kun toiset opiskelevat vielä. Mutta näitä asioita kannattaa katsoa pidemmällä tähtäimellä.
3
putkimies pääsee tienaamaan paljon varhemmin kuin lääkäri tms. lääkärillä kestää työuran aloittamisen jälkeen 13 vuotta saada putkimies " kiinni" ansioissaan. sittenhän lääkärit ja lakimiehet kyllä saavat huomattavasti enemmän palkkaa kuin duunarit.
sen sijaan humanistit, kuten minä, eivät luultavasti saa putkimiestä ikinä kiinni ansiotuloillaan. todisteena minä itse: pitkä opiskeluaika lukion jälkeen, sitten paskapalkalla valtion ja kunnan hommissa.
mieheni, joka on siis juurikin putkimies, on tienannut leipänsä 19-vuotiaasta lähtien, ja käteen jäävä palkka on edelleen parempi kuin mulla.
kannattaako koulutus? monessa mielessä kyllä, mutta rahan puolesta ei.
muuten, että humanistit tienaavat yllättävän vähän
Ja sillä työn sisällöllähän ei ole mitään merkitystä. Vai?
Siinä hesarin jutussa luki ihan selvästi, että korkea koulutus alkaa " tuottamaan" myöhemmin kuin esim. putkimiehen koulutus, mutta DI, lääkäri ja moni muukin kyllä lopulta palkassa päihittää putkimiehen. Ja sitten voi miettiä, että haluaako asennella putkia hyvällä palkalla 40 vuotta vai haluaako myös urakehitystä. Putkimiehen uran huipennus taitaa olla oma yhden miehen firma.
Puolensa ja puolensa.
Itse olen koulutukseltani energiatekniikaninsinööri ja kuukaudessa käteen jäävä palkka on noin 4000 euroa. Siinä saa melkoisen määrän putkia vedellä että pääsisi edes lähelle...
tarkoitan tällä sitä, että putkimiehen työpäivä on 8,5 tuntia ruokatunteineen - ihan oikeasti. jos menee yli, siitä saa lisää rahaa.
sen sijaan lakimiehet (vaikkei varmaan lääkärit) ja etenkin insinöörit, humanistit jne tekee sikana ylitöitä, joista ei ikuna tipu senttiäkään korvauksia. ei toki kaikki, mutta monet.
kun lasketaan todellisia tuloja verrattuna tehdyn työn määrään, tämäkin pitäisi ottaa huomioon. tuloksena siis se, että putkimiehet ovat aina vain enemmän voitolla palkkakisassa.
niin, ja ehtivät siis harrastamaan vaikka mitä - ainakin itsellä on pitkien työpäivien ja lukuisten matkapäivien takia todella hankala harrastaa yhään mitään.
t. se katkera humanisti, jonka mies on putkimies
Luin ensin yhden tutkinnon ja perään sitten vielä toisen.
Olisin voinut mennä amikseen, mutta mulle merkkaa enemmän työn sisältö kuin palkka. Palkkakin on tosin ihan hyvä, n. 3000 e kuussa.
Katsotaan, että eivät ole pärjänneet yhdellä tutkinnolla.
Kannattaa muuten muistaa sekin, että moni uraihminen haluaa 40-50-vuotiaana vaihtaa alaa ja nimenomaan johonkin, missä ei tarvitse koko ajan olla luova ja ajatella ja kehittyä, vaan saisi tehdä käsillään. Kuten putkimiehet. Itsekin vaihdoin vähän alle nelikymppisenä huomattavasti vähemmän vastuulliseen, mutta enemmän vapaa-aikaa jättävään työhön.
Sikäli OK, että emme maksa pitkiä, suht korkeatasoisia yliopistotutkintoja itse. Jos maksaisimme, niin tämä harmittaisi eri tavalla. Nyt olen ihan tyytyväinen alipalkattu VTM.
Olettko naiset huomannut tässä koko kuvuiossa yhtä pahaa tasa-arvo-ongelmaa: hyväpalkkaisiin töihin vähällä koulutuksella pääsee vain miesvaltaisilla aloilla. Naisevaltaisilla aloilla amis-koulutuksella ei todellakaan tehdä mitään tiliä.
Tietenkin jokainen koulutyttö voisi ryhtyä putkimieheki peruskoulun jälkeen, vaan kuinka monella se käy edes mielessä? Ja jos ala naisistuisi, niin laskisiko palkat saman tien?
Vierailija:
Itse olen koulutukseltani energiatekniikaninsinööri ja kuukaudessa käteen jäävä palkka on noin 4000 euroa.
Putkimiehet sen sijaan tienaa " helposti" tuon ja ylikin, jos ovat todella luotettavia ja kierrättävät palkan oman firman kautta pääomatulona. Lisäksi ainakin pk-seudulla on niin huutava pula putkimiehistä, että saavat pyytää ihan mitä palkkiota vaan ( osa yleensä pimeänä)
pukimiehillä on kynsien alla paskaa, niille tulee töissä hiki, eikä niillä ole akateemista koulutusta.
Onneksi oma kultani on maisteri! Ja niin olen itsekin.
Minusta tärkeintä on se, että on työhönsä tyytyväinen! Riippumatta siitä, mitä kynsien alla on. Tuttavapiirissä on monenmoisen koulutuksen omaavia ihmisiä, ja hienoja yksilöitä ihan riippumatta koulutuksesta.
Mutta mä rakastan omaa työtäni, se antaa älyllistä tyydytystäkin. En usko, että olisin onnellinen putkimiehenä.
Minä nyt vain en IKIMAAILMASSA haluaisi olla duunari, kuolisin mieluummin. Olen korkeasti koulutettu, ja tekisin nykyistä työtäni vaikka ilmaiseksi. Tosin palkkakin on lähemmäs 5000 ¿/kk, mutta kuitenkin.
Vihaksi pistää, että esim. opettajien palkka on niin huono, samoin sairaalassa työtä tekevien ja kaikkien naisvaltaisilla aloilla työskentelevien. Saisivat naiset ottaa tässä vallan käsiinsä ja muutta asioita!
On naisvaltaisilla aloilla miehiäkin, siinä missä miesvaltaisilla aloilla naisia.
Ja putkimies EI ansaitse työuransa aikana enemmän kuin lääkäri, mutta päihittää kyllä insinöörin.