Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Sähkön tuotanto maksaa tuuli- ja aurinkovoimalla vain 1 sentin/kWh. Ydinvoimallakin vain 2-3 senttiä/kWh. Sähköyhtiöt myyvät sähköä jop...

Vierailija
19.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20007331

Valmistan sentillä - myyn 70 sentillä. 3 megawatin tuulivoimala jauhaakin hyvällä tuulella 2100 euroa TUNNISSA! Isossa tuulivoimapuistossa näitä on kymmeniä. Melkein 100 000 euroa tunnissa.

Joku tekee nyt rahaa AIVAN VALTAVASTI! Mihin tämä kaikki raha päätyy?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkömafialla on kans perheet ja nyt kaikki tietää et niillä on rahaa, jos tulee akuutti rahan tarve mä luulen et tässä aletaan kohta käymään kauppaa eri firmojen toimareiden lapsilla, suomen poliisillakaan ei oo mitään rahkeita suojella ketään.

Kyllä tääläkin päässä on jo otettu selville missä asuu ne joilla on varaa luopua ylimääräsestä.

Rotat ei kuole hankeen, tulee tarpeeks nälkä me tullaan isännän pöytään syömään.

Vierailija
22/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinatalous.

...takaa sen, ettei sähkö voi pitkään olla noin kallista. Melkein mikä tahansa voimala on kannattava, joten markkinoille tulee väistämättä lisää tarjontaa, kunhan odotellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ylen laskelmissa ei oteta huomioon investointikuluja. Eli esimerkiksi  lainallahan nuo voimalat rakennetaan ja sitten se laina pitää maksa pois. Tietysti vasemmistotoimitukselle lainan takaisinmaksu on kovin vierasta.  Jos ostan itse aurinkosähkölaitteiston,  se maksaa jotain en saa sitä ilmaiseksi. Jos saan sen ns. ilmaiseksi niin sitten voi tuo 1 snt/kWh olla mahdollinen.  Kuluja tulee koko ajan verkkoliittymästä ja mm. paneelien puhdistamisesta.  Minkä tahansa saa halvaksi kun vääristää käyttöikää.  Autokin on halpa kuin saippua, kun mallinnan sen kestämään ilman huoltoja sata vuotta, mutta tämä mallinnus on samaa tasoa kuin tuo ylen uutinen. Faktat puuttuu.

Jos satadonaa tulee nyt näillä hinnoilla tunnissa niin ei siinä kyllä kauaa pitäs mennä että tulee kulut katettua.

Vierailija
24/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkön hintamekanismi ei sovellu lainkaan nykyoloihin. En tiedä ketkä poliitikot ovat olleet luomassa järjestelmää, mutta siinä on silloin tehty massiivinen virhe. Sähkö kun ei ole mikä tahansa hyödyke, vaan se on kriittisen tärkeä hyödyke koko yhteiskunnan toimivuuden ja vakauden kannalta. Niin kotitalouksille kuin yrityksillekin. Tuo hintamekanismi pitäisi ehdottomasti muuttaa.

Vierailija
25/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkömafialla on kans perheet ja nyt kaikki tietää et niillä on rahaa, jos tulee akuutti rahan tarve mä luulen et tässä aletaan kohta käymään kauppaa eri firmojen toimareiden lapsilla, suomen poliisillakaan ei oo mitään rahkeita suojella ketään.

Kyllä tääläkin päässä on jo otettu selville missä asuu ne joilla on varaa luopua ylimääräsestä.

Rotat ei kuole hankeen, tulee tarpeeks nälkä me tullaan isännän pöytään syömään.

Minä oon jo pitkään miettiny miks tämä kuvailemasi prosessi ei pelota vielä ketään, tarvitaanko me taas panttivankidraama muistuttaan ihmisiä et suomen poliisin linja on "anna niille rahaa, ehkä sun lapsi ei kuole, mä lähen kahville".

Suomalaisten muisti on kuin kultakalalla.

Vierailija
26/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä, että pörssisähkökauppa ei perustu todelliseen kysyntään ja tarjontaan. Siksi se hinta on tuollainen.

Vierailija
27/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap sellainen kommunisti mistä palstalla puhutaan?

Vierailija
28/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonttodonttontonttontontton TONTTUAKATEMIA!!

Vierailija
29/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mitään kaupankäyntiä vaan silmittömän ahneuden tuottamaa rikollista ryöstämistä!!!

Tällaista ei pitäisi sivistysmaassa voida edes tapahtua!!!!

Vierailija
30/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaetaan osinkoina yhtiön osakkeen omistajille ja johtokunta kuittaa hyvät bonukset. Kai ne pörssiyhtiöitä on enimmäkseen, nuo energiayhtiöt.

Ovat kuntien omistamia enimmäkseen. Näin voi tehdä voittoa tovereille kaikenlaiseen puuhasteluun eikä tarvitse korottaa edes veroja!

Vierailija
31/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaetaan osinkoina yhtiön osakkeen omistajille ja johtokunta kuittaa hyvät bonukset. Kai ne pörssiyhtiöitä on enimmäkseen, nuo energiayhtiöt.

Ei ole. Vain Fortum on pörssiyhtiö.

Vierailija
32/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Vain Fortum on pörssiyhtiö.

Jossa valtio on 53% omistusosuudella pääasiallinen osinkojen saaja.

Vierailija
33/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ylen laskelmissa ei oteta huomioon investointikuluja. Eli esimerkiksi  lainallahan nuo voimalat rakennetaan ja sitten se laina pitää maksa pois. Tietysti vasemmistotoimitukselle lainan takaisinmaksu on kovin vierasta.  Jos ostan itse aurinkosähkölaitteiston,  se maksaa jotain en saa sitä ilmaiseksi. Jos saan sen ns. ilmaiseksi niin sitten voi tuo 1 snt/kWh olla mahdollinen.  Kuluja tulee koko ajan verkkoliittymästä ja mm. paneelien puhdistamisesta.  Minkä tahansa saa halvaksi kun vääristää käyttöikää.  Autokin on halpa kuin saippua, kun mallinnan sen kestämään ilman huoltoja sata vuotta, mutta tämä mallinnus on samaa tasoa kuin tuo ylen uutinen. Faktat puuttuu.

Tuulivoimayhtiöt ovat saaneet valtiolta miljarditukiaisia jo yli kymmenen vuotta putkeen, nyt olisi niiden aikaa maksaa tuet korkoineen takaisin veronmaksajille.

Vierailija
34/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi myydä tuhatkertaisella hinnalla, niin kulutus laskisi entisestään.

Ei laske. On paljon tahoja joiden on pakko ostaa sähköä maksoi mitä maksoi. Maatilat, sairaalat, elintarviketeollisuus, kauppaasunnotkin pitää pitää plussan puolella ettei putket jäädy.

Vierailija
35/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjontaa ei ole tarpeeksi, siksi hinta on korkea. Ei tuotantohintaa kannata katsoa, tulee vain paha mieli. Oikeusvaltiossa ei voida mitätöidä jo tehtyjä sopimuksia, mutta valtio ja jotkut energiayhtiötkin voivat tulla apuun tiettyyn rajaan asti kapasiteetin salliessa. Helenille kiitokset mukaan lähdöstä.

Vierailija
36/36 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa laskelmissa on mukana investoinnit ja käyttökulut.

Ja vaikka ei olisikaan, niin kyllä sellaisella 98% myyntikatteella jo luulisi vähän investointejakin kuittailevan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä